Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 102 - 117 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.437445 İndeks Tarihi: 04-12-2020

Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı

Öz:
Çocukların yaşamlarında karşılaşabilecekleri problemler ile bilimsel kavramlararasında bağ kuran STEM eğitimi, erken çocukluk döneminden başlayarak öğrenmesüreçlerine dahil olmaktadır. STEM eğitimi kavramsal öğrenmenin yanı sıraöğrencilerin aktif katılımlarının sağlandığı yaparak yaşayarak öğrenmenin ilkeolarak yer verildiği bir eğitim anlayışıdır. Öyle ki STEM, öğrencilerin yaşantıları ileöğrendiklerini bütünleştirme konusunda olanaklar sunar. Erken çocukluk dönemiöğrenme ortamlarında STEM eğitiminin etkin bir biçimde yer alması adına;uygulamaların gelişimsel olarak uygun bir biçimde geliştirilmesinde; STEMeğitiminde önemli bulunan noktaların göz önünde bulundurulması, bu bağlamdaplanlamaların ve uygulamaların yapılması önemlidir. Bu çalışmanın amacı; erkençocukluk dönemi STEM eğitimi anlayışına odaklanan, güncel bir çerçevede bilimsel,tarihsel ve çoklu bakış açıları ile STEM eğitim anlayışı uygulamalarını ele alan birdeğerlendirme oluşturmaktır. İlgili alan yazının detaylı olarak incelendiği bu çalışma;STEM eğitimin yakın tarihsel gelişimi, erken çocukluk döneminde STEM eğitimanlayışı, erken çocukluk döneminde STEM eğitim anlayışı ile ilgili yönelim, eleştiri vesorular ve son olarak öneriler başlıkları altında düzenlenmiştir. Çocuklar ev ve okulortamlarında, bu ortamları tanımlayan politikalar ve uygulamaların yanı sıra onlarışekillendiren kültürel değerlerden etkilenebilirler. Bu nedenle, merak uyandıran;inceleme, araştırma ve keşif yapılmasına izin veren; bütüncül bir anlayış yapısınasahip öğrenme ortamları ve öğrenme deneyimlerinin oluşturulmasının desteklenmesiönerilmektedir. Bu sayede toplumların ekonomik, sosyal, kişisel veya kültüreldeğerleri çerçevesinde, yeni dünyanın insan anlayışı ile uyumlu bireylerinyetişebileceği öngörülmektedir.
Anahtar Kelime:

STEM Education in Early Childhood

Öz:
Establishing connections between the problems that children may encounter in their daily lives and scientific concepts, STEM education is included in the learning processes starting from early childhood. In addition to conceptual learning, STEM is an approach to education in which students' active participation is achieved through learning by doing. In fact, STEM provides opportunities for students to integrate what they have learned with their living experiences. For the effective integration of STEM education in early childhood learning environments, it is crucial to consider the essential points of planning and implementing developmentally appropriate STEM practices in early childhood education. In this context, the purpose of this study is to present a review focused on STEM education through scientific, historical, and multiple perspectives within the current literature. This detailed review was organized under the titles of the history of STEM, approaches to STEM in early childhood education, the orientation, criticism, and questions regarding STEM in early childhood education and recommendations. Children can be influenced by the policies and practices that define home and school settings and the cultural values that shape these environments. For this reason, it is suggested to provide holistic learning environments and experiences that enable curiosity, discovery, and research for children. Thus, it is proposed that individuals compatible with the human understanding of the new world can be raised within the framework of the economic, social, personal, or cultural values of the societies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aladé, F., Lauricella, A. R., Beaudoin-Ryan, L. ve Wartella, E. (2016). Measuring with Murray: Touchscreen technology and preschoolers' STEM learning. Computers in Human Behavior, 62, 433-441.
  • Aldemir, J. ve Kermani, H. (2017). Integrated STEM curriculum: Improving educational outcomes for Head Start children. Early Child Development and Care, 187(11), 1694-1706.
  • Aronin, S. ve Floyd, K. K. (2013). Using an iPad in inclusive preschool classrooms to introduce STEM concepts. Teaching Exceptional Children, 45(4), 34-39.
  • Ata-Aktürk, A. (2019). Development of a STEM-based engineering design curriculum for parental involvement in early childhood education (Yayımlanmamış doktora tezi). ODTÜ, Ankara.
  • Aktürk, A. A., Demircan, H. Ö., Şenyurt, E., & Çetin, M. (2017). Turkish early childhood education curriculum from the perspective of stem education: A document analysis. Journal of Turkish Science Education, 14(4), 16-34.
  • Bagiati, A. ve Evangelou, D. (2016). Practicing engineering while building with blocks: Identifying engineering thinking. European Early Childhood Education Research Journal, 24(1), 67-85.
  • Balat, G. U. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 42, 337-348.
  • Bardige, K. ve Russel, M. (2014). A STEM-focused curriculum: Implementation guide. Sandwich: Heritage Museums & Gardens Inc.
  • Berlin, D. (1994). The integration of science and mathematics education: Highlights from the NSF/SSMA Wingspread conference plenary papers. School Science and Mathematics, 94(1), 32-35.
  • Bers, M. U., Ponte, I., Juelich, C., Viera, A. ve Schenker, J. (2002). Teachers as designers: Integrating robotics in early childhood education. Information Technology in Childhood Education Annual, 2002(1), 123- 145.
  • Bers, M. U. ve Portsmore, M. (2005). Teaching partnerships: Early childhood and engineering students teaching math and science through robotics. Journal of Science Education and Technology, 14(1), 59-73.
  • Bers, M., Seddighin, S. ve Sullivan, A. (2013). Ready for robotics: Bringing together the T and E of STEM in early childhood teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 21(3), 355-377.
  • Bewan, B., Ryoo, J. ve Shea, M. (2017). What if? Building creative cultures for STEM making and learning. After School Matters, 25, 1-8.
  • Bilton, H. (2020). Values stop play? Teachers’ attitudes to the early years outdoor environment. Early Child Development and Care, 190(1), 12-20.
  • Bilton, H. ve Watts, M. (20219. Early stem education: practice and prospects. Early Child Development and Care. doi: 10.1080/03004430.2019.1653547
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C. ve Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3–11.
  • Brenneman, K., Lange, A. ve Nayfeld, I. (2019). Integrating STEM into preschool education; designing a professional development model in diverse settings. Early Childhood Education Journal, 47(1), 15- 28.
  • Bulfin, M. (2017). InSTEMnifying Youth: STEM, capital, and power. Critical Education, 8(15), 56-67.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329, 996.
  • Capraro, R.M. ve Slough, S.W. (2013). Why PBL? Why STEM? Why Now? An introduction to STEM projectbased learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach.
  • R.M. Capraro, M.M Capraro ve J.R. Morgan (Ed.), STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach (s. 1-6) içinde. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Chachashvili-Bolotin, S., Milner-Bolotin, M. ve Lissitsa, S. (2016). Examination of factors predicting secondary students’ interest in tertiary STEM education. International Journal of Science Education, 38(3), 366- 390.
  • Chalmers, C., Carter, M. L., Cooper, T. ve Nason, R. (2017). Implementing “big ideas” to advance the teaching and learning of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). International Journal of Science and Mathematics Education, 15(1), 25-43.
  • Charette, R. N. (2014). STEM Sense and nonsense. Educational Leadership, 72(4), 79-83. Cunningham, C. M. ve Higgins, M. (2015). Engineering for everyone. Educational Leadership, 72(4), 42-47.
  • Çetin, M., ve Demircan, H. Ö. (2018). Empowering technology and engineering for STEM education through programming robots: a systematic literature review. Early Child Development and Care, 1-13.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers for the age of innovation. Egitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
  • DeCoito, I. (2016). STEM education in Canada: A knowledge synthesis. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 16(2), 114-128.
  • Donegan-Ritter, M.M. ve Zan, B. (2017). Designing and implementing inclusive STEM activities for early childhood. C.M. Curran ve A.J. Petersen (Ed.), Handbook of research on classroom diversity and inclusive education practice (s. 222-249) içinde. Hersney, PA: IGI Global.
  • Early Childhood STEM Working Group. (2017). Early STEM matters: Providing high-quality STEM experiences for all young learners. Chicago, IL: Chicago STEM Education and Erikson Institute.
  • Fantuzzo, J. W., Gadsden, V. L. ve McDermott, P. A. (2011). An integrated curriculum to improve mathematics, language, and literacy for Head Start children. American Educational Research Journal, 48(3), 763- 793.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138-149.
  • Fusaro, M. ve Smith, M. C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly, 42, 119-127.
  • Gartel, D. (2016). Developmentally appropriate STEM: It’s STREAM! https://drjuliejg.files.wordpress.com/ 2015/03/developmentally-appropriate-stem-stream.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gold, Z. S., Elicker, J., Kellerman, A. M., Christ, S., Mishra, A. A. ve Howe, N. (2020). Engineering Play, Mathematics, and Spatial Skills in Children with and without Disabilities. Early Education and Development, 1-17. doi:10.1080/10409289.2019.1709382
  • Haden, C. A., Jant, E. A., Hoffman, P. C., Marcus, M., Geddes, J. R. ve Gaskins, S. (2014). Supporting family conversations and children's STEM learning in a children's museum. Early Childhood Research Quarterly, 29(3), 333-344.
  • Helm, J. H. ve Katz, L. G. (2010). Young investigators: The project approach in the early years. New York: Teachers College Press.
  • Kale, S. (2019). STEM uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Karamete-Gözcü, Ş. (2019). Okul öncesi öğretmenlerin aldıkları STEM eğitimine ilişkin düşünceleri ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Kazakoff, E. R., Sullivan, A. ve Bers, M. U. (2013). The effect of a classroom-based intensive robotics and programming workshop on sequencing ability in early childhood. Early Childhood Education Journal, 41(4), 245-255.
  • Kermani, H. ve Aldemir, J. (2015). Preparing children for success: integrating science, math, and technology in early childhood classroom. Early Child Development and Care, 185(9), 1504-1527.
  • Koyunlu-Ünlü, Z. ve Dere, Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının hazırladıkları FeTeMM etkinliklerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1502-1512.
  • Langdon, D., Mckittrick, G., Beede, D., Khan, B. ve Doms, M. (2011). STEM: Good jobs now and for the future, U.S. Department of Commerce Economics and Statistics Administration, http://www.esa.doc.gov/ sites/default/files/stemfinalyjuly14_1.pdf on 10.05.2015 adresinden alınmıştır.
  • Linder, S. M., Emerson, A. M., Heffron, B., Shelvin, E., Vest, A. ve Eckoff, A. (2016). STEM use in early childhood education: Viewpoints from the field. Young Children, 71(3), 87-91.
  • MacDonald, S. ve Maurer, M. (2015). Families learning together: An elementary STEM-focused event brings students and families together. Science and Children, 52(9), 44-49.
  • Marcus, M., Haden, C. A. ve Uttal, D. H. (2018). Promoting children’s learning and transfer across informal science, technology, engineering, and mathematics learning experiences. Journal of Experimental Child Psychology, 175, 80-95.
  • Mason, T. C. (1996). Integrated curricula: Potential and problems. Journal of Teacher Education, 47(4), 263- 270.
  • McClure, E. R., Guernsey, L., Clements, D. H., Bales, S. N., Nichols, J., Kendall-Taylor, N. ve Levine, M. H. (2017). STEM starts early: Grounding science, technology, engineering, and math education in early childhood. New York, NY: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). STEM eğitimi raporu. http://yegitek.meb.gov.tr/STEMEducation Report.pdf adresinden alınmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 adresinden alınmıştır.
  • Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: Activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St. Paul, MN: Redleaf Press.
  • National Academy of Engineering ve National Research Council (NRC) (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and improving the prospects. Washington, DC: National Academies Press.
  • Obama, B. (2009) Educate to innovate. http://www.whitehouse.gov/the-press-office/presidentobamalaunches-educate-innovate-campaign-excellence-sciencetechnology-en adresinden alınmıştır.
  • Partnership for 21st Century Learning [P21] (2017). 21st century skills early learning framework. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_ELF_Framework_Final_20pgs.pdf adresinden alınmıştır.
  • Popa, R. A. ve Ciascai, L. (2017). Students’ attitude towards STEM education. Acta Didactica Napocensia, 10(4), 55-62.
  • Quigley, C. F. ve Herro, D. (2016). “Finding the joy in the unknown”: Implementation of STEAM teaching practices in middle school science and math classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25(3), 1-17.
  • Sağbaş, A. (2019). STEM odaklı olarak yeniden tasarlanan okul öncesi öğretmenliği bölümü fen ve matematik eğitimi dersinin uygulanma süreci: Bir durum çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Sanders, M. E. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Sarama, J., Clements, D., Nielsen, N., Blanton, M., Romance, N., Hoover, M., … McCulloch, C., (2018). Considerations for STEM education from PreK through grade 3. Waltham, MA: EducationDevelopment Center, Inc. http://cadrek12.org/resources/considerationsstem-education-prekthrough-grade-3 adresinden alınmıştır.
  • Sayary, A. M. A., Forawi, S. A. ve Mansour, N. (2015). STEM education and problem-based learning. R. Wegerif, L. Li ve J. C. Kaufman (Ed.), The Routledge international handbook of research on teaching thinking (s. 357-368) içinde. New York, NY: Routledge.
  • Scherer, M. (2014). Helping STEM take flight. Educational Leadership, 72(4), 7-7.
  • Şenyurt, E., Demircan, H.Ö., Çetin, M. ve Ata-Aktürk, A. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi anlayışları [Öz]. 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sharifnia, E., Vidiksis, R., Orr, J., Dominguez, X., Goldstein, M. ve Kamdar, D. (2015). Developing preschool scientists: Identifying best practices for using tablets to support early science teaching and learning. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (s. 1745-1750). Las Vegas, ABD.
  • Sherry, J. L. (2015). Formative research for STEM educational games. Zeitschrift für Psychologie, 221(2), 90-97.
  • Soylu, Ş. (2016). Stem education in early childhood in Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 6(1), 38-47. Teaching Institute for Excellence in STEM (2010). What is STEM education? http://www.tiesteach.org/stemeducation.aspx
  • The White House, (2012). President Obama announces plans for a new, national corps to recognize and reward leading educators in science, technology, engineering, and math. https://obamawhitehouse.archives. gov/the-press-office/2012/07/17/president-obama-announces-plans-new-national-corpsrecognize-and-reward- adresinden alınmıştır.
  • Tippett, C. D. ve Milford, T. M. (2017). Findings from a Pre-Kindergarten classroom: Making the case for STEM in early childhood education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(1), 67- 86.
  • Toran, M., Aydın, E. ve Etgüer, D. (2019). Investigating the effects of STEM enriched implementations on school readiness and concept acquisition of children. Elementary Education Online, 19(1), 299-309.
  • Torres-Crespo, M. N., Kraatz, E. ve Pallansch, L. (2014). From fearing STEM to playing with it: The natural integration of STEM into the preschool classroom. SRATE Journal, 23(2), 8-16.
  • Tunnicliffe, S.D. ve Gkouskou, E. (2020). Science in action in spontaneous preschool play–an essential foundation for future understanding. Early Child Development and Care, 190(1), 54-63.
  • Turner, N. ve Williams, E. (2020). Early years science in action Turner and Williams. Early Child Development and Care, 190(1), 3-11.
  • Vasquez, J. A., Comer, M. ve Sneider, C. (2013). STEM lesson essentials: Integrating science, technology, engineering and mathematics. Portsmouth, NH: Heinemann Publications.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249- 265.
APA ÇETİN M, Demircan H (2020). Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. , 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
Chicago ÇETİN MUSTAFA,Demircan Hasibe Özlen Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. (2020): 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
MLA ÇETİN MUSTAFA,Demircan Hasibe Özlen Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. , 2020, ss.102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
AMA ÇETİN M,Demircan H Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. . 2020; 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
Vancouver ÇETİN M,Demircan H Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. . 2020; 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
IEEE ÇETİN M,Demircan H "Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı." , ss.102 - 117, 2020. 10.17679/inuefd.437445
ISNAD ÇETİN, MUSTAFA - Demircan, Hasibe Özlen. "Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı". (2020), 102-117. https://doi.org/10.17679/inuefd.437445
APA ÇETİN M, Demircan H (2020). Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
Chicago ÇETİN MUSTAFA,Demircan Hasibe Özlen Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
MLA ÇETİN MUSTAFA,Demircan Hasibe Özlen Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
AMA ÇETİN M,Demircan H Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
Vancouver ÇETİN M,Demircan H Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 102 - 117. 10.17679/inuefd.437445
IEEE ÇETİN M,Demircan H "Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.102 - 117, 2020. 10.17679/inuefd.437445
ISNAD ÇETİN, MUSTAFA - Demircan, Hasibe Özlen. "Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 102-117. https://doi.org/10.17679/inuefd.437445