Yıl: 2019 Cilt: 15 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 138 - 149 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14744/tasarimkuram.2019.87487 İndeks Tarihi: 05-12-2020

An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling

Öz:
Models have been used as tools of design,exploration, presentation and education inmany different disciplines in the historicalprocess of many civilizations, ranging fromarchitectural and engineering projects tostage and set design, from sculpture tomodern technological designs. In this study,within the scope of the Modeling Coursegiven in the Vocational School ArchitecturalRestoration Program, a model of a domedating back to the 18th century in Ottomanarchitecture was constructed and theusability of the model as an educational toolin the analysis of the size, form, material andtechnology of an existing structure wasdiscussed. In the first stage of the study, thecomponents of the dome were produced inscale based on the samples from the sameperiod, later in the second stage, a domemodel was constructed by adhering to theconstruction technology. In addition, asurvey was conducted to investigate theeffects of model making on the learningprocess of the students. According to thedata obtained from this study, whichemphasizes the supportive aspect of learningin restoration education, in the case ofsimultaneous progression of theory andpractice skills, it was observed thatperception was positively affected, andknowledge and skills were developed indirect proportion.
Anahtar Kelime:

-

Öz:
Maket; tarihsel süreçte pek çok uygarlıkta mimari ve mühendislik projelerinden sahne ve set tasarımına, heykelden, çağımızdaki teknolojik tasarımlara kadar pek çok farklı disiplinde tasarım, keşif, sunum ve eğitim aracı olarak kullanılmıştır. Bu çalışmada Meslek Yüksekokulu Mimari Restorasyon Programı’nda verilen Maket dersi kapsamında Osmanlı mimarlığında 18. yüzyıla tarihlenen bir kubbenin maketi yapılarak, var olan bir strüktürün boyut, biçim, malzeme ve teknolojik olarak çözümlenmesinde maketin bir eğitim aracı olarak kullanılabilirliği tartışılmıştır. Çalışmanın birinci aşamasında kubbenin bileşenleri dönem örneklerine göre ölçekli olarak üretilmiş, ikinci aşamada ise yapım teknolojisine bağlı kalınarak kubbe maketi tamamlanmıştır. Çalışmada ayrıca maket uygulamasının öğrencinin öğrenme sürecine etkilerinin sorgulanması amacıyla anket yapılmıştır. Maket yapımının restorasyon eğitiminde öğrenimi destekleyici yönüne vurgu yapılan bu çalışmadan elde edilen verilere göre teori ve uygulama becerilerinin eş zamanlı ilerlemesi durumunda; algılamanın pozitif yönde etkilendiği, bilgi ve becerinin doğru orantılı geliştiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktuğ, İ. (1995). Ayazma Camisi İnşaat Defteri. 9. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, 1, 79-89, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Aktuğ, K. İ. (2006). Osmanlı Belgelerinde Yer Alan Bazı Ahşap Yapı Malzemesi Üzerine Düşünceler. Sanat Tarihi Defterleri, 10, 23-45.
  • Astbury, J. (2014). Architects do it with models: the history of architecture in 16 models. Resource document. The Architectural Review. Retrieved from https://www.architectural-review.com/essays/ architects-do-it-with-models-the-history-of-arc - hitecture-in-16-models/8658964.article. Accessed 23 January 2019.
  • Briggs, S. M. (1929). Architectural Models I. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 54 (313), 174-175, 178-181, 183.
  • Briggs, S. M. (1929). Architectural Models II. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 54 (314), 245-247, 250-52.
  • Dunn, N. (2010). Architectural Model Making. London: Laurance King Publising.
  • Düzenli, T., Yılmaz, S., & Alpak, E. M. (2017). The Effects of Model Making on Design and Learning in Landscape Architecture Education. Eurasian Journal of Educational Research, 70, 121-134, http://dx.doi.org/10.14689/ ejer.2017.70.7
  • Gergin, A. (2015). Sanat ve Tasarım Alanlarında Maket Yapımının Tasarım, Üretim ve Sunum Aşamalarına Etkileri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 14(1), 157-168.
  • Kolay, İ. & Çelik, S. (2007). Malzeme ve Teknoloji. In S Mülayim (Ed.), Bir Şaheser Süleymaniye Külliyesi (pp. 125-147). Ankara: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Özbaki, Ç., Çağdaş, G. & Kilimci, E. S. (2016). Maket ve Dijital Ortamda Tasarım Üretkenliğinin Karşılaştırılması. Megaron, 11(3), 398-411, https://doi.org/10.5505/megaron.2016.69188
  • Özyiğit, Ö., (1990). Alaturka Kiremidin Oluşumu. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları Arkeoloji ve Sanat Dergisi, V, 149-179.
  • Sönmez, N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü. İstanbul: YEM Yayınları.
  • Tayla, H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları I. İstanbul: TAÇ Vakfı Yayınları.
  • URL-1. http://www.statisticssolutions.com/ manova-analysis-paired-sample-t-test/
APA ORBEYİ N, KEÇİCİ Z (2019). An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. , 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
Chicago ORBEYİ Nil,KEÇİCİ Zeynep Ceran An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. (2019): 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
MLA ORBEYİ Nil,KEÇİCİ Zeynep Ceran An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. , 2019, ss.138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
AMA ORBEYİ N,KEÇİCİ Z An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. . 2019; 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
Vancouver ORBEYİ N,KEÇİCİ Z An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. . 2019; 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
IEEE ORBEYİ N,KEÇİCİ Z "An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling." , ss.138 - 149, 2019. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
ISNAD ORBEYİ, Nil - KEÇİCİ, Zeynep Ceran. "An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling". (2019), 138-149. https://doi.org/10.14744/tasarimkuram.2019.87487
APA ORBEYİ N, KEÇİCİ Z (2019). An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. Tasarım+Kuram, 15(28), 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
Chicago ORBEYİ Nil,KEÇİCİ Zeynep Ceran An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. Tasarım+Kuram 15, no.28 (2019): 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
MLA ORBEYİ Nil,KEÇİCİ Zeynep Ceran An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. Tasarım+Kuram, vol.15, no.28, 2019, ss.138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
AMA ORBEYİ N,KEÇİCİ Z An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. Tasarım+Kuram. 2019; 15(28): 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
Vancouver ORBEYİ N,KEÇİCİ Z An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling. Tasarım+Kuram. 2019; 15(28): 138 - 149. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
IEEE ORBEYİ N,KEÇİCİ Z "An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling." Tasarım+Kuram, 15, ss.138 - 149, 2019. 10.14744/tasarimkuram.2019.87487
ISNAD ORBEYİ, Nil - KEÇİCİ, Zeynep Ceran. "An Educational Tool in Teaching Traditional Construction Technology: Modeling". Tasarım+Kuram 15/28 (2019), 138-149. https://doi.org/10.14744/tasarimkuram.2019.87487