Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 284 - 303 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.526390 İndeks Tarihi: 05-12-2020
Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin siber güvenlik davranışları ve bilgigüvenliği farkındalıklarının incelenmesidir. Bu çalışmaya, Türkiye'de özel birüniversitede Eğitim ve Mühendislik Fakültesi'nde okuyan 88 öğrenci katılmıştır. Buçalışmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsak paralel tasarım kullanılmıştır.Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlüvaryans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin görüşlerininincelenmesinde tematik analiz kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda üniversiteöğrencilerinin internet çağının en önemli konularından biri olan kişisel siber güvenliğive bilgi güvenliğini sağlama konusundaki farkındalıklarının genel olarak yüksekolduğu görülmektedir. Ancak sonuçlar farkındalığı olmayan ya da çok düşük olanöğrencilerin olduğunu da göstermektedir. Bu durum bölümlere ya da sosyal medyahesabı sayısına göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin bu farkındalıklarınınartırılması amacıyla konuyla ilgili derslerin öğretim programlarına yerleştirilmesi,küçük yaşlardan itibaren öğrencilerin bu konularda bilgilendirilmesi, siber güvenliğisağlamanın öneminin farkında olmalarının sağlanması gerekmektedir. Sosyal medyauygulamalarıyla küçük yaşta tanışan öğrencilerin güvenliklerini sağlama konusundada farkındalıklarının artması hem bireysel hem de toplum gelişimi için önem arzetmektedir.
Anahtar Kelime: Investigation of the Students’ Personal Cyber Security Behaviour and Information Security Awareness
Öz: The aim of this study is to investigate cyber security behaviours and information security awareness of university students. In this study, 88 students participated in the Faculty of Education and Engineering at a private university in Turkey. Convergent parallel design is used in this study. Descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance and correlation analysis were used to analyze the quantitative data. Thematic analysis was used to examine students' views. As a result of this study, it is seen that the awareness of university students about providing personal cyber security and information security, which is one of the most important issues of the internet age, is generally high. However, the results show that there are students with little or no awareness. This issue varies according to the students’ departments or the number of their social media accounts. In order to increase the awareness of the students, it is necessary to place the related courses in the curriculum, to inform the students about these issues from a young age and to be aware of the importance of providing cyber security. Increasing the awareness of the students who meet at a very early age with social media is also important for both individual and community development
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acquisti, A. & Gross, R. (2006). Imagined communities: Awareness, information sharing, and privacy on the Facebook. In International workshop on privacy enhancing technologies (pp. 36-58). Springer, Berlin, Heidelberg. 302
- Akgün, Ö. ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98-121.
- Atkinson, S., Furnell, S. & Phippen, A. (2009). Securing the next generation: enhancing e-safety awareness among young people. Computer Fraud & Security, 7, 13-19.
- Aslanyürek, M. (2016). İnternet ve sosyal medya kullanıcılarının internet güvenliği ve çevrimiçi gizlilik ile ilgili kanaatleri ve farkındalıkları. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(1), 80-106.
- Bintziou, A., Alexandris, N. & Chrissikopoulos, V. (1999). Introducing IT-security awareness in schools: the Greek case. In IFIP WG 11.8 1st World Conference on Information Security Education WISE1.
- Brady, C. (2010). Security awareness for children. Technical Report RHUL–MA–2010–05 (Department of Mathematics Royal Holloway, University of London Egham, Surrey TW20 0EX, England.) 20 Ocak 2019 tarihinde https://www.ma.rhul.ac.uk/static/techrep/2010/RHUL-MA-2010-05.pdf adresinden alınmıştır.
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
- Canbek, G. ve Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Gazi Üniversitesi Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
- Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Çakır, H., Hava, K., Gülen, Ş. B. ve Özüdoğru, G. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerinde güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 887-902.
- Çakır, S., ve Kesler, M. (2012). Bilgisayar güvenliğini tehdit eden virüsler ve antivirüs yazılımları. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 551-558.
- Dwyer, C., Hiltz, S. & Passerini, K. (2007). Trust and privacy concern within social networking sites: A comparison of Facebook and MySpace. AMCIS 2007 proceedings, 339.
- Eckertova, L., Docekal, D. & Pozar, J. (2013). Child safety on the internet: Mentor responsible parents. First Ed. Brno: Computer Press, 54-78.
- Eminağaoğlu, M. ve Gökşen, Y. (2009). Bilgi güvenliği nedir, ne değildir, Türkiye’de bilgi güvenliği sorunları ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(4), 1-15.
- Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımları, farklılıkları üzerindeki etkilerinin analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
- Erol, O., Şahin, Y. L., Yılmaz, E. ve Haseski, H. İ. (2015). Kişisel Siber Güvenliği Sağlama Ölçeği geliştirme çalışması. Journal of Human Sciences, 12(2), 75-91.
- Gao, H., Hu, J., Huang, T., Wang, J. & Chen, Y. (2011). Security issues in online social networks. IEEE Internet Computing, 15(4), 56-63.
- Hugl, U. (2011). Reviewing person’s value of privacy of online social networking, Internet Research, 21(4), 384-407.
- Karacı, A., Akyüz, H. İ. ve Bilgici, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin siber güvenlik davranışlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2079-2094.
- Kavuk-Kalender, M. & Keser, H. (2018). Cyberbullying awareness in secondary and high schools. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 10(4), 25–36.
- Luo, W., Liu, J., Liu, J. & Fan, C. (2009). An analysis of security in social networks. In Dependable, Autonomic and Secure Computing, 2009. DASC'09. Eighth IEEE International Conference on (pp. 648-651). 303
- Öğün, M. N. ve Kaya, A. (2013). Siber güvenliğin milli güvenlik açısından önemi ve alınabilecek tedbirler. Güvenlik Stratejileri Dergisi, 18, 145-181.
- Peltier, T. R. (2005). Implementing an information security awareness program. Information Systems Security, 14(2), 37-49.
- Puhakainen, P (2006). A design theory for information security awareness. 26 Ocak 2019 tarihinde http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514281144.pdf adresinden alınmıştır.
- Rençber, Ö. F. ve Mete, S. (2016). Bilgi güvenlik farkındalığını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Yüksekokul öğrencileri üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 800-823.
- Rezgui, Y. & Marks, A. (2008). Information security awareness in higher education: An exploratory study. Computers & Security, 27(7-8), 241-253.
- Sezer, B., Yilmaz, R. & Karaoglan Yilmaz, F. G. (2015). Cyber bullying and teachers’ awareness. Internet Research, 25(4), 674-687.
- Scheffe, H. (1953). A method of judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40, 87-104.
- Slusky, L. & Partow-Navid, P. (2012). Students information security practices and awareness. Journal of Information Privacy and Security, 8(4), 3-26.
- Şahinaslan, E., Kandemir, R. ve Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Şanlıurfa.
- Şahinaslan, E., Kantürk, A., Şahinaslan, Ö. ve Borandağ, E. (2009). Kurumlarda bilgi güvenliği farkındalığı, önemi ve oluşturma yöntemleri. Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa
- Şahinaslan, Ö., Şahinaslan, D. E., Borandağ, D. E. ve Şahinaslan, D. M. (2013). Güvenli bir toplumun için son kullanıcı siber güvenliği. Akademik Bilişim 2013, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Tekerek, M. ve Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir araştırma. Turkish Journal of Education, 2(3), 61-70.
- Von Solms, R. & Van Niekerk, J. (2013). From information security to cyber security. Computers & Security, 38, 97-102.
- Von Solms, B. & Von Solms, R. (2018). Cybersecurity and information security–what goes where?. Information & Computer Security, 26(1), 2-9.
- Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş. ve Çolak, İ. (2012). Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler. Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
- Yılmaz, E., Şahin, Y. L., ve Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45.
- Yiğit, M. F. ve Seferoğlu, S. S. (2019). Öğrencilerin siber güvenlik davranışlarının beş faktör kişilik özellikleri ve çeşitli diğer değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186-215.
APA | Avcı Ü, Oruç O (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. , 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
Chicago | Avcı Ümmühan,Oruç Orçun Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. (2020): 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
MLA | Avcı Ümmühan,Oruç Orçun Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. , 2020, ss.284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
AMA | Avcı Ü,Oruç O Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. . 2020; 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
Vancouver | Avcı Ü,Oruç O Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. . 2020; 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
IEEE | Avcı Ü,Oruç O "Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi." , ss.284 - 303, 2020. 10.17679/inuefd.526390 |
ISNAD | Avcı, Ümmühan - Oruç, Orçun. "Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi". (2020), 284-303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390 |
APA | Avcı Ü, Oruç O (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
Chicago | Avcı Ümmühan,Oruç Orçun Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
MLA | Avcı Ümmühan,Oruç Orçun Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
AMA | Avcı Ü,Oruç O Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
Vancouver | Avcı Ü,Oruç O Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 284 - 303. 10.17679/inuefd.526390 |
IEEE | Avcı Ü,Oruç O "Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.284 - 303, 2020. 10.17679/inuefd.526390 |
ISNAD | Avcı, Ümmühan - Oruç, Orçun. "Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Siber Güvenlik Davranışları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 284-303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390 |