Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri
Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 346 - 365 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.547138 İndeks Tarihi: 05-12-2020
Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri
Öz: Bu araştırma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimine ve SosyalBilgiler öğretim programında yer alan değerlere yönelik görüşlerinin belirlenmesiamacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına uygun olan durumçalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, gönüllülük esasınadayalı olarak, amaçsal örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir durumörneklemesi ile belirlenmiştir. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında ElazığFırat Üniversitesi, Malatya İnönü Üniversitesi ve Muş Alparslan Üniversitesi EğitimFakültelerinde öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmaverileri görüşme tekniği ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak eldeedilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmaverileri nitel veri analiz programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgulardeğerlendirildiğinde, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimine veSosyal Bilgiler öğretim programında yer alan değerlere yönelik görüşlerinebakıldığında değer kavramının ve değer eğitiminin farkında oldukları, değereğitiminin sadece okul ile sınırlı kalmadığını bu eğitimin ailede verilebileceği gibiyaşam boyu sürebileceğini ifade ettikleri belirlenmiştir. Sosyal Bilgiler dersinindeğerler eğitiminde ki rolünün, etkili vatandaş yetiştirme, ulusal ve evrensel değerleresahip çıkma ve kültürel değerleri koruma adına önemli bir yere sahip olduğusaptanmıştır. Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan değerlere ve değerlereğitimine ilişkin farklı önerilere ulaşılmıştır. Buna göre öğretmen adaylarına değeröğretimi ile ilgili bilgilendirilmeler yapılabilir, bu bilgilendirmeler uygulamalarladesteklenebilir.
Anahtar Kelime: The views of pre-service social studies teachers on values education and values included in social studies curriculum
Öz: The DBU research was conducted in order to determine the values education of the candidates of Social Studies Teachers and their opinions about the values in the Social Studies Curriculum. The case study model which is suitable for the qualitative research approach was used in the research. The study group of the study was determined on the basis of volunteering, with one of the purposeful sampling methods, easily accessible case sampling. The research was carried out with the students of Elazığ Fırat University, Malatya İnönü University and Muş Alparslan University Education Faculty, Social Studies students in 2017-2018 academic year. The data of the study were obtained by using a semi-structured interview form with the interview technique and the obtained data were analyzed with the content analysis method. The research data were evaluated using the qualitative data analysis program. When the findings were evaluated, it has been determined that the value of social studies teacher candidates are aware of value education and value education when they see the value education and the opinions about the values in Social Studies curriculum. It has been determined that the role of the Social Studies course in value education has an important place in educating effective citizens, owning national and universal values and protecting cultural values. Different proposals have been reached regarding the education of values and values in the curriculum of Social Studies. Accordingly, pre-service teachers can be informed about value teaching and these informations can be supported by applications.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altan, M. Z. (2011). Çoklu zekâ kuramı ve değerler eğitimi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 53-57.
- Arpacı, M. (2013). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni adaylarının değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13(2), 205 -228.
- Avcı, N. (2007). Toplumsal değerler ve gençlik bir değerler sosyolojisi denemesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2014). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 81-90.
- Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
- Baysal, N. (2013). Ortaokul Sosyal Bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Beldağ, A. (2012). İlköğretim yedinci sınıf Sosyal Bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Çağlayan, A. (2013). Ahlak pusulası ahlak ve değerler eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
- Çakıroğlu, A. E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Çelik, Ö. (2016). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çetin, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının milli değerlerin öğretimine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 8(8), 1733-1743. doi: 10,7827 / TurkishStudies.5277
- Demircioğlu, İ. H. ve Demircioğlu, E. (2016). Tarih eğitimi ve değerler. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi içinde (s. 269-286). Ankara: Pegem Akademi.
- Deveci, H. (2015). Value education through distance learning: opinions of students who already completed value education. Turkish Online Journal of Distance Education, 16(1), 112-126. doi: 10.17718/tojde.89079
- Durdukoca, Ş. F. (2019). Identifying the attitudes and views of social sciences teachers toward values education in Turkey. World Journal of Education, 9(1), 103-117. doi: 10.5430/wje.v9n1p103
- Ergen, G. (2019). Value literacy-a new model for education of character and values. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(2), 45-75. doi: 10.29329/epasr.2019.201.3 Eser, F. (2013). Değerler eğitimi üzerine. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 14(166), 18-22.
- Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-132.
- Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: değerler eğitimi. Eğitime Bakış, (18), 4-9.
- Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde 100 temel eser yoluyla değerler eğitimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Keskin, Y. (2016). Değerler eğitimi. D. Dilek (Ed). Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde (s. 311-330). Ankara, Pegem Akademi.
- Kolaç, E. ve Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777.
- Kurtdede Fidan, N. (2013). Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimi: nitel bir araştırma. International Journal of Social Science, 6(3), 361-388.
- Kurtdede Fidan, N. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının geleceğe yönelik değerler eğitimi tasarıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(22), 161-180.
- MEB (2018). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). URL:http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
- Necdet, A. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi eğitim öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
- Özdemir, S. M. (2009). Sosyal Bilgiler öğretimi programı ve değerlendirilmesi. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 3-68). Ankara: Pegem Akademi.
- Öztürk Demirbaş, Ç. ve Çelikkaya, T. (2012). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının programdaki değerlere ilişkin algısal farkındalıkları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 415-427. 365
- Penny M., Kevin P. R. ve David G. B. (2019). Creating value. Change: The Magazine of Higher Learning, 51(4), 40-47. doi: 10.1080/00091383.2019.1618144
- Selanik Ay, T. (2016). Okulda değerler eğitimi. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi içinde (s. 17-40). Ankara: Pegem Akademi.
- Şahin, T. ve Katılmış, A. (2016). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimi öz-yeterlilikleri. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-16.
- Şahin, Ü. (2019). Values and values education as perceived by primary school teacher candidates. International Journal of Progressive Education, 15(3), 74-90. doi: 10.29329/ijpe.2019.193.6
- Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Tay, B. ve Yıldırım, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1499-1542.
- Tay, B. Durmaz, F. Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal Bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 67-93.
- Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Tural, A. ve Gürgil, F. (2012). Öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler öğretim programındaki değerlere ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 103-114.
- Türkoğlu, B. (2019). Opinions of pre-school teachers and pre-service teachers on values education in the preschool period: The case of Konya province. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 381-412. doi: 10.14527/pegegog.2019.012
- Ulusoy, K. ve Arslan, A. (2016). Değerli bir kavram olarak değer ve değerler eğitimi. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi içinde (s. 1-16). Ankara: Pegem Akademi.
- Yazar, T. (2016). Toplumsal yasam ve değerler. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi içinde (s. 95-114). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | Ezer F, KINACI M (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. , 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
Chicago | Ezer Feyzullah,KINACI Müşerref Kübra Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. (2020): 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
MLA | Ezer Feyzullah,KINACI Müşerref Kübra Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. , 2020, ss.346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
AMA | Ezer F,KINACI M Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. . 2020; 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
Vancouver | Ezer F,KINACI M Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. . 2020; 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
IEEE | Ezer F,KINACI M "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri." , ss.346 - 365, 2020. 10.17679/inuefd.547138 |
ISNAD | Ezer, Feyzullah - KINACI, Müşerref Kübra. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri". (2020), 346-365. https://doi.org/10.17679/inuefd.547138 |
APA | Ezer F, KINACI M (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
Chicago | Ezer Feyzullah,KINACI Müşerref Kübra Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
MLA | Ezer Feyzullah,KINACI Müşerref Kübra Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
AMA | Ezer F,KINACI M Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
Vancouver | Ezer F,KINACI M Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 346 - 365. 10.17679/inuefd.547138 |
IEEE | Ezer F,KINACI M "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.346 - 365, 2020. 10.17679/inuefd.547138 |
ISNAD | Ezer, Feyzullah - KINACI, Müşerref Kübra. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere Yönelik Görüşleri". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 346-365. https://doi.org/10.17679/inuefd.547138 |