Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi
Yıl: 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 145 - 149 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5336/healthsci.2019-65425 İndeks Tarihi: 05-12-2020
Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi
Öz: Ebelik mesleği, Türkiye’de en eski kadın mesleklerinden biridir.Ebelik lisans programlarının 1996 yılında açılması, 2000 yılındayüksek lisans programlarına başlanması ve 2013 yılında da doktoraprogramlarının açılması ile meslekleşme yolunda ilerleme kaydedilmiştir.Türkiye’de yüksek lisans ve doktora eğitiminin başlangıcınınzaman almasına bağlı olarak mesleğin ilerlemesi yavaş bir şekildedevam etmektedir. Ebelik mesleğindeki ilerleyişi hızlandırmak için verilenteorik-pratik eğitimin, kanıta dayalı araştırmalarla desteklenmesive bilimsellikle bütünleştirilmesi gerekmektedir. Doktora programlarınınaçılması ile doktora eğitimine hak kazanmış ebeler mesleğin gelişiminekatkı sağlamaktadır. Profesyonel bir ebe, gebe ve yenidoğanındurumunu değerlendirirken, kendi klinik uzmanlığını kullanarak kanıtadayalı olarak bakım vermelidir. Kanıta dayalı bakımın en önemli kaynağı,mesleki yönde yapılan bilimsel çalışmalar sonucunda ortaya çıkanbilimsel bilgidir. Ayrıca, ebelerin ebelik mesleğinin ve eğitiminin gelişiminekatkı sağlayacak daha büyük projelerin planlanmasında ve yürütülmesindedaha fazla yer almaları gerekmektedir. Bu çalışmalaryenilikleri destekleyici, yol gösterici ve gelişimi sağlayıcı olmaktadır.Bu kapsamda, mesleki anlamda doktora düzeyine ulaşmış ebeler meslekadına yenilik üretecek ve mesleki gelişimi artıracaklardır. Literatürde,mesleğin profesyonel gücünün artırılmasında ebelikte lisansüstüeğitim programlarının güçlendirilmesi, standartlaştırılması, profesyonelbilgi ve beceri kazandırılması konularına gereksinim duyulduğuvurgulanmaktadır. Bu çalışma doktora düzeyindeki ebelerin ebelik mesleğininilerlemesine katkı sağlamakta önemli bir yere sahip olduğunavurgu yapmak amacı ile ele alınmıştır.
Anahtar Kelime: The Importance of PhD Education in Midwifery Profession
Öz: Midwifery is one of the oldest women’s professions in Turkey. Progress has been made on the way to becoming a profession by opening midwifery undergraduate programs in 1996, starting graduate programs in 2000, and opening doctoral programs in 2013. In Turkey, the progress of the profession continues slowly because of the time elapsed until starting of graduate and postgraduate education. To accelerate the midwifery professional development it is required that the education given as theoretically-practically should be supported with evidence-based research and integrated with science. By the opening of PhD programs, the midwives who gained right to take this education have started to contribute for the development of the profession. A professional midwife should provide evidence-based care using her own clinical expertise while assessing the condition of the pregnant woman and the newborn. The most important source of evidence-based care is the scientific knowledge that emerges as a result of scientific work carried out in the professional field. These studies support innovation, provide guidance and development. In this context, the midwives who have reached PhD level will produce innovations on behalf of professions and increase professional development. In the literature, it is emphasized that increasing the professional power of the profession requires strengthening, standardization, professional knowledge and skills in post graduate education programs. This review is aimed to emphasize that the PhD level of midwives has an important place in contributing to the progress of the midwifery profession.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Güner S, Yurdakul M, Yetim N. [A qualitative study on the academic approach to the professionalization of midwifery in Turkey]. Journal of Higher Education and Science. 2015;5(1):80-7. [Crossref]
- 2. Karaçam Z. [The state of the midwifery as a professional career in Turkey: legal regulations, education and research]. Lokman Hekim Dergisi. 2016;6(3):128-36.
- 3. Yılmaz T, Karanisoğlu H. [Current situation of midwifery education in Turkey]. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2016;3(1):73-7. [Crossref]
- 4. United Nations Population Fund (UNFPA), The International Confederation of Midwives supports midwives (ICM), World Health Organization (WHO). The state of the world’s mıdwıfery 2014 a universal pathway. A woman’s rıght to health. New York: UNFPA; 2014. p.228.
- 5. ten Hoope-Bender P, Lopes ST, Nove A, Michel-Schuldt M, Moyo NT, Bokosi M, et al. Midwifery 2030: a woman’s pathway to health. What does this mean? Midwifery. 2016; 32:1- 6. [Crossref] [PubMed]
- 6. Merighi MA, Gualda DM. Mothers’ health in Brazil and recovering the training of midwives for care in the birth process. Rev Lat Am Enfermagem. 2009;17(2):265-70. [Crossref] [PubMed]
- 7. Roxburgh M, Taylor J, Murebwayire M. Rwanda: a thousand hills, a thousand dreams, a thousand challenges for nurses and midwives and the millennium development goals. Nurse Educ Pract. 2009;9(6):349-50. [Crossref] [PubMed]
- 8. Fullerton JT, Johnson PG, Thompson JB, Vivio D. Quality considerations in midwifery pre-service education: exemplars from Africa. Midwifery. 2011;27(3):308-15. [Crossref] [PubMed]
- 9. Homer CS, Friberg IK, Dias MA, ten Hoope- Bender P, Sandall J, Speciale AM, et al. The projected effect of scaling up midwifery. Lancet. 2014;384(9948):1146-57. [Crossref]
- 10. Renfrew MJ, McFadden A, Bastos MH, Campbell J, Channon AA, Cheung NF, et al. Midwifery and quality care: findings from a new evidence-informed framework for maternal and newborn care. Lancet. 2014;384(9948): 1129-45. [Crossref]
- 11. Resmi Gazete (14.04.1928/863), 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun; 1928. p.887-900.
- 12. Altay S. [A brief overview on the midwifery training and transformation of this profession during the first fifteen years of the republic (1923-1938)]. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergis. 2017;XVII(35):167-217.
- 13. Yörük S. [Education of midwifery in world]. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(1):46-50.
- 14. Çakır Koçak Y, Öztürk Can H, Yücel U, Demirelöz Akyüz M, Çeber Turfan E. [Academic and physical profile of midwifery department in Turkey]. Journal of Health Science and Profession. 2017;4(2):88-97.
- 15. Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. [Evaluation of midwifery students' opinions of their profession and assessment of their preferences about institution types that they will work]. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):69-76.
- 16. Seyhun G. [Volunteer nursing courses in the second world war in Turkey]. Istanbul University Journal of Women's Studies. 2018;(I):7- 30.
- 17. Sayıner FD. [World Midwifery History]. Sarıkaya E. editör. Doğum, Ebelik ve Nüfus Politikaları Tarihçesi. Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı, Türkiye Anne, Çocuk ve Ergen Sağlığı Enstitüsü (TÜSEB). Ankara: TÜSEB; 2017. p.8-18. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
- 18. YUKLİS. Doktora Programları, Yüksek Lisans Programları 2018; Erişim Tarihi: 31.01.2019. [Link]
- 19. Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yüksek Öğrenim İstatistikleri. Erişim Tarihi: 19.03.2019. [Link]
- 20. Resmi Gazete (20.04.2016, Sayı: 29690) sayılı Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği; 2016. p.1.
- 21. Aytaç S, Madenoğlu Kıvanç M, Ay F. [The current state of midwifery and development of midwifery research in four Eurepean countries]. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2014;1(1):77. [Crossref]
- 22. Çankaya S, Kaynar BN, Çöker G, Alp M, Acar ED, Bayrambey Z, et al. [Investigation of midwives' views on researching and using the results of the research in care]. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;9(2):177-84.
- 23. McNeill J, Nolan A. Midwifery research by midwifery researchers: challenges and considerations. Evidence Based Midwifery. 2011;9(2):61-5.
- 24. Jirojwong S, Welch A. The importance of research in nursing and midwifery. In: Jirojwong S, Johnson M, Welsh A, eds. Research Methods in Nursing and Midwifery Pathways to Evidence- Based Practice. 2nd ed. Melbourne, Vic., Australia: Oxford University Press; 2011. p.3-13.
- 25. Finlay V. Local schemes. Developing the Role of the Clinical Academic Researcher in the Nursing, Midwifery and Allied Health Professions. London: Clinical Academic Training Programme Departmant of Health; 2012. p.6- 7.
- 26. Daemers DOA, van Limbeek EBM, Wijnen HAA, Nieuwenhuijze MJ, de Vries RG. Factors influencing the clinical decisionmaking of midwives: a qualitative study. BMC Pregnancy Childbirth. 2017;17(1):345. [Crossref] [PubMed] [PMC]
- 27. Doğan Merih Y, Çoşkuner Potur D, Yılmaz Esencan T. [Where can we find postpartum clinic midwives and nurses in the context of evidence based practice?]. Journal of Health and Nursing Management. 2017;4(1):8-14. [Crossref]
- 28. Yücel U, Ekşioğlu A, Demirelöz M, Baykal Akmeşe Z, Çakır Koçak Y, Soğukpınar N. [Profile analysis of post graduate education of midwifery in Turkey]. International Journal of Human Sciences. 2013;10(1):1342-54.
APA | Özbek H, Ertekin Pinar S (2020). Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. , 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
Chicago | Özbek Hilal,Ertekin Pinar Sukran Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. (2020): 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
MLA | Özbek Hilal,Ertekin Pinar Sukran Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. , 2020, ss.145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
AMA | Özbek H,Ertekin Pinar S Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. . 2020; 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
Vancouver | Özbek H,Ertekin Pinar S Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. . 2020; 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
IEEE | Özbek H,Ertekin Pinar S "Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi." , ss.145 - 149, 2020. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
ISNAD | Özbek, Hilal - Ertekin Pinar, Sukran. "Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi". (2020), 145-149. https://doi.org/10.5336/healthsci.2019-65425 |
APA | Özbek H, Ertekin Pinar S (2020). Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
Chicago | Özbek Hilal,Ertekin Pinar Sukran Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 5, no.1 (2020): 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
MLA | Özbek Hilal,Ertekin Pinar Sukran Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.5, no.1, 2020, ss.145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
AMA | Özbek H,Ertekin Pinar S Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
Vancouver | Özbek H,Ertekin Pinar S Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 145 - 149. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
IEEE | Özbek H,Ertekin Pinar S "Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi." Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5, ss.145 - 149, 2020. 10.5336/healthsci.2019-65425 |
ISNAD | Özbek, Hilal - Ertekin Pinar, Sukran. "Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi". Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 5/1 (2020), 145-149. https://doi.org/10.5336/healthsci.2019-65425 |