Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 95 - 108 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20304/humanitas.682314 İndeks Tarihi: 07-12-2020

ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ

Öz:
Romantik dönemin en önemli bestecilerinden Robert Schumann’ın (1810-1856)hayatının son döneminde viyolonsel repertuvarına kazandırdığı Op. 129La Minör Viyolonsel Konçertosu, yorumcular tarafından sıklıkla seslendirilen bir eserolmakla beraber, viyolonsel repertuvarının en önemli eserlerinden biri olarakbilinmektedir. Eseri geçmişten günümüze viyolonsel repertuvarında bu denli önemlikılan başlıca unsurlar, konçertonun Robert Schumann’ın hayatı boyunca yazdığı tekviyolonsel konçertosu olması ve eserin, bestecinin hayatının son döneminin izlerinitaşıyan özgün müzikal dilinin bir yansıması olmasıdır. Eser hakkında Türkiye’deyeterli akademik çalışmanın olmaması nedeniyle bu araştırmayla, RobertSchumann’ın Op. 129 La Minör Viyolonsel Konçertosu’nun viyolonselrepertuvarındaki öneminin vurgulanarak, eserin bestecinin hayatındaki tarihselsüreçteki yeri ve biçimsel açılardan ele alınması, karşılaştırmalı olarak yorumlamatekniklerinin incelenmesi ve eser hakkında bilgi sahibi olmak isteyen müzikaraştırmacılarına, eseri yorumlayacak çellistlere bir kaynak oluşturması amaçlanmıştır.
Anahtar Kelime:

AN OVERWIEV OF OP. 129 VIOLONCELLO CONCERTO BY ROBERT SCHUMANN

Öz:
Robert Schumann (1801-1856) was one of the most important composers of the romantic period and his Op. 129 A Minor Violoncello Concerto is one of the most important works of cello repertoire, and it is frequently performed by interpreters. What makes the work so important in the cello repertoire from the past to the present is that the concerto is the only cello concerto written by Robert Schumann throughout his life, and the concerto has a reflection of the original musical language of the last period of the composer's life. Due to lack of adequate academic studies about Robert Schumann’s Op. 129 A Minor Cello Concerto in Turkey, main goal of this study is to create a source about the Op. 129 Cello Concerto and to make comparative analysis about the interpretation techniques for researchers and interpreters who will perform Schumann’s Op. 129 Cello Concerto. In this study, the importance of A Minor Violoncello Concerto in the cello repertoire has been emphasized from historical perspective of the composer’s life and formal aspects.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Burger, E. (1999). Robert Schumann. Mainz: Schott. Casals, P. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. ABD: Sony Classical. (1994).
  • Davidson, H. N. (1957). Dichterliebe by Robert Schumann (Unpublished Master Thesis) Texas: North Texas State College
  • Donington, R. (1974). The interpretation of early music. London: Faber and Faber.
  • Draheim, J. (1997). Robert Schumann konzert für violoncello und orchester op. 129. Breitkopf&Haertel: Wiesbaden
  • Du Pre, J. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. İngiltere: EMI Classics. (1992).
  • Harrell, L. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. ABD: Decca. (1974).
  • Isserlis, S. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. ABD: Rca Victor Red Seal. (1997).
  • Jensen, E. (2001). The master musicians: Schumann. Oxford: Oxford University Press.
  • Katsaris, C. (1838). Schumann: Kinderszenen, [CD]. Almanya: Teldec .(1989). Konzertstück müzik terimi tanımı. (t.b.) Oxford Music Online. https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630. 001.0001/omo-9781561592630-e-0000015355?rskey=ibeUAE&result=1
  • Loesch, H.V. (1998). Robert Schumann Konzert für Violoncello und Orchester a-Moll, Op. 129: Meisterwerke der Musik. Munich: Fink.
  • Mayer, L. (1956). Emotion and meaning in music. London: Chicago Uni. Press.
  • Nieman, A. (1976). The Concertos, Robert Schumann: the man and his music, London: Barrie&Jenkins Ltd.
  • Perrey, B. (2007). The Cambridge companion to Schumann, Cambridge: Cambridge Uni. Press
  • Pexman, J. (2014). Classical music 1600-2000: a chronolgy, London: Omnibus Press.
  • Rostropovich, M. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. ABD: Warner Classics. (1977).
  • Starker, J. (1850). Schumann: Cello Concerto, [CD]. ABD: Rca Victor Red Seal. (1995).
  • Tovey, D. (1972). Essays in musical analysis vol 3: Concertos. Oxford: Oxford University Press.
  • Tunbridge, L. (2007). Schumann’s late style. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Walker, A. (1976). The great composers: Schumann. Cambridge: Faber and Faber Limited.
  • Worthen, J. (2007). Robert Schumann: life and death of a musician. New Haven: Yale University Press.
  • Yu, K-W. (2011). When concerto meets song cycle: a study of vocal ınfluences in Robert Schumann’s cello concerto in a minor, op. 129, with reference to his dichterliebe, op. 48. (Unpublished Phd Thesis). University Illinois.
  • Zaslaw, N. (1989). Repeat performance, The New York Review of Book. https://www.nybooks.com/articles/1989/04/27/repeat-performance/>
APA Karlidag M (2020). ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. , 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
Chicago Karlidag Mehmet Semih ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. (2020): 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
MLA Karlidag Mehmet Semih ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. , 2020, ss.95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
AMA Karlidag M ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. . 2020; 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
Vancouver Karlidag M ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. . 2020; 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
IEEE Karlidag M "ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ." , ss.95 - 108, 2020. 10.20304/humanitas.682314
ISNAD Karlidag, Mehmet Semih. "ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ". (2020), 95-108. https://doi.org/10.20304/humanitas.682314
APA Karlidag M (2020). ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
Chicago Karlidag Mehmet Semih ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.15 (2020): 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
MLA Karlidag Mehmet Semih ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.15, 2020, ss.95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
AMA Karlidag M ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 8(15): 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
Vancouver Karlidag M ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 8(15): 95 - 108. 10.20304/humanitas.682314
IEEE Karlidag M "ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ." Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.95 - 108, 2020. 10.20304/humanitas.682314
ISNAD Karlidag, Mehmet Semih. "ROBERT SCHUMANN’IN OP. 129 VİYOLONSEL KONÇERTOSU’NA GENEL BİR BAKIŞ". Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 8/15 (2020), 95-108. https://doi.org/10.20304/humanitas.682314