Yıl: 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 157 - 165 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5336/healthsci.2019-65836 İndeks Tarihi: 07-12-2020

Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları

Öz:
Beslenme ve yutma bozukluğu birçok hastalık ve genetik sendromsonucu ortaya çıktığı gibi sağlıklı çocuklarda da görülmektedir.Günümüzde erken doğum ve kompleks medikal durumlar sonrası sağkalımoranlarının artmasıyla birlikte beslenme ve yutma bozukluklarınıngörülme oranı da artmaktadır. Artan beslenme ve yutma bozukluğuprevalansı ve yol açtığı ciddi medikal sorunlar göz önünde bulundurulduğunda,bu bozuklukların erken dönemde teşhis ve tedavisinin hayatiöneme sahip olduğu görülmektedir. Klinik beslenme ve yutmadeğerlendirmesi erken teşhiste birincil öneme sahiptir. Kapsamlı değerlendirme;öykü alınması, davranış ve duyu değerlendirmesi, postüralkontrol ve tonus değerlendirmesi, solunum fonksiyonlarınındeğerlendirilmesi, oral motor yapı ve fonksiyonların değerlendirilmesiile beslenme ve yutma fonksiyonlarının değerlendirilmesini içermektedir.Aynı zamanda literatürde belirli tanılarda kullanılmak üzere geliştirilmiş,geçerli, güvenilir ve standardize klinik yutma değerlendirmearaçları da mevcuttur. Bu araçlar oral motor beceriler, duyu ve davranışsalfaktörler, yaşam kalitesi, aile ve çevre ile ilgili faktörler gibi parametrelerdenbir veya birkaçını değerlendirmektedir. Pediatrik alandaçalışan klinisyenlerin klinik yutma değerlendirme basamaklarını bilmelerive doğru değerlendirme aracını seçebilmeleri gerekmektedir.Çünkü klinik değerlendirme, hastanın mevcut problemi hakkında bilgielde edilmesini, ileri aletsel bir değerlendirmeye ihtiyaç olup olmadığınakarar verilmesini, uygun tedavi planının hazırlanması ve gerekenbölümlere yönlendirme yapılmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada, pediatrikpopülasyonda beslenme ve yutma fonksiyonunun klinik değerlendirmebasamakları ile beslenme ve yutma fonksiyonuna özel olarakgeliştirilmiş klinik değerlendirme araçları ve özellikleri rapor edilmişolup, yutma bozukluğu alanında çalışan klinisyenlere rehberlik etmekamaçlanmıştır.
Anahtar Kelime:

Clinical Evaluation Steps of Feeding and Swallowing in Pediatrics

Öz:
Feeding and swallowing disorders occur as a result of many diseases and genetic syndromes and also could be seen in healthy children. The incidence of feeding and swallowing disorders is increasing with the increase of survival rates after premature birth and complex medical conditions. Considering the frequency of increased feeding and swallowing disorders and related serious medical problems, early diagnosis and treatment of these problems have vital importance. Clinical feeding and swallowing assessments have primary importance in early diagnosis. Comprehensive evaluation includes history taken, evaluations of behavioral and sensory state, postural control and tonus, respiratory function, oral motor structure and function, feeding and swallowing functions. There are also valid, reliable and standardized clinical swallowing assessment tools developed for use in specific diagnoses in the literature. These tools evaluate one or more parameters including oral motor skills, sensory and behavioral factors, quality of life, family and environment related factors. Clinicians working in the pediatric area should be able to know the steps of clinical evaluation of feeding and swallowing and choose the correct assessment tool. Because clinical evaluation allows to obtain information about the current problem of the patient, decide if there is a need for a further instrumental evaluation, make an appropriate treatment plan and consult patients to the related health professionals. In this study, the clinical evaluation steps of feeding and swallowing function, specialized clinical assessment tools and their features in the pediatric population have been reported and it was aimed to guide clinicians working in the field of swallowing disorders.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Guyomard V, Fulcher RA, Redmayne O, Metcalf AK, Potter JF, Myint PK. Effect of dysphasia and dysphagia on inpatient mortality and hospital length of stay: a database study. J Am Geriatr Soc. 2009;57(11):2101-6. [Crossref] [PubMed]
  • 2. Altman KW, Yu G, Schaefer SD. Consequence of dysphagia in the hospitalized patient: impact on prognosis and hospital resources. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;136(8):784-9. [Crossref] [PubMed]
  • 3. Babbitt RL, Hoch TA, Coe DA, Cataldo MF, Kelly KJ, Stackhouse C, et al. Behavioral assessment and treatment of pediatric feeding disorders. J Dev Behav Pediatr. 1994;15(4):278-91. [Crossref] [PubMed]
  • 4. Heckathorn DE, Speyer R, Taylor J, Cordier R. Systematic review: non-instrumental swallowing and feeding assessments in pediatrics. Dysphagia. 2016;31(1):1-23. [Crossref] [PubMed]
  • 5. Manikam R, Perman JA. Pediatric feeding disorders. J Clin Gastroenterol. 2000;30(1):34- 46. [Crossref] [PubMed]
  • 6. Hall KD. Core knowledge. In: Bleile K. Pediatric Dysphagia Resource Guide. 1st ed. Canada: Singular; 2000. p.1-100.
  • 7. Arvedson JC. Assessment of pediatric dysphagia and feeding disorders: clinical and instrumental approaches. Dev Disabil Res Rev. 2008;14(2):118-27. [Crossref] [PubMed]
  • 8. Mayes LC, Volkmar FR. Nosology of eating and growth disorders in early childhood. Child Adolesc Psychiatr Clin North Am. 1993;2(1):15-35. [Crossref]
  • 9. Bruns DA, Thompson SD. Feeding Challenges in Young Children: Strategies and Specialized Interventions for Success. 1st ed. Baltimore: Brookes Publishing Company; 2012. p.336.
  • 10. Rao N, Brady SL, Chaudhuri G, Donzelli JJ, Wesling MW. Gold-Standard? Analysis of the Videofluoroscopic and Fiberoptic Endoscopic Swallow Examinations. Journal of Applied Research. 2003;3(1).
  • 11. Arvedson JC, Lefton-Greif MA. Instrumental assessment of pediatric dysphagia. Semin Speech Lang. 2017;38(2):135-46. [Crossref] [PubMed]
  • 12. Leonard R, Kendall K. Dysphagia Assessment and Treatment Planning a Team Approach. 3rd ed. San Diego, CA: Plural Publishing Inc; 2014. p.370.
  • 13. Cherney LR. Clinical Management of Dysphagia in Adults and Children. Rehabilitation Institute of Chicago publication series. 2nd ed. Gaithersburg, Md: Aspen Publishers; 1994. p.208.
  • 14. Crenesse D, Berlioz M, Bourrier T, Albertini M. Spirometry in children aged 3 to 5 years: reliability of forced expiratory maneuvers. Pediatr Pulmonol. 2001;32(1):56-61. [Crossref] [PubMed]
  • 15. DePippo KL, Holas MA, Reding MJ. Validation of the 3-oz water swallow test for aspiration following stroke. Arch Neurol. 1992;49(12): 1259-61. [Crossref] [PubMed]
  • 16. Lukens CT, Linscheid TR. Development and validation of an inventory to assess mealtime behavior problems in children with autism. J Autism Dev Disord. 2008;38(2):342-52. [Crossref] [PubMed]
  • 17. Meral BF, Fidan A. A study on Turkish adaptation, validity and reliability of the brief autism mealtime behavior inventory (BAMBI). Procedia Soc Behav Sci. 2014;116:403-8. [Crossref]
  • 18. Nadon G, Feldman DE, Dunn W, Gisel E. Mealtime problems in children with autism spectrum disorder and their typically developing siblings: a comparison study. Autism. 2011;15(1) 98-113. [Crossref] [PubMed]
  • 19. Seiverling L, Hendy HM, Williams K. The screening tool of feeding problems applied to children (STEP-CHILD): psychometric characteristics and associations with child and parent variables. Res Dev Disabil. 2011;32(3): 1122-9. [Crossref] [PubMed]
  • 20. Meral BF, Fidan A. Psychometric properties of the screening tool of feeding problems (STEP) in Turkish children with ASD. Res Dev Disabil. 2014;35(4):908-16. [Crossref] [PubMed]
  • 21. Sonies BC, Cintas HL, Parks R, Miller J, Caggiano C, Gottshall SG, et al. Brief assessment of motor function: content validity and reliability of the oral motor scales. Am J Phys Med Rehabil. 2009;88(6):464-72. [Crossref] [PubMed]
  • 22. Archer LA, Rosenbaum PL, Streiner DL. The children’s eating behavior inventory: reliability and validity results. J Pediatr Psychol. 1991;16(5):629-42. [Crossref] [PubMed]
  • 23. Berlin KS, Davies WH, Silverman AH, Rudolph CD. Assessing family-based feeding strategies, strengths, and mealtime structure with the feeding strategies questionnaire. J Pediatr Psychol. 2011;36(5):586-95. [Crossref] [PubMed]
  • 24. Meral BF. Parental feeding practices in Turkish children with autism spectrum disorder: factorial validation of the feeding strategies questionnaire. J Child Health Care. 2017;46(1):1-14. [Crossref]
  • 25. Berlin KS, Davies WH, Silverman AH, Woods DW, Fischer EA, Rudolph CD. Assessing children's mealtime problems with the mealtime behavior questionnaire. J Child Health Care. 2010;39(2):142-56. [Crossref]
  • 26. Tauman R, Levine A, Avni H, Nehama H, Greenfeld M, Sivan Y. Coexistence of sleep and feeding disturbances in young children. Pediatrics. 2011;127(3):e615-21. [Crossref] [PubMed]
  • 27. Reilly S, Skuse D, Mathisen B, Wolke D. The objective rating of oral-motor functions during feding. Dysphagia. 1995;10(3):177-91. [Crossref] [PubMed]
  • 28. Wilson EM, Hustad KC. Early feeding abilities in children with cerebral palsy: a parental report study. J Med Speech Lang Pathol. 2009;nihpa57357.
  • 29. Kenny DJ, Koheil RM, Greenberg J, Reid D, Milner M, Moran R, et al. Development of a multidisciplinary feeding profile for children who are dependent feeders. Dysphagia. 1989;4(1):16-28. [Crossref] [PubMed]
  • 30. Ortega Ade O, Ciamponi AL, Mendes FM, Santos MT. Assessment scale of the oral motor performance of children and adolescents with neurological damages. J Oral Rehabil. 2009;36(9):653-9. [Crossref] [PubMed]
  • 31. Thoyre S, Shaker C, Pridham K. The early feeding skills assessment for preterm infants. Neonatal Netw. 2005;24(3):7-16. [Crossref] [PubMed] [PMC]
  • 32. DeMauro SB, Patel PR, Medoff-Cooper B, Posencheg M, Abbasi S. Postdischarge feeding patterns in early-and late-preterm infants. Clin Pediatr (Phila). 2011;50(10):957-62. [Crossref] [PubMed]
  • 33. zarem C, Kidokoro H, Neil J, Wallendorf M, Inder T, Pineda R. Psychometrics of the neonatal oral motor assessment scale. Dev Med Child Neurol. 2013;55(12):1115-20. [Crossref] [PubMed] [PMC]
  • 34. Nyqvist KH, Rubertsson C, Ewald u, Sjödén PO. Development of the preterm infant breastfeeding behavior scale (PIBBS): a study of nurse-mother agreement. J Hum Lact. 1996;12(3):207-19. [Crossref] [PubMed]
  • 35. Stratton M. Behavioral assessment scale of oral functions in feeding. Am J Occup Ther. 1981;35(11):719-21. [Crossref] [PubMed]
  • 36. Sheppard JJ, Hochman R, Baer C. The dysphagia disorder survey: validation of an assessment for swallowing and feeding function in developmental disability. Res Dev Disabil. 2014;35(5):929-42. [Crossref] [PubMed]
  • 37. Crist W, Dobbelsteyn C, Brousseau AM, Napier‐Phillips A. Pediatric assessment scale for severe feeding problems: validity and reliability of a new scale for tube‐fed children. Nutr Clin Pract. 2004;19(4):403-8. [Crossref] [PubMed]
APA ŞAHAN A, sevim m, SEREL ARSLAN S (2020). Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. , 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
Chicago ŞAHAN AYŞE KÜBRA,sevim mahmut,SEREL ARSLAN SELEN Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. (2020): 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
MLA ŞAHAN AYŞE KÜBRA,sevim mahmut,SEREL ARSLAN SELEN Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. , 2020, ss.157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
AMA ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. . 2020; 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
Vancouver ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. . 2020; 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
IEEE ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S "Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları." , ss.157 - 165, 2020. 10.5336/healthsci.2019-65836
ISNAD ŞAHAN, AYŞE KÜBRA vd. "Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları". (2020), 157-165. https://doi.org/10.5336/healthsci.2019-65836
APA ŞAHAN A, sevim m, SEREL ARSLAN S (2020). Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
Chicago ŞAHAN AYŞE KÜBRA,sevim mahmut,SEREL ARSLAN SELEN Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 5, no.1 (2020): 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
MLA ŞAHAN AYŞE KÜBRA,sevim mahmut,SEREL ARSLAN SELEN Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.5, no.1, 2020, ss.157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
AMA ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
Vancouver ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 157 - 165. 10.5336/healthsci.2019-65836
IEEE ŞAHAN A,sevim m,SEREL ARSLAN S "Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları." Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5, ss.157 - 165, 2020. 10.5336/healthsci.2019-65836
ISNAD ŞAHAN, AYŞE KÜBRA vd. "Pediatrik Popülasyonda Beslenme ve Yutma Bozukluklarında Klinik Değerlendirme Basamakları". Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 5/1 (2020), 157-165. https://doi.org/10.5336/healthsci.2019-65836