Yıl: 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 210 - 219 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/jaren.2020.69875 İndeks Tarihi: 08-12-2020

Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Amaç: Araştırma, erkek hemşirelerden bakım alan hastaların, aldıkları bakımın kalitesi ile ilgilimemnuniyetlerinin değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı türde ve geçerlik güvenirlik çalışmasıdır.Yöntem: Araştırma, Şubat-Mart 2018 tarihlerinde bir devlet üniversitesinin iki farklı fakültesinindahili ve cerrahi kliniklerinde yatan en az 1 gün erkek hemşireden bakım alan, çalışmaya katılmayaistekli olan 463 birey ile gerçekleştirildi. Veriler “Bireysel Bilgi Formu” ve “Newcastle HemşirelikBakımından Memnuniyet Ölçeği: Erkek hemşireler için” kullanılarak toplandı.Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerin %54,6’sının kadın, %45,4’ünün erkek olduğu, %30,9’unun37-51 yaş arasında, %38,7’sinin 52-70 yaş arasında olduğu bulundu. Bireylerin cinsiyet, yaş, yaşadığıbölge ile ölçek puanları arasında anlamlı farklılık olduğu belirlendi (p<0,05). Ölçeğin iç tutarlıkdeğerlendirmesinde Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,973 olarak bulundu ve iç tutarlılığınınyüksek olduğu belirlendi. Ölçek madde toplam puanının 83,95±14,76 ve erkek hemşirelerdenbakım alan hastaların aldıkları bakımdan çok memnun ve tamamen memnun olduğu belirlendi.Temel bileşenler analizine göre, faktör yüklerinin faktör 1’de (9-18. maddeler) 0,656 ile 0,826arasında, faktör 2’de (1-8. maddeler) 0,670 ile 0,817 arasında değiştiği saptandı. İki faktörlümodel için doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, benzerlik ki-kare değeri χ2 (126)=903,88,p=0,00, χ2/df=7,17, RMSEA 0,11, SRMR 0,043; GFI 0,82, AGFI 0,76, CFI 0,98 olarak bulundu.Sonuç: Elde edilen sonuçlar, Newcastle hemşirelik bakım kalitesi memnuniyet ölçeğinin, erkekhemşirelerden bakım alan hastaların memnuniyetlerinin değerlendirilmesi için kullanılabilecekgeçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Evaluation of the Satisfaction of Patients Receiving Care from Male Nurses: Validity and Reability Study

Öz:
Objective: This is descriptive and validity reliability study to evaluate the satisfaction of the quality of care of the patients who receive care from male nurses. Method: The survey was conducted with 463 voluntary patients hospitalized in medical and surgical clinics of two different faculties of a state university, and received at least one day of nursing care from male nurses between February and March 2018. The data were collected using the “individual information form” and the “Newcastle Nursing Satisfaction Scale:for male nurses”. Results: A 54.6% of the participanting individuals were female, 45.4% of them were male. They were between 37-51 years (30.9%) and 52-70 (38.7%) years of age. It was determined that there was a significant difference between the patients’ gender, age, area of residence and scale scores (p<0.05). In the internal consistency evaluation of the scale, the Cronbach alpha reliability coefficient was 0.973 and the internal consistency was found to be high. The scale item total score was 83.95±14.76, and the satisfaction level of the patients receiving care from male nurses was evaluated as “very satisfied” and “completely satisfied”. According to the principal component analysis, factor loads ranged from 0.656 to 0.826 in factor 1 (items 9 to 18) and between 0.670 and 0.817 in factor 2 (items 1 to 8). According to the results of the confirmatory factor analysis for the two-factor model, the similarity chi-square value was found as (126)=903.88, p=0.00, χ2/df=7.17, RMSEA 0.11, SRMR 0.043; GFI 0.82, AGFI 0.76, CFI 0.98. Conclusion: The results showed that the Newcastle nursing care satisfaction scale was a valid and reliable tool for assessing the satisfaction of patients receiving care from male nurses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Kaya N. Romatoid artritli bireyin hemşirelik bakımı. İstanbul Üniversitesi FNHYO Hemşirelik Dergisi. 2006;15(57):67-88.
  • 2. Kaya N, Turan N, Öztürk A. Türkiye’de erkek hemşire imgesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2011;8(1):16- 30.
  • 3. Tezel A, Akpınar BA, Yurttaş A, Çelebioğlu A. Hastalar erkek hemşireleri kabul edecekler mi? Türkiye Klinikleri J Med Ethics. 2008;16:13-8.
  • 4. Mackintosh C. A historical study of men in nursing. Journal of Advanced Nursing. 1997;26:232-6. [CrossRef]
  • 5. Romem P, Anson O. Israil men in nursing: social and personal motives. Journal of Nursing Management. 2005;13:173-8. [CrossRef]
  • 6. Hemşirelik Kanunu. Kanun Numarası: 6283 Kabul Tarihi: 25/2/1954 Yayımlandığı R. Gazete: Tarih: 2/3/1954 Sayı: 8647 http://www.istanbulsaglik.gov. tr/w/mev/mev_kan/hemsirelik_kanunu.pdf
  • 7. Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Kanun No. 5634, Kabul Tarihi: 25/4/2007. http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm
  • 8. Şişe Ş. Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi. 2013;14:69-75.
  • 9. Kayrakcı F, Özşaker E. Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg. 2014;22(2):105-13. [CrossRef]
  • 10. Cerit B. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016: 27-36.
  • 11. Abedrabo Alhusban M, Abualrub RF. Patient satisfaction with nursing care in Jordan. Journal of Nursing Management. 2009;17:749-58. [CrossRef]
  • 12. Kuzu C, Ulus B. Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi. Acıbadem Universitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;5(2):129-34.
  • 13. Geçkil E, Dündar Ö, Şahin T. Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2008: 41-51.
  • 14. Mersinlioğlu G, Öztürk H. Acil servise başvuran hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 2015;(2(2):70-82. [CrossRef]
  • 15. Younas A, Sundus A. Patients’ experiences and satisfaction about care provided by male nurses inmedical surgical units in Islamabad, Pakistan: A pilot study. Nurs Forum. 2017: 1-8. [CrossRef]
  • 16. Uzun Ö. Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili newcastle memnuniyet ölçeğinin türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliğin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi. 2003;54(2):16-24.
  • 17. Twomey JC, Meadus R. Men nurses in atlantic Canada: Career choice, barriers, and satisfaction. Journal of Men’s Studies. 2016;24(1):78-88. [CrossRef]
  • 18. Moore GA, Jacqueline A. Dienemann JA. Job satisfaction and career development of men in Nursing. Journal of Nursing Education and Practice. 2014;4(3):86-93. [CrossRef]
  • 19. Thomas LH, McColl E, Priest J, Bond S, Boys RJ. Newcastle satisfaction with nursing scales: an instrument for quality assessments of nursing care. Quality in Health Care. 1996;5:67-72. [CrossRef]
  • 20. Akın S, Erdoğan S. The Turkish version of the Newcastle Satisfaction with Nursing Care Scaleused on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing. 2007;16(4):646-53. [CrossRef]
  • 21. Erefe İ. Hemşirelikte araştırma, ilke, süreç ve yöntemleri. Veri toplama araçlarının niteliği. HEMAR-GE Yayın No 1, İstanbul: Odak Ofset: 2002. s. 169-88.
  • 22. Oksuz E, Malhan S. Sağlığa bağlı yaşam kalitesi kalimetri. Ankara: Başkent Universitesi; 2005.
  • 23. Turan İ, Şimşek Ü, Aslan H. Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert-tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;(30):186-203.
  • 24. Erdoğan Y, Bayram S, Deniz L. Web tabanlı öğretim tutum ölçeği: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2007;4(2):1-14.
  • 25. Şimşek ÖF. Introduction to structural equation modeling: basic principles and LISREL applications. Ekinoks; 2007.
  • 26. Evci N, Aylar F. Use of confirmatory factor analysis in scale development studies. The Journal of Social Science. 2017;4:389-412. [CrossRef]
  • 27. Dede Y, Yaman S. Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi. 2008;2(1):19-37.
  • 28. Tavşancıl E, Keser H. İnternet kullanımına yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama. 2002;1(1):79-100.
  • 29. Naidu A. Factors affecting patient satisfaction and health quality. IJHCQA. 2009;22(4):366-81. [CrossRef]
  • 30. Kamra V, Singh H, Kumar De K. Factors affecting patient satisfaction: an exploratory study for quality management in the healthcare sector, Total Quality Management & Business Excellence. 2016. 27: 9-10:1013-1027. Tucker J. The moderators of patient satisfaction. Journal of Management in Medicine. 2002;16(1):48-66. [CrossRef]
  • 31. Mummalaneni V, Gopalakrishna P. Mediators vs moderators of patient satisfaction. Journal of Heath Care Marketing. 1995;15(4):17-22.
  • 32. Findik UY, Unsar S, Sut N. Patient satisfaction with nursing care and its relationship with patient characteristics. Nursing and Health Sciences. 2010;12:162-9. [CrossRef]
  • 33. Ebrahimipour H, Vafaee-Najar A, Khanijahani A, Pourtaleb A, Saadati Z, Molavi Y, et al. Customers’ complaints and its determinants: The case of a training educational hospital in Iran. International Journal of Health Policy and Management. 2013;1(4):273-7. [CrossRef]
  • 34. Esatoğlu AE, Ersoy K. Hasta tatminin ölçülmesi. Çoruh M (ed). In: Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve performans ölçümü. Ankara: Haberal Eğitim Vakfı; 1997. s. 61-72.
  • 35. Özer A, Çakıl E. Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetini etkileyen faktörler. Tıp Araştırmaları Dergisi. 2007;5(3):140-3.
  • 36. Şahin Hotun N, Demirgöz Bal M. Kadın Doğum Kliniklerinde Yatan Kadınların Erkek Hemşirelere İlişkin Görüşleri. KASHED. 2014;1(1):55-67.
APA Uysal H, Yiğit M, Karvel C (2020). Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
Chicago Uysal Hilal,Yiğit Murat,Karvel Cansu Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
MLA Uysal Hilal,Yiğit Murat,Karvel Cansu Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
AMA Uysal H,Yiğit M,Karvel C Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
Vancouver Uysal H,Yiğit M,Karvel C Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
IEEE Uysal H,Yiğit M,Karvel C "Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.210 - 219, 2020. 10.5222/jaren.2020.69875
ISNAD Uysal, Hilal vd. "Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 210-219. https://doi.org/10.5222/jaren.2020.69875
APA Uysal H, Yiğit M, Karvel C (2020). Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Academic Research in Nursing, 6(2), 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
Chicago Uysal Hilal,Yiğit Murat,Karvel Cansu Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Academic Research in Nursing 6, no.2 (2020): 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
MLA Uysal Hilal,Yiğit Murat,Karvel Cansu Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Academic Research in Nursing, vol.6, no.2, 2020, ss.210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
AMA Uysal H,Yiğit M,Karvel C Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Academic Research in Nursing. 2020; 6(2): 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
Vancouver Uysal H,Yiğit M,Karvel C Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Academic Research in Nursing. 2020; 6(2): 210 - 219. 10.5222/jaren.2020.69875
IEEE Uysal H,Yiğit M,Karvel C "Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Journal of Academic Research in Nursing, 6, ss.210 - 219, 2020. 10.5222/jaren.2020.69875
ISNAD Uysal, Hilal vd. "Erkek Hemşirelerden Bakım Alan Hastaların Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Journal of Academic Research in Nursing 6/2 (2020), 210-219. https://doi.org/10.5222/jaren.2020.69875