Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 846 - 857 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-03-2021

Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği

Öz:
Finansal okuryazarlık, bireylerin finansal konularda yeterli bilgiye sahip olması ve bu bilgiye uygun finansal tutum ve davranışlarsergilemesini ifade etmektedir. Bu çalışma ile Doğu Karadeniz’de devlet üniversitelerinde okuyan öğrencilerin finansal okuryazarlıkseviyesinin test edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; cinsiyet bakımından erkeklerin, medeni durum bakımındanevlilerin, okuduğu fakülte bakımından iktisadi ve idari bilimler fakültesinde okuyanların, yaş grubu bakımından ileri yaş grubundaolanların ve son sınıfta okuyanların finansal okuryazarlık seviyeleri daha yüksektir. Ayrıca, eğitim seviyesi ve gelir arttıkça finansalokuryazarlık seviyesi artmaktadır. Ancak, genel olarak katılımcıların finansal okuryazarlık seviyesi düşüktür.
Anahtar Kelime:

Study on Determining The Financial Literacy Level of University Students: East Black Sea Sample

Öz:
Financial literacy is defined as possessing sufficient amount of information in financial issues and displaying financial attitudes and behaviors in the light of this information. This study aims to test the financial literacy level of students studying at state universities in East Black Sea. According to the findings of the study; males in terms of gender, married people in terms of marital status, students studying in faculty of economics and administrative sciences in terms of the departments they are enrolled in, elder people in terms of age and final year students have a higher level of financial literacy. Furthermore, as old age, educational level and income increase, financial literacy increases. However, generally participants have a low of level of financial literacy
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkaya A. ve Yağlı İ. (2014). “Finansal okuryazarlık – finansal bilgi, davranış ve tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF öğrencileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8,Sayı:40, Sayfa:585-599.
  • Almenberg J. ve Söderberg J. S. (2011). Financial literacy and retirement planning Sweden. Network for studies on pensions, aging and retirement discussion paper, pp. 1-28, [file:///C:/Users/TS/Downloads/Financial_literacy_and_retirement_planning_in_Swed.pdf], Erişim Tarihi: 29.01.2016.
  • Al-Tamimi H. A. H. ve Kalli A. A. B. (2009). Financial literacy and invensment decisions of UAE investors. The Journal of Risk Finance, 10(5), pp. 500-516.
  • Atkinson A. ve Messy F. A. (2012). Measuring financial literacy: results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) pilot study. OECD working papers on finance, Insurance and private pensions,No.15, Paris.[http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/5k9csfs90fr4 en.pdf?expires=1495538479&id=id&accname=guest&checksum=2F84A7058670B2089B57DC9E6629A483], Erişim Tarihi: 29.01.2016.
  • Beal D. J. ve Delpachitra S. B. (2003). Financial literacy among Australian University students. Economic papers, 22(1), pp.65-78. [eprints.usg.edu.au/3432/2/Beal_Delpachitra_2003_AV.pdf], Erişim Tarihi: 29.01.2016.
  • Chen H. ve Volpe R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), pp. 107-128.
  • Çam A. V. ve Barut A. (2015). Finansal okuryazarlık düzeyi ve davranışları: Gümüşhane Üniversitesi önlisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, Cilt:4, Sayı:7,ss. 63-72.
  • Danes S. M. ve Hira T. K. (1987). Money management knowledge of college students”, Journal of Student Financial Aid. 17(1), pp. 1-16.
  • Demir N., Kaderli Y. ve Özdemir M. (2016). TR32 bölgesinde finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve geliştirilmesine yönelik çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Vakfı Proje Sonuç Raporu, Aydın.
  • Gökmen H. (2012). Finansal okuryazarlık. Birinci Baskı, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Işık İ. (2011). Dünyada ve Türkiye’de finansal hizmetlere erişim ve finansal eğitim. [https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/362bbf12-7d95-47eb-9d4d 13039893ce5e/finansal_egitim.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACE-362bbf12-7d95-47eb 9d4d-13039893ce5e-m3fBalY], Erişim Tarihi: 09.01.2016. Jazayeri A. From financial literacy to financial capability. [http://www.ruralfinanceandinvestment.org/sites/default/files/From_financial_literacy_pdf.pdf], Erişim Tarihi: 13.01.2016.
  • Koenen T. B. ve Lusardi A. (2011). Financial literacy and retirement planning in Germany. Working Paper 17110, [http://www.nber.org/ papers/w17110], Erişim Tarihi: 29.01.2016.
  • Lusardi A., Klapper L. ve Panos G. (2013). Financial literacy and its consequences: evidence from Russia during the financial crisis. Journal of Banking-Finance, 37(10), pp. 3904-3923.
  • Lusardi A. (2008). Financial literacy: an essential tool for informed consumer choice?. Dartmouth College, Harvard Business School and NBER, pp.1-29.
  • Roy Morgan Research. (2003). ANZ survey of adult financial literacy in Australia. [http://www.financialliteracy.gov.au/media/465156/anz-survey-of- adult-financial-literacy-2003.pdf], Erişim Tarihi: 13.01.2016.
  • Schagen S. ve Lines A. (1996). Financial literacy in adult life. NFER, [www.nfer.ac.uk/publications/91091/91091.pdf], Erişim Tarihi:04.06.2016.
  • Sekita S. (2011). Financial iiteracy and retirement planning in Japan. Netspar Discussion Paper No: 01/2011-016, [https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1809681##], Erişim Tarihi: 29.01.2016.
  • Sermaye Piyasası Kurulu. (2013). SPK başkanı Dr. Vahdettin Ertaş’ın finansal okuryazarlık ve erişim zirvesi konuşma metni. [http://www.spk.gov.tr/duyurugoster.aspx?aid.=20130201&subid=1&ct=c], ErişimTarihi: 29.12.2015.
  • Sermaye Piyasası Kurulu. (2015). 2015 yılı ikinci Türkiye finansal okuryazarlık araştırması tamamlandı. [http://www.spk.gov.tr/duyurugoster. aspx?aid=20151005&subid=0%ct=f], Erişim Tarihi: 16.01.2016.
  • Türk Ekonomi Bankası-Boğaziçi Üniversitesi. (2014). Türkiye’de finansal erişim ve okuryazarlık. [http://www.teb.com.tr/upload/PDF/foe_endeks_rapor_2014.pdf], Erişim Tarihi:26.12.2015.
  • Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası. (2012). Finansal eğitim ulusal stratejisi üst düzey ilkeleri. [http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/e34f18f7-1ae1-4743 90dfd1974f81ffe4/OECD_INFE_USTDUZEY_ILKELERI. pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACEe34f18f7-1ae1-4743-90df-d1974f81ffe4], Erişim Tarihi: 17.01.2016.
  • Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası. (2015). Finansal eğitim. [http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/594551dd-66f6 40fe-8f32- a2870bc984a3/TCMB_Bulten_37.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=594551dd-66f6-40fe-8f32 a2870bc984a3], Erişim Tarihi:16.05.2016.
  • Türkiye Cumhuriyeti Hazine Müsteşarlığı. (2014). Finansal erişim, finansal eğitim, finansal tüketicinin korunması stratejisi ve eylem planları. [https://hazine.gov.tr/File/?path=ROOT%2f1%2fDocuments%2fGenel+ %C4%B0%C3%A7erik%2fStrateji_Eylem_Planlar%C4%B1.pdf], Erişim Tarihi: 13.01.2016.
  • Van Rooij M.C.J., Lusardi A. ve Alessie R. (2011). Financial literacy and stock market participation. Journal of Financial Economics, 101(2), pp. 449-472.
APA BALTACI N, KÜTÜK E (2020). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. , 846 - 857.
Chicago BALTACI Nuri,KÜTÜK Eren Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. (2020): 846 - 857.
MLA BALTACI Nuri,KÜTÜK Eren Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. , 2020, ss.846 - 857.
AMA BALTACI N,KÜTÜK E Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. . 2020; 846 - 857.
Vancouver BALTACI N,KÜTÜK E Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. . 2020; 846 - 857.
IEEE BALTACI N,KÜTÜK E "Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği." , ss.846 - 857, 2020.
ISNAD BALTACI, Nuri - KÜTÜK, Eren. "Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği". (2020), 846-857.
APA BALTACI N, KÜTÜK E (2020). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 846 - 857.
Chicago BALTACI Nuri,KÜTÜK Eren Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, no.3 (2020): 846 - 857.
MLA BALTACI Nuri,KÜTÜK Eren Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.11, no.3, 2020, ss.846 - 857.
AMA BALTACI N,KÜTÜK E Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 11(3): 846 - 857.
Vancouver BALTACI N,KÜTÜK E Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 11(3): 846 - 857.
IEEE BALTACI N,KÜTÜK E "Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, ss.846 - 857, 2020.
ISNAD BALTACI, Nuri - KÜTÜK, Eren. "Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Doğu Karadeniz Örneği". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/3 (2020), 846-857.