BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 121 - 133 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-03-2021

BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ

Öz:
Çalışmada, Türkiye’nin Avrupa kıtasında bulunan beş ilinden ve Balkanlara açılan sınır kapılarındanbiri konumundaki Kırklareli ilini ziyaret eden Bulgar turistlerin destinasyon alışveriş tercihlerinin belirlenmesive memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmaktadır. Araştırma örneklemi olarak Bulgar turistlerinseçilmesinde destinasyona gelen yabancı turistlerin nerdeyse tamamının bu millete ait olması etkili olmuştur.Bu amaçla ilgili destinasyonu ziyaret eden turistlere kendilerinin cevapladıkları toplam 200 anket formuulaştırılmıştır. Sosyal bilimler çalışmalarında yaygın bir şekilde kullanılan SPSS veri istatistiki programındayapılan analizler neticesinde (185 anket); turistlerin %80’inin destinasyondan genel olarak memnun ayrıldığı,destinasyona tekrar ziyaret niyetinin bulunduğu ve destinasyonu başkalarına da tavsiye edeceği belirlenmiştir.Turistlerin alışveriş yerlerinin otantikliği/yerelliği, personellerinin tutumu, fiyat açısından uygunlukları,konumları, sorunlara çözüm üretme/şikâyetleri giderme düzeyleri ve personellerin yabancı dil yeterliğikonularında düşük memnuniyete sahip oldukları belirlenmiştir. Turistlerin alışveriş yapılan yerinulaşılabilirliği, alışveriş yerinin ürünlerine ve hizmetlerine garanti vermesi ve alışveriş yerinin ürün ve hizmetaçısından güvenilirliği konularında memnuniyetleri ise yüksek düzeyde gerçekleşmiştir.
Anahtar Kelime:

A RESEARCH ON DETERMINATION OF THE DESTINATION SHOPPING PREFERENCES AND SATISFACTION LEVELS OF BULGARIAN TOURISTS: KIRKLARELİ CASE

Öz:
In this study, it is intended to determine the destination shopping preferences and to measure the satisfaction levels of Bulgarian tourists who visited Kırklareli, which is one of the five provinces in the European side of Turkey and one of the border gates to Balkans. The selection of Bulgarian tourists as the research sample was influenced by the fact that almost all foreign tourists coming to the destination belong to this nation. For this purpose, a total of 200 questionnaires were delivered to the tourists visiting the destination. As a result of the analyzes made in the SPSS data statistics program (185 questionnaires), which is widely used in social science studies; it has been determined that 80% of the tourists are generally satisfied with the destination, they intend to visit the destination again and will recommend the destination to others. It has been determined that the tourists had low satisfaction with some of the features of shopping places, which are; authenticity/locality, attitude of staff, price suitability, location, level of solution to problems/resolution to complaints and staff’s foreign language proficiency. On the other hand, the satisfaction of the tourists regarding the accessibility of the shopping place, the guarantee of the products and services of the shopping place and the reliability of the shopping place in terms of products and services were realized at a high level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Albayrak, T., Gülmez, M. E., Başak, S., Toker, B. ve Aksu, A. (2011). Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması Raporu. https://www.researchgate.net/publication/304567300_Antalya_Yoresi_ Turist_Profili_ Arastirmasi_2011 adresinden 27 Eylül 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Asanbekova, G. (2007). Tüketici Davranışları Çerçevesinde Türkiye’yi Ziyaret Eden Rus Turistlerin Tüketim Alışkanlıkları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Avcıkurt, C. (2010). Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayazıt Hayta, A. (2008). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 31-48.
  • Belber, G. B. (2011). Nevşehir’e Gelen “İspanyolca Konuşan” Turistlerin Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 31-60.
  • Beqiri, M., Boriçi, A. and Dergjini, A. (2014). An Empirical Study of Service Quality Factors Impacting Tourist Satisfaction and Loyalty: Velipoja Tourist Destination. TMC Academic Journal, 8(2), 36-48.
  • Boyacı, C., Aktaş, A., Ehtiyar, R., Aksu, A., Kurcan, F., Başer, G. G., Köksal, D. C. (1996). Antalya Yöresine Gelen Turistlerin Profilini Belirleme Araştırması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 36-51.
  • Çoban, G., Avcıkurt, C. ve Özbek, V. (2015). Midilli'den Ayvalık'a Gelen Turistlerin Alışveriş Tercihlerinin ve Alışverişten Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 15, 247-268.
  • Demir Şen, Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(1), 19-34.
  • Demirkol, C., Salha, H. ve Cinnioğlu, H. (2016). Trakya Bağ Rotasına Gelen Turistlerin Profilinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 109-120.
  • Doğan, H., Üngüren, E. ve Yelgen, E. (2010). Alanya Turist Profiline Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 79-100.
  • Duman, T. ve Öztürk, B. A. (2005). Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırması Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Güncellenmiş Üçüncü Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya Gelen Yerli Turist Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 75-92.
  • İçöz, O. (2001). Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kim, S. S., Timothy, D. J. and Hwang, J. (2011). Understanding Japanese Tourists’ Shopping Preferences Using the Decision Tree Analysis Method. Tourism Management, 32, 544-554.
  • Kırklareli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2019). Kırklareli Tarihçesi. https://kirklareli.ktb.gov.tr/TR64282/tarihce.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Kozak, N. (2014). Turizm Pazarlaması, 6. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köşker, H. ve Kahyaoğlu, M. (2015). Süphan Dağı’nı Ziyaret Eden Yerli Turist Profili. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 74-92.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2019). Turizm İstatistikleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizmistatistikleri.html adresinden 27 Ağustos 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Lin, H., Zhang, M., Gürsoy, D. and Fu, X. (2019). Impact of Tourist-to-tourist Interaction on Tourism Experience: The Mediating Role of Cohesion and Intimacy. The Annals of Tourism Research, 76, 153-167.
  • Moutinho, L., Albayrak, T. and Caber, M. (2012). How Far Does Overall Service Quality of A Destination Affect Customers’ Post-Purchase Behaviours?. International Journal of Tourism Research, 14(4), 307-322.
  • Serçek Özaltaş, G. ve Serçek, S. (2016). Otel Misafirperverliği Algısının Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 140-161.
  • Qu, H. and Li, I. (1997). The Characteritics and Satisfaction of Mainland Chinese Visitors to Hong Kong. Journal of Travel Research, 35, 37-41.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm Davranışı, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Seçilmiş, C. (2012). Termal Turizm Destinasyonlarından Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: “Sakarıılıca Örneği”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 231-250.
  • Truong, T. and Foster, D. (2006). Using HOLSAT to Evaluate Tourist Satisfaction at Destinations: The Case of Australian Holidaymakers in Vietnam. Tourism Management, 27, 842-855.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Usta, Ö. (2014). Turizm Genel ve Yapısal Yaklaşım, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünlüönen, K. ve Tokmak, C. (2009). Topkapı Sarayı’nda Çalışanlar ve Ziyaretçilerin Sosyal Taşıma Kapasitesine Göre Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2014). Turizm Ekonomisi, 4. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Valle, O. P., Silva, J. A., Mendes, J. and Guerreiro, M. (2006). Tourist Satisfation and Destination Loyalty Intention: A Structual and Categorical Analysis. International Journal of Business Science and Applied Management, 1(1), 25-44.
  • Vetitnev, A., Romonova, G., Matushenko, N. and Kvetenadze, E. (2013). Factors Affecting Domestic Tourists’ Destination Satisfaction: The Case of Russia Resorts. World Applied Science Journal, 22(8), 1162-1173.
  • Veysi, G. (2005). Mardin İline Gelen Yerli Turistlerin Profil ve Turistik Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(2), 55-67.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: An Structural Model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
  • Yüksel, A. (2004). Shopping Experience Evaluation: A Case of Domestic and International Visitors. Tourism Management, 25, 751-759
APA Ünal D, ÇELEN O (2020). BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. , 121 - 133.
Chicago Ünal Doç. Dr. Aydın,ÇELEN Onur BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. (2020): 121 - 133.
MLA Ünal Doç. Dr. Aydın,ÇELEN Onur BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. , 2020, ss.121 - 133.
AMA Ünal D,ÇELEN O BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. . 2020; 121 - 133.
Vancouver Ünal D,ÇELEN O BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. . 2020; 121 - 133.
IEEE Ünal D,ÇELEN O "BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ." , ss.121 - 133, 2020.
ISNAD Ünal, Doç. Dr. Aydın - ÇELEN, Onur. "BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ". (2020), 121-133.
APA Ünal D, ÇELEN O (2020). BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 121 - 133.
Chicago Ünal Doç. Dr. Aydın,ÇELEN Onur BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10, no.1 (2020): 121 - 133.
MLA Ünal Doç. Dr. Aydın,ÇELEN Onur BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.121 - 133.
AMA Ünal D,ÇELEN O BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 121 - 133.
Vancouver Ünal D,ÇELEN O BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 121 - 133.
IEEE Ünal D,ÇELEN O "BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ." Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10, ss.121 - 133, 2020.
ISNAD Ünal, Doç. Dr. Aydın - ÇELEN, Onur. "BULGAR TURİSTLERİN DESTİNASYON ALIŞVERİŞ TERCİHLERİNİN VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KIRKLARELİ ÖRNEĞİ". Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10/1 (2020), 121-133.