Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-03-2021

İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ

Öz:
Araştırmada işaret dili dersini seçmeli olarak alan Türkçe öğretmen adaylarının işaret dili dersineyönelik görüş ve yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, bir yükseköğretim kurumundaTürkçe Öğretmenliği lisans programı 4. sınıfa devam eden 18 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışma nitelaraştırma yöntemine göre betimsel desende kurgulanmıştır. 8'i demografik 10’u ise uzman görüşü alınarakhazırlanan açık uçlu soruların yer aldığı form ile toplanan veriler, betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir.Türkçe öğretmenliği programında işaret dili seçmeli dersini alan öğretmen adaylarının işaret dili eğitimi veeğitim öğretimde Türk İşaret Dili (TİD) kullanımına yönelik görüşleri ''Okul, aile ve toplum işbirliği'', ''Erişimve sürdürülebilirlik'', ''Disiplinlerarası çalışmalar ve mesleki becerilere katkı'' ve ''Bütünleştirmeye dayalıokul-toplum'' şeklinde dört temada özetlenmiştir. Bu çalışmanın bulgularının dil gelişiminin desteklenmesi,işitme engelli bireylerin eğitimi yönünden önemli olduğu, ayrıca işaret dili kullanımı ile ilgili akademik vesosyal katılımı artırıcı uygulamalara katkı oluşturacağı düşünülmektedir. Buna göre Türkçe öğretmenliğiprogramına devam eden öğretmen adaylarının alan dersleri, alan seçmeli genel kültür seçmeli ve meslek bilgisidersleri ile ilgili düzenlemelerde işaret dili dersine yer verilebilir. İşitme kaybı olan öğrencilerin eğitim öğretimdüzenlemelerinin niteliğini artırıcı öğretmen eğitim programları düzenlenebilir.
Anahtar Kelime:

SIGN LANGUAGE TEACHHING ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TURKISH LANGUAGE PRESERVICE TEACHERS WHO TAKE SIGN LANGUAGE COURSE

Öz:
The study aims to determine the opinions of the Turkish-language preservice teachers who take sing language elective course about the sign language course. This study, conducted with 18 final year undergraduate students in the Turkish-language teaching undergraduate program of a higher education institution. The study was designed in descriptive design according to the qualitative research method. The data that collected with the questionnaire form which includes open ended questions, 8 of which are demographic and 10 are prepared taking expert's opinion were descriptively analyzed. The opinions of the preservice teachers who took Turkish Sing Language (TSL) elective course in Turkish-language teaching program about the sign language education and use of sign language in education are summarized under four themes which are "School, family and society cooperation", "Access and sustainability", "Interdisciplinary studies and contribution to professional skills" and "Integration-based school-society." The findings of this study are thought to be important in terms of supporting language development and education of hearingimpaired individuals, in addition, it is thought that it will contribute to applications that increase academic and social participation related to sign language use. Accordingly, sign language can be included in the regulations regarding the major area courses, major area elective courses, general culture elective and professional knowledge courses of the teacher candidates who continue the Turkish teaching program. Teacher training programs that will increase the quality of educational regulations regarding the students with hearing loss can be arranged.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, E., Uzuner, Y. ve Girgin, Ü. (2014). Kaynaştırmadaki İşitme Engelli Öğrencilerle Gerçekleştirilen Destek Eğitim Odası Uygulamasındaki Sorunlar ve Çözüm Gayretleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi -Journal of Qualitative Research in Education, 2(2), 43-68.
  • Ankara Üniversitesi (AÜ) (2019). Sosyal Bilimler Enstitüsü, http://sosbilens.ankara.edu.tr/
  • Behne, T., Carpenter, M., and Tomasello, M. (2005). One-year-olds Comprehend the Communicative Intentions Behind Gestures in a Hiding Game. Developmental Science, 8(6), 492-499.
  • Belgin, E. ve Yücel, E. (2011). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim, Baykoç, N. (Ed.), İşitme Engelli Çocuklar ve Eğitimleri, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Bogdan, C. R., and Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education, Boston: MA: Allyn ve Bacon, Inc.
  • Calderon, R. (2000). Parent Involvement in Deaf Children's Education Programs as a Predictor of Child's Language, Early Reading, and Social-Emotional Development. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 5, 140-155.
  • Chute, P. M. and Nevins, M.E. (2002). The Parents' Guide to Cochlear Implants, Gallaudet University Press, Washington, D.C. (2002).
  • Cook, B. (2004). Inclusive Teachers’ Attitudes Towards Their Students with Disabilities: A Replication and Extension. The Elementary School Journal, 104(4), 307-320.
  • Creswell, J. (2005). Educational Research, Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualtitative research, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Easterbrooks, S.R., Lederberg, A.R., Antia, S., Schick, B., Kushalnagar, P., Webb, M.Y., Branum-Martin, L. and Mc. Donald Connor. C. (2015). Reading Among Diverse DHH Learners: What, How, and for Whom? American Annals of the Deaf, 159(5), 419-432.
  • Elo, S. and Kyngas, H. (2008). The Qualitative Content Analysis Process, Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
  • Fellinger, J., Holzinger, D. and Pollard R.(2012). Mental Health of Deaf People. Lancet, 379 (9820), 1037- 1044.
  • Gallaudet University (2019). Gallaudet University M.A. In Sign Language Education. https://www.gallaudet.edu/academic-catalog/graduate-education/departments-and-programs/department-ofamerican-sign-language-and-deaf-studies/ma-in-sign-language-education
  • Gürboğa, Ç. ve Kargın T. (2003). İşitme Engelli Yetişkinlerin Farklı Ortamlarda Kullandıkları İletişim Yöntemlerinin/Becerilerinin İncelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36, 51-64.
  • Gürgür, H. (2005). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı İlköğretim Sınıfında İşbirliği ile Öğretim Yaklaşımının İncelenmesi. Yayınlanmış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güzel-Özmen, E. R. (2012). Zihinsel Engellilerde Öğretmenlik Uygulaması: Öğrencilikten Öğretmenliğe Geçiş Süreci, Özmen, E. R. (Ed.), Öğretim Stratejileri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Humphries, T. , Kushalnagar, P., Mathur, G., Napoli, D.J. Rathmann, C. and Smith, S. (2019). Support for Parents of Deaf Children: Common Questions and Informed, Evidence-Based Answers. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 118, 134-132.
  • Işıkdoğan Uğurlu, N. (2017). İşitme Engelli Okuyucuların Okuma Sürecinde Türkçenin ve Türk İşaret Dilinin Biçim-Sözdizim Özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 291- 308.
  • Işıkdoğan Uğurlu, N.; Kargın, T. & Aydın, Ö. (2019). The Comparison of the Morphological and Syntactic Awareness Skills of Deaf and Hard of Hearing Students Regarding Agreement and Tense Categories that Exist in Verbs in Reading Activities with Those of Students Without Hearing Disabilities. Journal of Psycholinguistic Research, 1-27.
  • İlkbaşaran, D. (2016). Ellerle Konuşmak Türk İşaret Dili Araştırmaları, Arık, E. (Ed.). Türkiye’deki Sağır Gençlerin İletişim Alışkanlıkları ve Türk İşaret Dili’nin Toplumsal Dilbilimi Açısından İncelenmesi, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Kayhan, N., ve Akçamete, G. (2019). The Effect of One Teach One Observe Model on Effective Teaching Skills of Classroom Teachers, Journal of Education for Life, 33(2), 151-168.
  • Kayhan, N. (2020). İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri, Piştav Akmeşe, P. ve Altunay, B. (Ed.), İşitme Yetersizliğinde Birlikte Öğretim Uygulamaları ve Öğretimsel Düzenlemeler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemaloğlu, Y. (2015). Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar, Gündüz, M. ve Karabulut, H. (Eds.), İşaret Dilleri ve İşaret Dillerinin Odyolojideki Yeri ve Önemi, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Kemaloğlu, Y. (2016). Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları, Arık, E. (Ed.). Sağırlığın ve Sağırların Nörobiyolojisi, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Knoors, H. and Marschark, M. (2012). Language Planning For The 21st Century: Revisiting Bilingual Language Policy For Deaf Children, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 17(3),291–305.
  • Kubuş, O. İlkbaşaran, İ. and Gilchrist S.K. (2016). Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları, Arık, E.(Ed.). Türkiye'de Işaret Dili Planlaması ve Türk İşaret Dilinin Yasal Durumu, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Kushalnagar, P., Bruce, S. Sutton, T. and Leigh, W.I. (2017). Retrospective Basic Parent-Child Communication Difficulties And Risk Of Depression İn Deaf Adults. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29(1): 25–34.
  • Lewis, R.B., and Doorlag, H., D. (1999). Teaching Special Education Students İn General Education Classrooms (5.th. ed), New York: Merril, Prentice Hall.
  • Michigan State University. (2019). Sign Language is a Beneficial Life Skill. https://www.canr.msu.edu/news/sign_language_is_a_beneficial_life_skill
  • Miles, M. B. and Huberman. M. (1994). Qualittative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Murawski, W. W., and Lochner, W. W. (2011). Observing Co-Teaching: What To Ask For, Look For And Listen For. Intervention in School and Clinic, 46(3), 174-183.
  • Özsoy, S. (2018). Önsöz. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 1, 1. Petitto, L.A. and Holowka, S. (2002). Evaluating Attributions of Delay and Confusion İn Young Bilinguals: Special İnsights From İnfants Acquiring A Signed And Spoken Language. Sign Language Studies, 3(1), 4-34.
  • Petitto., L.A., Katerelos., M., Levi., B., Gauna., K., Tetrault., K, and Ferraro, V. (2001). Bilingual Signed And Spoken Acquisition From Birth: Implications For The Mechanisms Underlying Early Bilingual Language Acquisition. Journal of Child Language, 28(2), 1-44.
  • Piştav Akmeşe, P. (2016). Examination of Sign Language Education According to The Opinions Of Members From A Basic Sign Language Certification Program. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(4), 1189-1225.
  • Piştav Akmeşe, P. and Kayhan N. (2016a). Opinions Of The Teachers About The Ommunication Modes/Approaches Used in The Education Period Of The Hearing İmpaired Children Who Are Educated At Pre-School Level. Ege J Educ; 17(2), 296-332.
  • Piştav Akmeşe, P. and Kayhan N. (2016b). Opinions Of Teachers Of Children With Hearing Impairment And Audiologist And Speech Pathologists About Education Of Children With Hearing Loss. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Egitim Fak Derg; 40, 88-112.
  • Piştav Akmeşe, P. ve Kayhan, N. (2017). İşaret Dili Dersine Katılan Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Türk İşaret Dili Eğitiminin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(1), 1-38.
  • Piştav Akmeşe, P. ve Kayhan, N. (2018a). Türk İşaret Dili Dersini Alan Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Okul Öncesi Dönemde İşaret Dili Öğretimi. II. International Congress on Early Childhood Intervention (ICECI2018) Özet Kitapçığı s. 148-149. 29 Mart – 01 Nisan 2018 Antalya, Türkiye.
  • Piştav Akmeşe, P. ve Kayhan, N. (2018b). İşitme Engelli Bireylerin Eğitiminde Öğretimsel Düzenlemeler ve Türk İşaret Dili Kullanımı Hakkında Öğretmen Görüşleri. M. A. Melekoğlu, (Ed.), 28. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı (s. 148-156) içinde. Eskişehir.
  • Piştav Akmeşe, P., Kayhan, N., Kirazlı, G., Öğüt, F. ve Kirazlı, T. (2018). Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Alanında Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Işitme Kayıplı Çocukların Dil, Konuşma ve Iletişim Becerilerinin Desteklenmesi ve Eğitimleri Hakkındaki Görüşleri. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-23.
  • Piştav Akmeşe, P. (2018). Özel Egitim ve Kaynaştırma, Şahbaz, Ü. (Ed). İşitme Yetersizliği Olan Öğrenciler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Piştav Akmeşe, P. (2019a). Eğitimde Türk İşaret Dili, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Piştav Akmeşe, P. (2019b). Educational Science, Doğanay, A. and Kara, Ö.T. (Eds). Educational Science, Turkish Sign Language (TID) As a Means of Communication and Its Training, Ankara: Akademisyen Kitapevi.
  • Piştav Akmeşe, P. (2020). İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri, Piştav Akmeşe, P. ve Altunay, B. (Ed.). İşitme Yetersizliği Olan Çocukların Gelişimsel Özellikleri ve Kullandıkları Iletişim Yaklaşımları, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Salend, J. J., and Duhaney, L. M. G. (1999).The Impact Of Inclusion On Students With And Without Disabilities And Their Educators. Remedial and Special Education, 20(2), 114 – 126.
  • Sheyr, Z. Nicodemus, B. , Petrich, J. And Emmorey, K. (2018). Referring Strategies İn American Sign Language And English (With Co-Speech Gesture): The Role Of Modality İn Referring Ton On-Nameable Objects. Applied Psychoinguistic, 39(5), 961-987.
  • Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları, Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler, Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Swanwick, R. (2001). The Demands Of A Sign Bilingual Context For Teachers And Learners: An Observation Of Language Use And Learning Experiences. Deafness and Education International, 3(2), 62-79.
  • UNICEF (2014). Access To School And The Learning Environment II-Universal Design For Learning.education.org/sites/default/files/uploads/booklets/IE_Webinar_Booklet_11pdf
  • Vallotton, C.D. (2011). Babies Open our Minds toTheir Minds: How “Listening” to Infant Signs Complements and Extends our Knowledge of Infants and Their Development. Infant Mental Health Journal, 32(1), 115-133.
  • WHO (Dünya Sağlık Örgütü) (2019). Sağırlık ve İşitme Kaybı Deafness and Hearing Loss. Sağırlık ve İşitme Kaybı https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı. 24.06.2018 tarihinde http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Turkce_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf adresinden alındı.
APA Piştav Akmeşe P, KAYHAN H (2020). İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. , 17 - 35.
Chicago Piştav Akmeşe Pelin,KAYHAN HATİCE NİLAY İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. (2020): 17 - 35.
MLA Piştav Akmeşe Pelin,KAYHAN HATİCE NİLAY İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. , 2020, ss.17 - 35.
AMA Piştav Akmeşe P,KAYHAN H İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. . 2020; 17 - 35.
Vancouver Piştav Akmeşe P,KAYHAN H İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. . 2020; 17 - 35.
IEEE Piştav Akmeşe P,KAYHAN H "İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ." , ss.17 - 35, 2020.
ISNAD Piştav Akmeşe, Pelin - KAYHAN, HATİCE NİLAY. "İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ". (2020), 17-35.
APA Piştav Akmeşe P, KAYHAN H (2020). İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 17 - 35.
Chicago Piştav Akmeşe Pelin,KAYHAN HATİCE NİLAY İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10, no.1 (2020): 17 - 35.
MLA Piştav Akmeşe Pelin,KAYHAN HATİCE NİLAY İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.17 - 35.
AMA Piştav Akmeşe P,KAYHAN H İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 17 - 35.
Vancouver Piştav Akmeşe P,KAYHAN H İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 17 - 35.
IEEE Piştav Akmeşe P,KAYHAN H "İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ." Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10, ss.17 - 35, 2020.
ISNAD Piştav Akmeşe, Pelin - KAYHAN, HATİCE NİLAY. "İŞARET DİLİ DERSİNİ ALAN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İŞARET DİLİ ÖĞRETİMİ". Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10/1 (2020), 17-35.