Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Yıl: 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 122 - 137 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7822/ omuefd.722872 İndeks Tarihi: 10-03-2021

Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Öz:
Yükseköğretim; bireylerin akademik ve sosyal yönden gelişmelerinde, toplum ve devletlerin ekonomik kalkınmalarında ve bilimsel araştırmaların yürütülmesinde önemli katkılar sunan bir eğitim düzeyidir. Tüm boyutlarda yükseköğretimden fayda sağlamak için yükseköğretiminin potansiyelinin en etkin şekilde kullanılması büyük önem arz etmektedir. Yükseköğretimdeki öğrencileri okulda tutmak bu potansiyelin kullanılmasına hizmet edecektir. Bu doğrultuda, yükseköğretim kurumlarında öğrenci kalıcılığını sağlamak başat koşul olarak değerlendirilmeli ve bunun için de öğrencilerin akademik ve sosyal uyumları sağlanmalıdır. Çalışmanın temel amacı öğrenci kalıcılık programının öğrencilerin akademik ve sosyal uyuma etkisini sınamaktır. Çalışma, yarı-deneysel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiş olup deney grubuna öğrenci kalıcılık programı ile desteklenmiş müfredat uygulanırken kontrol grubuna ise normal öğretim programı uygulanmıştır. Çalışmaya 122 öğrenci katılmış olup katılımcılar deney ve kontrol gruplarına cinsiyet ve ÖSYM puanlarına göre birebir eşleştirme yöntemiyle atanmıştır. Öğrencilerin akademik ve sosyal uyum düzeylerini ölçmeye yönelik olarak Kurumla Bütünleşme Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler bir veri analizi programında iki faktörlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın geçerliği ve güvenirliği için araştırmacı süreçleri standart hale getirme gibi önlemler almıştır. Ayrıca çalışma gerçekleştirilmeden önce araştırmacının çalıştığı üniversitenin etik kurulundan gerekli onay alınmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test sonuçlarına göre öğrenci kalıcılık programının akademik ve sosyal uyumu artırdığı; normal öğretim programının ise tek başına akademik ve sosyal uyuma anlamlı bir etkide bulunmadığı belirlenmiştir. Yükseköğretimdeki tüm alanlar için müfredatla bütünleşik uyum programlarının düzenlenmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Academic and Social Integration of College First-Year Students: An Experimental Study of Student Retention Program

Öz:
Higher education is an educational level presenting important opportunities for academic and social improvement of the students, economic developments of community and country, and scientific research and developments. Economic gains and career development of individual (Ishitani, 2006) are the processes in higher education institutions. On the other hand, higher education institutions focus on two important missions: teaching and research. Teaching-oriented mission aims to enrich basic knowledge and skills of the students while research-oriented mission aims to form an effective environment for research and development activities. Student is placed at the centre for both situations and generates great potential for higher education. Usage of higher education potential at the most beneficial way for all dimensions gains importance. Student retention serves usage of this potential. In this aspect, student retention in higher education should be evaluated as principal provision. Student retention can be defined ad timely graduation, completion of graduation, persistence in education, or attendance of enrolment (Wild & Ebbers, 2002). The fact that academic and social integration of the students is the key factor was revealed by Tinto’s (1975) model of dropout. In that model, the author proved the students integrated with academic and social system of university continued education whereas the students not integrated with academic and social system of university gave up education. This model and finding were also validated from many researchers (Berger & Milem, 1999; Cabrera, Nora, & Castaneda; 1993; Pascarella & Terenzini, 1983). In conclusion, academic and social integration is valuable for higher education. Relation of student retention with academic and social integration (Beil, Reisen, Zea, & Caplan, 2000; Borglum & Kubala, 2000; Gerdes & Mallinckrodt, 1994), significance of first-year experience of students on student retention (Ishitani, 2016; Kairamo, 2012; Long, Ferrier, & Heagney, 2006; Yorke & Thomas, 2003), and activities improving student retention (Bean & Eaton, 2002; Gardner, 2008; Mooring, 2016) are the topics frequently studies in the literature. Higher education institutions generally implement orientation activities at the beginning of the semester and in a single day by limiting campus climate and regional culture. For this reason, orientation is not preferred by most of the students so that benefits of the orientation decrease. The current study will be an attempt to fill gap in both literature review and practice by integrating orientation programs with the content of the course. Moreover, the study will form a base for the institutions and stakeholders by removing orientation limitations and developing adaptation integrated curriculums.The research question of the current study is based on effect of student retention program on academic and social integration of the first-year students in higher education. Main purpose of the study is to examine the effect of student retention program on the academic and social integration of the students. Considering this main purpose, the targets are to develop student retention program, to conduct experimental study in an effective way, and to form bases of new higher education curriculums. A quasi experimental design was used. There was no intervention for students in the control group while students in the experiment group were trained through “student retention program”. Population of the study consisted of 288 first-year students in Faculty of Education in a small Anatolian province. The sample was selected non randomly by matching participants in terms of gender and score of university entrance exam. Sixty-one students were assigned to control group while another 61 students were assigned to experimental group. Control group was taught by usual curriculum whereas experimental group was taught by developed curriculum based on student retention program. This program included academic mentorship and socialization activities. Institutional Integration Scale including 24 items in four dimensions was used in the study to assess levels of the students in terms of academic and social integration. In order to analyze differentiation between pre-test and post-test, ANOVA was run in a statistical analysis package. The experiment was conducted in spring semester of 2019-2020.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aladağ Bayrak, Ö. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik ve sosyal uyumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Ateş, M. (2017). Yapılandırmacı yaklaşımın 7e modeline göre düzenlenmiş öğretim etkinliklerinin Türkçe dersindeki başarıya ve öğrenmedeki kalıcılığa etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 335-340.
  • Ay, Z. S., & Bulut, S. (2017). Üst bilişsel sorgulamaya dayalı problem çözme yaklaşımının özdüzenleme becerilerine etkisinin yarı deneysel bir çalışma ile araştırılması. Elementary Education Online, 16(2), 547-565.
  • Bean, J. P. (1980). Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in Higher Education, 12(2), 155-187.
  • Bean, J., & Eaton, S. B. (2001). The psychology underlying successful retention practices. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3(1), 73-89.
  • Beil, C., Reisen, C. A., Zea, M. C., & Caplan, R. C. (2000). A longitudinal study of the effects of academic and social integration and commitment on retention. Naspa Journal, 37(1), 376-385.
  • Berger, J. B., & Milem, J. F. (1999). The role of student involvement and perceptions of integration in a causal model of student persistence. Research in Higher Education, 40(6), 641-664.
  • Bers, T. H., & Smith, K. E. 1991. Persistence of community college students: The influence of student intent and academic and social integration. Research in Higher Education, 32(5), 539-556.
  • Borglum, K. & Kubala, T. (2000). Academic and social integration of community college students: A case study. Community College Journal of Research & Practice, 24(7), 567-576.
  • Bülbül, T. (2012). Yükseköğretimde okul terki: Nedenler ve çözümler. Eğitim ve Bilim, 37(166), 219-235.
  • Bülbül, T., & Acar Güvendir, M. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397-418.
  • Cabrera, A. F., Nora, A., & Castaneda, M. B. (1993). College persistence: Structural equations modeling test of an integrated model of student retention. The Journal of Higher Education, 64(2), 123-139.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5 th).London: Routledge.
  • Erdoğan, S., Şanli, H., & Şimşek Bekir, H. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamina uyum durumlari. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2)479-496.
  • Flowers, L. A. (2006). Effects of attending a 2-year institution on African American males' academic and social integration in the first year of college. Teachers College Record, 108(2), 267.
  • Fontaine, K. (2014). Effects of a retention intervention program for associate degree nursing students. Nursing Education Perspectives, 35(2), 94-99.
  • Gall, G., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: an introduction. New York, NY : Pearson.
  • Gardner, S. K. (2008). Fitting the mold of graduate school: A qualitative study of socialization in doctoral education. Innovative Higher Education, 33(2), 125-138.
  • Gerdes, H., & Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, 72(3), 281-288.
  • Hassan, M. M., Qureshi, A. N., Moreno, A., & Tukiainen, M. (2018). Smart Learning Analytics and Frequent Formative Assessments to Improve Student Retention. In 2018 International Conference on Smart Communications and Networking, University of Easters Finland.
  • Ishitani, T. T. (2006). Studying attrition and degree completion behavior among first-generation college students in the United States. Journal of Higher Education, 77(5) 861-885.
  • Ishitani, T. T. (2016). First-generation students' persistence at four-year institutions. College & University, 91(3),22-34.
  • Kairamo, A. K. (2012). WP8 Student retention: international comparison framework: ATTRACT Project. Report of European Commission.
  • King, R. B., McInerney, D. M., Ganotice Jr, F. A., & Villarosa, J. B. (2015). Positive affect catalyzes academic engagement: Cross-sectional, longitudinal, and experimental evidence. Learning and Individual Differences, 39(2015), 64-72.
  • Long, M., Ferrier, F., & Heagney, M. (2006). Stay, play or give it away? students continuing, changing or leaving university study in first year. Centre for the Economics of Education and Training, Monash University.
  • Maisto, A., & Tammi, M. (1991). The effect of a content-based freshman seminar on academic and social integration. Journal of the First-Year Experience & Students in Transition, 3(2), 29-47.
  • Mannan, M. A. (2007). Student attrition and academic and social integration: Application of Tinto’s model at the University of Papua New Guinea. Higher Education, 53(2), 147-165.
  • Mooring, Q. E. (2016). Recruitment, advising, and retention programs—Challenges and solutions to the international problem of poor nursing student retention: A narrative literature review. Nurse Education Today, 40(2016), 204-208.
  • Özkan, S., & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. The Journal of Higher Education, 51(1), 60-75.
  • Pascarella, E. T., & Chapman, D. W. (1983). A multiinstitutional, path analytic validation of Tinto’s model of college withdrawal. American Educational Research Journal, 20(1), 87-102.
  • Pektaş, M., & Türkmen, L. ve Solak, K.(2006). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının sindirim sistemi ve boşaltım sistemi konularını öğrenmeleri üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 465-472.
  • Rienties, B., Beausaert, S., Grohnert, T., Niemantsverdriet, S., & Kommers, P. (2012). Understanding academic performance of international students: the role of ethnicity, academic and social integration. Higher Education, 63(6), 685-700.
  • Severiens, S. E., & Schmidt, H. G. (2009). Academic and social integration and study progress in problem based learning. Higher Education, 58(1), 59-63.
  • Sevinç-Tuhanioğlu, S. (2017). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamlarına uyumlarına katkı sağlayan bireysel ve çevresel faktörlerin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Soria, K. M., Stebleton, M. J., & Huesman Jr, R. L. (2013). Class counts: Exploring differences in academic and social integration between working-class and middle/upper-class students at large, public research universities. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 15(2), 215-242.
  • Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85.
  • Sürücü, M., & Bacanlı, F. (2010). Üniversiteye uyumun psikolojik dayaniklilik ve demografik değişkenlere göre incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 30(2), 375-396.
  • Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125.
  • Tinto, V. (2006). Research and practice of student retention: What next?. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 8(1), 1-19.
  • Tuna, M. E. (2010). Kurumla bütünleşme ölçekleri geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. V. Üniversiteler Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu, 21-22 Ekim, Mersin.
  • Wild, L., & Ebbers, L. (2002). Rethinking student retention in community colleges. Community College Journal of Research and Practice, 26(6), 503-519.
  • Windham, M. H., Rehfuss, M. C., Williams, C. R., Pugh, J. V., & Tincher-Ladner, L. (2014). Retention of first-year community college students. Community College Journal of Research and Practice, 38(5), 466-477.
  • Woodford, M. R., & Kulick, A. (2015). Academic and social integration on campus among sexual minority students: The impacts of psychological and experiential campus climate. American Journal of Community Psychology, 55(1-2), 13-24.
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama 13(2), 183-210.
  • Yomtov, D., Plunkett, S. W., Efrat, R., & Marin, A. G. (2017). Can peer mentors improve first-year experiences of university students?. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(1), 25-44.
  • Yorke, M., & Thomas, L. (2003). Improving the retention of students from lower socio-economic groups. Journal of Higher Education Policy and Management, 25(1), 63-74.
APA Ertem H (2020). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. , 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
Chicago Ertem Hasan Yücel Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. (2020): 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
MLA Ertem Hasan Yücel Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. , 2020, ss.122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
AMA Ertem H Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. . 2020; 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
Vancouver Ertem H Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. . 2020; 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
IEEE Ertem H "Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma." , ss.122 - 137, 2020. 10.7822/ omuefd.722872
ISNAD Ertem, Hasan Yücel. "Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma". (2020), 122-137. https://doi.org/10.7822/ omuefd.722872
APA Ertem H (2020). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
Chicago Ertem Hasan Yücel Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, no.1 (2020): 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
MLA Ertem Hasan Yücel Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.39, no.1, 2020, ss.122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
AMA Ertem H Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 39(1): 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
Vancouver Ertem H Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 39(1): 122 - 137. 10.7822/ omuefd.722872
IEEE Ertem H "Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, ss.122 - 137, 2020. 10.7822/ omuefd.722872
ISNAD Ertem, Hasan Yücel. "Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumları: Öğrenci Kalıcılık Programı Üzerine Deneysel Bir Çalışma". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/1 (2020), 122-137. https://doi.org/10.7822/ omuefd.722872