Yıl: 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 185 - 201 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7822/omuefd.636488 İndeks Tarihi: 10-03-2021

TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi

Öz:
Nitelikli olduğu kabul edilen dizinli dergilerde yayınlanan bilimsel araştırmalar, istenilen bilgiye ulaşabilmek için, sistematik veri toplama ve analiz etme süreci olarak ifade edilebilir. Bilimsel bir konuda analiz çalışması yapmak o konunun derinliği ve yaygınlığı hakkında bilgiler vermekte, incelenen verilerin genel görünümünü ortaya çıkarabilmektedir. Bu araştırmanın amacı son yıllarda ülkemizde akademik yükselmede de kabul edilen TR Dizin kapsamında yer alan eğitim fakültesi bünyesinde yayımlanan eğitim dergilerinde yayınlanmış fen makalelerinin yöntem analizini gerçekleştirmektir. Gerçekleştirilen bu çalışma, analitik çalışmalar kapsamında değerlendirilen doküman analizi yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma çerçevesinde belirlenen ve analiz çalışması sınırları dahilinde yirmi dört eğitim fakültesi bünyesinde yayımlanan yirmi beş TR Dizin kapsamındaki eğitim dergisinde 2015 yılından günümüze kadar olan zaman periyodundaki cilt ve sayılarında yayınlanmış fen eğitimi alanındaki makaleler incelenmiştir. Bu eğitim dergilerinde belirtilen zaman periyodu arasında yayınlanan toplam 4574 makaleye ulaşılmıştır. Bu makalelerin araştırma sonucunda başlık, anahtar kelime ve kısa özet kısımları irdelenerek 379 makalenin fen eğitimi alanında yapılmış olduğu belirlenmiştir. İncelenen yıllar dikkate alındığında günümüze doğru geldikçe fen eğitiminde yayınlanan makalelerin toplam makalelere oranları analiz edilen dergiler bağlamında bir artış gösterdiği tespit edilmiştir. Belirlenen fen eğitimi makalelerinin yöntemleri irdelendiğinde, en çok tercih edilen yöntemin deneysel yöntem olduğu en az tercih edilen yöntemlerin gelişimci araştırma ve meta analiz yöntemleri olduğu bazı makalelerde ise çalışmaların yöntemlerinin belirtilmediği sonucuna varılmıştır. Ayrıca genel olarak fen eğitimi çalışmalarının daha çok nicel yöntemler kullanılarak gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Araştırma sonunda gelişen ve değişen fen eğitim programlarına dayalı olarak bu alanda araştırmaların daha da arttırılması gerektiğine vurgu yapılarak ulaşılan sonuçlar bağlamında benzer çalışmalar gerçekleştirmeyi planlayan araştırmacılara yön verecek gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Science Education Papers Published in TR Indexed Journals:Method Analysis Since 2015

Öz:
Research is a regular study conducted by using scientific methods and techniques in order to reveal an existing fact, to solve the determined trouble or problem and to increase the available data. Scientific researches published in indexed journals considered to be qualified can be expressed as a systematic process of data collection and analysis in order to obtain the desired information. In scientific research, the method is a way that is determined in accordance with the purpose and leads the researcher to reach the target step by step. It is known by researchers that one of the subheadings that indexed journals should be within the rules of article writing is the method. However, most of the faculties of education in our country publish education journals and it is a matter of curiosity about how many of the articles published in these journals are related to science education. Therefore, it is important to carry out analysis studies that will reveal these issues. Performing an analysis study on a scientific subject provides information about the depth and prevalence of that subject and can reveal the general appearance of the data examined. The aim of this study is to analyze methodology of science articles published in education journals published within the scope of TR Index which is accepted in academic promotion in our country in recent years. For this purpose, the main problem of the research is the ratio of science education articles in the education journals published by the faculty of education indexed by ULAKBİM TR Index and by which methods the researches are concentrated? and the sub-problems of the research are listed below. 1► What is the ratio of the total number of articles published, the number of articles on science education and the number of articles on science education to the total number of articles published in the journals of education faculties indexed by ULAKBİM TR Index and their distribution by years? 2► Which methods are used in the science education articles published in the education faculty journals indexed by ULAKBİM TR index since 2015 and how are they distributed according to years? This study was carried out with document analysis method evaluated within the scope of analytical studies. Twenty-five TR journals within the scope of the study were examined and 379 articles out of a total of 4574 articles published since 2015 have been conducted in the science education. Later on, these articles were examined by two faculty members, one of whom individually took the field and the other is a field education specialist in terms of their methods. In order to ensure the reliability of the study carried out (Miles and Huberman, 1994), the percentage of consistency in the method determinations of the articles examined by two faculty members was found to be 98%. In addition, the category shown as not specified in the article methods examined is the ones whose method is not clearly stated by the authors in the article. Considering the years examined, it was found that the ratio of articles published in science education to total articles increased in the context of journals analyzed as it came to the nowadays. When the methods of the selected science education articles were examined, it was concluded that the most preferred method was experimental method and the least preferred methods were developmental research and meta-analysis methods.It was concluded that the journal that gives the most place to science education articles is the “Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education”, and that the journal that does not give place is “Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education”. It has been concluded that the studies conducted in the name of science education have increased over the years, but the scientific research methods that are frequently used in researches are limited to experimental, screening and special case methods. On the other hand, it was concluded that the methods of the studies carried out in the article were not stated in a way that could not be ignored. At the end of the research, it was emphasized that researches should be increased in this field based on the developing and changing science education programs and necessary suggestions were made to the resear
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KARAMUSTAFAOĞLU O, Boz Ö, Değirmenci S (2020). TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. , 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
Chicago KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,Boz Özlem,Değirmenci Salih TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. (2020): 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
MLA KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,Boz Özlem,Değirmenci Salih TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. , 2020, ss.185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
AMA KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. . 2020; 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
Vancouver KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. . 2020; 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
IEEE KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S "TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi." , ss.185 - 201, 2020. 10.7822/omuefd.636488
ISNAD KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan vd. "TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi". (2020), 185-201. https://doi.org/10.7822/omuefd.636488
APA KARAMUSTAFAOĞLU O, Boz Ö, Değirmenci S (2020). TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
Chicago KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,Boz Özlem,Değirmenci Salih TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, no.1 (2020): 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
MLA KARAMUSTAFAOĞLU Orhan,Boz Özlem,Değirmenci Salih TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.39, no.1, 2020, ss.185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
AMA KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 39(1): 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
Vancouver KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 39(1): 185 - 201. 10.7822/omuefd.636488
IEEE KARAMUSTAFAOĞLU O,Boz Ö,Değirmenci S "TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, ss.185 - 201, 2020. 10.7822/omuefd.636488
ISNAD KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan vd. "TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/1 (2020), 185-201. https://doi.org/10.7822/omuefd.636488