Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 381 - 402 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-03-2021

EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Ekonomik büyüme, makroekonomide bir ülkenin performansını gösteren en önemli göstergelerdenbiriyken eğitim insanların yaşamında ki en önemli unsurlardan birisidir. Eğitim, bireyin niteliksel yapısındasağladığı değişim ve gelişim ile içinde bulunduğu toplumun sosyal, politik, kültürel ve ekonomik açıdandönüşümüne katkıda bulunmaktadır. Eğitim, her ülkenin gelişmesine, refahına, ekonomik büyümesine vetoplumsal kalkınmışlık düzeyine katkıda bulunan en önemli etkenlerden biridir. Bu nedenle eğitime yapılanharcamalar büyük önem arz etmektedir. Bilindiği üzere, İsveç Norveç ve Danimarka’nın refah düzeylerioldukça yüksek ve eğitim sistemi oldukça gelişmiştir. Bu bağlamda, bu çalışmada amaç, İsveç, Norveç veDanimarka için eğitim harcamaları ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi teorik ve ampirik düzeydeirdelemektir. Bundan dolayı, 1990-2014 yıllarına ait veriler kullanılarak öncelikle birim kök testi yapılmış,daha sonra panel VAR ve Granger nedensellik analizleri uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, eğitimharcamaları ile ekonomik büyüme arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Granger nedensellik analizininbulgularına göre ise eğitim harcamalarından ekonomik büyümeye doğru tek yönlü nedensellik ilişkisisaptanmıştır.
Anahtar Kelime:

EDUCATION AS THE KEY OF ECONOMIC GROWTH: INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATION AND ECONOMIC GROWTH IN SWEDEN, NORWAY AND DENMARK

Öz:
While economic growth is one of the most important indicators of a country’s performance in macroeconomics, education is one of the most important elements in people’s life. Education contributes to the social, political, cultural and economic transformation of the society with the change and development, it provides in qualitative structure of individual. Education is one of the most important factors contributing to the development, prosperity, economic growth and social development of each country. Therefore, expenditures on education have great importance. As known, Sweden, Norway and Denmark are known to have high level of welfare and the education system is highly developed. In this context, the aim of this study is to examine the relationship between education expenditure and economic growth for Sweden, Norway and Denmark at the theoretical and empirical level. Therefore, firstly, unit root test was performed by using data from 1990-2014, then panel VAR and Granger causality analysis were applied. According to the results, a significant relationship was found between education expenditure and economic growth. According to the findings of Granger causality analysis, there is a one-way causality relationship from education expenditure to economicgrowth.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afzal, M., Farooq, M. S., Ahmad, H. K., Begum, İ. and Quddus, A. (2010). Relationship between School Education and Economic Growth in Pakistan ARDL Bounds Testing Approach to Cointegration, Pakistan Economic and Social Review, 48(1), 39-60.
  • Akçacı, T. (2013). Eğitim Harcamalarının İktisadi Büyümeye Etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 65-79.
  • AXCELFUTURE. (2016). Bedre Uddannelser til Gavn for Danmarks Velfærd og Velstand.
  • Babalola, S. J. (2011). Long-Run Relationship between Education and Economic Growth: Evidence from Nigeria, International Journal of Humanities and Social Science, 1(14), 123-128.
  • Balgati, B. H. (1998). Handbook of Applied Economic Statistics, Editör: Aman Ullah and David E. A. Giles. New York: Marcel Dekker, INC.
  • Becherair, A. (2014). Education and Economic Growth in Algeria: An Empirical Investigation by Using ARDL Approach, International Journal of Innovation and Applied Studies, 7(3), 1215-1224.
  • Biede, J. J. (2015). Makroøkonomi – i Teori og Praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
  • Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism, European Journal of Education, 50(1), 75-87.
  • Blomquist, N., Christensen, A. M. and Pedersen, E. H. (2010). Den Økonomiske Udvikling i Danmark og Sverige i de Senere år, Kvartalsoversigt - 4. kvartal 2010.
  • Časni, A. Č., Dumičić, K. and Tica, J. (2016). The Panel VAR Approach to Modelling the Housing Wealth Effect: Evidence from Selected European Post-transition Economies, Naše gospodarstvo / Our Economy, 62(4), 23-32.
  • Chang, X. (2017). An Econometric Analysis of the Relationship between Education and Economic Growth in China. 3rd International Symposium on Social Science, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 61, 34-38.
  • Chen, D. H., and Dahlman, C. J. (2004). Knowledge and Development A Cross-Section Approach, World Bank Policy Research Working Paper 3366.
  • Cooray, A. (2009). The Role of Education in Economic Growth, 38th Australian Conference of Economists.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2013). Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım), Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 29-48.
  • Damberg, K., Lauesen, J. M. and Søstrøm, R. (2014). Vækst, Vækst, Vækst – Men Hvad Med Livskvalitet. En Analyse af Forholdet Mellem Økonomisk Vækst og Livskvalitet, Roskilde Universitet.
  • Danmarks Statistik. (2019). Danmark i Tal 2019, København Ø.
  • De Økonomiske Råd (2018). Danish Economy Spring 2018. Summary and Recommendations.
  • Earle, D. (2010). How Can Tertiary Education Deliver Better Value to the Economy? Tertiary Education Occasional Paper 2010/08.
  • Esping–Andersen, G., Gallie, D., Hemerijck, A. and Myles, J. (2002). Why We Need a New Welfare State, Newyork & Oxford: University Press.
  • Foshay, A. W. (1991). The Curriculum Matrix: Transcendence and Mathematics, Journal of Curriculum and Supervision, 6(4), 277-293.
  • Gil-García, J. R. and Puron-Cid, G. (2013). Using Panel Data Techniques for Social Science Research: an Illustrative Case and Some Guidelines, Ciencia Ergo Sum, Universidad Autónoma del Estado de México, 21- 3, 203-216.
  • Głodowska, A. (2017). Level of Education and Economic Growth in the Member States of the European Union: A Comparative Analysis, Horyzonty Wychowania, 16(37), 105-118.
  • Grant, C. (2017). The Contribution of Education to Economic Growth, Knowledge, Evidence and Learning for Development.
  • Guellec, D. and Potterie, B. v. (2001). R&D and Productivity Growth: Panel Data Analysis of 16 OECD Countries, OECD Economic Studies, 33.
  • Gujarati, D. N. (2003). Basic Econometrics, New York: McGraw-Hill.
  • Haller, A.-P. (2012). Concepts of Economic Growth and Development. Challenges of Crisis and of Knowledge. Economy Transdisciplinarity Cognition.
  • Holtz-Eakin, D., Newey, W. and Rosen, H. S. (1988). Estimating Vector Autoregressions with Panel Data. Econometrica, 56(6), 1371-1395.
  • Hsiao, C. (2007). Panel Data Analysis — Advantages and Challenges, Springer, 16(1), 1-22.
  • Idrees, A. S. and Siddiqi, M. W. (2013). Does Public Education Expenditure Cause Economic Growth? Comparison of Developed and Developing Countries, Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 7(1), 174-183.
  • IMF. (2018). Denmark Staff Report for the 2018 Article IV Consultation, IMF Country Report No. 18/177.
  • IMF. (2018). Norway 2018 Article IV Consultation - Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Norway, IMF Country Report No. 18/279.
  • IMF. (2019). Sweden 2019 Article IV Consultation – Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Sweden, IMF Country Report No. 19/88.
  • Ingebritsen, C. (2006). Scandinavia in World Politics, USA: Rowman & Littlefield Publishers, INC.
  • Islam, T. S., Wadud, M. A. and Islam, Q. B. (2007). Relationship between Education and GDP Growth: a Mutivariate CausalityAnalysis for Bangladesh, Economics Bulletin.
  • Jensen, S. E. (2018). Sådan Klarede Norden Sig Ud Af Krisen.
  • Kakar, Z. K., Khilji, B. A. and Khan, M. J. (2011). Relationship between Education and Economic Growth in Pakistan: A Time Series Analysis, Journal of International Academic Research, 11(1), 27-32.
  • Kızılkaya, O. ve Koçak, E. (2014). Kamu Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Seçilmiş OECD Ülkeleri Üzerine Bir Panel Veri Analizi, Ekonomi Bilimleri Dergisi, 6(1), 17-32.
  • Kotásková, S. K., Procházka, P., Smutka, L., Maitah, M., Kuzmenko, E., Kopecká, M., et al. (2018). The Impact of Education on Economic Growth: The Case of India, Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(1), 253-262.
  • Kouton, J. (2018). Education Expenditure and Economic Growth: Some Empirical Evidence from Côte d’Ivoire. Ecole Nationale Sup´erieure de Statistique et d’Economie Appliqu´ee d’Abidjan (ENSEA).
  • Kunst, R. (2011). Summary based on Chapter 12 of Baltagi: Panel Unit Root Tests. Department of Economics at University of Vienna.
  • Lau, L. J., Jamison, D. T. and Louat, F. F. (1991). Education and Productivity in Developing Countries, World Dovelopment Report, Working Papers.
  • Liao, L., Du, M., Wang, B. and Yu, Y. (2019). The Impact of Educational Investment on Sustainable Economic Growth in Guangdong, China: A Cointegration and Causality Analysis, Sustainability, 11, 766.
  • Lickona, T. (1999). Character Education: Seven Crucial Issues, Action in Teacher Education, 20(4), 77-84.
  • Love, I. and Zicchino, L. (2006). Financial Development and Dynamic Investment Behavior: Evidence from Panel VAR, The Quarterly Review of Economics and Finance, 46, 190-210.
  • Mallic, L., Das, P. K. and Pradhan, K. C. (2016). Impact of Educational Expenditure on Economic Growth in Major Asian Countries: Evidence from Econometric Analysis, Theoretical and Applied Economics, 2(607), 173-186.
  • Maqin, R. A. and Sidharta, I. (2017). The Relationship of Economic Growth with Human Development and Electricity Consumption in Indonesia, International Journal of Energy Economics and Policy, 7(3), 201-207.
  • Mark Twain, C. 1. Chapter 1: What is Education? Education Studies.
  • McClelland, A. E. (1992). The Education of Women in the United States: A Guide of Theory, Teaching, and Research, Newyork & London: Garland Publishing INC.
  • Mekdad, Y., Dahmani, A. and Louaj, M. (2014). Public Spending on Education and Economic Growth in Algeria: Causality Test, International Journal of Business and Management, II(3), 55-70.
  • Mercan, M. and Sezer, S. (2014). The Effect of Education Expenditure on Economic Growth: The Case of Turkey, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 925-630.
  • Møller, İ. H. and Larsen, J. E. (2011). Socialpolitik, København: Hans Reitzels Forlag.
  • Nowak, A. Z. and Dahal, G. (2016). The Contribution of Education to Economic Growth: Evidence from Nepal, International Journal of Economic Sciences, V(2), 22-41.
  • OECD. https://data.oecd.org/unemp/unemployment-rate.htm. 15 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • Owusu-Nantwi, V. (2015). Education Expenditures and Economic Growth: Evidence from Ghana, Journal of Economics and Sustainable Development, 6(6), 67-77
  • Økonomi- og Erhvervsministeriet (2007). Vækstredegørelse 07, København K: Schultz Grafisk.
  • Pamuk, M. ve Bektaş, H. (2014). Türkiye’de Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 77-90.
  • Rather, A. R. (2007). Theory and Principles of Education, New Delhi: Discovery Publishing House.
  • Sarafidis, V. and Wansbeek, T. (2012). Cross-Sectional Dependence in Panel Data Analysis, Econometric Reviews, 31(5), 483-531.
  • Schmidheiny, K. (2013). Panel Data: Fixed and Random Effects, Short Guides to Microeconometrics, 7(1).
  • TOBB. (2012). 2012 Yılı Uluslararası Yolsuzluk Algılama Endeksi
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2014). Research and Innovation Indicators 2014, Styrelsen for Forskning og Innovation, København K: Danish Agency for Science, Technology and Innovation.
  • Woessmann, L. (2014). The Economic Case for Education, European Expert Network on Economics of Education (EENEE) Analytical Report.
  • World Bank. https://data.worldbank.org/. 15 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • World Economic Forum (WEF). (2016). http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015- 2016/education/#view/fn-53. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • Yardımcıoğlu, F., Gürdal, T. ve Altundemir, M. E. (2014). Eğitim ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: OECD Ülkelerine İlişkin Panel Eşbütünleşme Analizi (1980-2008), Eğitim ve Bilim, 39(173), 1-12.
  • Yero, J. L. (2001-2002). The Meaning of Education, Teacher’s Mind Resources.
  • Yurtkuran, S. and Terzi, H. (2015). Does Education Affect Economic Growth in Turkey? A Causality Analysis, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 19-38.
  • Zivengwa, T., Hazvina, F., Ndedzu, D. and Mavesere, I. M. (2013). Investigating the Causal Relationship between Education and Economic Growth in Zimbabwe, Asian Journal of Humanities and Social Studies, 01(05), 399-410.
  • http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://hdr.undp.org/en/data. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://shodhganga.inflibnet.ac.in. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-39325506. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://www.dw.com/tr/d%C3%BCnyan%C4%B1n-en-mutlu-insanlar%C4%B1-danimarkal%C4%B1lar/a19121636. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://www.nationalbanken.dk/da/om_nationalbanken/historie/Sider/2008---Finanskrise-og-sikring-affinansiel-stabilitet.aspx. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://www.updateuptodate.com/top-10-corrupt-least-corrupted-countries-world/. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://jakubmarian.com/best-countries-to-live-in-europe-in-2016/. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://tr.euronews.com/2019/01/24/dunyanin-en-mutlu-20-ulkesi-finlandiya-ilk-sirada-turkiye-74-siradabirlesmis-milletler. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.laenderdaten.de/bildung/education_index.aspx. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.nifu.no/en/statistics-indicators/nordic-rd-statistics/nordic-rd-statistics/. 15 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.theglobaleconomy.com/Denmark/transparency_corruption/. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.theglobaleconomy.com/Norway/transparency_corruption/. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.theglobaleconomy.com/rankings/happiness/. 17 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.theglobaleconomy.com/Sweden/transparency_corruption/. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • https://www.transparency.org/cpi2018. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı.
  • https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2016. 16 Haziran 2019 tarihinde alındı
  • http://www.unesco.org/new/en/media-services/in-focus-articles/new-unesco-data-proves-educationtransforms-development/. 15 Haziran 2019 tarihinde alındı.
APA ÖZTÜRK S, Suluk S (2020). EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 381 - 402.
Chicago ÖZTÜRK Serdar,Suluk Seher EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. (2020): 381 - 402.
MLA ÖZTÜRK Serdar,Suluk Seher EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 2020, ss.381 - 402.
AMA ÖZTÜRK S,Suluk S EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 381 - 402.
Vancouver ÖZTÜRK S,Suluk S EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 381 - 402.
IEEE ÖZTÜRK S,Suluk S "EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." , ss.381 - 402, 2020.
ISNAD ÖZTÜRK, Serdar - Suluk, Seher. "EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". (2020), 381-402.
APA ÖZTÜRK S, Suluk S (2020). EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 381 - 402.
Chicago ÖZTÜRK Serdar,Suluk Seher EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10, no.1 (2020): 381 - 402.
MLA ÖZTÜRK Serdar,Suluk Seher EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.381 - 402.
AMA ÖZTÜRK S,Suluk S EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 381 - 402.
Vancouver ÖZTÜRK S,Suluk S EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1): 381 - 402.
IEEE ÖZTÜRK S,Suluk S "EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10, ss.381 - 402, 2020.
ISNAD ÖZTÜRK, Serdar - Suluk, Seher. "EKONOMİK BÜYÜMENİN ANAHTARI OLARAK EĞİTİM: İSVEÇ, NORVEÇ VE DANİMARKA’DA EĞİTİM İLE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 10/1 (2020), 381-402.