Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 477 - 487 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31591/istem.633307 İndeks Tarihi: 09-02-2021

Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği

Öz:
Sanat bireylerin duygu ve düşüncelerini estetik yollarla dışavurumudur. Her toplumun kültürü,inançları, yaşama biçimleri dolayısıyla sanat anlayışının da kendine özgü bir karakteri vardır.Bu araştırmada birey ve toplum açısından sanat eğitiminin geleneksel sanatlar merkezindenasıl gerçekleştiğini vurgulamak amaçlanmıştır. Geleneksel sanatlarımızın eğitimi sürecindeizlenen kaideler, hoca-öğrenci ilişkisi şeklinde devam eder. Hoca ve öğrenci arasında eğitimsürecinde uyulan belirli kuralların yanı sıra hocaya duyulan hürmet ve saygı neticesinde ortayaçıkan manevi bir bağ bulunmaktadır. Eğitim-öğretim sürecinde hoca-öğrenci münasebetleri,izlenen yol, metod ve teknikler, çalışmamızın temelini oluşturmaktadır. Hoca- öğrenci arasındaki eğitim metodunun tarihi süreçte var olan tüm sanat ve toplum teşkilatlarındaki durumu,bu düzenin sanat eğitimi açısından önemini ve devamlılığını vurgular. Geleneksel sanatlardavar olan bu eğitim sürecinin sonunda hocanın öğrencisine diploma niteliğinde verdiği icazet desanat eğitiminin devamlılığı ve aktarımı konusunda bir belge niteliği taşımaktadır. Bu açıdandeğerlendirildiğinde geleneksel sanatlarımızda var olan eğitim modeli ve tarihi, uzun yıllar devamlılığını sürdürmüş, kendine has usul ve yöntemleriyle standart bir eğitim sisteminden farklıolarak gelişmiştir.
Anahtar Kelime:

Education Model in Traditional Arts and Tradition of Ratification

Öz:
The art is the expression of individuals' feelings and thoughts in aesthetic ways. Because of the culture, beliefs and lifestyles of every society, art has a unique character. In this study, it is aimed to emphasize how art education takes place in the center of traditional arts in terms of individual and society. The rules followed in the education of our traditional arts continue in the form of teacher-student relationship. In addition to certain rules applied in the education process, there is a spiritual bond between the teacher and the student as a result of respect and respect for the teacher. The teacher-student relations, pathways, methods and techniques followed in the education process form the basis of our study. The status of the teaching method between teacher and student in all art and social organizations that exist in the historical process emphasizes the importance and continuity of this order in terms of art education. At the end of this educational process in traditional arts, the ratification issued by the teacher as a degree is a document about the continuity and transfer of art education. In this context, the education model and history in our traditional arts has continued for many years and developed with its own methods and methods unlike the standard education system.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • » Akpınar, Cemil. “İcazet”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 21:393-400. İstanbul:Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2000.
  • » Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi, M.Ö.1000-M.S.2007. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2007.
  • » Atay, Hüseyin.“Fatih-Süleymaniye Medreseleri Ders Programları ve İcazet-nâmeler”. Vakıflar Dergisi 13 (1981):172-234.
  • » Derman, Mustafa Uğur.“Türk Yazı San’atında İcâzetnâmeler ve Taklid Yazılar”. VII. Türk Tarih Kongresi, Kongreye Sunulan Bildiriler (1972):717-739.
  • » Idriz, Mesut. “İslâm Eğitim Yaşamında İcazet Geleneği”. Değerler Eğitimi Dergisi. Çev: İbrahim Kapaklıkaya I/3 (Ocak, 2003):169-188.
  • » Kara, Mustafa. Din, Hayat, Sanat Açısından Tekkeler ve Zaviyeler. İstanbul:Dergah Yayıncılık, 1990.
  • » Kazıcı, Ziya. “Ahilik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1: 540-542. İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
  • » Kuran, Aptullah. Anadolu Medreseleri. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1969.
  • » Serin, Muhittin. “Meşk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29: 372-374. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2004.
  • » Serin, Muhittin. Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar. İstanbul: Kubbeatlı Yayınları, 1999.
  • » Turan, Kemal. Mesleki Teknik Eğitimin Gelişmesi ve Rüştü Uzel. İstanbul: MEB Yayınları,1992.
  • » Turan, Osman.“Celalettin Karatay, Vakıfları ve Vakfiyeleri”. Belleten 12/45 (1948): 71-82.
  • » Turani, Adnan. Batı Anlayışına Dönük Türk Resim Sanatı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları,1977.
  • » Yaman, Bahattin. Osmanlı Saray Sanatkârları 18. Yüzyılda Ehl-i Hıref. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008.
  • » Yılmaz, Hasan Kamil. Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2000.
APA ÖNKOL ERTUNÇ Ç (2019). Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. , 477 - 487. 10.31591/istem.633307
Chicago ÖNKOL ERTUNÇ Çiğdem Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. (2019): 477 - 487. 10.31591/istem.633307
MLA ÖNKOL ERTUNÇ Çiğdem Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. , 2019, ss.477 - 487. 10.31591/istem.633307
AMA ÖNKOL ERTUNÇ Ç Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. . 2019; 477 - 487. 10.31591/istem.633307
Vancouver ÖNKOL ERTUNÇ Ç Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. . 2019; 477 - 487. 10.31591/istem.633307
IEEE ÖNKOL ERTUNÇ Ç "Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği." , ss.477 - 487, 2019. 10.31591/istem.633307
ISNAD ÖNKOL ERTUNÇ, Çiğdem. "Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği". (2019), 477-487. https://doi.org/10.31591/istem.633307
APA ÖNKOL ERTUNÇ Ç (2019). Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. İstem, 0(34), 477 - 487. 10.31591/istem.633307
Chicago ÖNKOL ERTUNÇ Çiğdem Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. İstem 0, no.34 (2019): 477 - 487. 10.31591/istem.633307
MLA ÖNKOL ERTUNÇ Çiğdem Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. İstem, vol.0, no.34, 2019, ss.477 - 487. 10.31591/istem.633307
AMA ÖNKOL ERTUNÇ Ç Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. İstem. 2019; 0(34): 477 - 487. 10.31591/istem.633307
Vancouver ÖNKOL ERTUNÇ Ç Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği. İstem. 2019; 0(34): 477 - 487. 10.31591/istem.633307
IEEE ÖNKOL ERTUNÇ Ç "Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği." İstem, 0, ss.477 - 487, 2019. 10.31591/istem.633307
ISNAD ÖNKOL ERTUNÇ, Çiğdem. "Geleneksel Sanatlarda Eğitim Modeli ve İcazet Geleneği". İstem 34 (2019), 477-487. https://doi.org/10.31591/istem.633307