Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1 - 32 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 07-02-2021

Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level

Öz:
Light is the one of the concepts that students have difficulty constructed in theirminds due to its abstract nature. In this study, it is aimed to determine fromdifferent educational levels students' development at level of conceptualunderstanding related to light reflection with formative assessment probes. Inthis study, it is aimed to determine students’ conceptual understanding levels onlight reflection. The cross-sectional study was conducted with 18 pre-school, 25fourth-grade, 20 seventh-grade and 15 high school second-year students fromTrabzon. Data were collected with five formative assessment probes developedby Keeley about light reflection. Findings indicate that there is no significantdifference between the conceptual development for each students' level. Inscience teaching when real life problems are being worked, way of solvingmathematical problems is front-line instead of conceptual understanding andreasoning. It is suggested that course content about light reflection should beprepared as providing students' depth conceptual understanding because ofstudents have no cognitive differences.
Anahtar Kelime:

Farklı Öğretim Kademesindeki Öğrencilerin Işığın Yansıması Konusunu Anlama Düzeyleri

Öz:
Işık soyut yapısından dolayı öğrencilerin zihinlerinde yapılandırmakta zorluk çektiği kavramlardan biri olup, günlük yaşamdaki yerinden dolayı kavramsal yapılanmanın erken gelişim dönemlerinden itibaren doğru yer etmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, farklı öğretim kademesindeki öğrencilerin ışığın yansıması konusuna ilişkin kavramsal anlama düzeylerinin gelişiminin biçimlendirici yoklama soruları ile belirlemektir. Kesitsel yöntem ile yürütülen çalışmaya, Trabzon ilinde öğrenim gören 18 okul öncesi, 25 dördüncü sınıf, 20 yedinci sınıf ve 15 lise ikinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Keeley tarafından ışığın yansımasına yönelik geliştirilmiş beş biçimlendirici yoklama sorusu ile veriler toplanmıştır. Öğrencilerin cevapları, her öğretim kademesindeki öğrenci grubunun cisimlerin gece ve gündüz ile karanlıkta görünmeleri ve düzlem aynadaki görüntünün büyüklüğü ile ilgili yanlış ve alternatif kavramlarının olduğunu ve kavramsal gelişimleri arasında ciddi farklılıklar olmadığını göstermektedir. Fen öğretiminde gerçek yaşam problemleri çözümlenirken kavramsal anlama ve muhakeme yerine matematiksel problemlerin ön planda alınmasının bu durumun nedeni olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda, ders içeriklerinin kavramsal yapılanmayı sağlayacak şekilde hazırlanması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Ayvacı H, candaş b (2018). Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. , 1 - 32.
Chicago Ayvacı Hakan Şevki,candaş bahar Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. (2018): 1 - 32.
MLA Ayvacı Hakan Şevki,candaş bahar Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. , 2018, ss.1 - 32.
AMA Ayvacı H,candaş b Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. . 2018; 1 - 32.
Vancouver Ayvacı H,candaş b Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. . 2018; 1 - 32.
IEEE Ayvacı H,candaş b "Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level." , ss.1 - 32, 2018.
ISNAD Ayvacı, Hakan Şevki - candaş, bahar. "Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level". (2018), 1-32.
APA Ayvacı H, candaş b (2018). Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. Journal of Computer and Education Research, 6(11), 1 - 32.
Chicago Ayvacı Hakan Şevki,candaş bahar Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. Journal of Computer and Education Research 6, no.11 (2018): 1 - 32.
MLA Ayvacı Hakan Şevki,candaş bahar Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. Journal of Computer and Education Research, vol.6, no.11, 2018, ss.1 - 32.
AMA Ayvacı H,candaş b Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. Journal of Computer and Education Research. 2018; 6(11): 1 - 32.
Vancouver Ayvacı H,candaş b Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level. Journal of Computer and Education Research. 2018; 6(11): 1 - 32.
IEEE Ayvacı H,candaş b "Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level." Journal of Computer and Education Research, 6, ss.1 - 32, 2018.
ISNAD Ayvacı, Hakan Şevki - candaş, bahar. "Students’ Understandings on Light Reflection from Different Educational Level". Journal of Computer and Education Research 6/11 (2018), 1-32.