Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi

Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 167 - 188 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31591/istem.544573 İndeks Tarihi: 08-02-2021

Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi

Öz:
Usûl, müziğin iki temel unsurundan (ses, ritm) biridir. Köklü geçmişi ile Türk müziği icrası ve eğitiminde önemli bir yere sahip olmuştur. Notanın mûsikî dünyasına girmesi ile birlikte usûl uygulamalı eğitim sistemi olan Meşkin kullanımı giderek azalmış ve Türk müziği eserleri batı nota sistemi esas alınarak notaya alınan nüshalardan icra edilir olmuştur. Cumhuriyet döne-minde yapılmış olan derleme çalışmalarında, türkülerin notaya alınması da aynı bakış açısı ile olmuştur. Türkülerin Türk müziği usûl kuramından uzak bir tutum ile kendi gereklerince irde-lenmemesi; türkülerde usûl tespitlerinin yanlış yapılmasına, türkülerin; okunması zor ve yöre, tür, tavır vb. açıları yansıtmaktan yetersiz bir şekilde notaya alınmasına sebebiyet vermiştir. Araştırmamıza konu olan Aksak usûlündeki türkülerin mevcut notalar ile icra edilemediği ve bu notaların THM eğitiminde kullanılamadığı görülmektedir. Dolayısıyla bu konunun çözüme ka-vuşturulması, mevcut âsarın doğru intikal edebilmesi için önemlidir. Bu araştırmada, TRT THM repertuvarındaki 9 zamanlı ölçülmüş türküler, Aksak usûlüne göre irdelenmiştir ve Aksak usûlündeki türkülerin öğretimine yönelik bir öğretim modeli önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Examination Of The Nine-Time Measured Folk Songs In The Trt Repertoire According To Aksak Rhythm And The Proposal Of Instructional Model For Teaching Of Folk Songs In Aksakrhythm

Öz:
Usûl is one of the two basic elements (sound and rhythm) of music. With its deep-rooted his-tory, it has had an important place in the execution and education of Turkish music. With the introduction of the note into the music world, Meşk’s use of procadurally applied education system has gradually decreased and Turkish music works have been performed from copies which are notated on the basis of western note system. In the compilation works conducted in the Republican Period, it was the same point of view that the folk musics were notated. The fact that the folk songs are not examined by their owns need away from the attitude of Turkish music rhythm theory, has caused to be made incorrect rhythm detection in folk songs and al-so caused to be notated inadequately to reflect some aspects like region, type, style etc. and it made it hard to read. It has seen that the folk songs in the Aksak rhythm of our research can not be performed with the existing notes and these notes can not be used in Turkish folk music education. Therefore, the resolution of this issue is important in order for the present works can be inherited. In this research, the nine-time measured folk songs in TRT repertoire were examined according to Aksak rhythm and it was offered a teaching design about a teac-hing folk songs in Aksak rhythm.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • » Arel, H. Sadettin. Türk Mûsikîsi Nazariyatı Dersleri. İstanbul:İleri Türk Mûsikîsi Konservatuvarı Yayınları , 1968.
  • » Aslan, Ferhat. “Âşık Edebiyatı ‘Usta Çırak Geleneği’ile Geleneksel Osmanlı Türk Müziği ‘Meşk Usûlü’nün Karşılaştırılması”. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, (10-15 Eylül 2007 Ankara).
  • » Behar, Cem. Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. 5. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2014.
  • » Fonton, Charles. “Türk Mûsîkisi ve Nota Yazısı”. Mûsîkiden Müziğe Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. ed. Cem Behar.152-160. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.
  • » Gönül, Mehmet. “Türk Mûsikîsi Usûllerinin Gösterimi, İfadesi ve Tasnifine Bir Bakış”. İSTEM 25 (2015): 31-46. http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/260971.
  • » Güncel Türkçe Sözlük, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, “Türk Dil Kurumu”, Erişim: 25.03. 2019, http://sozluk.gov.tr/ .
  • » Gündeşli, Ali. Türk Halk Müziği Usûllerine Yönelik Yapılmış Çalışmaların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, 2017.
  • » Gürbüz, Mehmet. “Trt Thm Repertuvarındaki Curcuna Usûlü ile Ölçülmüş Kerkük Türküleri Üzerine Bir İnceleme”. İSTEM 32 (2018): 345-356. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/610490 .
  • » Hatipoğlu, Vasfi. Mesleki Müzik Eğitimi Veren Kurumlarda Türk Müziği Usûlleri Öğretiminin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2008.
  • » Kaçar, Gülçin Yahya. Türk Mûsikîsi Rehberi. Ankara:Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim Danışmanlık, 2012.
  • » Koç, Mehmet. Trt Müzik Dairesi Başkanlı’nın Halk Müziği Repertuvarında Tespit Edilen Sözlü-Sözsüz Ezgilerdeki Usûl Sorunları Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2010.
  • » Özkan, İsmail Hakkı. Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş, 2007.
  • » Öztürk, Okan Murat. “Geleneksel Müziklerin Westernizasyonu: Binilen Dalın Kesilmesi”, Mûsikî Dergisi. Erişim: 10 Eylül 2018. http://www.musikidergisi.net/?p=388.
  • » Öztürk, Okan Murat“Benzerlik ve Farklılıklar: Bütünleşik bir ‘Geleneksel Anadolu Müziği’ Yaklaşımına Doğru”, Pan’a Armağan 20. Yıl Kitabı, 151-188. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2006.
  • » Öztürk, Serkan. Ses Eğitiminde Türkü Söylemeye Yönelik Öğretim Modeli ve Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2014.
  • » Sarısözen, Muzaffer. Türk Halk Mûsikîsi Usûlleri. Ankara:Resimli Posta Matbaası Ltd. Şirketi, 1962.
  • » Şimşek, Esma. “Âşık Veysel’in Âşıklık Geleneği İçerisindeki Yeri Üzerine Bir Değerlendirme”. AKRA 9 (2016): 117-126.
  • » Tanrıkorur, Cinuçen. “Türk Halk Mûsikîsi ve Klasik Türk Mûsikîsi”. Türk Halk Mûsikîsinde Çeşitli Görüşler. ed. Salih Turhan. 381-385. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1992.
  • » Terzi, Cihangir. Türk Halk Müziğinde Metrik Yapı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Mûsikîsi Devlet Konservatuvarı Yayınları, 2015.
  • » Ungay, M. Hurşit. Türk Mûsîkisinde Usûller ve Kudüm. İstanbul: T. M. Devlet Konservatuvarı Yayınları, 1981.
  • » Yekta, Rauf. Türk Mûsikîsi. Trc. Orhan Nasuhioğlu. İstanbul: Pan Yay, 1986. Erişim: 20 Ekim 2018. www.yedinota.com
APA TOPRAK H (2019). Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. , 167 - 188. 10.31591/istem.544573
Chicago TOPRAK Hatice Betül Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. (2019): 167 - 188. 10.31591/istem.544573
MLA TOPRAK Hatice Betül Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. , 2019, ss.167 - 188. 10.31591/istem.544573
AMA TOPRAK H Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. . 2019; 167 - 188. 10.31591/istem.544573
Vancouver TOPRAK H Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. . 2019; 167 - 188. 10.31591/istem.544573
IEEE TOPRAK H "Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi." , ss.167 - 188, 2019. 10.31591/istem.544573
ISNAD TOPRAK, Hatice Betül. "Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi". (2019), 167-188. https://doi.org/10.31591/istem.544573
APA TOPRAK H (2019). Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. İstem, 0(33), 167 - 188. 10.31591/istem.544573
Chicago TOPRAK Hatice Betül Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. İstem 0, no.33 (2019): 167 - 188. 10.31591/istem.544573
MLA TOPRAK Hatice Betül Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. İstem, vol.0, no.33, 2019, ss.167 - 188. 10.31591/istem.544573
AMA TOPRAK H Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. İstem. 2019; 0(33): 167 - 188. 10.31591/istem.544573
Vancouver TOPRAK H Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi. İstem. 2019; 0(33): 167 - 188. 10.31591/istem.544573
IEEE TOPRAK H "Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi." İstem, 0, ss.167 - 188, 2019. 10.31591/istem.544573
ISNAD TOPRAK, Hatice Betül. "Trt Repertuvarında Yer Alan Dokuz Zamanlı Ölçülmüş Türkülerin Aksak Usûlüne Göre İrdelenmesi ve Aksak Usûlündeki Türkülerin Öğretimine Yönelik Öğretim Modeli Önerisi". İstem 33 (2019), 167-188. https://doi.org/10.31591/istem.544573