Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2294 - 2307 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-02-2021

ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU

Öz:
Bu araştırmanın amacı, üniversite son sınıf öğrencilerin işsizlik kaygıları ile kariyer uyum yetenekleri ve kariyer arzuları arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, üniversite son sınıf öğrencilerinin kariyer uyum yeteneklerinin ve kariyer arzularının, işsizlik kaygılarını yordaması değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, yaşları 20 ile 28 arasında değişen ( ̅ =22.57, Ss=1.33) 212 üniversite son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, işsizlik kaygısı düzeyini belirlemek için “İşsizlik Kaygısına İlişkin Sosyometrik Sorular”, kariyer uyum yeteneklerini belirlemek için “Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği” ve kariyer arzusu düzeylerini belirlemek için “Kariyer Arzusu Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizi hiyerarşik regresyon analizi ile gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, kariyer uyum yetenekleri, ilgi ve kontrol alt boyutlarının üniversite son sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygılarını negatif olarak yordadığı, ancak kariyer arzusunun alt boyutlarının işsizlik kaygısının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı belirlenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular, ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

CAREER ADAPT-ABILITIES AND CAREER CALLING AS A PREDICTOR OF UNEMPLOYMENT CONCERNS FOR UNIVERSITY SENIOR GRADE STUDENTS

Öz:
The aim of this study is to reveal the relationships between unemployment anxiety, career calling and career adapt-abilities in university senior students. For this purpose, it was evaluated that career adapt-abilities and career calling of university senior students predicted unemployment concerns. The study group consisted of 212 university senior students aged between 20 and 28 years ( ̅ = 22.57, SD = 1.33). Sociometric Questions on Unemployment Anxiety, Career Adapt-Abilities Scale, and Career Calling Scale were used as data collection tool. As a result of hierarchical regression analysis, it was determined that career adapt-abilities, interest and control sub-dimensions negatively predicted unemployment concerns of university senior students, but the sub-dimensions of career aspiration were not a significant predictor of unemployment anxiety. The findings of the study were discussed and recommendations were made within the framework of the related literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Dereli, F., & Kabataş, S. (2009), Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 31- 36.
  • Deveci, S. E., Çalmaz, A. & Açık, Y. (2012). Doğu Anadolu’da Yeni Açılan Bir Üniversitenin Öğrencilerinde Kaygı Düzeylerinin Sağlık, Sosyal ve Demografik Faktörlerle İlişkisi, Dicle Tıp Dergisi, 39(2), 189-196.
  • Duffy, R. D., & Sedlacek, W. E. (2007). The Presence of and Search for A Calling: Connections To Career Development. Journal of Vocational Behavior, 70(3), 590-601.
  • Duffy, R. D., Douglass, R. P., & Autin, K. L. (2015). Career Adaptability and Academic Satisfaction: Examining Work Volition and Self-Efficacy as MedŞAtors. Journal of Vocational Behavior, 90, 46-54.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2009), Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.
  • Ersoy-Kart, M., & Erdost, H. E. (2008), Unemployment Worries among Turkish University Students. SocŞAl Behaviour and Personality, 36(2), 275-288.
  • Feather, N. T. (1992). Expectancy‐Value Theory and Unemployment Effects. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 65(4), 315-330.
  • Fraenkel J. R., &Wallen N. E. (1993). How to Design and Evaluate Research İn Education (2nd ed.). Singopore: McGraw-Hill.
  • Fryer, D. (1986). Employment Deprivation and Personal Agency During Unemployment: A Critical Discussion of Jahoda’s Explanation of the Psychological Effects of Unemployment. SocŞAl Behaviour, 1(1), 3-23.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Hirschi, A. (2010). Vocational İnterests and Career Goals: Development and Relations to Personality In Middle Adolescence. Journal of Career Assessment, 18(3), 223-238.
  • Kanten, S. (2012). Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(16), 191-205.
  • Koen, J., Klehe, U-C., & Van VŞAnen, A. E. M. (2012). Training Career Adaptability to Facilitate A Successful School-to-Work Transition. Journal of Vocational Behavior, 81, 395–408.
  • Maslow, A. (1971). The Farther Reaches of Human Nature. New York: The Viking Press.
  • Mütevellioğlu, N., Zanbak, M. & Mert, M. (2010), İşsizlik, Üniversiteli Gençlik ve Gelecek: Bir Alan Araştırmasının Bulguları. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(1), 207-229.
  • Praskova, A., Creed, P. A., & Hood, M. (2015). The Development and Initial Validation of A Career Calling Scale for emerging adults. Journal of Career Assessment, 23(1), 91-106. http://doi.org/10.1177/1069072714523089.
  • Rottinghaus, P. J., Buelow, K., Matyja, A., & Schneider, M. (2012). The Career Futures Inventory-Revised: Assessing Multiple Dimensions of Career Adaptability. Journal of Career Assessment, 20, 123-139.
  • Savickas, M. L. (2005). The Theory and Practice of Career Construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career Development and Counselling: Putting Theory and Research to Work (pp. 42-70). Hoboken: Wiley
  • Savickas, M. L., & Porfeli, J. E. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, RelŞAbility, and Measurment Equivalence Across 13 Countries. Journal of Vocational Behavior, 80, 661-673.
  • Şahin, I. (2011). Prospective Teachers' Ideas about Teacher Recruitment and Their Professional Future. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(3), 1179-1184.
  • Şahin, A. (2014). Üniversiteli Gençlerde İşsizlik Kaygısı. http://www.milliyet.com.tr/universiteligenclerde issizlik kaygısı üniversite-888633/ adresinden erişilmiştir.
  • Seymenler, S., Küçü, E., & Siyez, D. M. (2015). Beliren Yetişkinler İçin Kariyer Arzusu Ölçeğinin Türkçe ’Ye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışmaları. 13. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 7- 9 Ekim (s. 910–914). Mersin, Türkiye.
  • Tayfun, A. & Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Sosyal Bilimler Dergisi, 8(17), 534-558.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite Mezunlarının Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı, 243-253.
  • Tiggemann, M. , & Winefield, A. H. (1984). The effects of Unemployment on the Mood, Self-Esteem, Locus of Control and Depressive Affect of School Leavers. Journal of Occupational Psychology, 57, 33-42.
  • TUİK (2018). 2014-2018 Yılları arasında 15-24 Yaş Grubu Gençlerin Eğitim Durumuna Göre İşsizlik Oranları. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr adresinden erişilmiştir.
  • TUİK (2018). 2014-2018 Yılları arasında Tüm Yaş Gruplarının İşsizlik Oranları. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr adresinden erişilmiştir.
APA KARA A, Altinok A, Sahin C (2019). ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. , 2294 - 2307.
Chicago KARA Ahmet,Altinok Ahmet,Sahin Cengiz ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. (2019): 2294 - 2307.
MLA KARA Ahmet,Altinok Ahmet,Sahin Cengiz ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. , 2019, ss.2294 - 2307.
AMA KARA A,Altinok A,Sahin C ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. . 2019; 2294 - 2307.
Vancouver KARA A,Altinok A,Sahin C ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. . 2019; 2294 - 2307.
IEEE KARA A,Altinok A,Sahin C "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU." , ss.2294 - 2307, 2019.
ISNAD KARA, Ahmet vd. "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU". (2019), 2294-2307.
APA KARA A, Altinok A, Sahin C (2019). ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. Manas Journal of Social Studies, 8(3), 2294 - 2307.
Chicago KARA Ahmet,Altinok Ahmet,Sahin Cengiz ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. Manas Journal of Social Studies 8, no.3 (2019): 2294 - 2307.
MLA KARA Ahmet,Altinok Ahmet,Sahin Cengiz ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. Manas Journal of Social Studies, vol.8, no.3, 2019, ss.2294 - 2307.
AMA KARA A,Altinok A,Sahin C ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(3): 2294 - 2307.
Vancouver KARA A,Altinok A,Sahin C ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(3): 2294 - 2307.
IEEE KARA A,Altinok A,Sahin C "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU." Manas Journal of Social Studies, 8, ss.2294 - 2307, 2019.
ISNAD KARA, Ahmet vd. "ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İİSİZLİK KAYGILARININ YORDAYICISI OLARAK KARİYER UYUM YETENEKLERİ VE KARİYER ARZUSU". Manas Journal of Social Studies 8/3 (2019), 2294-2307.