Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2400 - 2414 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-02-2021

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
21. yüzyıl teknolojisi ile bireylerin çevrimiçi topluma katılması, “dijital vatandaş” kavramını ortaya çıkarmıştır. Dijital ortamların vazgeçilmez hale gelmesi, dijital vatandaşlık eğitimi konusundaki çalışmaları artırmıştır. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık göstergelerini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini Necmettin Erbakan Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümünde okuyan 401 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verileri toplamak için Som-Vural (2016) tarafından geliştirilen ve 23 maddeden oluşan “Dijital Vatandaşlık Ölçeği” adlı ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 23 Paket Programı ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda betimsel istatistiklerin (yüzde ve frekanslar) yanı sıra tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Post-Hoc testleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık ölçeğinden aldıkları puanlar ile okudukları üniversiteler ve günlük ortalama internet kullanım süreleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Buna karşın öğretmen adaylarının e-devlet kullanım sıklığına göre gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF PROSPECTIVE SOCIAL STUDIES TEACHERS THROUGH DIGITAL CITIZENSHIP INDICATORS

Öz:
Individuals joining the online community through the technology of the 21st century have led to the emergence of "digital citizen" concept. With digital medŞA becoming essentŞAl, studies on digital citizenship training have increased. The aim of this study is to examine the digital citizenship indicators of prospective socŞAl studies teachers. In the study, the descriptive survey method, which is one of the quantitative research methods, has been used. The sample of this study consists of 401 prospective teachers that are studying in the SocŞAl Studies Teaching departments of Necmettin Erbakan University, Kastamonu University, Ege University, and Pamukkale University. The scale called the "Digital Citizenship Scale" developed by Som-Vural (2016) consisting of 23 items was used for collecting data. The obtained data was analyzed with the SPSS 23 Package Program. In this context, apart from descriptive statistics (percentages and frequencies), one-way analysis of varŞAnce (ANOVA) and Post-Hoc tests were used. According to one-way analysis of varŞAnce results, no significant differences were found between the scores of the prospective socŞAl studies teachers from the digital citizenship scale and the universities they studied at and their daily average internet usage times. Nevertheless, significant differences were found between the e-government gateway application usage frequencies of groups. A number of suggestions were made based on the results of the study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Dere İ, Yavuzay M (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. , 2400 - 2414.
Chicago Dere İlker,Yavuzay Muhammet SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. (2019): 2400 - 2414.
MLA Dere İlker,Yavuzay Muhammet SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.2400 - 2414.
AMA Dere İ,Yavuzay M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 2400 - 2414.
Vancouver Dere İ,Yavuzay M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 2400 - 2414.
IEEE Dere İ,Yavuzay M "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ." , ss.2400 - 2414, 2019.
ISNAD Dere, İlker - Yavuzay, Muhammet. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ". (2019), 2400-2414.
APA Dere İ, Yavuzay M (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Manas Journal of Social Studies, 8(3), 2400 - 2414.
Chicago Dere İlker,Yavuzay Muhammet SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Manas Journal of Social Studies 8, no.3 (2019): 2400 - 2414.
MLA Dere İlker,Yavuzay Muhammet SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Manas Journal of Social Studies, vol.8, no.3, 2019, ss.2400 - 2414.
AMA Dere İ,Yavuzay M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(3): 2400 - 2414.
Vancouver Dere İ,Yavuzay M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(3): 2400 - 2414.
IEEE Dere İ,Yavuzay M "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ." Manas Journal of Social Studies, 8, ss.2400 - 2414, 2019.
ISNAD Dere, İlker - Yavuzay, Muhammet. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL VATANDAİLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ". Manas Journal of Social Studies 8/3 (2019), 2400-2414.