Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1425 - 1474 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-02-2021

ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK

Öz:
Çocukluk, insan hayatının en unutulmaz dönemlerinden birisindir. Yıllar geçse de kişinin hafızasından silinmeyenbu dönem her zaman özlemle hatırlanmaktadır. Çocuğun içinde bulunduğu fiziksel çevre sadece gelişim vesosyalleşmesinde değil, toplumun sağlıklı iletişim kurabilen bireyler üretmesi için de oldukça önemlidir. Ülkemizşehirlerinde her üç kişiden birisi çocuktur. Bu oran çocukların şehir hayatına önemli bir etkisi olduğunugöstermektedir. Gümüşhane, küçük bir şehir olarak sunduğu sıcak ve samimi ortam sayesinde her zaman çocukdostu bir şehir olmuştur. 1980’lerde şehrin coğrafi koşulları ve iş olanaklarının kısıtlayıcılığından dolayı lise veyaüniversite seviyesindeki gençler şehirden ayrılmak zorunda kalarak, gurbette yaşamaya mecbur kalmışlardır. Buçocuklar şehirleriyle olan bağlarını kesmemiş ve gönül bağlılıklarını devam ettirmişlerdir. Geçen süre zarfındabüyük bir hızla şehirleşen Gümüşhane, 80’li yıllarda çocuklara doğal bir oyun alanı olan sokaklarını ve bahçelerinikaybetmekle karşı karşıya kalmıştır. Bir çocuğun en güvenli oyun alanı kendi sokağıdır. Çocukların yaşam ve oyunalanlarını hiçe sayan beton bloklar geçmişin mahalle yaşamını hızla yutmaktadır. Süper marketler mahallebakkallarını yok ederken, otomobil yoğunluğu şehrin sokaklarını adeta işgal ederek, çocukların önceden oyun alanıolan yerleri sınırlamaktadır. Bu çalışma 80’li yıllarda Gümüşhane’de çocukluğu geçmiş bugünün gurbetçiçocuklarının çocukluk dönemine ışık tutmak ve bu sayede hem şehrin o önemdeki sosyo-ekonomik yapısınıanımsamayı, hem de günümüzle olan farklılıkları karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın yöntemi 1980’lerGümüşhane’sinde çocukluk yaşamış ve şu an gurbette olan kadın ve erkek katılımcılarla yapılan görüşmeler sonucugerçekleştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

CHILDHOOD, PLAY AND CITY BEING A CHILD IN THE 80’S OF GUMUSHANE CITY

Öz:
Childhood is one of the most memorable periods of human life. It is remembered with longing that this period, which has not been wiped away from the memory of the past years, has always been remembered. The physical environment in which the child is living is not only important for development and socialization but also for the community to produce healthy communicative individuals. One of every three people in our country is a child. This rate shows that children are an important influence on city life. Gümüşhane has always been a child friendly city with its warm and friendly atmosphere as a small province. Due to the geographical conditions of the city and the limitations of job opportunities in the 1980s, young population at the high school or college level were compelled to leave the city and started to live in the other big cities. These children have not cut their emotional ties with their cities and have maintained their loyalty. Gümüşhane, which has become an urbanized and devoloping city at a great pace over the past years, has faced with losing its gardens, which were natural playgrounds for children in the 80's. The safest playground for a child is its own street. Concrete blocks that neglect children's living and play areas, quickly destroy the life of the neighborhood. While supermarkets destroy neighborhood grocery stores, the intensity of cars occupies the streets of the city and restricts places where children play in advance. This study aims to shed light on the childhood period of today's expatriate children who have been in childhood in Gümüşhane in the 80's and to compare the differences between today and the socio-economic structure of the city. The method of this study took place by using interview with female and male participants who lived in Gümüşhane in the 1980s but they are currently living outside the city.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇEV. (2018). https://www.acev.org, (Erişim Tarihi: 05.08.2018)
  • AND, Metin. (2012). Oyun ve Bügü, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAY, Mesude (2011). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Ankara: Kök Yayınları.
  • BARKER, Roger G. (1968). Ecological Psyhology, Stanford: Stanford University Press.
  • BECHTEL, Ross B. (1977). Enclosing Behavior, New York: Dowden-Hutchinson and Ross Press.
  • BRONFENBRENNER, Urie and Ceci, Stephen J. (1994). “Nature- Nurture Reconceptualized Developmental Perspective: A Biological Model”, Psychological Review. Volume: 101, p. 568-586.
  • ÇUKUR, Duygu (2011). “Okul Öncesi Çocukluk Döneminde Sağlıklı Gelişimi Destekleyici Dış Mekân Tasarımı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültes Dergisi. 12, s. 70-76.
  • DÜNDARALP, Boğaçhan. (2014). “Kentte Çocuk Olamamak”, http://www.egitimpedia.com/kentte-cocuk-olamamak/ (Erişim Tarihi: 12.01.2018)
  • EKİZ, Durmuş. (2003). Eğitimde Araştırma ve Yöntem Metodlarına Giriş, Ankara: Anı Yayınları.
  • ERGÜL, Mustafa. (1980). ‘Oyun ve Oyuncak Üzerine-I’, Milli Eğitim. I/1,1980. s.102-119.
  • HAKTANIR, Gelengül. 2010. “Modern Dünyada Çocuk Olmak”, Geçmişten Geleceğe Okul Öncesi Eğitim, Ankara: MEB OÖE Gen. Md. Yayını, s: 170 177.
  • KAYNAK, Yüksel ve Ergen, Hüseyin. (2004). “Türkiye’de İlköğretime Katılım ve Okula Gidemeyen Çocuklar”, TED Eğitimde Yeni Ufuklar II: Eğitim Hakkı ve Okula Gidemeyen Çocuklar Sempozyumu, 3-4 Aralık 2004, Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • KORKMAZ, Elif. (2014). “Oyunun Çocuk Gelişimine Etkisi ve Çocuk Oyun Alanları Tasarım Kriterleri”, http://www.planlama.org/index.php/aratrmalar/makaleler/60 oyunun-cocuk geliimine-etkisi-ve-cocuk-oyun-alanlar-tasarm-kriterleri (Erişim Tarihi: 15.01.2018)
  • KURTER, Şakir. (2016). “Şehir ve Çocuk”, Milat Gazetesi, http://www.milatgazetesi.com/sehir-ve-cocuk-makale-99133 (Erişim Tarihi: 10.01.2018)
  • KÜMBETOĞLU, Belkıs. (2008). Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • LYNCH, Stephen A., and Simpson, Cynthia G. (2010). “Social Skills: Laying The Foundation for Success”. Dimensions of Early Childhood. 38 (2), p. 3-12.
  • NEUMAN, Lawrance W. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (Cilt I-II), (Çev: Sedef Özge) İstanbul: Yayın Odası.
  • NICOLOULOU, Ageliki. (2004). “Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve Sonrası” (Çev: Melike Türkan Bağlı) Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37 (2), s. 137-169.
  • ÖZTÜRK, Aslıhan. (2015). “Çocuğun Dünyasında Sokak”, Y. Çakırer Özservet ve E. Küçük (Ed.), Çocukların Şehri Üzerine içinde (s. 49-65). İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
  • ÖZSERVET, Yasemin (2015). “Çocuk ve Kent: Kentte Çocuk Olmak” İdeal Kent Araştırma Dergisi. 17 (9), s. 5-11.
  • STEWART, Charles J. & Cash, William B. (1985). Interviewing: Principles and Practices, W.C. 4th Edition, Dubuque, Iowa: Brown Publishers.
  • WICKER, Aw. (1979). An Introduction to Ecological Psychology, Belmont, California: Wadsworth Inc. Press.
  • TÜİK (2018). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, Yıllara, yaş grubu ve cinsiyete göre nüfus, 1935-2017. (Erişim Tarihi: 05.18.2018)
  • TÜRKAN, E. Erman (2009). Balıkesir Kenti Çocuk Oyun Alanlarının İrdelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • ULUTAŞ, Ayşegül (2011). “Okul Öncesi Dönemde Drama ve Oyunun Önemi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (6), s. 233-242.
  • UNPD (2000). Jordan Human Development Report, United Nations Development Programme, http://hdr.undp.org/sites/default/files/nhdr_2000_jordanen.pdf (Erişim Tarihi: 25.12.2017)
  • UNICEF (2016). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html (Erişim Tarihi: 28.12.2017)
  • YILDIRIM, Ali ve Şimşek, Hasan. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YILDIRIM, Ali ve Şimşek, Hasan. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA UNCU G, Çalışır G (2018). ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. , 1425 - 1474.
Chicago UNCU GONCA,Çalışır Gülsüm ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. (2018): 1425 - 1474.
MLA UNCU GONCA,Çalışır Gülsüm ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. , 2018, ss.1425 - 1474.
AMA UNCU G,Çalışır G ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. . 2018; 1425 - 1474.
Vancouver UNCU G,Çalışır G ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. . 2018; 1425 - 1474.
IEEE UNCU G,Çalışır G "ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK." , ss.1425 - 1474, 2018.
ISNAD UNCU, GONCA - Çalışır, Gülsüm. "ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK". (2018), 1425-1474.
APA UNCU G, Çalışır G (2018). ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1425 - 1474.
Chicago UNCU GONCA,Çalışır Gülsüm ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no.2 (2018): 1425 - 1474.
MLA UNCU GONCA,Çalışır Gülsüm ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.6, no.2, 2018, ss.1425 - 1474.
AMA UNCU G,Çalışır G ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(2): 1425 - 1474.
Vancouver UNCU G,Çalışır G ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 6(2): 1425 - 1474.
IEEE UNCU G,Çalışır G "ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6, ss.1425 - 1474, 2018.
ISNAD UNCU, GONCA - Çalışır, Gülsüm. "ÇOCUKLUK, OYUN VE KENT: 80’Lİ YILLARIN GÜMÜŞHANE’SİNDE ÇOCUK OLMAK". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/2 (2018), 1425-1474.