Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: Ek Sayı Sayfa Aralığı: 181 - 190 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-02-2021

Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, üniversite tercihlerinde algılanan dışsal prestijin öğrenci ödüllendirme deneyimi üzerindeki etkisini belirlemek veöğrenci ödüllendirme deneyiminin de kulaktan kulağa iletişim (gelişen ihtiyaçlar, bilginin toplanması, alternatiflerin değerlendirilmesi vememnuniyet) üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmanın ana evreni Karadeniz Teknik Üniversitesi, Recep Tayyip ErdoğanÜniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi’nde öğrenim gören ön lisans ve lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada yargısalörnekleme yöntemi kullanılmış ve üniversite öğrencilerine yüz yüze anket yöntemiyle 800 anket uygulanmıştır. SPSS25 ve AMOSistatistik programlarıyla elde edilen verilerin analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin güvenilirliğinin belirlemesinde cronbachalfa yöntemi, geçerliliğinin belirlenmesinde ise faktör analizi kullanılmıştır. Araştırma hipotezleri ise yapısal eşitlik modellemesiyle testedilmiştir. Analiz sonucunda algılanan dışsal prestijin öğrenci ödüllendirme deneyimi üzerinde anlamlı ve pozitif yönde etkisi olduğutespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen diğer bir bulgu ise, öğrenci ödüllendirme deneyiminin gelişen ihtiyaçlar, bilginintoplanması, alternatiflerin değerlendirilmesi ve memnuniyet üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi olduğudur. Bu doğrultudaYükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın “Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşma Projesi" çerçevesindebelirlenen üniversitelerin, bölgelerindeki koşullar dikkate alınarak daha geniş kapsamlı çalışmalar yapılabilir. Ayrıca, dünyada veülkemizde alan sıralamasında öne çıkan üniversiteler ile bu proje kapsamında belirlenen üniversitelerin alanlarında/bölümlerinde çokveya tek boyutlu yapılacak çalışmalar literatüre katkı sağlayabilir.
Anahtar Kelime:

Effects of Prestige, Experience and Word-of-Mouth Communication on University Preferences

Öz:
The aim of this study is determine the effect of perceived external prestige on the student rewarding experience and to investigate the impact on word of mouth communication (developing needs, information gathering, evaluation of alternatives and satisfaction) in the student rewarding experience in university preferences. Main universe of the study is consists of associate and undergarduate students at Karadeniz Technical University, Recep Tayyip Erdogan University and Gumushane University. In the study, judgement sampling method was used and a face to face questionnaire was applied to 800 university students. SPSS 25 and AMOS statistical programs were used to analyze the data. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability and factor analysis was used to determine its validity. of the research data.The research hypotheses were tested with structural equation modeling. As a result of the analysis, it was determined that perceived external prestige had significant and positive effect on student rewarding experience. Another finding obtained from the study was that student rewarding experience had significant and positive effect on developing needs, information gathering, evaluation of alternatives and satisfaction. In this direction, the universities determined within the framework of the “Regional Development-Oriented Mission Differentiation and Specialization Project” in of the Higher Education Councilcan be carried out studies considering more comprehensive the conditions in the regions. In addition, prominent universities in the field ranking in the world and in our country and multi-or one-dimensional studies in the fields / departments of the universities determined within the scope of this project may contribute to the literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: İktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Akyüz, A. M. ve Ayyıldız, H. (2008), "Genç Türk Tüketicilerinin Satın Alma Davranışlarında Kültürü Oluşturan Öğelerin Etkilerinin Araştırılması", 6. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi -Türk Dünyasında Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri- Bildiriler Kitabı, Calalabat / KIRGIZİSTAN, 25-28 Mayıs 2008, 1013-1040.
  • Anteplioğlu, P. (2005). Hizmet sektöründe kulaktan kulağa iletişimin etkileri: Ankara’da beş yıldızlı otellerde bir uygulama, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arambewela, R. ve Maringe, F. (2012). Mind the gap: staff and postgraduate perceptions of student experience in higher education. Higher Education Review, 44(2), 63-84.
  • Başgöze, P. (2006). Kulaktan kulağa iletişim ve geleneksel reklamın müşteri değer algısı üzerine etkilerinin incelenmesine yönelik keşifsel bir çalışma. 11. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 175-190.
  • Bayus, B.L. (1985). Word of mouth:The indirect effects of marketing efforts. Journal of Advertising Research. 25(3), 30- 39.
  • Bergami, M. ve Bagozzi, R.P. (2000). Self-categorization, affective commitment and group selfesteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 39(4), 555-577.
  • Brown, J., Broderick, A.J. ve Lee, N. (2007). Communicatıon within online communities: conceptualizing the online social network. Journal of Interactive Marketing, 21(3), 2-20.
  • Carmeli, A. (2005). Perceived External Prestige, Affective Commitment, and Citizenship Behaviors. Organization Studies, 26(3), 443-464.
  • Charmahali, A.A. (2013). Designing and Explaining Brand Equity Model in Higher Education. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 2576-2585.
  • Casidy, R. ve Wymer, W. (2016). Linking prestige perception with consumption experience, loyalty, and WOM. Marketing Intelligence & Planning, 34(4), 540-558.
  • Cop, R. ve Gümüş, N. (2009). Pazarlamada ağızdan ağıza iletişimin tüketici davranışlarındaki rolü ve bir araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 179-202.
  • Cook, R.W. ve Zallocco, R.L. (1983). Predicting university preference and attendance: Applied marketing in higher education administration. Research in Higher Education, 19(2), 197-211.
  • Çilingir Z., Yıldız S. ve Kurtuldu H. S. (2010). Kulaktan kulağa iletişim: alışveriş merkezi müşterileri üzerinde bir pilot çalışma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 95-115.
  • Fuller, J.B., Hester, K., Barnett, T., Frey, L. ve Relyea, C. (2006). Perceived organizational support and perceived external prestige:Predicting organizational attachment for university faculty, staff, and administrators. Journal of Social Psychology, 146(3), 327-347.
  • Fuller, J.B., Hester, K., Barnett, T., Frey, L., Relyea, C. ve Beu, D. (2006). Perceived external prestige and internal respect: New insights into the organizational identification process. Human Relations, 59(6), 815-846.
  • Gegez, A. E. (2015). Pazarlama araştırmaları (5.Baskı), İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Grace, D. ve O’Cass, A. (2004). Examining service experiences and post‐consumption evaluations. Journal of Services Marketing, 18(6), 450-461.
  • Hemsley-Brown, J.V. ve Goonawardana, S. (2007). Brand harmonisation in the ınternational higher education market. Journal of Business Research, 60, 942-948.
  • Kaya, M. ve Akyüz, A.M. (2015). İçsel Pazarlama Temelinde İnsan Kaynakları Uygulamalarının Müşteri Memnuniyetine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,10/2, 1-30.
  • Kılıçer, T. ve Öztürk S.A. (2012). Tüketicilerin satın alma kararlarında ağızdan ağıza iletişimin etkisi: eskişehir ilinde bir uygulama. Tüketici Yazıları III. 25-43.
  • Lee, J., Lee, J. ve Feick, L. (2006). Incorporating word-of-mouth effects in estimating customer lifetime value. Database Marketing & Customer Strategy Management, 14(1), 29-39.
  • Li, S-C. (2013). Exploring the relationships among service quality, customer loyalty and word-of-mouth for private higher education in Taiwan. Asia Pacific Management Review, 18(4), 375-389.
  • Litvin, S.W., Goldsmith, R.E. ve Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29, 458–468.
  • Marangoz, M. (2007). Ağızdan ağıza iletişimin müşterilerin satın alma davranışlarına etkileri: cep telefonu pazarına yönelik bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • Maringe, F. (2006). University and course choice: Implications for positioning, recruitment and marketing. International Journal of Educational Management, 20(6), 466-479.
  • Mathe, K. ve Scott-Halsell, S. (2012). The effects of perceived external prestige on positive psychological states in quick service restaurants. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 11(4), 354-372.
  • Mishra, S.K., Bhatnagar, D., D’Cruz, P. ve Noronha, E. (2012). Linkage between perceived external prestige and emotional labor: Mediation effect of organizational identification among pharmaceutical representatives in India. Journal of World Business, 47, 204-212.
  • Misic, K.U. ve Podnar, K. (2019). Perception of city management, fellow residents, and Perceived External Prestige (PEP) as antecedents of city affective commitment - The city marketing perspective. Cities, 84, 66-74.
  • Mourad, M., Ennew, C. ve Kortam, W. (2011). Brand equity in higher education. Marketing Intelligence & Planning, 29(4), 403-420.
  • Özdemir, A., Tozlu, E., Şen, E. ve Ateşoğlu, H. (2016). Analyses of word-of-mouth communication and Its effect on students’ university preferences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 22-35.
  • Ranjbarian, B., Barari, M. ve Salehnia, M. (2011). Word of mouth communication and some consumption habits among ıranian consumers. African Journal of Business Management, 5(26), 10303-10313.
  • Smidts, A., Pruyn, A.T.H. ve Van Riel, C.B.M. (2001). The impact of employee communication and perceived external prestige on organizational identification. Academy of Management Journal, 44(5), 1051-1062.
  • Sung, M. ve Yang S. (2008). Toward the model of university ımage: The ınfluence of brand personality, external prestige, and reputation. Journal of Public Relations Research, 20(4), 357–376.
  • Yıldız, S. ve Tehci A. (2014). Ağızdan ağıza iletişimde müşteri tatmini ve müşteri sadakati ile mağaza imajı boyutları: Ordu ilinde bir uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,18 (1), 441-460.
APA YILDIZ E, Koçan M (2019). Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. , 181 - 190.
Chicago YILDIZ Emel,Koçan Mahmut Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. (2019): 181 - 190.
MLA YILDIZ Emel,Koçan Mahmut Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. , 2019, ss.181 - 190.
AMA YILDIZ E,Koçan M Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. . 2019; 181 - 190.
Vancouver YILDIZ E,Koçan M Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. . 2019; 181 - 190.
IEEE YILDIZ E,Koçan M "Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi." , ss.181 - 190, 2019.
ISNAD YILDIZ, Emel - Koçan, Mahmut. "Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi". (2019), 181-190.
APA YILDIZ E, Koçan M (2019). Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(Ek Sayı), 181 - 190.
Chicago YILDIZ Emel,Koçan Mahmut Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.Ek Sayı (2019): 181 - 190.
MLA YILDIZ Emel,Koçan Mahmut Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.Ek Sayı, 2019, ss.181 - 190.
AMA YILDIZ E,Koçan M Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(Ek Sayı): 181 - 190.
Vancouver YILDIZ E,Koçan M Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(Ek Sayı): 181 - 190.
IEEE YILDIZ E,Koçan M "Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.181 - 190, 2019.
ISNAD YILDIZ, Emel - Koçan, Mahmut. "Üniversite Tercihlerinde Prestij, Deneyim ve Kulaktan Kulağa İletişimin Etkisi". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/Ek Sayı (2019), 181-190.