Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 3214 - 3231 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-02-2021

OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu araştırma, daha önce Türkçe alanyazında ilk defa kavramsal bir çalışmayla gündeme gelmiş olan “Örgütsel Dertleşme” kavramının öğretmenler tarafından nasıl algılandığını belirlemeye yöneliktir. Bu bağlamda örgütsel dertleşme kavramına ilişkin öğretmenlerin görüşlerini ortaya koymak hedeflenmiştir. Nitel olarak yürütülen bu çalışmada araştırmanın çalışma grubunu Muş il merkezinde bulunan bir ilkokul ve ortaokulda görev yapan farklı branşlardan 11 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma soruları, öğretmenlerin örgüt içerisinde sevinçlerini, hüzünlerini ve örgütsel problemlerini paylaşma açısından tercihlerini ve algılarını anlamaya yöneliktir. Verilerin çözümlenmesi, betimsel analiz ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, kendi düşüncelerini, fikirlerini, deneyimlerini başka bireylere anlatırken bilişsel bir süzgeçten geçirdikleri söylenebilir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunlukla yöneticilerle dertleşmekten çekindikleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, mesleki dertleşmelerin öğretmenler tarafından nadiren gerçekleştirildiği görülmektedir. Öğretmenlerin mesleki dertleşmelerinin çok azını kendi mesleklerine yansıttıkları anlaşılmaktadır. Bunun yanı sıra, mesleki dertleşmelerde kadınların genelde mesleki konularla ilgili bilgi alışverişinde bulunmalarının, erkeklere oranla daha fazla olduğu anlaşılabilmektedir. Bu bağlamda, yöneticilerin örgütsel gerçeklikleri fark edebilmek ve örgütsel değişimleri gerçekleştirebilmek için örgütsel dertleşmeye uygun zemin hazırlamaları ve örgütsel dertleşmenin gücünden yararlanmaları önerilebilir.
Anahtar Kelime:

THE VIEWS OF TEACHERS RELATED TO ORGANIZATIONAL NARRATIVE CONVERSATION AT SCHOOLS

Öz:
This research is aimed to determine the reflections of the concept of “Organizational Narrative Conversation” which came up for the first time in Turkish literature before with a conceptual study. In this context, it was aimed to reveal the views of teachers about the concept of organizational narrative conversation. In this qualitative study, the study group consisted of 11 teachers from different branches working in a primary school and secondary school in Muş city center. The research questions are aimed at understanding the preferences and perceptions of teachers in terms of sharing their joys, sadness and organizational problems within the organization. Descriptive analysis was performed to analyze the data. As a result of the research, it can be said that teachers pass a cognitive filter while telling their thoughts, ideas and experiences to other individuals. In addition, it was revealed that teachers were mostly hesitant to complain to the administrators. As a result, it is seen that professional narrative conversations were rarely performed by teachers. It is understood that teachers' professional conversations reflect very little to their professional areas. In addition, it can be understood that women's exchange of information on professional issues is more than that of men in professional narrative conversations. In order to realize organizational realities and realize organizational changes, managers may be able to prepare the appropriate level for organizational narrative conversation and to benefit from its power.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barth, R. S. (2006). Improving relationships with in the school. Improving Professional Practice, 63(6), 8-13.
  • Beer, M. & Eisenstat, R. A. (2004). How to Have an Honest Conversation About Your Business Strategy (HBR
  • On Point Enhanced Edition). Harvard Business Review. http://hbr.org/product/how-to-have-an-honest-conversation-about-your-busi/an/5925-PDF-ENG. (05/04/2018).
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research in education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Brown, J. & Isaacs, D. (1997). Conversation as a core business process. The Systems Thinker Newsletter, 7(10), 1-9.
  • Bushe, G. R. (2009). Learning from collective experience: A different view of organizational learning. OD PRACTITIONER, 41(3), 19-23.
  • Choudhury, T. & Pentland, A. (2003). Modeling face-toface communication using the sociameter. Interactions. http://wearables.cc.gatech.edu/paper_of_week/modelingFace2Face.pdf(06/04/2012).
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th Ed.). London, New York: Routledge Falmer.
  • Çetinkaya, E., Kemer, G., Bulgan, G., & Tezer, E. (2008). İkili ilişkiler güven ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 65-77.
  • Degner, R. K. (2010). Prevalence of communication apprehension at a community college. The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 5(6), 184-192.
  • Demir Yıldız, C. & Dönmez, B. (2017). Örgütsel dertleşme. Ekev Akademi Dergisi, 21(72), 59-66.
  • Dooley, J. (2009). Conversation, The New Sciences, And The Unlearning Organization. Citeseer. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.135.9569&rep=rep1&type=pdf ( 22 Mart 2012).
  • Evans, M. (2017). Workplace career conversations: Aligning organizational talent management and individual career development (Doctoral Thesis). Loughborough University Institutional Repository.
  • Ford, J. D. (1999). Organizational change as shifting conversations. Journal of Organizational Change Management, 12(6), 480-500.
  • Haigh, N. (2005). Everyday conversation as a context for professional learning and development. International Journal for Academic Development, 10(1), 3-16.
  • Hervey, G. W. (1853). Rhetoric of conversation: or, Bridles & spurs for the management of tongue. New York: Harper & Brothers Publishers.
  • Hurley, T. J. & Brown, J. (2010). Conversational leadership: Thinking together for a change. Oxford Leadership Journal: Shifting The Trajectory of Civilization, 1(2), 1-9.
  • Graham, P. (2007). The Role of Conversation, Contention, and Commitment in a Professionally Learning Community. OpenStax-CNX module: m14270 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1066767.pdf (23.10.2018)
  • Larzelere, R. E. & Huston, T. L. (1980). The dyadic trust scale: Toward understanding interpersonal trust in close relationships. Journal of Marriage and the Family, 42(3), 595-604.
  • McDrury, J. & Alterion, M. (2002). Learning through storytelling: using reflection and experience in higher education contexts. Palmerston North, NZ: DunmorePress.
  • Metin, H. (2011). Empatik iletişim ve yönetişim. İletişim, Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 177-203.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (4. Baskı). İstanbul: Yayın Odası.
  • Paulo, G. (2011). Conversation-oriented decision support systems for organizations. In Cruz-Cunha, M. M. & Varajao, J. (Eds.). Enterprise Information Systems Design, Implementation and Management: Organizational Applications. IGI Global, (pp. 1-622). doi:10.4018/978-1-61692-020-3.
  • Patrick, P. L. (2002). Discourse and conversation. Course Materials, Department of Language and Linguistics. Retrieved 21 May 2002 from http://courses.essex.ac.uk/lg/lg/lg432/Conversation.html.
  • Pepkins, D. (2003). King Arthur's roundtable: How collaborative conversations creates mart organizations. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Powell, W. & Kusuma-Powell, O. (2009). Leadership for learning: conversations that matter. International Schools' Journal. XXVIII(2), 45-56.
  • Sole, D. & Wilson, D. (2002). Storytelling in organizations: The power and traps of using stories to share knowledge in organizations. http://lila.pz.harvard.edu/_upload/lib/ACF14F3.pdf. (05/04/2012).
  • Şenel, Ö. (2006). Personel Güçlendirmenin Örgüt Kültürüne Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Tannen, D. (1994). Talking from 9 to 5: how women's and men's conversational styles affect who gets heard, who gets credit, and what gets done at work. New York: William Morrow.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2012). Genel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.org.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.4fac11e12b99a2.68164 961 ( 05/05/2012).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Wang, M.C. & Haertel, D.G. (2001). Teacher relationships A digest of Research from the Laboratory for Student
  • Success. No. 309, No Child Left Behind Act of 2001 (NCLB). http://www.state.nj.us/education/title1/tech/module4/relationships.pdf. received on 06/10/2018
APA DEMIR YILDIZ C, DONMEZ B (2019). OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. , 3214 - 3231.
Chicago DEMIR YILDIZ Canan,DONMEZ Burhanettin OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. (2019): 3214 - 3231.
MLA DEMIR YILDIZ Canan,DONMEZ Burhanettin OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. , 2019, ss.3214 - 3231.
AMA DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. . 2019; 3214 - 3231.
Vancouver DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. . 2019; 3214 - 3231.
IEEE DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B "OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ." , ss.3214 - 3231, 2019.
ISNAD DEMIR YILDIZ, Canan - DONMEZ, Burhanettin. "OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ". (2019), 3214-3231.
APA DEMIR YILDIZ C, DONMEZ B (2019). OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Manas Journal of Social Studies, 8(4), 3214 - 3231.
Chicago DEMIR YILDIZ Canan,DONMEZ Burhanettin OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Manas Journal of Social Studies 8, no.4 (2019): 3214 - 3231.
MLA DEMIR YILDIZ Canan,DONMEZ Burhanettin OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Manas Journal of Social Studies, vol.8, no.4, 2019, ss.3214 - 3231.
AMA DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(4): 3214 - 3231.
Vancouver DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Manas Journal of Social Studies. 2019; 8(4): 3214 - 3231.
IEEE DEMIR YILDIZ C,DONMEZ B "OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ." Manas Journal of Social Studies, 8, ss.3214 - 3231, 2019.
ISNAD DEMIR YILDIZ, Canan - DONMEZ, Burhanettin. "OKULLARDA ÖRGÜTSEL DERTLEŞMEYE ŞLŞŞKŞN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ". Manas Journal of Social Studies 8/4 (2019), 3214-3231.