Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 254 - 267 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-02-2021

Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi

Öz:
Kentsel alanlarda kullanılan ulaşım sistemlerin etkinlik, verimlilik ve performanslarının değerlendirilmesi ve gelecekteki ulaşımaltyapılarına ilişkin kararların alınması gerçekte çok kriterli bir karar verme problemidir. Dolayısıyla problemin etkin bir biçimde çözümüçok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılmasını zorunlu hale getirmektedir. Bu çalışmada karar verme probleminin çözümü ile ilgiliolarak sistematik ve yapısal bir çözüm yolu sağlamanın yanı sıra, karar alıcılar tarafından kolayca uygulanacak hibrid bir çok kriterlikarar verme metodolojisi önerilmektedir. Bu model entropi ve EATWOS olarak tanımlanan iki ÇKKV yönteminin entegre edilmesi ileoluşturulmuş bir model olarak nitelendirilebilir. Entropi yöntemi ile faktör ağırlıkları değerlendirilirken, EATWOS yöntemi iledeğerlendirmeye alınan karar noktalarının etkinlik, verimlilik ve performansları ölçülmüş ve en yüksek değerden başlanarak kararnoktaları sıralandırılmıştır. Modelin sayısal bir perspektifte test edilmesi için araştırma alanı olarak en yüksek yolcu taşıma kapasitesive hat uzunluğuna sahip olan ve Avrupa’da kullanılan 13 Tramvay ve hafif raylı sistemleri belirlenmiş, seçilen hibrid modele göre sözkonusu hatların etkinlik ve verimlilik analizi gerçekleştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Analysis of Light Rail Systems Utilizing in Urban Areas by Using an Integrated Entropy and EATWOS Methodologies

Öz:
Evaluation of the effectivity, productivity and performance of transportation systems, which operating in urban areas is a multi-criteria decision-making problem. Therefore, in order to solve this problem effectively, utilizing the multi-criteria decision-making (MCDM) methodologies is necessary. In this study, as well as providing a systematic and structural solution way, it is proposed a hybrid MCDM model, which can be applied by decision-makers easily. This model is an integrated approach, which integrated two MCDM methodologies such as entropy and EATWOS. While weights of factors are determined by the entropy method. Afterward, effectivity, productivity, and performance of decision alternatives, which analyzing are measured and they are ranked according to their productivity scores. In order to examine the hybrid model in the aspect of numerical and quantitative perspective, thirteen light rail systems, which operating in European Countries were selected and effectivity and productivity analysis for these lines by using this selected hybrid model.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alfy, Z., Elhadary, R., & Elashry, A., (2010). Integrating GIS and MCDM to deal with landfill site selection. International Journal of Engineering & Technology IJET-IJENS, Cilt:10 Sayı: 06, 33-40.
  • Aydin, N., Celik, E., & Gumus A.T., (2015). A hierarchical customer satisfaction framework for evaluating rail transit systems of Istanbul. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Cilt:7, 61-81. doi.org/10.1016/j.tra.2015.03.029
  • Bansal, A., Singh, R.K., Issar, S. & Varkey, J., (2014). Evaluation of vendors ranking by EATWOS approach. Journal of Advances in Management Research, Cilt: 11, Sayı: 3, 290-311. doi.org/10.1108/JAMR-02-2014-0009
  • Celik, E., Bilisik, O.N., Erdogan, M., Gumus A.T., & Baracli, H., (2015). An integrated novel interval type-2 fuzzy MCDM method to improve customer satisfaction in public transportation for Istanbul. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Cilt: 58, 28-51. doi.org/10.1016/j.tre.2013.06.006
  • Farkas, A., (2009). Route/site selection of urban transportation facilities: an integrated GIS/MCDM approach. MEB 2009 – 7th International Conference on Management, Enterprise and Benchmarking, June 5‐6, 2009, Budapest, Hungary.
  • Fierek, S., & Zak, J., (2012). Planning of an integrated urban transportation system based on macro–simulation and MCDM/A methods. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Cilt: 54, Sayı: 4, 567-579. doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.774
  • Gerçek, H., Karpak, B., & Kılınçaslan, T., (2004). A multiple criteria approach for the evaluation of the rail transit networks in Istanbul. Transportation, Cilt: 31, Sayı: 2, 203–228. doi.org/10.1023/B:PORT.0000016572.41816.d2
  • Haijun, Z., (2005). Methodology to sequence the logistics centers based on entropy weighting and TOPSIS. Journal of Southeast University, Cilt: 35 Sayı: 6, 967-971. doi:10.1016/j.mcm.2010.07.023
  • Hamurcu, M., Alağaş, H.M., & Eren, T., (2017). Selection of rail system projects with analytic hierarchy process and goal programming. Sigma J Eng & Nat Sci, Cilt: 8, Sayı: 4, 291-302.
  • Kumar, N., Singh, A., Verma, A., & Sonal, T., (2016). Measuring efficiency of IPL players using EATWOS. International Journal of Advanced Production and Industrial Engineering, Cilt: 1, Sayı: 2, 13-16.
  • Li, Y., Zhao, L., & Suo, J., (2014). Comprehensive assessment on sustainable development of highway transportation capacity based on entropy weight and TOPSIS. Sustainability, 6(7):4685-4693. doi: 10.3390/su6074685
  • Nassereddine, M., & Eskandari, H., (2017). An integrated MCDM approach to evaluate public transportation systems in Tehran. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Cilt: 106, 427-439. doi: 10.1016/j.tra.2017.10.013
  • Özbek, A., (2015a). Analysis of private pension companies in Turkey by EATWOS. European Journal of Business and Management, Cilt: 7, Sayı: 26, 31-43. ISSN 2222-1905
  • Özbek, A., (2015b). Efficiency analysis of the Turkish red crescent between 2012 and 2014. International Journal of Economics and Finance, Cilt: 7, Sayı:9, 322-334.
  • Özbek, A., (2015c). Efficiency analysis of non-governmental organizations based in Turkey. International Business Research, Cilt: 8, Sayı: 9, 95-104.
  • Özbek, A., (2016). Efficiency analysis of gold mining companies through financial statements. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Cilt: 6, Sayı: 10, 273-290.
  • Özbek, A., (2017a). Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleriyle Hayırsever Kuruluşlarında Verimlilik Analizi Efficiency Analysis in Charity Organizations by Multiple Criteria Decision. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18 - Sayı: 2, 99-114.
  • Özbek, A., (2017b). İlkokul öğretmenleri sağlik ve sosyal yardim sandiği'nin finansal performans analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 1-31.
  • Pérez C. J., Carrillo, M.H., & Montoya-Torres, J.R. (2015). Multi-criteria approaches for urban passenger transport systems: a literature review. Annals of Operations Research, Cilt: 226, 69-87. doi:/10.1007/s10479-014-1681-8
  • Peters, M.L., Zelewski, S., & Bruns, A.S., (2012). Extended version of EATWOS concerning satisficing levels for input quantities. Pioneering supply chain, (Ed. Ringle C.M.), EUL Verlag, Hamburg.
  • Purahmad, A., Omranzadeh, B., & Mahdi, A., (2015). Evaluation and prioritization of rapid public transit systems in Tehran metropolis with TOPSIS and shannon entropy technique. Journal of Geography and Regional Development, Cilt: 12, Sayı: 23, 63 To 86.
  • Ranjan, R., Chatterjee, P., & Chakraborty, S., (2016) Performance evaluation of Indian Railway zones using DEMATEL and VIKOR methods. Benchmarking Int. J. Cilt: 23, Sayı: 1, 78–95. https://doi.org/10.1007/s40034-018-0113-8
  • Sari, I.U., Behret, H., & Kahraman C., (2012). Risk governance of urban rail systems using fuzzy AHP: the case of Istanbul … and Knowledge-Based Systems, International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, Cilt: 20, Sayı: supp01, 67-79. doi:/10.1142/S0218488512400053
  • Sivilevičius, H., & Maskeliūnaite, L., (2010). The criteria for identifying the quality of passengers' transportation by railway and their ranking using AHP method, Transport, Cilt:25 Sayı: 4, 368-381. doi.org/10.3846/transport.2010.46
  • Soni, V., Singh, S., & Banwet, D., (2016). Precise decisions in Indian energy sector by imprecise evaluation. International Journal of Energy Sector Management, Cilt: 10, Sayı:1, 111-118.
  • Wang, Y., Zhang, Z., & Sun H., (2018). Assessing customer satisfaction of urban rail transit network in Tianjin based on intuitionistic fuzzy group decision model. Discrete Dynamics in Nature and Society, Cilt: 2018, 1-11. doi: 10.1155/2018/4205136
  • Wang, Y., Zhang, Z., & Sun, H., (2018). Assessing customer satisfaction of urban rail transit network in Tianjin based on intuitionistic fuzzy group decision model. Discrete Dynamics in Nature and Society, Cilt:2018, 1-11. https://doi.org/10.1155/2018/4205136
  • Yongneng, X., (2009). Performance evaluation for the maintenance systems TPM & RCM applied in Nanjing Metro. Urban Rapid Rail Transit, Cilt: 12, Sayı: 2, 81-89.
  • Zak, J., (2009). Multiple criteria evaluation and optimization of transportation systems. Journal of advanced transportation, Cilt:43 Sayı: 2, 91-94. https://doi.org/10.1002/atr.5670430202
  • Zhang, C., & Xu, L., (2009). Application of TOPSIS in Evaluating Transfer Efficiency at Urban Railway Passenger Station. International Conference on Transportation Engineering, 1866-1871.
  • Xiang-yun, C., & Zhi-gao, C., (2006). A fuzzy-based location selection method for reverse logistics reprocessing center. International Conference on Management Science and Engineering, 561-565.
  • Akyene, T., (2012), Cell phone evaluation base on Entropy and TOPSIS. Interdisciplinary Journal of Research in Business, Cilt: 1, Sayı: 12, 9-15.
APA Görçün Ö (2019). Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. , 254 - 267.
Chicago Görçün Ömer Faruk Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. (2019): 254 - 267.
MLA Görçün Ömer Faruk Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. , 2019, ss.254 - 267.
AMA Görçün Ö Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. . 2019; 254 - 267.
Vancouver Görçün Ö Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. . 2019; 254 - 267.
IEEE Görçün Ö "Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi." , ss.254 - 267, 2019.
ISNAD Görçün, Ömer Faruk. "Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi". (2019), 254-267.
APA Görçün Ö (2019). Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 254 - 267.
Chicago Görçün Ömer Faruk Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.1 (2019): 254 - 267.
MLA Görçün Ömer Faruk Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.1, 2019, ss.254 - 267.
AMA Görçün Ö Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(1): 254 - 267.
Vancouver Görçün Ö Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(1): 254 - 267.
IEEE Görçün Ö "Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.254 - 267, 2019.
ISNAD Görçün, Ömer Faruk. "Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/1 (2019), 254-267.