Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 54 - 87 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18795/gumusmaviatlas.586232 İndeks Tarihi: 26-02-2021

Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı

Öz:
Çay, dünyada olduğu kadar ülkemizde de en çok tüketilen içeceklerden birisi haline gelmiştir. Çayın vazgeçilmez olması, onun aynı zamanda sohbetlerin de ortağı olmasına bağlıdır. İki kişi bir araya geldiğinde bir çay söyleyip, iki lafın belini kırma derdine girer. Kültürümüzde yaygın olan çay içme geleneği, özellikle çay ocaklarının, kahvehanelerin ve kafeteryaların artmasıyla birlikte kişilerin birbirleriyle kurdukları iletişimin de en değerli tanığı haline dönüşmüştür.Çay, iletişim ve kişilerarası iletişime katkı sağlaması bakımından kültürümüzün önemli içeceklerinden birisidir. Söz konusu bu içeceğin misafirlerimize ikram aşamasında ilk tercih edilen içecek olması önemlidir. Yine çayın en çok tüketildiği mekânlardan olan çay ocakları, kahvehaneler ve kafeteryalarda sohbetin başrol oyuncusu olması ve kişilerarası iletişimdeki rolü tartışma götürmez bir gerçektir.Bu düşüncelerden hareketle çalışmada en fazla tüketildiği mekânlar başta olmak üzere, içildiği her ortamda sohbetlerin başkahramanı olan çayın, kişilerarası iletişime ne denli katkı sağladığı araştırılmıştır. Bu nedenle katılımcılara anket uygulaması yapılmış ve çay içme kültürünün kişilerarası iletişime katkısı incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Gümüşhane ve Erzurum illeri oluşturmuştur. Böylelikle bu çalışmada adı geçen illerde gerçekleştirilen anket sonucunda kültürümüzün bir uzantısı olan çayın, iletişim ve kişilerarası iletişimde oynadığı role ait bilgiler elde edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Contribution of Tea Drinking Culture to Interpersonal Communication

Öz:
Tea has been one of the most consumed beverages in our country as well as in the world. The indispensability of tea depends on being part of talks as well. When two people come together, they are occupied with ordering tea and shooting the breeze. Custom of drinking tea which is common in our culture has become the most valuable witness for the communication of the people each other as a result of the increase of cafes and cafeterias, especially teahouses. Tea is one of the significant beverages of our culture in the sense that it makes a contribution to communication and interpersonal communication. It is important that it is the first preferred beverage when we welcome our guests. It is an unquestionably fact that teahouses, cafes and cafeterias in which tea is consumed the most play a significant role in interpersonal communication and chats. From this point of view, it is researched that the extent of contribution of tea which is leading actor in all consumed places particularly in the places drunk the most to interpersonal communication. Therefore, it was conducted a survey with the participants the contribution of tea drinking culture to interpersonal communication is exemined. The sample of the study is composed of the provinces Gumushane and Erzurum. On this purpose, the datas about the role of the tea which plays in communication and interpersonal communication were collected through the survey carried out in the mentioned provinces.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • GÜNEŞ, Serkan (2012). “Türk Çay Kültürü ve Ürünleri”, Milli Folklor Dergisi, Yıl: 24, Sayı: 93: 234-251.
  • USTAKARA, Fuat ve E. BURHAN (2017). “Toplumsal İletişim Kurumu Olarak Kahvehanelere Dair Bir Araştırma: Gaziantep Örneği”, Erciyes İletişim Dergisi academia 2017, Cilt: 5, Sayı: 2: 210-226.
  • YAĞBASAN, M. ve Fuat USTAKARA (2008). “Türk Toplumunda Kahvehane ve Kafelerde İletişimsel Ortamı Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması (Gaziantep İli Örneği), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1: 233-260.
  • BAYKARA, Tuncer (2001). Türk Kültür Tarihine Bakışlar, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • DEVITO, Joseph A. (1995). The Interpersonal Communication Book, (Seventh Edition), New York: Harper Collins Collage Publishers.
  • DÖKMEN, Üstün (2001). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • DUMAN, Mustafa (2008). Çay Kitabı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • GÜRSOY, Deniz (2005). Demlikten Süzülen Kültür: Çay, İstanbul: Oğlak Yayınevi.
  • GÜRÜZ, Demet ve Ayşe TEMEL EĞİNLİ (2012). Kişilerarası İletişim Bilgiler-Etkiler-Engeller, (3. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • HARTLEY, Peter (2010). Kişilerarası İletişim, (Çevirenler: Ülkü Doğanay, Melike Aktaş Yamanoğlu, Burcu Şimşek, Pınar Özdemir, Halise Karaaslan Şanlı, İnan Özdemir Taştan), (1. Baskı), Ankara: İmge Kitabevi.
  • KAÇAR, Burhan (2010). Çay Bitkisi, Biyokimyası, Gübrelenmesi, İşleme Teknolojisi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • KÖPRÜLÜ, Mehmet Fuad (2003). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KUZUCU, Kemalettin (2012). Bin Yılın Çayı, Osmanlı’da Çay ve Çayhane Kültürü, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • OĞUZ, Burhan (1976). Türkiye Halkının Kültür Kökenleri, Cilt 1, İstanbul: İstanbul Matbaası.
  • REIMERTZ, Stephan (2003). Çayın Kültür Tarihi, (Çeviren: Mustafa Tüzel), (2. Baskı), Ankara: Dost Kitabevi.
  • RUFFNER, Michael and BURGOON Michael (1981). Interpersonal Communication, Harcourt School Publication.
  • SİYEZ, Diğdem (2015). Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, (7. Baskı), Editör: Kaya, A., Ankara: Pegem Akademi.
  • USLUATA, Ayseli (1994). İletişim, Cep Üniversitesi, (1. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÇİMEN, Kemal (2014). Türkiye’de Çay Yetiştiriciliği ve Çay Sanayii, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • GENÇ, Fatma (2010). Türkiye’de Çay Üretimi ve Değişen Sosyal İlişkiler, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KORKMAZ, Furkan (2012). Türkiye Çay Sektörünün Mevcut Durumu ve Bir Çay Fabrikasında Enerji Verimliliği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Enerji Enstitüsü, İstanbul.
  • TATOĞLU, Mehmet (2017). Küresel Marka Oluşturmada Yürütülen İletişim Stratejileri: Çaykur ve Lipton Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • “Atatürk Üniversitesi”, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2018, (https://atauni.edu.tr/kurulus-oykusu).
  • “Bir Bardak Çayın Hikayesi”, Erişim Tarihi: 21 Ocak 2018, (http://medyamutfagi.blogcu.com/bir-bardak-cayin-hikayesi/12106400)
  • “Gümüşhane Üniversitesi”, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2018, (http://www.gumushane.edu.tr/tarihce).
  • “Kültüre Göre Çay”, Erişim Tarihi: 20 Ocak 2018, (http://www.kerimusta.com/kulturlere-gore-cay/?print=pdf).
  • TEZCAN, Mahmut (1987). “Erzurum Kültürü ve Kişiliği”, 11-14 Mart tarihleri arasında Erzurum’da gerçekleştirilen ‘Tarihi Akış İçinde Erzurum’ konulu sempozyumda sunulan tebliğ, Erişim Tarihi: 23 Ocak 2018. (http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/518/6487.pdf).
APA Çalışır G, TÜRKAL İ, Türten B, Kütükoğlu E, ÖZARSLAN C (2019). Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. , 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
Chicago Çalışır Gülsüm,TÜRKAL İhsan,Türten Burak,Kütükoğlu Elif,ÖZARSLAN CANER Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. (2019): 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
MLA Çalışır Gülsüm,TÜRKAL İhsan,Türten Burak,Kütükoğlu Elif,ÖZARSLAN CANER Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. , 2019, ss.54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
AMA Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. . 2019; 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
Vancouver Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. . 2019; 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
IEEE Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C "Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı." , ss.54 - 87, 2019. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
ISNAD Çalışır, Gülsüm vd. "Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı". (2019), 54-87. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.586232
APA Çalışır G, TÜRKAL İ, Türten B, Kütükoğlu E, ÖZARSLAN C (2019). Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas, 7(2), 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
Chicago Çalışır Gülsüm,TÜRKAL İhsan,Türten Burak,Kütükoğlu Elif,ÖZARSLAN CANER Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas 7, no.2 (2019): 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
MLA Çalışır Gülsüm,TÜRKAL İhsan,Türten Burak,Kütükoğlu Elif,ÖZARSLAN CANER Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas, vol.7, no.2, 2019, ss.54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
AMA Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas. 2019; 7(2): 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
Vancouver Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas. 2019; 7(2): 54 - 87. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
IEEE Çalışır G,TÜRKAL İ,Türten B,Kütükoğlu E,ÖZARSLAN C "Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı." Mavi Atlas, 7, ss.54 - 87, 2019. 10.18795/gumusmaviatlas.586232
ISNAD Çalışır, Gülsüm vd. "Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı". Mavi Atlas 7/2 (2019), 54-87. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.586232