Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 340 - 353 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-03-2021

Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Araştırmanın temel amacı; kırsal turizm işletmecilerinin yenilik engellerine yönelik algılarının belirlenmesidir. Ayrıca araştırmadaişletmecilerin demografik özellikleri ve işletme özellikleri değişkenleri ile yenilik engelleri algısı arasındaki farklılıklar belirlenmeyeçalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgularda; işletme içi yenilik engelleri algılarında en yüksek ortalama “İşletmemizde yenilikyapmak, maliyet açısından yüksek risk içermektedir” ifadesine aitken, işletme dışı yenilik engellerinde en yüksek ortalama “Devletinyenilik üzerine etkisi olan tüm desteklerinde (finansal, hukuksal vb.) bürokrasinin yüksek olduğunu düşünüyorum” ifadesine ait olduğubelirlenmiştir. Test edilen hipotezler sonucunda; işletmecilerin demografik özelliklerinden yaş değişkeni ile yenilik engelleri algısıarasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; cinsiyet, eğitim durumu, turizm eğitimi alma durumu, işletmede çalışma süresi, turizmişletmelerinde çalışma süresi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, işletmeözelliklerinden olan, işletmenin türü, sahiplik durumu, doluluk oranı, faaliyet dönemi ve işletmede yapılan yenilik türleri değişkenleri ileyenilik engelleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

A Research On Determination Barriers to Innovation in Rural Tourism Enterprises

Öz:
The purpose of this research is to determine the perception of rural tourism managers to innovation barriers. Furthermore it was tried to determine the relationship between the demographic characteristics of the managers, characteristics of enterprises and the perception of innovation barriers.Findings obtained from the research determined that; while the highest average of the perception to innovation barriers regarding to “Innovate in our business involves high risk in terms of cost” expression in intra-business, “I think that the bureaucracy is high in all the supports (financial, legal, etc.) of the state which have an impact on innovation” in extra-business.As a result of the tested hypotheses; there is no significant difference between the age of the managers and the perception of innovation barriers, on the other hand there is a significant difference between the gender, educational level, tourism education, experience in the enterprises, sector experience and the perception of innovation barriers. In addition, there is a significant difference between species of enterprises, ownership status, occupancy rate, period of operation and types of innovation in enterprise and the perception of innovation barriers as the characteristics of the business.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anamaria, R. ve Maria-Cristina, I. (2013), “Consumers Perception on Innovation in the Tourism Value Chain”. The Annals of The University of Oradea, s.815-824.
  • Baldwin, J. ve Lin, Z. (2002), “Impediments to Advanced Technology Adoption for Canadian Manufacturers”, Research Policy 31, s.1-18.
  • Benavente, J. M. (2006), “The Role of Research and Innovation in Promoting Productivity in Chile”, Economics of Innovation and New Technology, 15(4/5), s.301–315.
  • Birgit, P., Mike, P. ve Chung-Shing, C. (2018), “Needs, Drivers and Barriers of Innovation: The Case of an Alpine Community-Model Destination”, Tourism Management Perspectives, vol. 25, s.53-63.
  • Bogliacino, F. ve Pianta, M. (2010), Profits, R&D and Innovation: A model and a Test. JRC Technical Notes, Ipts Working Paperon Corporate R&D And Innovation - No. 05, Publications Office of the European Union.
  • Bramwell, B. ve Lane, B. (1994), Rural Tourism and Sustainable Rural Development : Proceedings of the Second International School on Rural Development, University College Galway, Ireland. Clevedon, Avon, England: Channel View Publications.
  • Chambers, D. (2005), “The Development of Tourism Businesses in Rural Communities: The Case of the Maroons of Jamaica”, içinde: Rural Tourism and Sustainable Business Aspects of Tourism 26, Chapter 11, Editör: Derek Hall,
  • Irene, Kirckpatrick ve Morag Mitchell, Chapter: 26, Channel View Publications, s.180-200.
  • Chang, S., Gong, Y. ve Shum, C. (2011), “Promoting Innovation in Hospitality Companies through Human Resource Management Practices”, International Journal of Hospitality Management, 30 (4), s.812-818.
  • Chen, B. T. (2017), “Service Innovation Performance in the Hospitality Industry: The Role of Organizational Training, Personal-Job Fit and Work Schedule Flexibility”, Journal of Hospitality Marketing& Management, 26:5, s.474-488.
  • Christie M. ve Jurado, R. G. (2009), “Barriers to Innovation in Online Pedagogy”, European Journal of Engineering Education, 34:3, s.273-279.
  • Demirbas, D., Hussain, J. G. ve Harry, M. (2011), “Owner-Managers’ Perceptions of Barriers to Innovation: Empirical Evidence From Turkish SMEs”, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 18, no. 4, s.764-780.
  • Freel, M. S. (2000), “Barriers to Product Innovation in Small Manufacturing Firms”, International Small Business Journal, 18 (2), s.60-80.
  • Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı (2015), Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi (2014-2020), https://kkp.tarim.gov.tr/UKKS%20(2014-2020).pdf , (17.02.2019).
  • Giannakis, E. (2014), “The Role of Rural Tourism on The Development of Rural Areas: The Case of Cyprus”, The Journal of Regional Science Association, vol. 8, no. 1, 38-53.
  • Grant, D. (2016), Barriers to Public Sector Innovation, Doctoral Thesis, Northumbria University.
  • Hadjimanolis, A. (1999), “Barriers To Innovation For SMEs In A Small Less Developed Country (Cyprus)”. Technovation, vol.19, no. 9, s.561-570.
  • Hall, B. H., Lotti, F. ve Mairesse, J. (2009), “Innovation and Productivity in SMEs: Empirical Evidence for Italy”, Small Business Economics, 33, s.13-33.
  • İnomer (2018), http://inomer.org/economic-growth/inovasyon-2/inovasyon-nicin-nasil-2/, (15.07.2018).
  • Liang-Hung, L. ve Iuan-Yuan, L. (2007), “Product Quality as A Determinant of Product Innovation: An Empirical Analysis of The Global Automotive Industry”, Total Quality Management&Business Excellence, 17:2, s.141-147.
  • Liangxing S., Xiangyu, W., Hongyi, S. ve Zhen, H. (2016), “The Impact of Technological Innovation on Product Quality: The Moderating Role of Firm Size”, Total Quality Management & Business Excellence, 29, s.7-8.
  • Lim, E. S. ve Shyamala, N. (2007), “Obstacles to Innovation: Evidence From Malaysian Manufacturing Firms”, Munich Personal RePEc Archive, s.1-25.
  • Lorenz, R., Burger, T. ve Hottum, P. (2012), “Barriers to Service Innovation- Perspectives from Research and Practice”, Management of Innovation and Technology (ICMIT), 2012 IEEE International Conference, s.710-717.
  • Lööf, H. ve Heshmati, A. (2007), “On The Relationship Between Innovation and Performance: A Sensitivity Analysis”, Economics of Innovation and New Technology, 15:4-5, s.317-344.
  • Madrid-Guijarro, A., Garcia, D. ve Van Auken, H. (2009), “Barriers to Innovation among Spanish Manufacturing SME”, Journal of Small Business Management, 47 (4), s.465-488.
  • Millman, A. F. (1982), “Understanding Barriers to Product Innovation at the R&D/ Marketing Interface”, European Journal of Marketing, vol. 16, Issue: 5, s.22-34.
  • Mohnen, P. ve Rosa, J. M. (2002), “Barriers to Innovation in Service Industries in Canada,” in Institutions and Systems in the Geography of Innovation, M. Feldman and N. Massard (eds.), Kluwer Academic Publishers, Boston, s.231-250.
  • Nagano, M. S., Stefanovitz, J. P. ve Guimaraes, T. (2016), “Assessing Some Important Factors to Reduce Obstacles in Product Innovation”, International Journal of Innovation Management, vol. 20, no. 3, s.1-29.
  • Najda-Janoszka, M. ve Kopera, S. (2014), “Exploring Barriers to Innovation in Tourism Industry-The Case of Southern Region of Poland”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, s.190-201.
  • Oslo Manual (2005), Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, A joint publication of OECD and Eurostat, Organization for Economic CoOperation and Development. Statistical Office of the European Communities. Ottenbacher, M. C. (2007), “Innovation Management in the Hospitality Industry: Different Strategies for Achieving Success”, Journal of Hospitality&Tourism Research, 31, s.431-454.
  • Ottenbacher, M., Shaw, V. ve Lockwood, A. (2006), “An Investigation of the Factors Affecting Innovation Performance in Chain and Independent Hotels”, Journal of Quality Assurance in Hospitality&Tourism, 6:3-4, s.113-128.
  • Pianta, M. ve Vaona, A. (2007), “Innovation and Productivity in European Industries”, Economics of Innovation and New Technology, 16 (7), s.485-499.
  • Popa, I. L., Preda, G. ve Boldea, M. (2010), “A Theoretical Approach of The Concept of Innovation”, Managerial Challenges of the Contemporary Society, (1), s.151-156.
  • Rogers, E. M. (1995), Diffusion of Innovations, Collier Macmillan Publisher, New York.
  • Sabuncu, B. (2014), “KOBİ’lerde Yenilik ve Engellerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Denizli Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, c.6, s.1, s.103-123.
  • Sekaran, U. (2003), Research Methods For Business A Skill Bulding Approach, United Kingdom: John Wiley and Sons, Inc.
  • Shirandula, D. (2017), Innovation Barriers and Proactive Work Behaviour: Lessons from Selected Hotels in Nairobi City, Kenya, Utafiti Foundation, Kenya.
  • Soykan, F. (2003), “Kırsal Turizm ve Türkiye Turizmi İçin Önemi”, Ege Coğrafya Dergisi, 12, s.1-11.
  • Storey, C. ve Easingwood, C. J. (1999), “Types of New Service Performance: Evidence from The Consumer Financial Services Sector”, Journal of Business Research, 46 (2), 193-203.
  • Story, V. M., Daniels, K., Zolkiewski, J. ve Dainty, A. R. (2014), “The Barriers and Consequences of Radical Innovations: Introduction to the Issue”, Industrial Marketing Management, 43, s.1271-1277.
  • Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı (2010), Kırsal Kalkınma Planı (2010-2013), Ankara, s.1-215. https://www.trakyaka.org.tr/, (01.06.2019).
  • Tekin, Y. ve Durna, U. (2012), “Otel İşletmelerinde Yenilik Yönetimi Uygulamaları Alanya’da Beş ve Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, c.4, S.3, s.93-110.
  • Tidd, J., Bessant, J. ve Pavitt, K. (2005), Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, Third Edition, New York, John Wiley&Sons, Ltd. Tourigny, D. ve Le, C. D. (2004), “Impediments to Innovation Faced by Canadian Manufacturing Firms”, Economics of Innovation and New Technology, 13:3, s.217-250.
  • UNWTO (World Tourism Organization) (2018), http://www2.unwto.org/content/why-tourism (27.05, 2018).
  • Usta, N. (2012). “İnanç Turizminden Kültür Turizmine: Midilli Adası’nın Agiasos Dağ Köyü Örneği”, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si, c. 14, S. 22, s. 163-168.
  • Xie, X.M., Zeng, S.X. ve Tam, C. M. (2010), “Overcoming Barriers to Innovation in SMEs in China: A Perspective Based Cooperation Network”, Innovation, 12:3, s.298-310.
  • Zehrer, A., Pechlaner, H. ve Reuter, C. (2013), “Innovativeness in Tourism: The Perception of Innovation Award Participants”, Journal of Tourism, vol. 14, no.1, s.11-29.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20058948.pdf, (01.06.2019).
  • https://www.nufusu.com/ilce/kartepe_kocaeli-nufusu, (01.06.2019).
APA SÜ EROZ S, ASLAN E (2019). Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 340 - 353.
Chicago SÜ EROZ SIBEL,ASLAN Ezgi Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. (2019): 340 - 353.
MLA SÜ EROZ SIBEL,ASLAN Ezgi Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 2019, ss.340 - 353.
AMA SÜ EROZ S,ASLAN E Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2019; 340 - 353.
Vancouver SÜ EROZ S,ASLAN E Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2019; 340 - 353.
IEEE SÜ EROZ S,ASLAN E "Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma." , ss.340 - 353, 2019.
ISNAD SÜ EROZ, SIBEL - ASLAN, Ezgi. "Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma". (2019), 340-353.
APA SÜ EROZ S, ASLAN E (2019). Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 340 - 353.
Chicago SÜ EROZ SIBEL,ASLAN Ezgi Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.2 (2019): 340 - 353.
MLA SÜ EROZ SIBEL,ASLAN Ezgi Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.2, 2019, ss.340 - 353.
AMA SÜ EROZ S,ASLAN E Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(2): 340 - 353.
Vancouver SÜ EROZ S,ASLAN E Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(2): 340 - 353.
IEEE SÜ EROZ S,ASLAN E "Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.340 - 353, 2019.
ISNAD SÜ EROZ, SIBEL - ASLAN, Ezgi. "Kırsal Turizm İşletmelerinde Yenilik Engellerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (2019), 340-353.