Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 177 - 204 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-03-2021

İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı

Öz:
Bu çalışma, zaman zaman aynı manaların verildiği “itaat veittiba” kavramlarının önce anlam bakımından çerçevesini sonra dabunların Kur‟ân‟da kullanımını konu edinmektedir. Birbiriyle eşanlamlı olduğu düşünülen bu kavramlara aynı manaların verilmesiayetlerin aktarılmasında bazı anlam kayıplarının olmasına nedenolmaktadır. Ayrıca bu kavramların anlam farklılığının ayetlere yansıması ve ayetlerdeki kullanımı merak konusudur. Bu bağlamdailgili kavramların Mekkî ve Medenî ayetlerde ayrı ayrı kullanımıaraştırmanın önemli aşamalarından biridir. Çünkü bu kavramlarınKur‟ân‟da genel kullanımının yanında Hz. Muhammed (s.a.v.) özelinde karşılaştırılması anlamsal farklılığın anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. İtaat ve ittiba edilmesi istenen Hz. Muhammed olduğunda Mekkî ve Medenî ayetlerde herhangi bir farklılık söz konusu mudur? Yoksa her iki kavram Hz. Muhammed için hem Mekkî hem deMedenî ayetlerde aynı Şekilde mi kullanılmıştır? Bütün bunlarıntespit edilmesi her iki kavramın Kur‟ân‟da kullanımının boyutlarınıortaya koyacaktır.
Anahtar Kelime:

The Framework of the Meaning and the Use of Obedience and Following Concepts in the Qurʾān

Öz:
This study deals with the meaning of the concepts of “obedience and following” which are sometimes used with the same meanings and gives their use in the Qurʾān. Giving the same meanings to these concepts causes some loss of meaning in the transfer of verses. Also, the reflection on verses of the difference of meanings related to these concepts and the use of the latter in verses is a matter of curiosity. In this context, the use of these concepts both in the Meccan verses but also in the Medinan verses is one of the important stages of the research. Because besides the general use of these concepts in the Qurʾān, the data on the prophet Muḥammad (peace be upon him) will contribute particularly to the understanding of this semantic difference. Ġs there any difference between the Meccan and Medinan verses when it is the question of prophet Muḥammad? Otherwise, are both concepts used in the same way in both Meccan and Medinan verses for Muḥammad? Identifying all of these will reveal the dimensions of using both concepts in the Qurʾān.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdemir, Furat. “Kur‟an‟da İtaat Kavramı Ve Peygambere İtaatin Mahiyeti”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 11 / 1 (Ocak 2013), 425-442.
  • Âlûsî, Şehâbeddin Mahmûd. Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Ķur’âni’l-Azîm ve’s-Sebi’l-Mesânî. thk. Ali Abdü‟l-Barî Atıyye. Beyrut: Daru‟l-Kütübü‟l-Ġlmiyye, 1. Basım, 1415/1995.
  • Askerî, Ebû Hilâl el-Hasen b. Abdillâh b. Sehl. el-Furûku’lLugaviyye. thk. Muhammed Ġbrahim Selim. Kâhire: Daru‟lİlim ve‟s-Sekafe, ts.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 5. Basım, 1985.
  • Cevherî, Ebû Nasr İsmâîl b. Hammâd. es-Sıhâh Tacü’l-Lüğa ve Sıhahu’l-Arabiyye. thk. Ahmed Abdu‟l-Ğafur Attâr. Beyrut: Dâru‟l-İlmi li‟l-Melâyîn, 1990.
  • Elbaghdadi, Zeki A.. “Eşanlamlılık Olgusu ve Eşanlamlı Kelimelerin Arapça Öğretimindeki Yeri”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19 (01 Haziran 2012), 143-174.
  • Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed b. Ezher el-Herevî. Tehzîbü’l-Lüga. thk. Muhammed Avd Merab. Beyrut: Darü İhyai‟t-Türasi‟l-Arabi, 2001.
  • Ferrâ, Yahyâ b. Ziyâd. Meani’l-Kur’ân. thk. Ahmed Yusuf Necati& Muhammed Ali Neccar& Abdül Fettah İsmail. Mısır: Daru‟lMısriyye, ts.
  • Fîrûzâbâdî, Ebü‟t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya„kūb b. Muhammed. Basâiru zevi’t-Temyîz fî Letaifi’l-Kitabi’l-Aziz. Kâhire: İhyai‟t-Türasi‟l-İslamiyye, 1996.
  • İbn Düreyd, Ebû Bekr Muhammed b. el-Hasen el-Ezdî el-Basrî. Cemheratü’l-Luga. thk. Remzi Münir Ba‟lebeki. Beyrut: Daru‟l-İlm Li‟l-Melayin, 1987.
  • İbn Ebi Zemeneyn, Ebu Abdillah Muhammed b. Abdillah b. İsa. Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîz. Kahire: Daru‟l Fârûki‟l-Hadise, 1423/2002.
  • İbn Manzur, Ebü‟l-Fazl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Alî b. Ahmed el-Ensârî er-Rüveyfî. Lisânü’l-Arab, Beyrut: Dar Sader, 3. Basım, 1414/1994.
  • İsfehânî, Ragıb Ebu‟l-Kasım el-Hüseyin b. Muhammed. el-Müfredat fî Garibi’l-Kur’ân. thk. Safvan Adnan ed-Davûdî. Beyrut: Daru‟l-Kalem- Ed-Daru‟ş-Şamiyye, 1412/1992.
  • Karagöz, İsmail. “Diyanet Dergi | Diyanet - Aylık Dergi - Aile - Çocuk - İlmi Dergi - Bülten”. Erişim: 01 Mayıs 2020. https://dergi.diyanet.gov.tr/ makaledetay. php?ID=10731.
  • Karagöz, Mustafa. “Vücûh ve Nezâirin TerimleĢme Süreci”. Bilimname 14 (2008), 7-33.
  • Mâverdî, Ebü‟l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb el-Basrî. enNüketü ve’l-Uyun. Beyrut: Daru Kütübi‟l-İlmiyye, ts.
  • Mukātil b. Süleymân, Ebü‟l-Hasen b. Beşîr el-Ezdî el-Belhî. Tefsiru Mukatil b. Süleyman. thk. Ahmet Ferit. Beyrut: Daru‟l Kütübi‟l-Ġlmiyye, 2002.
  • Orum, Fatih. “KÖK | Kur‟an‟da İttibâ Kavramı”. Erişim: 01 Mayıs 2020. https://www.youtube.com/watch?v =MTspBCrfjyw. Taberî, Ebû Ca„fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd el-Âmülî el-Bağdâdî.
  • Camiu’l-Beyan fî Te’vîli’l-Kur’ân. thk. Ahmed Muhammed Şakir. Müessesetü‟r-Risale, 2000.
  • Ebû Ubeyde, Ma„mer b. el-Müsennâ et-Teymî el-Basrî. Mecazü’lKur’ân. thk. Muhammed Fuad. Kâhire: Mektebetü‟l-Hanci, 1381/1962.
  • Zebîdî, Ebü‟l-Feyz Muhammed el-Murtazâ b. Muhammed b. Muhammed b. Abdirrezzâk el-Bilgrâmî el-Hüseynî. Tâcu’l-Arus min Cevahiri’l-Kamus. thk. Komisyon. b.y.: Dâru‟l-Hidaye, ts.
APA sadan h (2020). İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. , 177 - 204.
Chicago sadan hamza İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. (2020): 177 - 204.
MLA sadan hamza İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. , 2020, ss.177 - 204.
AMA sadan h İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. . 2020; 177 - 204.
Vancouver sadan h İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. . 2020; 177 - 204.
IEEE sadan h "İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı." , ss.177 - 204, 2020.
ISNAD sadan, hamza. "İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı". (2020), 177-204.
APA sadan h (2020). İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(35), 177 - 204.
Chicago sadan hamza İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0, no.35 (2020): 177 - 204.
MLA sadan hamza İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.0, no.35, 2020, ss.177 - 204.
AMA sadan h İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020; 0(35): 177 - 204.
Vancouver sadan h İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020; 0(35): 177 - 204.
IEEE sadan h "İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı." Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0, ss.177 - 204, 2020.
ISNAD sadan, hamza. "İtaat ve İttiba Kavramlarının Anlamsal Çerçevesi ve Kur’an’da Kullanımı". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35 (2020), 177-204.