BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 720 - 735 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-03-2021

BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin bilim insanlarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve bilimin sosyokültürel ortamdan etkilenen doğası bağlamında Türkçe bilim tarihi literatürü dikkate alınarak yerli-yabancı şeklinde tasnif edilen bilim insanları açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. 2018/2019 güz yarıyılında, İç Anadolu Bölgesindeki bir ilde görev yapan 143 öğretmen ile yürütülen tarama çalışmasında veriler standartlaştırılmış bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Veri analizinde, araştırma sorularına bağlı olarak hazırlanmış “Bilim İnsanı Belirleme Temel Ölçütleri” listesi ve “Bilim İnsanını Tanıma” rubriği yardımıyla kategorize edilen veriler betimsel olarak işlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; katılımcılar ifade ettiği toplam 99 farklı ismin 90 (22 yerli, 68 yabancı) tanesi bilim insanıdır. Hem yerli hem yabancı bilim adamlarına yönelik olarak verilen cevaplardan büyük bir kısmı bilim adamlarının alanları, bilime katkıları ve yaşadıkları tarihsel döneme ilişkin düşük düzeyde bilgi içermektedir. Ayrıca isim ifade edildiği halde bu boyutlarda bilgi içermeyen cevap sayısı da oldukça fazladır. Bu açıdan öne çıkan ise bilim insanlarının yaşadığı tarihsel döneme ilişkin bilgilerdir. Bu boyutta az sayıda ifade edilen yerli bilim insanlarına yönelik cevapsız birimlerin kendi içinde ortalaması yaklaşık olarak %92‘dir. Yabancılarda ise %47,34’dür. İsimleri en sık ifade edilen ve hakkında belli düzeyde bilgi sahibi olunan bilim insanlarının lisans ve öncesi ders kitaplarında veya popüler bilimde yer bulan yabancı isimlerin çoğunlukta olduğu görülmektedir. Bu nedenle bulgulardan yola çıkarak bilimin sosyokültürel doğasının anlaşılması için kültürü belirleyen en önemli unsur olan yerel tarihin dikkate alınması gerektiği görüşü üzerinden temel bir öneride bulunulabilir. Bu öneri lisans ve öncesi kullanılan fen ders kitaplarında hem evrensel hem de kültürel anlamda bilim tarihinin derse entegrasyonuna ağırlık verilmesidir.
Anahtar Kelime:

COMPARISON OF SCIENCE TEACHERS' KNOWLEDGE ABOUT NATIVE AND FOREIGN SCIENTISTS, IN THE CONTEXT OF SOCIO-CULTURAL NATURE OF SCIENCE

Öz:
In this study, it is aimed to determine the knowledge levels of science teachers for scientists and tocompare them in terms of native-foreign scientists (were classified in terms of the Turkish literature of thehistory of science) in the context of the Socio-cultural Nature of Science. The sample of the study consisted of 143 science teachers working in a province in Central Anatolia in the spring semester of 2018/2019. The studywas designed according to the survey method was used in the study, which is one of the most commonly usedmethods to determine an existing situation. The data were collected utilizing a standardized questionnaire,which was formed by taking into consideration the preparation steps proposed in the literature. In the dataanalysis, the data were categorized and descriptively processed with the help of ‘Basic Criteria forDetermination of Scientists' list and the rubric of ‘Recognition of Scientist', which were prepared based on theresearch questions. According to the findings; 90 (22 domestic, 68 foreign) of 99 different names receivedfrom the participants are scientists. Also, although the names are expressed, there is a large number of unitsthat do not contain information on the dimensions (fields, contributions, and historical period). Especially, thenumber of unanswered units about the historical period in which scientists lived is greater (the unansweredunits of natives %92, of foreigners % 47,34). On the other hand, a small number of specific scientists arefrequently expressed. These are well-known scientists in textbooks and popular science.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Sarıtaş D (2019). BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 720 - 735.
Chicago Sarıtaş Davut BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. (2019): 720 - 735.
MLA Sarıtaş Davut BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 2019, ss.720 - 735.
AMA Sarıtaş D BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 720 - 735.
Vancouver Sarıtaş D BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 720 - 735.
IEEE Sarıtaş D "BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.720 - 735, 2019.
ISNAD Sarıtaş, Davut. "BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". (2019), 720-735.
APA Sarıtaş D (2019). BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 720 - 735.
Chicago Sarıtaş Davut BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 9, no.2 (2019): 720 - 735.
MLA Sarıtaş Davut BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, vol.9, no.2, 2019, ss.720 - 735.
AMA Sarıtaş D BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2019; 9(2): 720 - 735.
Vancouver Sarıtaş D BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2019; 9(2): 720 - 735.
IEEE Sarıtaş D "BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9, ss.720 - 735, 2019.
ISNAD Sarıtaş, Davut. "BİLİMİN SOSYOKÜLTÜREL DOĞASI BAĞLAMINDA FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YERLİ VE YABANCI BİLİM İNSANLARI HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 9/2 (2019), 720-735.