İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 1 Sayı: 50 Sayfa Aralığı: 1 - 21 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764maeuefd.532690 İndeks Tarihi: 10-03-2021
İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Öz: Bu çalışmada öğretmen adaylarının İnterneteyönelik araştırma ve sorgulama becerilerine ilişkinalgılarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçekgeliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 590öğretmen adayından veri toplanmıştır. 37 madde olarakgeliştirilen ölçeğin kapsam geçerliği için uzmangörüşünden yararlanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği içinaçımlayıcı faktör analizi yürütülmüş, ölçek maddelerinin 2faktörde toplandığı görülmüştür. İki faktörün varyansıaçıklama oranı %46 olarak bulunmuştur. Faktör analizi vemadde analizi sonuçlarına göre faktör dışı kalan ve uygundeğerleri taşımayan maddeler ölçekten çıkarılmıştır.Ölçeğin son halinin 25 maddeden oluştuğu belirlenmiştir.Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.91,faktörlerin güvenirlik katsayıları ise sırasıyla 0.91 ve 0.86bulunmuştur. Geliştirilen ölçek için ayrıca doğrulayıcıfaktör analizi yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizisonuçlarına göre ölçeğin iki faktörlü yapısıdoğrulanmıştır. Araştırmanın sonucunda ölçeğin geçerli vegüvenilir bir veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: DEVELOPMENT OF RESEARCH AND INQUIRY SKILLS PERCEPTION SCALE TOWARDS INTERNET
Öz: In this study, it was aimed to develop a scale that could be used to determine the research and inquiry skills perception towards internet for teacher candidates. In the scope of the research data were collected from 590 teacher candidates. For the validity of the scale developed as 37 items, expert opinion was consulted. For the construct validity of the scale, exploratory factor analysis was carried out and it was determined that scale items were collected in 2 factors. Total variance ratio of two factors was 46%. According to the results of factor analysis and item analysis, the items that not have suitable values were removed from the scale. The final version of the scale was determined to be 25 items. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was 0.91, the reliability coefficients of the factors were 0.91 and 0.86, respectively. Two-factor structure was verified by conducting confirmatory factor analysis for the developed scale. According to these results, the scale could be used as a valid and reliable data collection tool by researchers.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79- 96.
- Alpar, R. (2001). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. 2. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Alpar, R. (2012). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlilik–Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Atalay, M. S. (1996). Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve ilerlemeler. Bilgi Toplumu Öğretmenlerinin Sorunları Sempozyum 96, Ankara.
- Aykaç, N., Kabaran, H., & Bilgin, H. (2014). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere ve Türkiye Örneği). Electronic Turkish Studies, 9(3), 279- 292.
- Balım, A. G., & Taşkoyan, S. N. (2010). Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-63.
- Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.
- Beishuizen, J., Wilhelm, P.,& Schimmel, M. (2004). Computer-supported inquiry learning: effects of training and practice. Computers & Education, 42 (4), 389-402.
- Blunch, N. J. (2008). Introduction to structural equation modelling: Using SPSS and AMOS. Los Angeles: Sage Publications.
- Büyüköztürk, İ. (2006). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Büyüköztürk, İ. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
- Davis, N. E. (2010). Technology in preservice teacher education. International encyclopedia of education, 8, 217-221.
- Deniz, L., &Algan, C. E. (2007). Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-yeterlilikleri Ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 25, 87-107.
- Dikmen, M., & Çağlar, A. (2017). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına ilişkin özyeterlik algısı ile siber zorbalık duyarlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 261.
- Domingo, M. G., & Garganté, A. B. (2016). Exploring the use of educational technology in primary education: Teachers' perception of mobile technology learning impacts and applications' use in the classroom. Computers in Human Behavior, 56, 21-28
- Efron, R. (1969). What is perception?. Proceedings of the Boston Colloquium for the Philosophy of Science 1966/1968 (pp. 137-173). Springer Netherlands.
- Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
- Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116).
- Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
- Hanna, L. E. (2016). Parent Perception of Technology on Children’s Language Development. Honors Theses and Capstones, 297.
- Harlen, W. (2004). Evaluating inquiry-based science developments. Washington, DC: National Research Council.
- Harris, R. (2015). Evaluating Internet research sources. 02.03.2015 tarihinde http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm adresinden erişilmiştir.
- Hinrichsen, J., & Jarrett, D. (1999). Science inquiry for the classroom: A literature review. The Northwest Regional Educational Laboratory.
- Horzum, M. B., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 1327-1356.
- Kaya, G., & Yılmaz, S. (2016). Açık sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarısına ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 300-318.
- Kurt, A. A., & Orhan Göksün, D. (2018). Teknoloji ve yeni okuryazarlıklar.(Editör: Adile Aşkım KURT, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri içinde). Nobel Akademi: Ankara.
- Lee, S. W. Y. ve Tsai, C. C. (2011). Students’ perception of collaboration, self-regulated learning and ınformation seeking in the context of ınternet-based learning and traditional learning. Computers in Human Behavior, 27(2), 905–914
- Llewellyn, D. (2007). Inquire within: implementing inquiry-based science standards in grades 3-8. Corwin Press.
- Moore, V., & Serfin, M. (2017). An Examination of the Correlation between Teacher Perception of Technology Integration and Student Success on Standardized Achievement Tests. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1021-1027). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Numanoğlu, G. (1999). Bilgi Toplumu-Eğitim-Yeni Kimlikler-II: Bilgi Toplumu ve Eğitimde Yeni Kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341- 350.
- Ozan Özarslan, Ö. (2018). Okuryazarlık Kavramı. (Editör: Müjgan Yazıcı, Web Okuryazarlığı içinde). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
- Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Saygıner, İ. (2016). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeyleri ile teknolojiye yönelik algıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi/an analysis of relationship between computer competencies and perceptions of pre-service teachers toward. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
- Schumaker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum
- Smith, A. G. (1997). Testing the surf: criteria for evaluating Internet information resources. Public Access-Computer Systems Review, 8(3).
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Chapter 13 principal components and factor analysis. Using multivariate statistics. London: Pearson.
- Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- TDK, (2015). Türk Dil Kurumu. 01.03.2015 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
- Timur, B., Timur, S., &Akkoyunlu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Sayısal Yetkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33) 41-59.
- Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 41(4), 37-43.
- Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
APA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y, AKPINAR E (2019). İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. , 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
Chicago | Kahyaoğlu Erdoğmuş Yasemin,AKPINAR Ercan İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. (2019): 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
MLA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Yasemin,AKPINAR Ercan İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. , 2019, ss.1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
AMA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. . 2019; 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
Vancouver | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. . 2019; 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
IEEE | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E "İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ." , ss.1 - 21, 2019. 10.21764maeuefd.532690 |
ISNAD | Kahyaoğlu Erdoğmuş, Yasemin - AKPINAR, Ercan. "İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ". (2019), 1-21. https://doi.org/10.21764maeuefd.532690 |
APA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y, AKPINAR E (2019). İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(50), 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
Chicago | Kahyaoğlu Erdoğmuş Yasemin,AKPINAR Ercan İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.50 (2019): 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
MLA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Yasemin,AKPINAR Ercan İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.50, 2019, ss.1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
AMA | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 1(50): 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
Vancouver | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 1(50): 1 - 21. 10.21764maeuefd.532690 |
IEEE | Kahyaoğlu Erdoğmuş Y,AKPINAR E "İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.1 - 21, 2019. 10.21764maeuefd.532690 |
ISNAD | Kahyaoğlu Erdoğmuş, Yasemin - AKPINAR, Ercan. "İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/50 (2019), 1-21. https://doi.org/10.21764maeuefd.532690 |