ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 1 Sayı: 50 Sayfa Aralığı: 51 - 70 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/maeuefd.371072 İndeks Tarihi: 10-03-2021
ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışmada ergenlerin çevreye yönelik tutumlarıile empatik eğilimleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışmagrubunu Ankara'nın Çankaya İlçesi Anadolu Lisesi 9 ve10. Sınıfa devam eden 438 öğrenciler oluşturmuştur.Veriler Kişisel Bilgi Formu, Çevresel Tutum Ölçeği(ÇTÖ), KA-Sİ Çocuk ve Ergenler İçin Empatik EğilimÖlçeği-Ergen Formu ile toplanmıştır. Veriler KolmogorovSmirnov ve Levene F Testi, t Testi ve Pearson KorelasyonKatsayıları ile analiz edildi. Sonuç olarak, ergenlerçevresel sorunlara ve duygusal empati'na açıktır (P<.05).Sınıf düzeyi değişkenine göre, ergenlerin çevreseltutumları çevresel davranışları anlamlı ölçüdefarklılaşmıştır (P<.05).
Anahtar Kelime: A STUDY ON THE ADOLESCENTS’ ATTITUDES TOWARDS ENVIRONMENT AND THEİR EMPATHIC TENDENCY
Öz: In this study, the attitudes of adolescents towards the environment and their empathic tendencies were examined. The study group consisted of 438 students attending 9th and 10th grade in Anatolian High School in Çankaya District of Ankara. Data were collected by using Personal Information Form, Environmental Attitude Scale (CDI), KA-SI Empathic Tendency Scale for Adolescents and Adolescents .Data were analyzed with Kolmogorov Smirnov and Levene F Test, t Test and Pearson Correlation Coefficients. As a result, adolescents are open to environmental problems and emotional empathy (P<.05). The environmental behaviors of adolescents differed significantly according to the class level variable (P <.05).
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ardahan, F. (2012). Duygusal zekâ ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin doğa sporu yapanlar örneğinde incelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(3), 20-33.
- Aydın, F. & Çepni, O. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Karabük Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18,189-207.
- Barak, A. (1990). Counselor training in empathy by a game procedure. Counselor Education and Supervision, 29, 170-178.
- Bengtsson, H. & Johnson, L. (1992). Perspective taking, empathy, and prosocial behavior in late childhood. Child Study Journal, 22(1), 11-22.
- Bryant, T. (1982). An index of empathy for children and adolesents. Child Devolopment, 53, 413- 425.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi kitabı. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Cohen, L, Manion L & Morrison K. (2005). Research methods in education. Fifth Edition London, New York: Routledge Falmer. Taylor & Francis e-Library.
- Cevher-Kalburan, F.N. (2009). Çocuklar için çevresel tutum ölçeği ile yeni ekolojik paradigma ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması ve çevre eğitim programının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Cohen, D. & Strayer, J. (1996). Empathy in conduct disordered youth. Developmental Psychology, 32, 988-998.
- Davis, M. H. (1994). Empathy: A Social psychological approach. Westviev Press. 247 p. A Division of Harper Collins Publishers, Colorado.
- Dereli, E. & Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve işbirliği yapma karakterlerinin insani değerlerini yordaması ve bu özelliklerin incelenmesi (The prediction of empathetic tendency and characteristic trait of collaboration on humane values in secondary education students and the examining to those characteristics). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (Educational Sciences: Theory & Practise), 12(2), 1249- 1270.
- Dökmen, Ü. (2006). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık. Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir. Çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara.
- Eser A. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin insani değerler düzeyleri ile çevresel tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü. İstanbul.
- Gebhard U. (2009) Kind und Natur: Die Bedeutung der Natur für die psychische Entwicklung (überarbeitete und erweiterte Auflage) GWV Fachferlage GmbH.Wiesbaden.
- Gezer, K., Çokadar, H., Köse, S. & Bilen, K. (2006). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının karşılaştırılması: Buldan örneği. Buldan Sempozyumu, Cilt–1, Pamukkale Üniversitesi, Buldan Kaymakamlığı, Buldan Belediyesi, Denizli, 71–78.
- Gök, E. (2012). İlköğretim öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevresel tutumları üzerine alan araştırması Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Hoffman, M.L. (1987). The contribution of empathy to justice and moral judgement. In ,,N. N.Eisenberg and J. Strayer (eds.), Empathy and ıts development, 47-80, Cambridge: Cambricge University Press, 406 p., New York.
- Kalliopuska, M. (1983) Relationship between moral judgment and empathy. Psychological Reports, 53, 575-578.
- Karlegger, A. & Cervinka, R. (2009). Adolescents´ connectedness with nature 8th Biennial Conference on Environmental Psychology, September 6-9. – Zürich, Switzerland.
- Kaya, E., Akıllı, M. & Sezek, F. (2009). Lise öğrencilerinin çevreye karşı tutumlarının cinsiyet açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 43-5.
- Kaya, A. & Siyez, D.M. (2010). KA-Sİ Çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: Geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education and Science, 35(156), 110-125.
- Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99-107.
- Köksal-Akyol, A., Salı, G., & Körükçü, Ö. (2011). Children’s emphatic tendencies with respect to their gender and grade level. The 2011 Barcelena European Acedemic Conference Proceedings, 1045-1051.
- Köksal Akyol, A., Salı, G., Körükçü, Ö. & Yıldız Bıçakçı, M. (2013). An investigation of empathic skills of children and parents, International Journal Soc.Sci.& Education, 3(4), 870-879. ISSN: 2223-4934 E and 2227-393X Print.
- Miser, R. (2000). Topluluk katılımı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. (2010). Çevre Eğitimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Mezunları Derneği Yayını.
- Pelstring, L. (1997A). Measuring environmental attitudes: The new environmetal padigm. Availale: http://trochim.human.cornell.edu/gallery/pelstrng/lisap.htm Erişm Tarihi: 13.05 2014.
- Pfetsch, J., Müller, C.R. & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und empathie: Affektive, kognitive und medienbasierte empathie im kontext von cyberbullying im kindes- und jugendalter. diskurs kindheits-und jugendforschung. http://www. budrich-journals. de/index.php/ diskurs/article/view/16203. Erişim Tarihi: 11.09. 2014.
- Salı, G. (2012). An Investigation of Empathic Tendencies and Self-Concepts of Secondary School Students. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(4), 496-519, Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 496-519.
- Salı, G. (2013). Erken çocukluk dönemde empatinin gelişimi ve ailenin rolü. (2013). (The Development of Empathy in Early Childhood Period and The Role of The Family) International Journal of Early Chıldhood Educatıon Research. 1(1), 63-92 (ISSN 2165- 8757) http://www.ijecer.net/
- Sarıgöz, O. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin çevre ile ilgili davranış ve düşüncelerinin değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty),10(1),87-105http://efdergi.yyu.edu.tr
- Tamborini, R., Stiff, J. &. Heidel, C. (1990). Reacting to Graphic Horror: A Model of Empathy and Emotional Behavior. Communication Research, 17(5), 616-640.
- Toussaint, L. & Webb, J. R. (2005). Gender differences in the relationship between empathy and forgiveness. The Journal of Social Psychology, 145(6), 673–685.
- Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
- Uzun, N & Sağlam, N. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumlarına “çevre ve insan” dersi ile gönüllü çevre kuruluşlarının etkisi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 210-218.
- Willke H. (1983). Entzauberung des Staates Überlegungen zu einer sozietalen Steuerungstheorie. Athenäum Verlag Königstein. Bonn.
APA | Köksal Akyol A, KÖRÜKÇÜ Ö, Salı G, sarıarslan s (2019). ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. , 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
Chicago | Köksal Akyol Aysel,KÖRÜKÇÜ Özlem,Salı Güneş,sarıarslan serpil ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. (2019): 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
MLA | Köksal Akyol Aysel,KÖRÜKÇÜ Özlem,Salı Güneş,sarıarslan serpil ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
AMA | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
Vancouver | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
IEEE | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s "ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.51 - 70, 2019. 10.21764/maeuefd.371072 |
ISNAD | Köksal Akyol, Aysel vd. "ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ". (2019), 51-70. https://doi.org/10.21764/maeuefd.371072 |
APA | Köksal Akyol A, KÖRÜKÇÜ Ö, Salı G, sarıarslan s (2019). ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(50), 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
Chicago | Köksal Akyol Aysel,KÖRÜKÇÜ Özlem,Salı Güneş,sarıarslan serpil ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.50 (2019): 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
MLA | Köksal Akyol Aysel,KÖRÜKÇÜ Özlem,Salı Güneş,sarıarslan serpil ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.50, 2019, ss.51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
AMA | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 1(50): 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
Vancouver | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 1(50): 51 - 70. 10.21764/maeuefd.371072 |
IEEE | Köksal Akyol A,KÖRÜKÇÜ Ö,Salı G,sarıarslan s "ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.51 - 70, 2019. 10.21764/maeuefd.371072 |
ISNAD | Köksal Akyol, Aysel vd. "ERGENLERİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUMLARI VE EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/50 (2019), 51-70. https://doi.org/10.21764/maeuefd.371072 |