KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 51 Sayı: 51 Sayfa Aralığı: 90 - 117 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/ maeuefd.532971 İndeks Tarihi: 11-03-2021
KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı, kentsel ve kırsal kesimdeyaşayan ilkokul 2. Sınıf öğrencilerinin yaşamak istediklerişehirleri nasıl ifade ettiklerini anlamak amaçlanmıştır.Çalışma grubuna Balıkesir ilinin Edremit ilçesindeeğitimine devam eden 63 çocuk dahil edilmiştir. Buçocukların 31’i kentsel kesimde 32’si kırsal kesimdeeğitimine devam etmektedir. Bu araştırmanın verileriçizim ve görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Eldeedilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda, kentsel kesimde yaşayan çocuklarınresimlerinde grafiklere daha fazla yer verdiğibelirlenmiştir. Kentsel kesimde yaşayan çocuklar, “tatlışehir” kategorisinde kendi hayal güçlerinde yarattıkları birşehirde yaşamak istediklerini belirtirken, kırsal kesimdeyaşayan çocuklar büyük şehirde yaşamak istediklerinibelirtmişleridir.
Anahtar Kelime: INVESTIGATION OF CITY IMAGES IN THE IMAGINATION OF CHILDREN LIVING IN URBAN AND RURAL SITUATION
Öz: The aim of this study was to understand how the urban and rural primary school 2nd class students expressed their desired cities. The aim of this study was to understand how the urban and rural primary school 2nd class students expressed their desired cities. The data of this study were collected using drawing and interview technique. The data were analyzed by content analysis technique. As a result of the research, it was determined that children living in urban areas gave more space to the graphics in their paintings. Children living in urban areas stated that they wanted to live in a city that they created in their imagination in the edik sweet city de category, while children living in rural areas stated that they wanted to live in a big city.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Balcı, Ş., & Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten Anlama Giden Bir Tünel Olarak İçerik Çözümlemesi: 2011Genel Seçimlerinde Ak Parti TV Reklamları Üzerine Bir Araştırma,. Ö. G. (ed) içinde, İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Braine, L., Schauble, L., Kugelmass, S., & Winter, A. (1993). Representation of dept by by children: Spatial Strategies and lateral biases. Developmental Psyhchlogy,29, 466-479.
- Case, R. (1998). The development of conceptual structures. I. D. Kuhn, & R.S.Siegler içinde, Handbook of Child Psychology (s. 745-800). New York: Wiley.
- Craft, A. (2002). Creativity and early years education: A lifewide foundation. London: Continuum.
- Çakır İlhan, A. (1995). Okulöncesi eğitim programlarında resim dersinin yeri. Anadolu Sanat. Sayı 4,, 57-65.
- Çakmak, A. (2005). Anasınıfına Devam Eden Altı Yaşındaki Köy Ve Kent Çocuklarının Yaratıcılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Yayınlanmış Doktora Tezi.
- Çiçekler, C. Y., & N.Ö., K. (2013). 4-6 Yaş arasındaki çocukların serbest resim çalışmalarındaki resim özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 551-563.
- Çukur, D., & Delice, E. G. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Görsel Algı Gelişimine Uygun Mekan Tasarımı. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 24(24).
- Dağlıoğlu, H. E. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan cinsiyete göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 10 (35),, 16-30.
- Davido, R. (2012). Çocuğunuzu resimlerinden keşfedin. İstanbul: Kuraldışı.
- DPT. (2006). Ulusal kırsal kalkınma stratejisi.
- Duffy, B. (2006). Supporting creativity and ımagination in the early years,(2nd ed.). Berkshire: GBR: McGraw-Hill Education.
- Furth, G. (1988). The secret world of drawings: Healing through art. . Sigo Press.
- Gezgin, S. P. (2013). Çocuk Çizgilerindeki Giz, Çöp Çocuk. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
- Halmatov, S. (2017). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Jung, C. (1956). The Collected Works. Vol 5. Symbols of Transformation . Princeton: Princeton University Press.
- Kramer, E. (2004). Kunst als Therapie mit Kindern. München: Ernst Reinhardt.
- Li-Tsu, C. (1998). Culturally accommodated imagination: discovering children's fantasy worlds in drawings. ERIC Document Reproduction Service No. ED429015.
- Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların Resimlerini Anlamak. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma (Selahattin Turan, Çev. Ed). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Mertol, H., & Zorlu, K. (2015). Üstün Zekâlı Çocukların Hayallerindeki Şehir Tasarımları. İdealkent, 6(17), 270-281.
- Mountain, V. (2007). Educational contexts for the development of children’s spirituality: Exploring the use of imagination. International Journal of Children’s Spirituality, 12 (2),, 191-205.
- Muhina, V. S. (1981). Görsel Sanatlar Eğitiminde Çocuğun Sosyal Deneyim Kazanması. Pedagoji Dergisi, Moskova, -240.
- Ömeroglu, E., & Kandır, A. (2005). Yaratıcı Düsünme. E. Ömeroglu içinde, Bilissel Gelisim. (s. 97-129). İstanbul: Morpa Yayınları.
- Özservet, Y. Ç. (2013). Tasarımda İnsan Odağını Kaybetmemek İçin Kentli Çocuklar Ve Resmettiklerine Bakmak. Çevre Tasarım Kongresi, (s. 309-324).
- Şaban, A. (2000). Öğrenme-Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Taş, Y., Aslan, D., & Sayek, İ. (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED, 184-191.
- Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008). “Çevre” Kavramı ve Altı Yaş Okul Öncesi Çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-12.
- Turgut, H., & Yılmaz, S. (2010). Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması. 3. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, (s. 1618-1630).
- Yaralı, K. T., Özkan, H. K., & Aytar, A. G. (2016). Yedi Ve On Yaş Çocuklarının Sevgiyi İfade Ediş Biçimlerinin Çizdikleri Resimlere Yansıması. Kastamonu Education Journal, 24(5), 2181.
- Yavuzer, H. (1992). Resimleriyle Çocuk. istanbul: Remzi Kitabevi.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | ÇETİNKAYA ÖZSARI E, GÜNGÖR AYTAR F (2019). KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. , 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
Chicago | ÇETİNKAYA ÖZSARI ELİF,GÜNGÖR AYTAR FATMA ABİDE KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. (2019): 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
MLA | ÇETİNKAYA ÖZSARI ELİF,GÜNGÖR AYTAR FATMA ABİDE KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
AMA | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
Vancouver | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
IEEE | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F "KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.90 - 117, 2019. 10.21764/ maeuefd.532971 |
ISNAD | ÇETİNKAYA ÖZSARI, ELİF - GÜNGÖR AYTAR, FATMA ABİDE. "KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ". (2019), 90-117. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.532971 |
APA | ÇETİNKAYA ÖZSARI E, GÜNGÖR AYTAR F (2019). KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(51), 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
Chicago | ÇETİNKAYA ÖZSARI ELİF,GÜNGÖR AYTAR FATMA ABİDE KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 51, no.51 (2019): 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
MLA | ÇETİNKAYA ÖZSARI ELİF,GÜNGÖR AYTAR FATMA ABİDE KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.51, no.51, 2019, ss.90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
AMA | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 51(51): 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
Vancouver | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 51(51): 90 - 117. 10.21764/ maeuefd.532971 |
IEEE | ÇETİNKAYA ÖZSARI E,GÜNGÖR AYTAR F "KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, ss.90 - 117, 2019. 10.21764/ maeuefd.532971 |
ISNAD | ÇETİNKAYA ÖZSARI, ELİF - GÜNGÖR AYTAR, FATMA ABİDE. "KENTSEL VE KIRSAL KESİMDE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN “HAYALİMDEKİ ŞEHİR” KONULU RESİMLERİNİN İNCELENMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 51/51 (2019), 90-117. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.532971 |