Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 531 - 538 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5961/jhes.2020.413 İndeks Tarihi: 15-03-2021

Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki

Öz:
Çalışma, öğrencilerin meslekleri ile ilgili düşünceleri ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.Araştırmanın evrenini, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde okuyan 375 öğrenci oluşturdu. Araştırmada örneklem seçiminegidilmedi. Gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul eden öğrenciler örneklemi oluşturdu. Veri toplama aracı olarak sosyo-demografiközellikleri ve meslekle ilgili düşüncelerini kapsayan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanıldı.Veriler SPSS 20 paket programında değerlendirildi. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik, Pearson Korelasyon, Mann Whitney, KruskalWallis H testi kullanıldı. Öğrencilerin Duygusal Zekâ Ölçeği toplam puan ortalamaları 145±18.2’dir (min=93, max=190). Alt ölçekpuanları; İyimser (ruh hâlinin düzenlenmesi) 24.06±8.35, Duyguların Değerlendirilmesi 20.50±6.20, Duyguların Kullanımı 18.50±7.00olarak bulundu. Dördüncü sınıf öğrencileri duygusal zekâ için en yüksek puanlara sahipti (M = 154.62, SD = 12,32). Hemşirelik mesleğiniseçtiği için kendini mutlu hisseden öğrencilerin iyimserlik puanları arasında anlamlı pozitif güçlü bir ilişki bulundu (p<0.01, r=0.070).Mesleğini bir başkasına öneren öğrencilerin iyimserlik durumları arasında anlamlı pozitif yönde güçlü ve duygularını kullanımı arasındaanlamlı ancak zayıf bir ilişki bulunmuştur (p<0.01,r=0.64; p<0.01 r=0.022). Öğrencilerin duygusal zekâ ölçeği toplam puan ortalamalarıdüşüktür. Öğrencilerin duygusal zekâlarının geliştirilmeye ihtiyaç olduğu sonucunu düşündürdü. Hemşirelik müfredat programındaduygusal zekâyı geliştirmek için yeni adımlar atılmasına ve teorik ya da uygulamalara yönelik olarak yeni derslerin eklenmesinin yararlıolacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

The Relationship Between Nursing Students’ Emotional Intelligence and Thoughts on the Profession

Öz:
The study was carried out descriptively to determine the relationship between students’ thoughts about their profession and their emotional intelligence. The universe of the research was 375 students studying in the nursing department of the Faculty of Health Sciences. Sample selection was not made in the study. Students who agreed to participate in the study voluntarily formed the sample. “Introductory Information Form” and “Revised Schutte Emotional Intelligence Scale” covering socio-demographic characteristics and professional thoughts were used as data collection tools. The data were evaluated via SPSS 20 package program. Frequency, percentage, Pearson Correlation, Mann Whitney, Kruskal Wallis H test were used to analyze the data. Students’ Emotional Intelligence Scale total mean score is 145 ± 18.2 (min=93, max =190). Subscale scores; Optimistic (mood regulation) was found as 24.06 ± 8.35, Evaluation of Emotions as 20.50 ± 6.20, Use of Emotions as 18.50 ± 7.00. Fourth grade students had the highest scores for emotional intelligence (M= 154.62, SD = 12.32). A significant positive correlation was found between the optimism scores of the students who felt happy because they chose the nursing profession (p <0.01, r = 0.070). A positive but strong correlation was found between the optimism status of the students who suggested their profession to someone else, and a significant but weak relationship was found between the use of their emotions (p <0.01, r = 0.64; p <0.01 r = 0.022). Students’ emotional intelligence total score is low. The study suggests that students’ emotional intelligence needs to be improved. It is thought that it would be beneficial to take new steps to improve emotional intelligence in the nursing curriculum and to add new lessons for theoretical or practical practices.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abe, K., Evans, P., Austin, E., Suzuki, Y., Fujisaki, K., Niwa, M., Aomatsu, M. (2013). Expressing one’s feelings and listening to others increases emotional intelligence: a pilot study of Asian medical students. BMC Medical Education, 13(82). http:// www.biomedcentral.com/1472-6920/13/82.
  • Avşar, G., Kasıkçı, M. (2010). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,13(1),1-6.
  • Barkhordari, M., Rostambeygi, P. (2013). Emotional intelligence in nursing students. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism,1(12),46-50.
  • Büyükbayram, A., Baysan Arabacı, L., Taş, G., Varol, D. (2016). Öğrenci Hemşirelerin Duygusal Zekâ ve Sosyotropi-Otonomi Kişilik Özellikleri ile Psikolojik Dayanıklılıkları Arasındaki İlişki. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 1(3), 29-37.
  • Codier, E., Odell, E. (2014). Measured emotional intelligence ability and grade point average in nursing students. Nurse Education Today, 34(4),608-612. doi/10.1016/j.nedt.2013.06.007.
  • Çankaya, M., Eriş, H. (2020). Hemşire ve Ebelerin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.19(74),656-664.
  • Dooley, D., East, L., Nagle, C. (2019). Emotional intelligence: a qualitative study of student nurses’ and midwives’ theoretical and clinical experience. Contemporary Nurse, 55:4-5, 341-350. DOI: 10.1080/10376178.2019.1661784.
  • Duman, D., Acaroğlu, R. (2014). Hemşirelik Yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Florence Nıgtıngale Hemşirelik Dergisi, 22(1), 25-32.
  • Erdoğdu, M. (2008). Duygusal Zekânın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7,62-76.
  • Erigüç, G., Eriş, H., Kabalcıoğlu, F. (2014). Emotional İntelligence And Communication Skills Of Nursing Students: Example Of Harran University School Of Health. International Online Journal of Educational Sciences, 6, 398-412.
  • Hajibabaee, F., Farahani, M., Ameri, Z., Salehi, T., Hosseini, A. (2018). The relationship between empathy and emotional intelligence among Iranian nursing students. International Journal of Medical Education, 9,239-243. DOI: 10.5116/ ijme.5b83.e2a5.
  • İkiz, E., Totan, T. (2012). “Üniversite Öğrencilerinde Öz-Duyarlık ve Duygusal Zekânın İncelenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14 (1), 51-71.
  • Karabulutlu, E.Y., Yılmaz, S., Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2),75-79.
  • Karakaş, A.S., Küçükoğlu, S. (2011). Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,14(3),8-13.
  • Kılıç, H., Çağlıyan, S., Sucu Dağ, G.(2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (4), 275-282. Doi:10.5222/ Head.2017.275
  • Kozlowski, D., Hutchinson, M., Hurley, J., Rowley, J., Sutherland, J. (2017). The role of emotion in clinical decision making: an integrative literature review. BMC Medical Education, 17,255. DOI 10.1186/s12909-017-1089-7.
  • Kunduracılar, Z., Akbaş, E., Büyükuysal, Ç., Biçki, D., Erdem, E. (2012). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Mesleki Farkındalığın Değerlendirilmesi. Journal of Higher Education and Science, 2(3),186-192 DOI: 10.5961/jhes.2012.049.
  • Mahmoud, H., Mousa, M. (2013). Emotional intelligence among baccalaureate students at the faculty of nursing, Alexandria University, Egypt:a crosssectional study. Journal of Education and Practice, 4(27),49-62.
  • Okumuş, D., Uğur, E. (2017). Hemşirelerin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Bakım Davranışlarına Etkisi. ACU Sağlık Bil Dergisi,(2),104-109.
  • Ouyang, Z., Sang, J., Li, P., Peng, J. (2015). Organizational justice and job insecurity as mediators of the effect of emotional intelligence on job satisfaction: A study from China. Personality and Individual Differences, 76,147-152. doi/10.1016/j. paid.2014.12.004.
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25(2),167-177.
  • Sevindik, F., Uncu, F., Güneş Dağ, D.(2012). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. F.Ü.Sağlık Bilimleri Tıp Dergis,. 26 (1), 21- 26.
  • Snowden, A., Stenhouse, R., Young, J., Carver, H., Carver, F., Brown, N. (2015). The relationship between emotional intelligence, previous caring experience and mindfulness in student nurses and midwives: a cross sectional analysis. Nurse Education Today, 35, 152-158.
  • Stiglic, G., Cilar, L., Novak, Z., Vrbnjaka, D., Stenhousec, R., Snowdend, A., Pajnkihar, M.(2018). Emotional intelligence among nursing students: Findings from a crosssectional study. Nurse Education Today.66,33-38.
  • Şen, C. (2018). Sosyal Hizmet Bölümü İle Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Durumlarının Karşılaştırılması. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,18(2),235-260.
  • Şişman, F.N., Buzlu, S. (2016). Can Affective Domain Skills be Developed in Nursing Education? Medeniyet Medical Journal, 31(4),296-300. Doi:10.5222/MMJ.2016.1006.
  • Tambag, H., Kaykunoğlu, M., Gündüz, Z., Demir, Y. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(1),41- 46. http:// www.kuhead.org/jvi.aspx?pdir=kuhead&plng=tur &un=KUHEAD-40427.
  • Tatar, A., Tok, S., Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21 (4), 325-338. DOI: 10.5455/bcp.20110624015920.
  • Tofighi, M., Tirgari, B., Fooladvandi, M., Rasouli, F., Jalali, M. (2015). Relatıonshıp Between Emotıonal Intellıgence And Organızatıonal Cıtızenshıp Behavıor In Crıtıcal And Emergency Nurses In South East Of Iran. Ethiop J Health Sci, 25 (1). DOI: http://dx.doi.org/10.4314/ejhs.v25i1.11
  • Tuncer, M., Demiralp, M. (2016). Psikiyatri Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerde Duygusal Zekâ Ve İletişim Becerileri İlişkisi: Çok Merkezli Bir Çalışma. TAF Prev Med Bull, 15(5),389-395. DOI: 10.5455/pmb.1-1448277282.
  • Yeniçeri, E.N., Yıldız, E., Seydaoğulları, A., Güleç, S., Çetin, E., Baldemir, E. (2015). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zekâ ve empati ilişkisi. Türk Aile Hek Dergisi, 19 (2), 99-107. DOI: 10.15511/tahd.15.02099
  • Yılmaz, E., Özkan, S. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1),40-49.
APA ceylantekin y, Öcalan D (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. , 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
Chicago ceylantekin yeşim,Öcalan Dilek Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. (2020): 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
MLA ceylantekin yeşim,Öcalan Dilek Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. , 2020, ss.531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
AMA ceylantekin y,Öcalan D Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. . 2020; 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
Vancouver ceylantekin y,Öcalan D Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. . 2020; 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
IEEE ceylantekin y,Öcalan D "Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki." , ss.531 - 538, 2020. 10.5961/jhes.2020.413
ISNAD ceylantekin, yeşim - Öcalan, Dilek. "Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki". (2020), 531-538. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.413
APA ceylantekin y, Öcalan D (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
Chicago ceylantekin yeşim,Öcalan Dilek Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10, no.3 (2020): 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
MLA ceylantekin yeşim,Öcalan Dilek Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, vol.10, no.3, 2020, ss.531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
AMA ceylantekin y,Öcalan D Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020; 10(3): 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
Vancouver ceylantekin y,Öcalan D Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020; 10(3): 531 - 538. 10.5961/jhes.2020.413
IEEE ceylantekin y,Öcalan D "Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki." Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10, ss.531 - 538, 2020. 10.5961/jhes.2020.413
ISNAD ceylantekin, yeşim - Öcalan, Dilek. "Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (2020), 531-538. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.413