Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 283 - 311 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16949/turkbilmat.332686 İndeks Tarihi: 12-03-2021

Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Bu araştırma matematik dersinde veri işleme öğrenme alanına yönelik oluşan söylemleri matematiksel dil çerçevesinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını yedi ortaokul matematik öğretmeni ve sınıf içindeki öğrencileri oluşturmaktadır. Matematiksel dile yönelik matematiksel söylemleri tespit edebilmek amacıyla yapılan bu araştırmada veri toplama yöntemi olarak gözlem kullanılmıştır. Ayrıca veri işleme öğrenme alanına yönelik belirlenen matematik dersleri, video kaydına alınarak araştırmanın verileri toplanmıştır. Video kayıtlarına destek olması amacıyla veri işleme konu alanına yönelik her bir derste alan notları tutulmuştur. Videolar yazılı doküman haline getirildikten sonra, belirlenen söylem analizi çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda veri işleme öğrenme alanına yönelik olarak; tanım yapma, görsel ifadeleri anlama, problem kurma, problem çözmede strateji belirleme ve problem çözmede sonuca ulaşma, matematiksel dil bağlamında ortaya çıkan matematiksel söylemler olarak belirlenmiştir. Ayrıca matematiksel dil kapsamındaki söylemler incelendiğinde, sınıf içindeki etkileşime göre Öğretmen, Öğretmen-Sınıf, Öğretmen-Öğrenci, Öğrenci-Öğrenci olmak üzere farklı söylem tiplerinin oluştuğu görülmektedir. Araştırmanın bulguları ışığında matematiksel dili oluşturan matematiksel söylemlerin oluşmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Investigation of Classroom Discourse about Statistics in the Context of Mathematical Language

Öz:
The goal of this study is to analyze the discourses about statistics that occur in classrooms during mathematics lesson in the scope of mathematical language. Case study is used in this study as a qualitative research method. Sample of this study is consisted of seven secondary school mathematics teachers and their students. In order to determine the mathematical discourses about mathematical language, observation method is used as data collection tool. On the other hand, classroom mathematics discourse about statistics is recorded and data of the research are collected. In order to support these video records, field notes are kept in every class about data collection subject area. After turning videos into written documents, they are analyzed in the frame of determined discourse analysis. At the end of the research, discourse types that form the mathematical language are determined to be; defining, understanding visual statements, forming problem, determining strategy in problem solving and reaching result in problem solving. Moreover, the discourses in the mathematical language are examined, it is seen that different types of discourse such as Teacher, Teacher-Class, Teacher-Student, Student-Student are formed according to the interaction in the class. In the light of the research findings, suggestions about mathematical discourses that form the mathematical language and about discussion environments are made.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Baki A, celik s (2018). Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. , 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
Chicago Baki Adnan,celik sedef Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. (2018): 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
MLA Baki Adnan,celik sedef Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. , 2018, ss.283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
AMA Baki A,celik s Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. . 2018; 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
Vancouver Baki A,celik s Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. . 2018; 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
IEEE Baki A,celik s "Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi." , ss.283 - 311, 2018. 10.16949/turkbilmat.332686
ISNAD Baki, Adnan - celik, sedef. "Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi". (2018), 283-311. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.332686
APA Baki A, celik s (2018). Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
Chicago Baki Adnan,celik sedef Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 9, no.2 (2018): 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
MLA Baki Adnan,celik sedef Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.9, no.2, 2018, ss.283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
AMA Baki A,celik s Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 9(2): 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
Vancouver Baki A,celik s Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 9(2): 283 - 311. 10.16949/turkbilmat.332686
IEEE Baki A,celik s "Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9, ss.283 - 311, 2018. 10.16949/turkbilmat.332686
ISNAD Baki, Adnan - celik, sedef. "Veri İşleme Öğrenme Alanına Yönelik Sınıf İçindeki Söylemlerin Matematiksel Dil Bağlamında İncelenmesi". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 9/2 (2018), 283-311. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.332686