Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları
Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 244 - 233 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5961/jhes.2020.384 İndeks Tarihi: 12-03-2021
Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları
Öz: Öğretim elemanlarının hem akademik çalışmalarıyla bilime hem de bilgi birikimleriyle ders verdikleri öğrencilerin öğrenmelerine vegelişimlerine katkı sunma görevleri vardır. Öğretim elemanları bu sorumlulukları yerine getirmekle doğrudan ülkenin eğitim seviyesininyükselmesine, dolaylı olarak da kalkınmasına zemin sağlamış olacaktır. Öğretim elemanının davranışlarının öğrenciler tarafından algılanışı,öğretim elemanlarının sorumluluklarını yerine getirip getirmediğinin belirleyicisi olan faktörlerden biri olduğu düşünülmektedir. Bubağlamda bu araştırmada öğrencilerin öğretim elemanı algılarının metafor aracılığıyla ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Nitel araştırmayöntemlerinden olan temel nitel desende (fundamential qualitative research) tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu Fırat ÜniversitesiEğitim Fakültesi’nde öğrenim gören son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğrencilerle yapılan görüşmelersonrasında veri toplama aracı ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda, öğrencilerin öğretimüyelerine yönelik olumlu, olumsuz ve hem olumlu hem olumsuz ifade içeren metafor ürettikleri tespit edilirken araştırmaya katılanöğrencilerin öğretim elemanlarına yönelik neredeyse olumlu anlam içeren metafor kadar olumsuz anlamlı metafor ile benzetim yapmışolmaları dikkat çeken ve sorgulayıcı bir bulgu olmuştur
Anahtar Kelime: Instructors from the Perspectives of Faculty of Education Students
Öz: Faculty members have a duty to contribute to the learning and development of the students they teach with both their academic studies and their knowledge. By fulfilling these responsibilities, the lecturers will directly provide the ground for the country’s level of education and indirect development. It is thought that how the behaviors of the instructor is perceived by the students is one of the determinants of whether the instructors fulfill their responsibilities. In this context, in this research, it is aimed to reveal the perceptions of the instructor by means of metaphor. The study group of the study, which was designed in fundamental qualitative research, which is one of the qualitative research methods, consists of the last year students studying at Fırat University Faculty of Education. After the interviews with the students, the data obtained through the data collection tool were subjected to content analysis. As a result of the analysis, it was determined that students produced positive, negative, and metaphors containing both positive and negative expressions for the faculty members. The fact that the students who participated in the research simulated a negative metaphor as much as a metaphor containing almost positive meaning towards instructors was a noteworthy and questioning finding.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, M. (2016). Yüksek öğretimde ideal öğretim elemanı nasıl olmalıdır? Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 26, 197-204.
- Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 363-384
- Bahar-Güner, H. Ö., Tunca, N., Alkın-Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmen eğitimcisine ilişkin metaforik algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 419-444.
- Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerine yeni bakış̧ acıları: Kuramaraştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(33), 26-61
- Belth, M. (1993). Metaphor and thinking. Lanham, MA: University Press.
- Bozlak, M. (2002). The college student as learner: insight gained through metaphor analysis. College Student Journal, 36(1),142- 151
- Cameron, L., & Low, G. (1999). Metaphor. Language Teaching, 32, 77–96.
- Cameron, L., & Maslen, R. (2010). Metaphor analysis: Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Oakville, CT: Equinox.
- Cohen, J. (1960) A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement 20, 37-46.
- Demirtaş, H., & Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1279-1300.
- Erginer, A. (1997). AİBÜ Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğretim hizmeti veren öğretim elemanlarının yeterlikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Erginer, E., & Dursun, F. (2005). Öğretim elemanlarının etkili öğretim becerilerinin geliştirilmesine yönelik görüşleri. Eğitim ve Bilim, 30(135), 11-22
- Erginer, E., Erginer, A., & Bedir, G. (2009). Eğitim fakültelerinde görevli öğretim elemanlarının akadmeik kökenleri ve öğretmen yeterliklerinin incelenmesi üzerine bir çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 93-108
- Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004) Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105–112.
- Haddad, S. I., & Taleb, R. A. (2016). The impact of self-efficacy on performance (An empirical study on business faculty members in Jordanian universities). Computers in Human Behavior, 55(B), 877-887.
- Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Kaya, M. F., Sungurtekin, D., & Deniz, S. (2017). Üniversitelerde öğretim elemanı kaynaklı iletişim sorunları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-195
- Koşar, D. (2016). The metaphorical perceptions of teacher candidates towards the concepts “university” and “academic staff”. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 113-127
- Krippendorff K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd edn). London: Sage Publications.
- Kumral, O. (2009). Öğretmen adaylarının öğretim elemanlarının davranışlarına yönelik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 92-102.
- Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), 453-486.
- Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
- Limon, İ., & Durnalı, M. (2018). Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 26-40.
- McHugh, M. L. (2012). Interrater reliability: The kappa statistic. Biochemia medica: Biochemia medica, 22(3), 276-282.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Morgan, G. (1980). Paradigms, metaphors, and puzzle solving in organizational analysis. Administrative Science Quarterly, 25, 606-622.
- Moriña, A. (2020). Faculty members who engage in inclusive pedagogy: Methodological and affective strategies for teaching. Teaching in Higher Education, 1-16, DOI: 10.1080/13562517.2020.1724938
- Norton, M. (1993–1994) Of gurus, gatekeepers, and guides: Metaphors of college teaching. Teaching Excellence, 5. Ames, IA: Professional and Organizational Development Network in Higher Education.
- Özdemir, E., & Üzel, D. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretim elemanı özelliklerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(20), 122-152.
- Özgözgü, S., & Şahin, İ. (2017). Öğretmenlerin ve Okul Müdürlerinin Öğretmenlere İlişkin Metaforik Algıları, Editörler: Sadegül Akbaba Altun, Deniz Örücü, Kadir Beycioğlu, Yaşar Kondakçı, Serkan Koşar, Eğitim Yönetimi Araştırmaları (e-kitap), DOI 10.14527/9786052411551
- Polat, S., Apak, Ö., & Akdağ, M. (2013). Investigation of primary student teachers’ perceptions about the concept of academician through metaphor analysis. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 14(2), 57-78.
- Sandelowski, M. (2000). Focus on research methods: Whatever happened to qualitative description? Research in Nursing and Health, 23, 334-340.
- Şahin, İ., & Beycioğlu, K. (2015). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının öğretmen yetiştirmeye ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 33-50. DOI: 10.17679/iuefd.16259330
- Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
- Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
- Tutkun, Ö. F., & Gür-Erdoğan, D. (2012). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerine göre öğrenme-öğretme süreçlerinde öğretim elemanlarının yeterlikleri. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-11.
- Viera, A. J., & Garrett, J. M. (2005) Understanding Interobserver Agreement: The Kappa Statistic. Family Medicine, 37, 360-363.
- Weber, R. P. (1990). Basic content analysis. 2nd ed. Newbury Park, CA.
- Yalçın, M., Özoğlu, E. A., & Dönmez, A. (2016). Öğretim elemanlarının araştırma görevlisi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Bilim, 41(185), 19-32
- Yılmaz, F., Yılmaz, F., & Göçen, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının araştırma görevlisi algısı: Metaforik bir araştırma. HAYEF Journal of Education, 12(1), 143-157.
- Yükseköğretim Kanunu. (1981, 6 Kasım). Resmi Gazete (Sayı: 17506). Retrieved from: https://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
APA | gündüzalp s, Demirtaş Z (2020). Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. , 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
Chicago | gündüzalp seda,Demirtaş Zülfü Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. (2020): 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
MLA | gündüzalp seda,Demirtaş Zülfü Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. , 2020, ss.244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
AMA | gündüzalp s,Demirtaş Z Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. . 2020; 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
Vancouver | gündüzalp s,Demirtaş Z Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. . 2020; 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
IEEE | gündüzalp s,Demirtaş Z "Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları." , ss.244 - 233, 2020. 10.5961/jhes.2020.384 |
ISNAD | gündüzalp, seda - Demirtaş, Zülfü. "Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları". (2020), 244-233. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.384 |
APA | gündüzalp s, Demirtaş Z (2020). Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(2), 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
Chicago | gündüzalp seda,Demirtaş Zülfü Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10, no.2 (2020): 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
MLA | gündüzalp seda,Demirtaş Zülfü Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
AMA | gündüzalp s,Demirtaş Z Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020; 10(2): 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
Vancouver | gündüzalp s,Demirtaş Z Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020; 10(2): 244 - 233. 10.5961/jhes.2020.384 |
IEEE | gündüzalp s,Demirtaş Z "Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları." Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10, ss.244 - 233, 2020. 10.5961/jhes.2020.384 |
ISNAD | gündüzalp, seda - Demirtaş, Zülfü. "Eğitim Fakültesi Öğrencileri Gözüyle Öğretim Elemanları". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/2 (2020), 244-233. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.384 |