Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 343 - 360 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.16949/turkbilmat.643709 İndeks Tarihi: 16-03-2021

Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish

Öz:
Computational thinking has regained attention of academicians, politicians and educators in recent years. Stakeholders with different perspectives have considered how to help students develop computational thinking skills. It is important to measure whether a concept, skill or knowledge has been developed or not. The aim of this study is to adapt the computational thinking test developed in Spanish to Turkish. Firstly, computational thinking test was translated into Turkish and evaluated by experts. Secondly, the test was then translated back to Spanish, and the initial version and the back translated version was compared and then the translation process was completed. Lastly, the Turkish version of computational thinking test was administered to middle school students and evaluated for item difficulty, item discrimination and internal consistency. As a result of these analyzes, the test, which had 28 items in Spanish, was reduced to 24 items. The scores obtained from the test were evaluated in terms of gender and grade level. The test scores did not show a statistically significant difference in terms of gender. There was no significant difference in (i) fifth and sixth grade students and (ii) seventh and eighth grade students in terms of students’ computational thinking scores. However, a significant difference was found between these two groups (5-6 and 7-8). Computational thinking test can be used by researchers and educators in their studies and for their teaching.
Anahtar Kelime:

Bilgi İşlemsel Düşünme Testi’nin Türkçeye Uyarlanması

Öz:
Bilgi işlemsel düşünme son yıllarda akademisyenlerin, ülkelerin ve eğitimcilerin gündemine girmiştir. Bir kavramın, becerinin veya bilginin geliştirilip geliştirilemediğini belirlemek için onun ölçülmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı İspanyolca olarak geliştirilen bilgi işlemsel düşünme testinin Türkçeye uyarlanmasıdır. Uyarlama için öncelikle test Türkçeye çevrilmiştir ve uzmanlar tarafından değerlendirilmiştir. Ardından test yeniden İspanyolcaya çevrilmiştir ve testin ilk hali ve geri çevirisi karşılaştırılıp çeviri işlemi tamamlanmıştır. Türkçeye çevrilen test 602 ortaokul öğrencisine uygulanarak madde güçlüğü, madde ayırt ediciliği ve iç tutarlılık açısından değerlendirilmiştir. Bu analizler sonucunda İspanyolcasında 28 madde bulunan test 24 maddeye düşürülmüştür. Testten elde edilen puanlar cinsiyet ve sınıf seviyesi açısından değerlendirilmiştir. Test puanları cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. (i) Beşinci ve altıncı sınıf öğrencileri ve (ii) yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileri arasında bilgi işlemsel düşünme açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat bu iki grup (5-6 ve 7-8) öğrenci arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Bilgi işlemsel düşünme testi akademisyenler ve eğitimciler tarafından çalışmalarında ve pratik öğretimleri içerisinde kullanılabilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E., Oktaç, A., Roa Fuentes, S., Trigueros, M. ve, & Weller, K. (2014). APOS theory: A framework for research and curriculum development in mathematics education. New York, NY: Springer.
  • Guzdial, M. (2008). Education paving the way for computational thinking. Communications of the ACM, 51(8), 25-27.
  • Brennan, K. & Resnick, M. (2012, June). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Paper presented atthe 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association, Vancouver, Canada.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınclılık.
  • Çetin, İ. ve Berigel, M. (2017). Bilgisayar bilimi eğitiminde kavram ve kuramlar. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 101-131). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dubinsky, E. (1991). Reflective abstraction in advanced mathematical thinking. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp. 95–123). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  • Erümit, A. ve Berigel, M. (2018). Programlama dillerinin tarihi ve programlama öğretimi. Y. Gülbahar ve H. Karal (Ed.), Kuramdan uygulamaya programlama öğretimi içinde (ss. 1-36). Ankara: Pegem Akademi.
  • Izu, C., Mirolo, C., Settle, A., Mannila, L., & Stupuriene, G. (2017). Exploring bebras tasks content and performance: A multinational study. Informatics in Education, 16(1), 39-59.
  • Kalelioğlu, F. (2017). Bilgisayarsız bilgisayar bilimi (B3) öğretimi. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 155-178). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y., & Madran, O. (2015). A snapshot of thefirst imple-mentation of bebras international informatics contest in Turkey. In A. Brodnik & J. Vahrenhold (Eds.), Informatics in schools. Curricula, competences, and competitions (pp. 131-140). Berna: Springer.
  • Kalelioğlu, F. ve Keskinkılıç, F. (2017). Bilgisayar bilimi eğitimi için öğretim yöntemleri. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 183-206). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kandemir, C. M. (2017). Metin tabanlı programlama. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 183-206). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö., Çakir, R., & Özden, M. Y. (2017). A validity and reliability study of the Computational Thinking Scales (CTS). Computers in Human Behavior, 72, 558-569.
  • Moreno-Leon, J., & Robles, G. (2015, November). Dr. Scratch: A web tool to automatically evaluate scratch projects. Paper presented at the 10th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, UK.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas (2nd ed.). New York, NY: Basic Books.
  • Román-González, M. (2015, July). Computational thinking test: Design guidelines and content validation. Paper presented at EDULEARN15 conference, Barcelona, Spain.
  • Román-González, M., Perez-González, J. C., & Jiménez-Fernández, C. (2017). Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Computers in Human Behavior, 72, 678-691.
  • Román-González, M. (2016). Código alfabetización y pensamiento computacional en educación primaria y secundaria: validación de un instrumento y evaluación de programas (Yayımlanmamış doktora tezi). Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.
  • Schneider, G. M., & Gersting, J. (2018). Invitation to computer science. Boston, MA: Cengage Learning.
  • Üçgül, M. (2017). Eğitsel robotlar ve bilgi işlemsel düşünme. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 295-317). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yükseltürk, E. ve Altıok, S. (2017). Blok tabanlı programlama. Y. Gülbahar (Ed.), Bilgi işlemsel düşünmeden programlamaya içinde (ss. 241-266). Ankara: Pegem Akademi.
  • Werner, L., Denner, J., Campe, S., & Kawamoto, D. C. (2012, Month). The fairy performance assessment: Measuring computational thinking in middle school. Paper presented at the 43rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, North Carolina, USA.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
  • Wing, J. (2011). Research notebook: Computational thinking—What and why? The Link Magazine. Carnegie Mellon University, Pittsburgh. Retrieved from http://link.cs.cmu.edu/article.php?a=600
APA Cetin I, OTU T, Oktaç A (2020). Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. , 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
Chicago Cetin Ibrahim,OTU TARIK,Oktaç Asuman Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. (2020): 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
MLA Cetin Ibrahim,OTU TARIK,Oktaç Asuman Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. , 2020, ss.343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
AMA Cetin I,OTU T,Oktaç A Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. . 2020; 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
Vancouver Cetin I,OTU T,Oktaç A Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. . 2020; 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
IEEE Cetin I,OTU T,Oktaç A "Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish." , ss.343 - 360, 2020. 10.16949/turkbilmat.643709
ISNAD Cetin, Ibrahim vd. "Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish". (2020), 343-360. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.643709
APA Cetin I, OTU T, Oktaç A (2020). Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
Chicago Cetin Ibrahim,OTU TARIK,Oktaç Asuman Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 11, no.2 (2020): 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
MLA Cetin Ibrahim,OTU TARIK,Oktaç Asuman Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.11, no.2, 2020, ss.343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
AMA Cetin I,OTU T,Oktaç A Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 11(2): 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
Vancouver Cetin I,OTU T,Oktaç A Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 11(2): 343 - 360. 10.16949/turkbilmat.643709
IEEE Cetin I,OTU T,Oktaç A "Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11, ss.343 - 360, 2020. 10.16949/turkbilmat.643709
ISNAD Cetin, Ibrahim vd. "Adaption of the Computational Thinking Test into Turkish". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 11/2 (2020), 343-360. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.643709