Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 56 Sayfa Aralığı: 326 - 344 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/ maeuefd.613223 İndeks Tarihi: 18-03-2021

AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araĢtırmada, Akademik Azim Ölçeği’nin (AAÖ)Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği incelenmiĢtir.Çok aĢamalı küme örnekleme tekniğinden yararlanılarakortaokul ve lise öğrencilerini içeren iki ayrı örneklemgrubundan (N1 = 511, %60.5 kız, OrtyaĢ = 14.42, ssyaĢ =2.06; N2 = 388, %52.8 kız, OrtyaĢ = 14.50, ssyaĢ = 1.54)veriler toplanmıĢtır. AraĢtırmada, veri toplama araçlarıolarak Demografik Bilgi Formu, Akademik Azim Ölçeği(AAÖ), Kısa Azim (Sebat) Ölçeği (KAÖ) ve Çok BoyutluÖğrenci YaĢam Doyumu Ölçeği Kısa Formu (ÇBÖYDÖKF) kullanılmıĢtır. AraĢtırma bulguları, AAÖ’nin 10maddeli tek faktörlü orijinal yapısının hedef örneklemdedoğrulandığını göstermiĢtir. AAÖ ile KAÖ ve ÇBÖYDÖKF arasında hesaplanan pozitif yönde anlamlı korelasyonkatsayıları AAÖ’nin ölçüt-bağıntılı geçerliğinidesteklemiĢtir. AAÖ’nin Cronbach alfa katsayısı .92, testtekrar test güvenirliği .90 olarak hesaplanmıĢtır. Ġkinciörneklem grubundan elde edilen veriler, AAÖ’nin çaprazgeçerlik ve güvenirliğini desteklemiĢtir. Çoklu grupdoğrulayıcı faktör analizi sonuçları, AAÖ’nin cinsiyete(kız, erkek) ve ergenliğin geliĢim aĢamalarına (ilkergenlik, orta ergenlik ve ileri ergenlik) göre yapısal vemetrik değiĢmezliğe sahip olduğunu göstermiĢtir. Tüm bubulgular, ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik azimdüzeylerinin incelenmesinde AAÖ’nin geçerli ve güvenilirbir ölçme aracı olduğunu göstermiĢtir. AraĢtırma bulgularıve sınırlılıklar tartıĢılmıĢ, gelecek araĢtırmalar içinöneriler sunulmuĢtur.
Anahtar Kelime:

TURKISH ADAPTATION OF THE ACADEMIC GRIT SCALE: A VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Öz:
The present study aimed at examining validity and reliability of the Academic Grit Scale (AGS). By using multi-stage cluster sampling, two separate sample groups involving middle and high school students (N1 = 511, 60.5% female, Mage = 14.42, sdage = 2.06; N2 = 388, 52.8% female, Mage = 14.50, sdage = 1.54) were enrolled in the study. Demographic Information Form, Academic Grit Scale (AGS), Short Grit Scale (GRIT-S), Brief Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (BMSLSS) were used as measuring instruments. Findings indicated that 10-items one-factor structure of the AGS was confirmed in the target sample. Positive and significant correlation coefficients between AGS, GRIT-S, and BMSLSS supported criterion-related validity of the AGS. Cronbach’s alpha and test-retest reliability coefficients were .92 and .90, respectively. Data gathered from a second sample supported the AGS’s cross-validation and reliability. The results of multigroup confirmatory factor analyses indicated that AGS has configural and metric invariance across gender (female, male) and stages of adolescence (early adolescence, middle adolescence, and late adolescence). All these findings demonstrated that AGS is a valid and reliable instrument to assess academic grit of middle and high school students. Findings and limitations were discussed and suggestions for future research were provided.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Academy of Pediatrics (2020). Stages of adolescent development. Retrieved from https://www.aap.org/en-us/advocacy-and-policy/aap-health-initiatives/adolescent-sexualhealth/Pages/Stages-of-Adolescent-Development.aspx
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14(3), 464-504. doi: 10.1080/10705510701301834
  • Christensen, R., & Knezek, G. (2014). Comparative measures of grit, tenacity and perseverance. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 8(1), 16-30.
  • Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology, 72, 49- 66. doi: 10.1016/j.jsp.2018.12.001
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Credé, M. (2018). What shall we do about grit? A critical review of what we know and what we don’t know. Educational Researcher, 47(9), 606-611. doi: 10.3102/0013189X18801322
  • Credé, M., Tynan, M. C., & Harms, P. D. (2017). Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and social Psychology, 113(3), 492-511.
  • Çelik, Ġ., & Sarıçam, H. (2018). The relationships between positive thinking skills, academic locus of control and grit in adolescents. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 392-398. doi: 10.13189/ujer.2018.060305
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087- 1101. doi: 10.1037/0022-3514.92.6.1087
  • Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166-174. doi: 10.1080/00223890802634290
  • Eskreis-Winkler, L., Shulman, E. P., Beal, S. A., & Duckworth, A. L. (2014). The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers in Psychology, 5(36), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00036
  • Huebner, E. S., Suldo, S., Valois, R. F., Drane, J. W., & Zullig, K. (2004). Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale: Sex, race, and grade effects for a high school sample. Psychological Reports, 94(1), 351-356. doi: 10.2466/pr0.94.1.351-356
  • Hwang, M. H., Lim, H. J., & Ha, H. S. (2018). Effects of grit on the academic success of adult female students at Korean Open University. Psychological Reports, 121(4), 705-725. doi: 10.1177/0033294117734834
  • Jiang, W., Xiao, Z., Liu, Y., Guo, K., Jiang, J., & Du, X. (2019). Reciprocal relations between grit and academic achievement: A longitudinal study. Learning and Individual Differences, 71, 13-22. doi: 10.1016/j.lindif.2019.02.004
  • Kapıkıran, ġ. (2016). Ebeveyn Akademik BaĢarı Baskısı ve Desteği Ölçeği’nin psikometrik değerlendirmeleri ve yapısal geçerlik: Ortaokul ve lise öğrencileri. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 62-83. doi: 10.12984/eed.07848
  • Kim, Y. J. (2015). Study on the role of grit in Korean elderly suicide ideation. Advanced Science and Technology Letters, 91, 67-70. doi: 10.14257/astl.2015.91.14
  • Lee, W. W. S. (2017). Relationships among grit, academic performance, perceived academic failure, and stress in associate degree students. Journal of Adolescence, 60, 148-152. doi: 10.1016/j.adolescence.2017.08.006
  • Luthans, K. W., Luthans, B. C., & Chaffin, T. D. (2019). Refining grit in academic performance: The mediational role of psychological capital. Journal of Management Education, 43(1), 35-61. doi: 10.1177/1052562918804282
  • Oriol, X., Miranda, R., Oyanedel, J. C., & Torres, J. (2017). The role of self-control and grit in domains of school success in students of primary and secondary school. Frontiers in Psychology, 8(1716), 1-8. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01716
  • Özhan, M. B. ve Boyaci, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: Bir yapısal eĢitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376. doi: 10.5455/apd.285042
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417-458. doi: 10.1111/j.1468-0262.2005.00584.x
  • Rojas, J. P., Reser, J. A., Usher, E. L., & Toland, M. D. (2012). Psychometric properties of the Academic Grit Scale. Lexington, KY: University of Kentucky.
  • Sarıçam, H., Çelik, Ġ. ve Oğuz, A. (2016). Kısa Azim (Sebat) Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalıĢması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 927-935. doi: 10.7884/teke.622
  • Siyez, D. M. ve Kaya, A. (2008). Validity and reliability of the Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale with Turkish children. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(2), 139-147. doi: 10.1177/0734282907307802
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • West, M. R., Kraft, M. A., Finn, A. S., Martin, R. E., Duckworth, A. L., Gabrieli, C. F. O., & Gabrieli, J. D. E. (2016). Promise and paradox: Measuring students’ non-cognitive skills and the impact of schooling. Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(1), 148-170. doi: 10.3102/0162373715597298
APA Sağkal A, SOYLU Y, PAMUKÇU B, Özdemir Y (2020). AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
Chicago Sağkal Ali Serdar,SOYLU Yağmur,PAMUKÇU Burcu,Özdemir Yalçın AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2020): 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
MLA Sağkal Ali Serdar,SOYLU Yağmur,PAMUKÇU Burcu,Özdemir Yalçın AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2020, ss.326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
AMA Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2020; 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
Vancouver Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2020; 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
IEEE Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y "AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.326 - 344, 2020. 10.21764/ maeuefd.613223
ISNAD Sağkal, Ali Serdar vd. "AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2020), 326-344. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.613223
APA Sağkal A, SOYLU Y, PAMUKÇU B, Özdemir Y (2020). AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(56), 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
Chicago Sağkal Ali Serdar,SOYLU Yağmur,PAMUKÇU Burcu,Özdemir Yalçın AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.56 (2020): 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
MLA Sağkal Ali Serdar,SOYLU Yağmur,PAMUKÇU Burcu,Özdemir Yalçın AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.56, 2020, ss.326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
AMA Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(56): 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
Vancouver Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(56): 326 - 344. 10.21764/ maeuefd.613223
IEEE Sağkal A,SOYLU Y,PAMUKÇU B,Özdemir Y "AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.326 - 344, 2020. 10.21764/ maeuefd.613223
ISNAD Sağkal, Ali Serdar vd. "AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/56 (2020), 326-344. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.613223