Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 54 Sayfa Aralığı: 361 - 381 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/ maeuefd.614789 İndeks Tarihi: 17-03-2021

FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada altıncı sınıf fen bilimleri ders kitabının bilimin doğası temalarını kapsama bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, doküman analizi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2018- 2019 eğitim-öğretim yılında okutulan altıncı Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı oluşturmaktadır. Verilerin analizi betimsel istatistik yoluyla yapılmıştır. Üniteler arasında anlamlı fark olup olmadığını anlamak için Ki-kare testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda altıncı sınıf ders kitabının bilimin doğası temalarına yeterince vurgu yapmadığı anlaşılmıştır. Çalışma sonunda her bir temanın ünitelerden aldığı puanlar arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı anlaşılmıştır. Bilimin doğası temalarından en fazla vurgu yapılan temanın “Gözlemler teori yüklüdür” teması ile “Bilimsel bilgi tamamen olmasa da çoğunlukla gözleme, deneysel kanıta, rasyonel argümanlara, yaratıcılığa ve şüpheciliğe dayalıdır.” olduğu, “Bilimde yasa ve teorilerin farklı rolleri vardır (teoriler ilave kanıtlarla birlikte yasalara dönüşmez.” ve “Bilimsel teorilerin gelişimi bazen çelişen temellere dayalıdır.” temalarına ise hiç vurgu yapılmadığı anlaşılmıştır. Çalışma sonucunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

INVESTIGATION OF THE SIXTH GRADE SCIENCE TEXTBOOK IN TERMS OF SCOPE OF NATURE OF SCIENCE

Öz:
The aim of this study is to cover the themes of the nature of science of the sixth grade science textbook. The research was conducted with document analysis method. The sample of the study is in the 6th grade science textbook which was taught in 2018-2019 academic year. Data analysis is done through descriptive statistics. Chi-Square test was used to determine whether there was a significant difference between the units as a result of the research, it was understood that the 6th grade textbook did not enough emphasize the nature of science. At the end of the study, it was understood that there was no significant difference between the scores of each theme from the units. It is understood that the themes with the most emphasis on the nature of science is the themes “observations are theory-loaded” and “observations are theory-laden” ;were not emphasized themes what “laws and theories have different roles in science (theories do not turn into laws with additional evidence.” and “the development of scientific theories is sometimes based on conflicting foundations.” As a result of study, various suggestions were made.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Bolat A, Uluçınar Ş (2020). FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. , 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
Chicago Bolat Ahmet,Uluçınar Şafak FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. (2020): 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
MLA Bolat Ahmet,Uluçınar Şafak FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. , 2020, ss.361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
AMA Bolat A,Uluçınar Ş FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. . 2020; 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
Vancouver Bolat A,Uluçınar Ş FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. . 2020; 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
IEEE Bolat A,Uluçınar Ş "FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ." , ss.361 - 381, 2020. 10.21764/ maeuefd.614789
ISNAD Bolat, Ahmet - Uluçınar, Şafak. "FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ". (2020), 361-381. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.614789
APA Bolat A, Uluçınar Ş (2020). FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(54), 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
Chicago Bolat Ahmet,Uluçınar Şafak FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.54 (2020): 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
MLA Bolat Ahmet,Uluçınar Şafak FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.54, 2020, ss.361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
AMA Bolat A,Uluçınar Ş FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(54): 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
Vancouver Bolat A,Uluçınar Ş FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(54): 361 - 381. 10.21764/ maeuefd.614789
IEEE Bolat A,Uluçınar Ş "FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.361 - 381, 2020. 10.21764/ maeuefd.614789
ISNAD Bolat, Ahmet - Uluçınar, Şafak. "FEN BİLİMLERİ ALTINCI SINIF DERS KİTABININ BİLİMİN DOĞASI TEMALARINI KAPSAMA BAKIMINDAN İNCELENMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/54 (2020), 361-381. https://doi.org/10.21764/ maeuefd.614789