EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 56 Sayfa Aralığı: 159 - 181 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21764/maeuefd.646798 İndeks Tarihi: 17-03-2021
EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: Araştırmanın amacı ev merkezli etkileşimli kitapokumanın okul öncesi eğitim almayan 48-60 aylıkçocukların duyguları anlama becerisine etkisininincelenmesi ve annelerin etkileşimli kitap okuma sürecineilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada karmaaraştırmalardan iç içe karma desen tercih edilmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitimkurumuna devam etmeyen 49 çocuk ve annelerioluşturmaktadır. Çocuk ve annelerin 26’sı deney grubundayer alırken 23’ü kontrol grubunda yer almaktadır. Deneygrubunda yer alan annelerden etkileşimli kitap okumayöntemi ile kontrol grubundaki annelerden ise gelenekselokuma tekniği ile çocuklarına duygu odaklı kitapokumaları istenmiştir. Araştırma verileri Denham DuyguAnlama Testi ve Yarı Yapılandırılmış Görüş Formuaracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerininanalizinde t testi kullanılırken nitel veriler içerik analizi ileçözümlenmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde; evmerkezli etkileşimli kitap okuma yönteminin okul öncesieğitim almayan 48-60 aylık çocukların duygu anlamabecerilerini anlamlı düzeyde arttırdığını göstermektedir.Araştırmanın nitel bulguları nicel bulguları desteklerniteliktedir. Bu doğrultuda deney grubunda yer alananneler etkileşimli kitap okumanın çocukların duyguifadelerini öğrenme, duygularını ifade etme vebaşkalarının duygularını anlama becerisine olumlu şekildeyansıdığını dile getirmişlerdir.
Anahtar Kelime: ASSESSMENT THE EFFECT OF HOME-BASED INTERACTIVE BOOK-READING ON THE 48-60 MONTHS OLD CHILDREN’S EMOTION UNDERSTANDING
Öz: The aim of the study is to investigate the effect of home-based interactive book-reading on 48-60 months old children’s understanding of emotions and to determine the views of mothers regarding interactive book-reading process. Embedded mixed research design was used. The study group consisted of 49 children who do not attend preschool education and their mothers. The children and the mothers participated in the study, 26 in the experimental group and 23 in the control group. The mothers in the experimental group were asked to read emotion-focused books to their children by the interactive book reading method. The mothers in the control group were asked to read same books to their children using the traditional reading method. The data of the study were collected with the Denham Affect Knowledge Test and semi-structured interview form. The quantitative data of the study were analyzed by t test while the qualitative data were analyzed by content analysis. It was determined that home-based interactive book-reading method significantly improves emotion understanding of 48-60 months old children who do not attend preschool education. The qualitative findings support the quantitative findings. Accordingly, the mothers in the experimental group expressed that interactive bookreading was positively reflected on the children’s learning emotion expressions, expressing their emotions and understanding others’ emotions.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar Şengül, E. (2019). Erken dil müdahalesinde etkileşimli kitap okuma uygulamasının gelişimsel dil gecikmesi görülen çocuklar üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Akoğlu, G., Ergül, C., & Duman, Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: Korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri. İlköğretim Online, 13(2), 622-639.
- Barclay, K. (2014). Preschool: Conducting interactive reading experiences. Young Children, 69(5), 78-83.
- Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., Blair, C., Nelson, K. E., & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child Development, 79(6), 1802-1817.
- Blake, J., & Maiese, N. (2008). No fairytale…The benefits of the bedtime story. The Psychologist, 21(5), 386–388.
- Brown, J. R., & Dunn, J. (1991). ‘You can cry, mum’: The social and developmental implications of talk about internal states. British Journal of Developmental Psychology, 9(2), 237-256.
- Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (2 bs.). A. Aypay (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. bs.). Y. Dede & S. B. Demir (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Denham, S. A. (1986). Social cognition, social behavior, and emotion in preschoolers: Contextual validation. Child Development, 57, 194201.
- Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach–Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence?. Child Development, 74(1), 238-256.
- Doan, S. N., & Wang, Q. (2010). Maternal discussions of mental states and behaviors: Relations to emotion situation knowledge in European American and immigrant Chinese children. Child Development, 81(5), 1490-1503.
- Doyle, B. G., & Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social–emotional learning through dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6), 554-564.
- Dunn, J., Bretherton, I., & Munn, P. (1987). Conversations about feeling states between mothers and their young children. Developmental Psychology, 23, 132–139.
- Efe, M., & Temel, Z. F. (2018). Okul öncesi dönem 48-66 ay çocuklarına Etkileşimli Kitap Okuma Programı’nın yazı farkındalığına etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 257-283.
- Ergül, C., Akoğlu, G., Karaman, G., & Sarıca, A. D. (2017). Anasınıfında uygulanan etkileşimli kitap okuma programının sonraki okuma becerilerine etkisi: İzleme çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(2), 191-219.
- Ergül, C., Sarıca, A. D., & Akoğlu, G. (2016). Etkileşimli kitap okuma: Dil ve erken okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesinde etkili bir yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(02), 193-206.
- Garner, P. W., Jones, D. C., Gaddy, G., & Rennie, K. M. (1997). Low income mothers' conversations about emotions and their children's emotional competence. Social Development, 6(1), 37-52.
- Goetsch, M. (2016). Using book readings to talk about emotions in the Head Start classroom: Building emotional competence. Unpublished master’s thesis, Michigan State University, Michigan.
- Grazzani Gavazzi, I., & Ornaghi, V. (2011). Emotional state talk and emotion understanding: A training study with preschool children. Journal of Child Language, 38(5), 1124-1139.
- Harris, P. L. (1989). Children and emotion. Oxford, U.K.: Basil Blackwell.
- Harris, P.L. (2000). Understanding emotion. In M. Lewis & J.L. Haviland-Jones (Eds.), Handbook of emotions (2nd ed.) (pp. 281–292). New York: Guilford Press.
- Işıkoğlu Erdoğan, N. I., Şimşek, Z. C., & Canbeldek, M. (2017). Ev merkezli diyaloğa dayalı okumanın 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimine olan etkileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 789-809.
- Justice, L. M., & Pence, K. L. (2005). Scaffolding with storybooks: A guide for enhancing young children‟s language and literacy achievement. Newark, DE: International Reading Association.
- Kim, D., & Hall, J. K. (2002). The role of an interactive book reading program in the development of second language pragmatic competence. The Modern Language Journal, 86(3), 332-348.
- Kotaman, H. (2008) Impacts of dialogical storybook reading on young children’s reading attitudes and vocabulary development. Reading Improvement, 45(2), 55–61.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme Yöntemleri (3. bs.) M. Bütün & S. B. Demir (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
- Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
- Şimşek, Z. C., & Işıkoğlu Erdoğan, N. I. (2017). Diyaloğa dayalı okumanın 48-66 ay grubu çocuklarının ifade edici dil becerilerine olan etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(34), 381- 394.
- Tetik, G., & Işıkoğlu Erdoğan, N. (2017). Diyaloğa dayalı okumanın 48-60 aylık çocukların dil gelişimine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 1-16.
- Wasik, B. A., & Bond, M. A. (2001). Beyond the pages of a book: interactive book reading and language development in preschool classrooms. Journal of Educational Psychology, 93(2), 243-250.
- Vajcner, T. (2015). Dialogic Reading Using Social-Emotional Themed Storybooks: Impact on Preschoolers’ Emergent Literacy and Emotion Knowledge. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, Ohio.
- Yıldız Bıçakçı, M., Er, S., & Aral, N. (2018). Etkileşimli öykü kitabı okuma sürecinin çocukların dil gelişimi üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 201-208.
- Yılmaz, E. (2012). 60-72 aylık çocukların duyguları anlama becerilerinin sosyal problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Yumuş, M. (2018). Paylaşımlı kitap okuma müdahale programının ebeveynlerin deneyimlerine bebeklerin dil gelişimine ve erken okuryazarlık becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
APA | yılmaz m, özen uyar r, AKTAS ARNAS Y (2020). EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
Chicago | yılmaz melek merve,özen uyar rabia,AKTAS ARNAS YASARE EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2020): 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
MLA | yılmaz melek merve,özen uyar rabia,AKTAS ARNAS YASARE EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2020, ss.159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
AMA | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
Vancouver | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
IEEE | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y "EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.159 - 181, 2020. 10.21764/maeuefd.646798 |
ISNAD | yılmaz, melek merve vd. "EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2020), 159-181. https://doi.org/10.21764/maeuefd.646798 |
APA | yılmaz m, özen uyar r, AKTAS ARNAS Y (2020). EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(56), 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
Chicago | yılmaz melek merve,özen uyar rabia,AKTAS ARNAS YASARE EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.56 (2020): 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
MLA | yılmaz melek merve,özen uyar rabia,AKTAS ARNAS YASARE EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.56, 2020, ss.159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
AMA | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(56): 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
Vancouver | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 1(56): 159 - 181. 10.21764/maeuefd.646798 |
IEEE | yılmaz m,özen uyar r,AKTAS ARNAS Y "EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.159 - 181, 2020. 10.21764/maeuefd.646798 |
ISNAD | yılmaz, melek merve vd. "EV MERKEZLİ ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMANIN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGULARI ANLAMA BECERİSİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/56 (2020), 159-181. https://doi.org/10.21764/maeuefd.646798 |