Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 84 - 105 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.583808 İndeks Tarihi: 20-03-2021

Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field

Öz:
This study determined the 8th grade middle school students' mind maps for all secondary school basicconcepts in the “World and the Universe” learning area, by using the qualitative case study method. The studygroup was randomly selected using the 2013-2014 academic year, Turkey's interior area of a secondary school inthe province of random sampling consisted of 40 students.Word association test form was used as data collectiontool. The word association test was analyzed through the intersection point technique. As a result of the analyzes,it was found that the students' learning levels in the World and Universe learning area were low and the studentsdid not have a high level of mental level. As a result of the research, suggestions were made about theimplementation of practical trainings in which the students participated in the teaching of World and Universelearning area subjects, increasing the researches including the new concepts, and the formation of astronomyclasses in educational institutions.
Anahtar Kelime:

Ortaokul Öğrencilerinin Zihin Haritalarının Belirlenmesi: “Dünya Ve Evren” Öğrenme Alanı

Öz:
8. sınıf ortaokul öğrencilerinin “Dünya ve Evren” öğrenme alanında yer tüm ortaokul temel kavramlarına yönelik zihin haritalarının belirlendiği bu çalışma , nitel kökenli özel durum çalışması yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin iç bölgesinde yer alan bir ildeki ortaokuldan seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak rasgele seçilen 40 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi formu kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testi kesme noktası tekniği ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda öğrencilerin, Dünya ve Evren öğrenme alanındaki öğrenme düzeylerinin düşük olduğu, üst düzey zihinsel düzeye sahip olmadıkları anlaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda Dünya ve Evren öğrenme alanı konularının öğretiminde öğrencilerin etkin katılımının sağlandığı uygulamalı eğitimlerin yapılması, yeni kavramların da yer aldığı araştırmaların artırılması, eğitim kurumlarında astronomi sınıflarının oluşturulması konusunda öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arıkurt, E., Durukan, Ü.G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğretim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramlarıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Bahar, M. & Özatlı, N.S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27-64.
  • Balbağ, M. Z.(2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 69-81.
  • Bektaşlı, B. (2013). The effect of media on preservice science teachers’ attitudes toward astronomy and achievement in astronomy class. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 139-146.
  • Bolat,A.,Aydoğdu,Ü,R.,Uluçınar,S,Ş & Değirmenci,S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Journal of Research in Education and Teaching,3(1),218-229.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü.G. & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin astronomi kavramlarıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 170-179.
  • Calderón-Canales, E., Flores-Camacho, F., & Gallegos-Cázares, L. (2013). Elementary students’ mental models of the solar system. Astronomy Education Review, 12(1), 010108.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. baskı). Trabzon, Celepler Matbaacılık.
  • Çoruhlu,Ş. & Çepni,S.(2015). “Güneş sitemi ve ötesi:uzay bilmecesi” ünitesinde karşılaşılan öğretmen problemleri ve yanılgıları: bir özel durum çalışması. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi,8(2),268-281.
  • Frede, V. (2006).Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advances in Space Research, 38(10), 2237–2246.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Gündoğdu, T. (2014). 8.sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İyibil, Ü. (2010). Farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının temel Astronomi kavramlarını anlama düzeylerinin ve ilgili kavramlara ait zihinsel modellerin analizi. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitsü, Trabzon.
  • Kaplan, G. & Tekinarslan, Ç. İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili temel kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. 3. Uluslararası Eğitimde Yeni Yaklaşımlar ve Etkileri Konferansı, Antalya.
  • Kurnaz, M. A. & Değirmenci, A.(2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamaların sınıf seviyelerine göre karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 91-112.
  • Kurnaz, M.A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay ile ilgili zihinsel modelleri. Elementary Education Online, 11(1), 137-150.
  • Küçüközer, H., Korkusuz, M. E., Küçüközer, H. A. & Yürümezoğlu, K. (2009). The effect of 3D computer modeling and observation-based instruction on the conceptual change regarding basic concepts of astronomy in elementary school students. Astronomy Education Review, 43(6), 40-58.
  • Senemoğlu, N. (2001). Kuramdan uygulamaya gelişim ve öğrenme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Trundle, K.C., Atwood, R.K. & Christopher, J.E. (2006). Observable Moon Phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 87-101.
  • TTKB (2004). 2004. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2013). 2013. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2017). 2017. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara. Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme(3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
APA Bolat A, Değirmenci S (2020). Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. , 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
Chicago Bolat Ahmet,Değirmenci Salih Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. (2020): 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
MLA Bolat Ahmet,Değirmenci Salih Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. , 2020, ss.84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
AMA Bolat A,Değirmenci S Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. . 2020; 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
Vancouver Bolat A,Değirmenci S Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. . 2020; 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
IEEE Bolat A,Değirmenci S "Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field." , ss.84 - 105, 2020. 10.17522/balikesirnef.583808
ISNAD Bolat, Ahmet - Değirmenci, Salih. "Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field". (2020), 84-105. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.583808
APA Bolat A, Değirmenci S (2020). Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
Chicago Bolat Ahmet,Değirmenci Salih Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14, no.1 (2020): 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
MLA Bolat Ahmet,Değirmenci Salih Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.14, no.1, 2020, ss.84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
AMA Bolat A,Değirmenci S Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
Vancouver Bolat A,Değirmenci S Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 84 - 105. 10.17522/balikesirnef.583808
IEEE Bolat A,Değirmenci S "Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14, ss.84 - 105, 2020. 10.17522/balikesirnef.583808
ISNAD Bolat, Ahmet - Değirmenci, Salih. "Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14/1 (2020), 84-105. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.583808