Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 292 - 315 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.648860 İndeks Tarihi: 20-03-2021

Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability

Öz:
This study is conducted to investigate preschool children’s early mathematic ability.Participants were 191 preschoolers (aged 48 to 71 months, 97 boys) from south Anatolia /Turkey. Test of EarlyMathematic Ability 3 (Tema-3) was used to assess children’s mathematics ability. Test of Early MathematicsAbility -Third Edition- (Tema-3) which is developed by Ginsburg and Baroody (2003) and test’s translation andadaptation was conducted by Serap Erdogan (2006) for Turkey. Tema-3 was applied in 2015/2016 academicyear. Children’s Tema-3 scores was poor. Results indicated that gender was not a statistically significantdescriptor of children’s Tema-3 scores. The children who had preschool experience have statistically higherscore than children don’t have preschool experience. The children who lives in urban area have higher scoresthan rural area. The children whose is parent’s bachelor’s and high school degree have statistically higher scoresthan whose parents' primary degree. The children who have four or more siblings were statistically lowerperformance than children who have fewer siblings.
Anahtar Kelime:

Okul Öncesi Dönemde Erken Matematik Yeteneği Düzeyleri

Öz:
Bu çalışmada 2015-2016 Güz döneminde Türkiye’nin güney bölgesindeki bir ilde öğrenim gören ana sınıfı öğrencilerinin erken matematik yeteneği düzeyleri araştırılmıştır. Çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Örnekleme 10 okuldan yaşları 48 ile 71 ay arasında değişen 191 çocuk (97 Erkek) dahil edilmiştir. Çocukların erken matematik yetenekleri Test of Early Mathematic Ability-3 (Tema-3) ile ölçülmüştür. Araştırma grubunun erken matematik yeteneği düzey ortalamasının, testin orijinal kıstaslarına göre yorumlandığında zayıf olduğu görülmüştür. Cinsiyet bağımsız değişkeninin .05 anlamlılık düzeyinde çocukların erken matematik yetenek puanlarının anlamlı açıklayıcısı olmadığı görülmüştür. Bunula birlikte ilçe merkezinde ikamet eden çocukların kırsal bölgedekilere, daha önce okul öncesi eğitimden yararlanan çocukların yararlanmayanlara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek Tema-3 puanı elde etmişlerdir. Bir veya iki çocuklu aileden gelen çocukların, dört ve üzeri çocuklu aileden gelenlere göre ve anne-baba öğrenim durumu orta-öğretim ve yüksek-öğretim olan çocukların anne-babası ilköğretim mezunu olan çocuklara oranla istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, 244-248.
  • Aktaş-Arnas, Y., Deretarla-Gül, E., & Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 Ay çocuklar için sayı ve işlem kavramları testinin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 147-153.
  • Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P., & Van Luit, J. E. (2006). The early numeracy test in Finnish: Children's norms. Scandinavian Journal of Psychology, 47(5), 369-378. doi: 10.1111/j.1467-9450.2006.00538.x
  • Avci, K. (2015). Okul öncesi eğitimi alan 48-66 aylık çocukların matematik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelemesi. (Yüksek lisans tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Baroody, A. J., Lai, M. L., & Mix, K. S. (2006). The development of young children's early number and operation sense and its implications for early childhood education. B. Spodek, & O. N. Saracho (Ed.), Handbook of research on the education of young children (s. 187-221) içinde. Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, T. P., Levi, L., Franke, M. L., & Zeringue, J. K. (2005). Algebra in elementary school: Developing relational thinking. ZDM-International Journal on Mathematics Education, 37 (1), 53-59. doi: 10.1007/BF02655897
  • Ceylan, M., & Aslan, D. (2018). Cardinal number acquisition of Turkish children. Journal of Education and e-Learning Research, 5(4), 217-224. doi:10.20448/journal.509.2018.54.217.224
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007a). Early childhood mathematic learning. F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (s. 461-555) içinde. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007b). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 136-163. doi:10.2307/30034954
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math the learning trajectories approach. New York: Routledge.
  • Çelik, M. (2015). Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematik gelişimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-18.
  • Çelik, M., & Kandır, A. (2011). Matematik Gelisimi 6 Testi (progress in maths) nin 60-77 aylar arasında olan çocuklar için geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 146-153.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., . . . Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. doi: 10.1037/0012-1649.43.6.1428
  • Duru, A., & Savaş, E. (2005). Matematik öğretiminde cinsiyet farklılığı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-46.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. (Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ergül, A., & Artan, İ. (2015). Erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(4), 454-485. https:dx.doi.org/10.5578/keg.8984
  • Fuson, K. C., Smith, S. T., & Lo Cicero, A. (1997). Supporting Latino first graders’ tenstructured thinking in urban classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 28, 738-760. doi: 10.2307/749640
  • Gallenstein, N. (2005). Engaging young children in science and mathematics. Journal of Elementary Science Education, 17(2), 27-41.
  • Geist, E. (2004). Children are born mathematicians: Promoting the construction of early mathematical concepts in children under five. Annual Editions: Early Childhood Education, 178-183.
  • Gelman, R., & Gallistel, C. (1978). The Child's Understanding of Number. Harvard: Harvard University Press.
  • Ginsburg, H. P., Klein, A., & Starkey, P. (1998). The development of children's mathematical thinking: Connecting research with practice. W. Damon, I. E. Siegel, & K. A. Renninger (Ed.), Handbook of child psychology, child psychology in practice (s. 401- 476) içinde. New York: Wiley.
  • Ginsburg, P., & Baroody, A. (2003). Test of Early Mathematics Ability Examiner's Manual. Texas: Pro-ed Published.
  • Graham, S. E., & Provost, L. E. (2012). Mathematics achievement gaps between suburban students and their rural and urban peers increase over time. Carsey Institute, 52.
  • Güven, Y. (1997). Erken matematik yeteneği testi-2'nin geçerlilik, güvenilirlik, norm çalışması ve sosyo-kültürel faktörlerin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, Y. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının sezgisel matematik yeteneklerinin incelenmesi. Öneri, 7(28), 389-395.
  • Herbert, K., & Brown, R. (1997). Patterns as tools for algebraic reasoning. Teaching Children Mathematic. 3, 123-128.
  • Kandır, A., & Koçak-Tümer, N. B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları, 7(30), 45-60.
  • Kandır, A., & Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyoekonomik düzeydeki ailelerin beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 2(1), 1-13.
  • Karaman, S., & İnverdi, A. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri ile onların sosyo-demografik özellikleri ve sosyo-dramatik oyunları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326. doi: 10.15390/EB.2015.3016
  • Kesicioğlu, O. S. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel örüntü becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 19-26.
  • Kotsopoulos, D., Makosz, S., & Zambrzycka, J. (2017). Number knowledge and young children's ability to measure length. Early Education and Development, 28(8), 925- 938. doi: 10.1080/10409289.2015.1060801
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elemantary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103, 516-531. doi: 10.1016/j.jecp.2009.03.009
  • Lehrer, R. (2003). Developing understanding of measurement. J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. E. Schifter (Ed.), A research companion to principles and standards for school mathematics (s. 179-195) içinde. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Li, X., Chi, L., DeBey, M., & Baroody, A. (2015). A study of early childhood mathematics teaching in the United States and China. Early Education and Development, 26(3), 450-478. doi: 10.1080/10409289.2015.994464
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B., & Dolores, A. (2011). Mathematic in early childhood: Research-based rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal 39, 29-37. doi: 10.1007/s10643-010-0437-6
  • Locuniak, M. N., & Jordan, N. C. (2008). Using kindergarten number sense to predict calculation fluency in second grade. Journal of Learning Disabilities, 41(5), 451-459. doi: 10.1177/0022219408321126.
  • Manfra, L., Dinehart, L. B., & Sembiante, S. F. (2014). Associations between counting ability in preschool and mathematic performance in first grade among a sample of ethnically diverse, low-income children. Journal of Research in Childhood Education, 28, 101- 114. doi: 10.1080/02568543.2013.850129
  • McGarvey, L. (2012). What Is a pattern? Criteria used by teachers and young children. Mathematical Thinking and Learning, 14(4), 310-337. doi: 10.1080/10986065.2012.717380
  • Mulligian, J., Mitchelmore, M., Kemp, C., Marston, J., & Highfield, K. (2008). Encouraging mathematical thinking through pattern and structure: An intervention in the first year of schooling. Australian Primary Mathematics Classroom, 13(3), 10-15.
  • Naslund-Hadley, E., Parker, S. W., & Hernandez-Agramonte, J. M. (2014). Fostering early math comprehension: Experimental evidence from paraguay. Global Education Review, 1(4), 135-154.
  • National Council Of Teachers Of Mathematics (NTCM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Önkol, F. (2010). Erken Sayı Testi'nin uyarlanması ve Erken Sayı Gelişim Programının 6 yaş çocukların sayı gelişimlerine etkisinin incelenmesi. (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Radford, L. (2008). Iconicity and Contraction: a semiotic investigation of forms of algebraic generalizations of patterns in different context. ZDM Mathematics Education, 40, 83- 96. doi: 10.1007/s11858-007-0061-0
  • Starkey, P., & Cooper, R. J. (1980). Perceptions of numbers by human infants. Science, 1033- 35.
  • Şahin, B. (2014). Metodoloji. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 109-130) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tudge, J. R., & Doucet, F. (2004). Early mathematical experiences: Observing young Black and White children's everyday activities. Early Childhood Research Quartely, 19, 21- 39. doi: 10.1016/j.ecresq.2004.01.007
  • Vitova, J., Kovacsova, A., Linhartova, V., & Balcarova, J. (2015). Mathematical concepts in Czech pre-schoolers. Procedia - Social and Behavioral Science, 171, 713-716. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.182
  • Wright, R. J. (2003). A mathematics recovery: Program of intervention in early number learning. Austuralian Journal of Learning Disabilities, 8(4), 6-11. doi: 10.1080/19404150309546741
  • Zacharos, K., Antonopoulos, K., & Ravanis, K. (2011). Activities in mathematics education and teaching interactions. The construction of the measurement of capacity in preschool. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 451-468. doi: 10.1080/1350293X.2011.623520
APA Ceylan M, ELLEZ A (2020). Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. , 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
Chicago Ceylan Mehmet,ELLEZ AHMET MURAT Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. (2020): 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
MLA Ceylan Mehmet,ELLEZ AHMET MURAT Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. , 2020, ss.292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
AMA Ceylan M,ELLEZ A Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. . 2020; 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
Vancouver Ceylan M,ELLEZ A Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. . 2020; 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
IEEE Ceylan M,ELLEZ A "Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability." , ss.292 - 315, 2020. 10.17522/balikesirnef.648860
ISNAD Ceylan, Mehmet - ELLEZ, AHMET MURAT. "Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability". (2020), 292-315. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.648860
APA Ceylan M, ELLEZ A (2020). Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
Chicago Ceylan Mehmet,ELLEZ AHMET MURAT Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14, no.1 (2020): 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
MLA Ceylan Mehmet,ELLEZ AHMET MURAT Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.14, no.1, 2020, ss.292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
AMA Ceylan M,ELLEZ A Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
Vancouver Ceylan M,ELLEZ A Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 292 - 315. 10.17522/balikesirnef.648860
IEEE Ceylan M,ELLEZ A "Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14, ss.292 - 315, 2020. 10.17522/balikesirnef.648860
ISNAD Ceylan, Mehmet - ELLEZ, AHMET MURAT. "Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14/1 (2020), 292-315. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.648860