Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 528 - 552 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17522/balikesirnef.671642 İndeks Tarihi: 20-03-2021

Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri

Öz:
Bu çalışmada, 2012 yılı itibari ile öğretim programında seçmeli bir ders olarak yer alan Zekâ Oyunlarıdersine yönelik öğretmenlerin düşüncelerinin belirlenmesi ve bu derse ilişkin önerilerinin sunulmasıamaçlanmıştır. Çalışmanın modeli, nicel ve nitel araştırmanın birlikte yer aldığı karmaşık desendir. Bu araştırma2018-2019 eğitim öğretim yılında, Balıkesir’deki ortaokullarda görev yapan 52 öğretmen ile yürütülmüştür.Araştırmada öncelikle öğretmenlere “Seçmeli Zekâ Oyunları Dersine Dair Öğretmen Görüşleri” anketiuygulanmış, elde edilen veriler SPSS istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın ikincibölümünde ise dersin işlenişiyle ilgili sorunları ve öğretmenlerin çözüm önerilerini sunmak amacıyla ileöğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler, anketin uygulandığı öğretmenlerinarasından gönüllülük esasına göre belirlenen, 6 öğretmene uygulanmış, veriler içerik analizi yöntemiyle analizedilmiştir. Sonuçta, öğretmenlerin bu dersin öğretim programının kazanımları, içeriği, süreci vedeğerlendirilmesiyle alakalı görüşlerinin mesleki kıdem, öğrenim durumu, branş ve cinsiyet değişkenleribakımından hiçbir durumda farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Hem de dersin işlenişindeki problemlerbelirlenmiş, bu problemlere çözüm önerileri sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Secondary School Teachers' Thoughts About The Mental Games Lecture

Öz:
In study, it is aimed to determine the opinions of teachers about Elective Mental Games course in curriculum since 2012 and to present suggestions about course. The model of research is a mixed pattern where qualitative and quantitative research. The study was carried out with 52 teachers working in secondary schools in Balıkesir, 2018-2019 year. Firstly, ”Teachers' Thoughts About Elective Mental Games Lecture" questionnaire was applied to teachers, data were analyzed by using SPSS. Secondly, semi-structured interviews were conducted with teachers in order to present problems related to course, solution suggestions of teachers. The interviews were applied to 6 teachers who volunteered among teachers, data were analyzed with the content analysis method. Last, it was concluded that the opinions of teachers about gains, process, content, evaluation of course didn't differ in terms of gender, professional seniority, educational status, branch variables. Additionally problems connected to course were determined, solution suggestions were presented.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, Y., Çırakoğlu, M. & Hancı Yanar, B . (2016). Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Seçmeli Derslere İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 15 (1), 0-0. doi:http://dx.doi.org/ 10.17051/io.2016.59830.
  • Aslan, N. (1977). Oyunla eğitim, 100 küçük oyun. Ankara: Bilim Matbaası.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bottino, R. M. & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum: hints from a field experiment. Learning Media & Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981.
  • Budak, M. (2011). 2005 İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . Ankara: Pegem Akademi. Dağ, İ. (1995). “Zekâyı Ölçmek”. Bilim ve Teknik, sayı: 333, ss. 52-53.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Bilişsel ve Duyuşsal Etkilerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Devecioğlu, Y. & Karadağ, Z. (2014). Amaç, Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zekâ Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), s.41-61.
  • EARGED. (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda Seçmeli Derslerin Seçim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Frank, John. 1976: Complede Guide to CocCıırr'ieular Programs and Activities for the Middle. Grades. Parker Publishing Company, NY.
  • Garris, R., Ahlers, R. & Driskell, J.E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441-467
  • Gürsoy, A. & Arslan, M. (2011). Eğitsel oyunlar ve etkinliklerle yabancılara Türkçe öğretim yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics Sarajevo, 177-185.
  • Hazar, Z. & Altun, M. (2018). Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1), 52-72.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları
  • Kirriemuir, J. & McFarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning, Report 8, Future lab series.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. & Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Leech, N.L. & Onwuegbuzi, A.J. (2007). A typoloji of mixed methods research designs. Qual Quant. 43(2), 265-275.
  • Lou, Y., Abrami, P. & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
  • Manaz, A. (2018). Ortaokul Seçmeli Derslerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Yeditepe üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular-Cevaplar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip ortaokulu Seçmeli Zeka Oyunları Dersi (5., 6., 7. ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • TTKB. (2013). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Zekâ Oyunları Dersi Öğretim Programı, MEB 2013, sayı 118.
  • Taş, B. S. (2004). Seçmeli Ders Programlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tepecik, S. L. (2018). Seçmeli Bilim Uygulamaları Dersine Yönelik Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Ulusoy, Ç., Saygı, E. & Umay, A. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zekâ Oyunları Dersi ile İlgili Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2): 280-294, doi: 10.16986/HUJE.2016018494.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ( 8), 107-114.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. (2019). Seçmeli Zeka Oyunları Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
APA Yılmaz Ş, Ikikardes N (2020). Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. , 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
Chicago Yılmaz Şule,Ikikardes Nazli Yildiz Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. (2020): 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
MLA Yılmaz Şule,Ikikardes Nazli Yildiz Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. , 2020, ss.528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
AMA Yılmaz Ş,Ikikardes N Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. . 2020; 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
Vancouver Yılmaz Ş,Ikikardes N Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. . 2020; 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
IEEE Yılmaz Ş,Ikikardes N "Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri." , ss.528 - 552, 2020. 10.17522/balikesirnef.671642
ISNAD Yılmaz, Şule - Ikikardes, Nazli Yildiz. "Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri". (2020), 528-552. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.671642
APA Yılmaz Ş, Ikikardes N (2020). Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
Chicago Yılmaz Şule,Ikikardes Nazli Yildiz Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14, no.1 (2020): 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
MLA Yılmaz Şule,Ikikardes Nazli Yildiz Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.14, no.1, 2020, ss.528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
AMA Yılmaz Ş,Ikikardes N Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
Vancouver Yılmaz Ş,Ikikardes N Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(1): 528 - 552. 10.17522/balikesirnef.671642
IEEE Yılmaz Ş,Ikikardes N "Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14, ss.528 - 552, 2020. 10.17522/balikesirnef.671642
ISNAD Yılmaz, Şule - Ikikardes, Nazli Yildiz. "Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14/1 (2020), 528-552. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.671642