Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 941 - 987 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.837613 İndeks Tarihi: 21-03-2021

The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers

Öz:
The objective of this research is to determine the relation between STEM awareness and self-efficacybelief related to STEM practice of pre-service teachers. The sample group of this study is formed of the universitystudents studying at 1st, 2nd, 3rd, 4th grade in 2018-2019 academic year from Science teaching and Mathsteaching departments of Balıkesir University Necatibey Educational Faculty. In this study, correlation researchmodel has been applied among the quantitative research methods. In this study, STEM awareness levels of thepre-service teachers have been determined at “good” level. The self-efficacy belief level related to STEM praticesof the pre-service teachers have been determined at medium level. There is a medium level relationship betweenthe score of STEM awareness and self-efficacy related to STEM practice of the pre-service teachers. The STEMawareness of the pre-service teachers has been a significantly predictor for self-efficacy related to STEM practices.
Anahtar Kelime:

Öğretmen Adaylarının STEM Farkındalıkları ile STEM Uygulamalarına İlişkin Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı, “öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları ile STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik inaçları arasındaki ilişkiyi belirlemek”tir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinin Fen bilimleri öğretmenliği ve Matematik öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyon araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının STEM farkındalık düzeylerinin “iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının STEM uygulamaları özyeterlik inanç düzeylerinin “orta” düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları genel ortalamaları ile STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik puanları arasında orta düzeyde ilişki vardır. Öğretmen adaylarının STEM’e yönelik farkındalıkları, STEM uygulamalarına ilişkin özyeterliklerinin anlamlı bir yordayıcısıdır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı G., Çavaş B., Çorlu, M. S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul, Scala Basım Yayın.
  • Aydeniz M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. Knoxwille, University of Tennessee.
  • Baran, M., Türkan, M. B., Efe, H. A. & Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies),4.
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61–76.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 19. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W. (2010a). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bybee, R. W. (2010b). What is STEM education? Retrieved from https://science.sciencemag.org/content/329/5995/996.
  • Ciğerci, D. (2020). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin FeTeMM eğitimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çevik, M., Danıştay, A., & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (FenTeknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Değirmenci, S. (2020). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM özyeterliklerinin ve uygulamalarında teknoloji ve mühendislik entegrasyonu açısından yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Durmuş, V. (2018). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik STEM eğitimi öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi: İstanbul Aydın Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD. Ejiwale, J. A. (2012). Facilitating teaching and learning across STEM fields. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(3), 87-94.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Hebebci, M.T. & Usta, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin FeTeMM farkındalık durumlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu. Afyon.
  • International Technology Education Association (ITEA) (2009). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA, Author.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 124- 138.
  • Koyunlu Ünlü, Z. & Dere, Z. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 44-55.
  • Lake, K. (1994). Integrated curriculum. School improvement research series. Northwest Regional Education Laboratory’s, Portland.
  • Özbilen, A. G. (2018). STEM eğitimine yönelik öğretmen görüşleri ve farkındalıkları. Scientific Educational Studies, 2(1), 1-21.
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, 71(8), 1-4.
  • Sanders, M.(2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Şahin, E. (2019). Öğretmenlerin STEM eğitimine ilişkin mesleki yeterliliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda: An update of state actions. NGA Center for Best Practices.
  • Yaman, C., Özdemir, A. & Akar Vural, R. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104.
  • Yılmaz, K. G. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarına yönelik ilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
APA ER K, ACAR BAŞEĞMEZ D (2020). The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. , 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
Chicago ER KEMAL OGUZ,ACAR BAŞEĞMEZ DERYA The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. (2020): 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
MLA ER KEMAL OGUZ,ACAR BAŞEĞMEZ DERYA The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. , 2020, ss.941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
AMA ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. . 2020; 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
Vancouver ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. . 2020; 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
IEEE ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D "The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers." , ss.941 - 987, 2020. 10.17522/balikesirnef.837613
ISNAD ER, KEMAL OGUZ - ACAR BAŞEĞMEZ, DERYA. "The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers". (2020), 941-987. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613
APA ER K, ACAR BAŞEĞMEZ D (2020). The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(2), 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
Chicago ER KEMAL OGUZ,ACAR BAŞEĞMEZ DERYA The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14, no.2 (2020): 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
MLA ER KEMAL OGUZ,ACAR BAŞEĞMEZ DERYA The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.14, no.2, 2020, ss.941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
AMA ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(2): 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
Vancouver ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2020; 14(2): 941 - 987. 10.17522/balikesirnef.837613
IEEE ER K,ACAR BAŞEĞMEZ D "The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14, ss.941 - 987, 2020. 10.17522/balikesirnef.837613
ISNAD ER, KEMAL OGUZ - ACAR BAŞEĞMEZ, DERYA. "The Relation Between STEM Awareness and Self-Efficacy Belief Related to STEM Practice of Pre-service Teachers". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 14/2 (2020), 941-987. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613