Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 171 - 181 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20290/estubtdb.579994 İndeks Tarihi: 08-01-2021

AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ

Öz:
Hızlı ve plansız kentleşme nedeniyle, şehirlerde azalan geçirimli alanlar yağmur ve sel sularının tahliyesinde yetersizkalmaktadır. Kent içi yol ve kaldırımlarda geçirimsiz kaplamaların kullanımının yaygınlaşması da, kentlerde daha fazla selvakalarının görülmesine yol açmıştır. Bu nedenle özellikle kent içi yağmur ve sel sularının hızlı bir şekilde tahliyesininsağlanabilmesi için daha çevre dostu ve sürdürülebilir çözümler üretilmelidir. Bu çözümlerden biri de kentlerde geçirimlibeton kaplamalarının yaygınlaştırılmasıdır. Geçirimli beton, açık gözenek yapısı sayesinde üzerine gelen suları hızlı birşekilde tabii zemine aktarabilme özelliğine sahip yenilikçi bir özel beton türüdür. Son yıllarda artan sel olayları nedeniyleönemi her geçen gün daha da artan geçirimli betonlar hakkında daha çok akademik çalışma yapılmaya başlanmıştır. Buçalışmada da CEM I 42.5R ve CEM IV/B (P) 32.5 N çimentolarıyla 2-3 mm aralığında ve 3-4 mm aralığında ince agregalarile 7-8 mm aralığında iri agregalar ayrı ayrı kullanılarak geçirimli betonlar üretilmiştir. Üretilen geçirimli betonların birimağırlık, ultrases geçiş süresi, eğilme dayanımı, basınç dayanımı, aşınma direnci ve geçirimlilik özellikleri üzerinebetonlardaki iki farklı bağlayıcı türü (CEM I ve CEM IV) ile üç farklı agrega tane boyutunun (2-3mm, 3-4mm ve 7-8mm)etkileri araştırılmıştır.
Anahtar Kelime:

THE INFLUENCE OF AGGREGATE PARTICLE SIZE AND BINDER TYPE ON THE PROPERTIES OF PERVIOUS CONCRETE

Öz:
Due to the rapid and unstudied urbanization, the decreased permeable areas in the cities are become insufficient for discharging the floodwaters. The increased usage of impermeable pavements in the urban roads and footpaths is caused to increase the water flooding incidents. For this reason, more environmentally friendly and sustainable solutions are requiring for discharging the rain and flood water from the urban areas. One of these solutions is the use of pervious concrete pavements more widely. Pervious concrete is an innovative special type of concrete that it can transmit the water to the ground thanks to its open-pore structure. In recent years, the importance of the pervious concrete has been increased due to the increased number of flood events and so, the number of the studies performed about the pervious concretes are increased nowadays. In this study, CEM I 42.5R and CEM IV/B (P) 32.5 N cements are used as binders and three different aggregate particle sizes as 2-3mm and 3-4 mm fine aggregates and 7-8 mm coarse aggregates are used for the production of pervious concretes separately. The influence of the binder types and aggregate particle size on the unit weight, ultrasonic pulse velocity, flexural strength, compressive strength, abrasion resistance and permeability properties of the manufactured pervious concretes are investigated
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] Yang J, Jiang G. Experimental study on properties of pervious concrete pavement materials. Cement and Concrete Research 2003; 33(3): 381-386.
  • [2] Volder A, Watson T, Viswanathan B. Potential use of pervious concrete for maintaining existing mature trees during and after urban development. Urban Forestry & Urban Greening 2009; 8(4): 249-256.
  • [3] Takebayashi H, Moriyama, M. Study on surface heat budget of various pavements for urban heat island mitigation. Advances in Materials Science and Engineering, 2012.
  • [4] Weng Q, Lu D, Schubring J. Estimation of land surface temperature–vegetation abundance relationship for urban heat island studies. Remote sensing of Environment 2004; 89(4): 467- 483.
  • [5] Haselbach LM, Valavala S, Montes F. Permeability predictions for sand-clogged Portland cement pervious concrete pavement systems. Journal of environmental management 2006; 81(1): 42-49.
  • [6] Lım E, Tan KH, Fwa TF. Effect of mix proportion on strength and permeability of pervious concrete for use in pavement. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies 2013; 10: 1565-1575.
  • [7] Li H, Kayhanian M, Harvey J T. Comparative field permeability measurement of permeable pavements using ASTM C1701 and NCAT permeameter methods. Journal of Environmental Management 2013; 118: 144-152.
  • [8] Wong, E., Akbari, H., Bell, R., & Cole, D. (2011). Reducing urban heat islands: compendium of strategies. Environmental Protection Agency, retrieved May, 12, 2011.
  • [9] Akbari, H. (2005). Energy saving potentials and air quality benefits of urban heat island mitigation (No. LBNL-58285). Ernest Orlando Lawrence Berkeley NationalLaboratory, Berkeley, CA (US).
  • [10] Kolokotroni, M., Ren, X., Davies, M., & Mavrogianni, A. (2012). London's urban heat island: Impact on current and future energy consumption in office buildings. Energy and buildings, 47, 302-311.
  • [11] Chandrappa, A. K., & Biligiri, K. P. (2016). Pervious concrete as a sustainable pavement material–Research findings and future prospects: A state-of-the-art review. Construction and Building Materials, 111, 262-274.
  • [12] ACI 522R-06. Pervious Concrete. American Concrete Institute Committee, 2006.
  • [13] Neithalath N, Sumanasooriya MS, Deo O. Characterizing pore volume, sizes, and connectivity in pervious concretes for permeability prediction. Materials characterization 2010; 61(8), 802- 813.
  • [14] Tennis PD, Leming ML, Akers DJ. Pervious concrete pavements (No. PCA Serial No. 2828). Skokie, IL: Portland Cement Association 2004.
  • [15] Nguyen DH, Sebaibi N, Boutouil M, Leleyter L, Baraud F. A modified method for the design of pervious concrete mix. Construction and Building Materials 2014; 73, 271-282.
  • [16] Hesami S, Ahmadi, S, Nematzadeh M. Effects of rice husk ash and fiber on mechanical properties of pervious concrete pavement. Construction and Building Materials 2014; 53, 680- 691.
  • [17] Çelikten S, Canbaz M. Geçirimli Beton Parke Taşlarının Özelikleri, Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi, IMASCON 2019, 26-28 Nisan 2019, Kartepe Park Otel Kartepe/Kocaeli/Türkiye.
  • [18] Sonebi M, Bassuoni MT. Investigating the effect of mixture design parameters on pervious concrete by statistical modelling. Construction and Building Materials 2013; 38, 147-154.
  • [19] Torres A, Hu J, Ramos A. The effect of the cementitious paste thickness on the performance of pervious concrete. Construction and Building Materials 2015; 95, 850-859.
  • [20] Bonicelli A, Giustozzi F, Crispino M. Experimental study on the effects of fine sand addition on differentially compacted pervious concrete. Construction and Building materials 2015; 91, 102-110.
  • [21] Kevern JT, Schaefer VR, Wang K, Suleiman MT. Pervious concrete mixture proportions for improved freeze-thaw durability. Journal of ASTM International, 2008; 5(2), 1-12.
  • [22] Wang K, Schaefer VR, Kevern JT, Suleiman MT. Development of mix proportion for functional and durable pervious concrete. In NRMCA concrete technology forum: focus on pervious concrete 2006; May, pp. 1-12.
  • [23] Tijani MA, Ajagbe WO, Ganiyu AA, Agbede OA. Effect of Aggregate Type on Propertıes of Pervıous Concrete. Journal of Modern Technology and Engineering 2019; 4(1): 37-46.
  • [24] Lori AR, Hassani A, Sedghi R. Investigating the mechanical and hydraulic characteristics of pervious concrete containing copper slag as coarse aggregate. Construction and Building Materials 2019; 197: 130-142.
  • [25] Sata V, Wongsa A, Chindaprasirt P. Properties of pervious geopolymer concrete using recycled aggregates. Construction and Building Materials 2013; 42: 33-39.
  • [26] Zaetang Y, Wongsa A, Sata V, Chindaprasirt P. Use of coal ash as geopolymer binder and coarse aggregate in pervious concrete. Construction and Building Materials; 2015: 96, 289-295.
  • [27] Sriravindrarajah R, Wang NDH, Ervin LJW. Mix design for pervious recycled aggregate concrete. International Journal of Concrete Structures and Materials 2012; 6(4): 239.
  • [28] ASTM C597-16, Standard Test Method for Pulse Velocity Through Concrete, ASTM International, 2009.
  • [29] TS EN 196-1. Çimento deney metotları- Bölüm 1: Dayanım tayini. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara. 2016.
  • [30] DIN 52108, Testing the abrasive wear of inorganic, nonmetallic materials using the Bohme abrasive wheel. 2010.
  • [31] Kılınç C, Akakın T. Farklı Agrega Tane Dağılımına Sahip Geçirimli Betonların İncelenmesi, Hazır Beton, Mart-Nisan 2012, ss. 79-84.
  • [32] Mansell, M. G., Rural and urban hydrology, Thomas Telford, (2003).
APA CELIKTEN S, Canbaz M (2020). AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. , 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
Chicago CELIKTEN SERHAT,Canbaz Mehmet AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. (2020): 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
MLA CELIKTEN SERHAT,Canbaz Mehmet AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. , 2020, ss.171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
AMA CELIKTEN S,Canbaz M AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. . 2020; 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
Vancouver CELIKTEN S,Canbaz M AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. . 2020; 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
IEEE CELIKTEN S,Canbaz M "AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ." , ss.171 - 181, 2020. 10.20290/estubtdb.579994
ISNAD CELIKTEN, SERHAT - Canbaz, Mehmet. "AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ". (2020), 171-181. https://doi.org/10.20290/estubtdb.579994
APA CELIKTEN S, Canbaz M (2020). AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler, 8(2), 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
Chicago CELIKTEN SERHAT,Canbaz Mehmet AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler 8, no.2 (2020): 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
MLA CELIKTEN SERHAT,Canbaz Mehmet AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler, vol.8, no.2, 2020, ss.171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
AMA CELIKTEN S,Canbaz M AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler. 2020; 8(2): 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
Vancouver CELIKTEN S,Canbaz M AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler. 2020; 8(2): 171 - 181. 10.20290/estubtdb.579994
IEEE CELIKTEN S,Canbaz M "AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ." Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler, 8, ss.171 - 181, 2020. 10.20290/estubtdb.579994
ISNAD CELIKTEN, SERHAT - Canbaz, Mehmet. "AGREGA TANE BOYUTUNUN VE BAĞLAYICI TÜRÜNÜN GEÇİRİMLİ BETON ÖZELİKLERİNE ETKİSİ". Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi b- Teorik Bilimler 8/2 (2020), 171-181. https://doi.org/10.20290/estubtdb.579994