Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2164 - 2182 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29130/dubited.723266 İndeks Tarihi: 12-01-2021

Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği

Öz:
Manisa, sahip olduğu topoğrafik koşullar ve iklimsel şartlar sayesinde bisiklet kullanımı konusunda Türkiye’dekipek çok kente göre son derece elverişli koşullara sahiptir. Ne var ki, sanayileşme sürecine bağlı olarak gelişen işolanakları sebebiyle aldığı genç nüfus göçüne, üniversite öğrencilerinin varlığına rağmen bisiklet kullanımıkonusunda henüz istenilen seviyeye ulaşamamıştır. Bireysel motorlu araç kullanımına bağlı olarak iş ve okulgiriş-çıkış zirve saatlerinde günlük ulaşımda büyük problemlerle karşılaşılmaktadır. Otomobil kullanımı sonucukentte ulaşım sorunları ve ulaşımdan kaynaklı çevresel, ekonomik ve sosyal sorunlarda giderek atmaktadır.Bisiklet kullanımının artması, sürdürülebilir ulaşım sistemleri için en önemli faktörlerden biridir. Manisakentinin mevcut olanaklarına rağmen bisiklet kullanıcısı olmayan kesimin bisiklet ile ilgili farkındalıklarınıanket çalışması sonucunda belirlemek ve bisiklet kullanımından alıkoyan faktörlerin tespit edilmesi buçalışmanın amacını oluşturmaktadır. Örneklem grupta, demografik değişkenlere göre de analizlerin yapılmasıhedeflenmiştir. Yapılan görüşmelerde elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. AnalizlerdeANOVA testi, Tukey testi ve T testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda bisiklet kullanımını etkileyen başlıcafaktörlerin bütüncül planlama eksiklikleri, fiziki durum ve altyapı eksiklikleri, güvenlik ve kültürel değerler vealışkanlıklara bağlı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Reasons That Prevent Biking in Sustainable Transportation: Manisa Case

Öz:
Manisa has extremely high advantageous conditions other than many cities in Turkey becaouse of its topography and climatic conditions about the biking. Despite the migration due to young population and job opportunities, unfortunately it has not reached the desired level regarding bicycle use.. Depending on the use of individual motor vehicles, major problems are encountered in daily transportation during business and school entry-exit summit hours. As a result of the use of automobiles, it is increasingly getting rid of transportation problems in the city and environmental, economic and social problems arising from transportation. Increased use of bicycles is one of the most important factors for sustainable transportation systems. Despite the current possibilities of the city of Manisa, determining the awareness of the non-bicycle users about cycling as a result of the survey study and determining the factors preventing them from using the bicycle constitutes the aim of this study. In the sample group, it is aimed to make analyzes according to demographic variables. The data obtained during the interviews were analyzed with the SPSS 22 program. As a result of the research, it has been determined that thefactors affecting the non-user segment are due to holistic planning deficiencies, physical condition and infrastructure deficiencies, barriers due to physical condition and infrastructure, security, cultural values and habits and holistic planning deficiencies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] Litman, T., “Win-Win transportation solutions: Mobility management strategies that provide economic, social and environmental benefits” (online), Victoria Transport Policy Instute, https://www,vtpi,org/winwin,pdf, ss. 8-9, 2014.
  • [2] Cirit, F., "Sürdürülebilir kentiçi ulaşim politikalari ve toplu taşıma sistemlerinin karşılaştırılması", Türkiye Cumhuriyeti Kalkınma Bakanlığı– İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Ankara, ss. 5, 2014.
  • [3] Kös, M., "Kentiçi ulaşım problemlerine alternatif entegre bisiklet ulaşımı planlaması", Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, ss. 53-65, 2015.
  • [4] Olmos, L. E., Tadeo, M. S., Vlachogiannis, D., Alhasoun, F., Alegre, X. E., Ochoa, C., Targa, F. ve González, M. C., 2020, “A data science framework for planning the growth of bicycle infrastructures”, Transportation research part C: emerging technologies, 115, 102640, 2020.
  • [5] Kocaman, B. ve Elbeyli, Ş., “Bisikletle bütünleşik kentiçi ulaşım planlaması ve yerel yönetimlerin uzmanlığının geliştirilmesi”, İMO 9, Ulaştırma Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul, 2011.
  • [6] Sutclifte, B. E., “Raylı sistemlerin kent içi ulaşımdaki rolü”, Kentlerde Yeşil Ulaşım Bildiri Kitabı, Yeşil Ekonomik Konferansı-3, İstanbul, Haz. 23-24, ss. 23-32, 2012.
  • [7] Pucher, J. ve Buehler, R., “Cycling towards a more sustainable transport future”, Transport reviews, 6 (37), ss., 689-694, 2017.
  • [8] Heinen, E., Wee B., Maat K., “Commuting by bicycle: an overview of the literature”, Transport reviews, 1 (30), ss., 59-96, 2010.
  • [9] Heinen, E. ve Buehler, R., “ Bicycle parking: a systematic review of scientific literature on parking behaviour, parking preferences, and their influence on cycling and travel behaviour”, Transport reviews, 39 (5), ss., 630-656, 2019.
  • [10] Götschi, T., Garrard, J. ve Giles-Corti, B., “Cycling as a part of daily life: a review of health perspectives”, Transport reviews, 36 (1), 45-71, 2016.
  • [11] SWOV, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Dutch Institute for Road Safety Research), email communication with authors, June, 2017.
  • [12] Aldred, R., Elliott, B., Woodcock, J. ve Goodman, A., “Cycling provision separated from motor traffic: a systematic review exploring whether stated preferences vary by gender and age”, Transport reviews, 37 (1), 29-55, 2017.
  • [13] Misra, A., Watkins, K. ve Le Dantec, C. A., Socio-demographic influence on rider type self classification with respect to bicycling, Transportation Research Board 94th Annual Meeting Conference, At Washington DC, 2015.
  • [14] Ton, D., Duives, D. C., Cats, O., Hoogendoorn-Lanser, S. ve Hoogendoorn, S. P., “Cycling or walking? Determinants of mode choice in the Netherlands”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 123, 7-23, 2019.
  • [15] Fitch, D. T., Rhemtulla, M. ve Handy, S. L., “The relation of the road environment and bicycling attitudes to usual travel mode to school in teenagers”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 123, 35-53, 2019.
  • [16] Sener, I. N., Lee, R. J. ve Sidharthan, R., “An examination of children’s school travel: A focus on active travel and parental effects”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 123, 24-34, 2019.
  • [17] Black, W. R., “Sustainable transport, definitions and responses, ıntegrating sustainability into the transportation planning process”, Conference Proceedings, Baltimore/Maryland, c. 11, s. 13, ss. 35-43, 2004.
  • [18] Aslı, A., Gülgün, B. ve Yörük, İ., “Sürdürülebilir Kentler ve Peyzaj Mimarlığı”, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, c. 42, s. 2, ss.215-226, 2005.
  • [19] Yazar, K. H., "Sürdürülebilir kentsel gelişme çerçevesinde orta ölçekli kentlere dönük kent planlama yöntem önerisi", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, ss. 2-8, 2006.
  • [20] Yavuz, B., "Sürdürülebilir ulaşım kapsamında bisiklet ulaşımının İzmir Bornova ilçesinde irdelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, ss. 23- 27, 2016.
  • [21] Schiller, P. L. ve ark., “An introduction to sustainable transportation: policy, planning and implementation”, Published by Routledge, Londra, ss. 1-8, 2010.
  • [22] Eryiğit, S., "Sürdürülebilir ulaşımın sosyal boyutunda bisikletin yeri", Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya, ss. 33-52, 2012.
  • [23] Çelik, M., “Kentlerde yeşil ulaşım”, Kentlerde Yeşil Ulaşım Bildiri Kitabı, Yeşil Ekonomik Konferansı-3, İstanbul, Haz. 23-24, ss. 8-22, 2012.
  • [24] Cengiz, T. ve Kahvecioğlu, C., “Sürdürülebilir Kent Ulaşımında Bisiklet Kullanımının Çanakkale Kent Merkezi Örneğinde İncelenmesi”, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, c. 13, s. 2, ss. 55-66, 2016.
  • [25] Başaran, K. Y., “Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 5, s. 47, ss. 480-495, 2017.
  • [26] Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S., SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri, Detay Yayıncılık, İstanbul, ss. 49-50, 2014.
  • [27] Baştürk, S. ve Taştepe, M., “Evren ve örneklem, bilimsel araştırma yöntemleri”, Vize Yayıncılık, Ankara, 2013, ss. 129-159.
  • [28] Yıldırım, A. ve Şimşek, H., “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri” (Güncelleştirilmiş 5. Baksı), Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2005.
  • [29] Tabachnick, B. ve Fidell, L., “Using multivariate statistics” (6th New International ed.), Essex: Pearson, ss. 284, 2014.
  • [30] Anonim, “Manisa Büyükşehir Belediyesi mevcut bilgilerin toplanması raporu”, MBŞB, Manisa, ss. 433, 2015.
  • [31] Cleland, B. S., & Walton, D., Why don’t people walk and cycle? (Central Laboratories Report No. 528007.00). Lower Hutt: Opus International Consultants Limited, 2004.
  • [32] Lee, C., & Moudon, A. V., “Neighbourhood design and physical activity”, Building Research and Information, 36, 395–411, 2008.
  • [33] Rietveld P, Daniel V., “Determinants of bicycle use: do municipal policies matter?”, Transportation Research Part A, 38(7), 531-50, 2004.
  • [34] Garrad J., “Healty revolutions: Promoting cycling among women”, health promotion journal of australia, 14-3, 213-215, 2003.
  • [35] Pucher J., Buehler R., “At the frontiers of cycling: policy ınnovations in the Netherland, Denmark and Germany”, Word transport policy and practice, 13-3, 8-57, 2007.
  • [36] Broache, A., “Perspectives on Seattle women’s decisions to bike for transportation”, Master Thesis, University Of Washington, Department Of Urban Design And Planning, Seattle, 2012.
  • [37] Garrard J., Rose G., and Lo, S.K., “Promoting transportation cycling for women: the role of bicycle infrastructure”, Prevente medicine, 46, 55-59, 2008.
APA Öztürk S, Gündüz E (2020). Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. , 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
Chicago Öztürk Serap,Gündüz Elif Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. (2020): 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
MLA Öztürk Serap,Gündüz Elif Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. , 2020, ss.2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
AMA Öztürk S,Gündüz E Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. . 2020; 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
Vancouver Öztürk S,Gündüz E Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. . 2020; 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
IEEE Öztürk S,Gündüz E "Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği." , ss.2164 - 2182, 2020. 10.29130/dubited.723266
ISNAD Öztürk, Serap - Gündüz, Elif. "Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği". (2020), 2164-2182. https://doi.org/10.29130/dubited.723266
APA Öztürk S, Gündüz E (2020). Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 8(3), 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
Chicago Öztürk Serap,Gündüz Elif Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 8, no.3 (2020): 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
MLA Öztürk Serap,Gündüz Elif Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, vol.8, no.3, 2020, ss.2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
AMA Öztürk S,Gündüz E Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2020; 8(3): 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
Vancouver Öztürk S,Gündüz E Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2020; 8(3): 2164 - 2182. 10.29130/dubited.723266
IEEE Öztürk S,Gündüz E "Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği." Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 8, ss.2164 - 2182, 2020. 10.29130/dubited.723266
ISNAD Öztürk, Serap - Gündüz, Elif. "Sürdürülebilir Ulaşımda Bisiklet Kullanımını Engelleyen Sebepler: Manisa Örneği". Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 8/3 (2020), 2164-2182. https://doi.org/10.29130/dubited.723266