Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 395 - 413 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-01-2021

Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları

Öz:
Tarihsel perspektiften bakıldığında fotoğraf ve bellek arasındaki ilişkiler geçmişten günümüze değinkapsamlı bir şekilde araştırılmış, sorgulanmış ve tartışılmıştır. Fotoğraflar geçmişte yaşanan an’lar veolaylarla ilgili bilgilerin zaman içinde ele geçirilen taşıyıcıları olmuştur. Roland Barthes’ın da belirttiğiüzere ‘orada olanların’ açık bir kanıtı olarak gerçekliği yansıtmakta, an’a göndermede bulunmakta,an’ı temsil etmekte ve geçmişe yaşananlara dair bir anma ve hatırlatma görevi görmektedir. Buçalışma tarihte yaşanmış olayların fotoğraf çalışmalarına yansımasını Sergey Larenkov, Joe HedwigTeeuwisse, Shawn Clover, Nick Sullivan ve Seth Taras gibi sanatçıların yeniden/tekrar fotoğraflamabağlamında ürettikleri eserler aracılığıyla incelemeyi ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Fotoğraflar,gerçeğe olan yakınlığı bağlamında izleyiciye yaşanan olayları doğrudan göstermesi sebebiyle bu çalışmaadına önemlidir. Bu çalışma içeriği bakımından betimsel modele dayalı nitel bir araştırmadır. Geçmişve şimdiyi tek bir yüzeyde çift katmanlı bir şekilde tesis eden çalışma kapsamındaki fotoğraflar,geçmişteki gerçekliğe günümüz perspektifinden bakmayı talep etmektedir.
Anahtar Kelime:

REMEMBERING THE PAST WITH PHOTOS: MEMORY AND MEMORY STUDIES IN CONTEMPORARY ART PRACTICE

Öz:
From a historical perspective, the relationship between photography and memory have been extensively researched, questioned, and discussed from past to present. Photographs have been the carriers of information about past moments and events that were seized over time. As Roland Barthes puts it, it reflects the reality as a clear proof of “what’s there”, refers to the moment, represents the moment, and serves as a commemoration and reminder of what happened in the past. This study aims to examine and evaluate the reflection of historical events on photography through the works produced by artists such as Sergey Larenkov, Joe Hedwig Teeuwisse, Shawn Clover, Nick Sullivan, and Seth Taras in the context of re-photographing. Photographs are important for this study as they directly show the events experienced to the audience in the context of their closeness to reality. In terms of content, this study is a qualitative research based on the descriptive model. The photographs within the scope of the work, which establish the past and present on a single surface in a double layer, demand to look at the past reality from the present perspective.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akova, D. N. (2011). Savaş Fotoğrafında Gerçeklik. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Fotoğraf Ana Sanat Dalı. İstanbul.
  • Assman, J. (2001). Kültürel Bellek (çev. Ayşe Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Balázs, B. (2013). Görünen İnsan. İstanbul: Say Yayınları.
  • Barrett, T. (2017). Fotoğrafı Eleştirmek İmgeleri Anlamaya Giriş. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Barthes, R. (2014). Camera Lucida (Çev. Reha Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbes Yayınları.
  • Batchen, G. (2000). Each Wild Idea: Writing Photography History. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology Press.
  • Berger, J. (1988). O Ana Adanmış. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. (2016). Bir Fotoğrafı Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Deleuze, G. (2005). Bergsonculuk (çev. Hakan Yücefer). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Jung, C.G.(2016). İnsan Ruhuna Yöneliş. İstanbul: Say Yayınları.
  • Kula, N. ve Koluaçık İ. (2016). Sinema ve Toplumsal Bellek: Türk Sinemasında Almanya’ya Dış-Göç Olgusu. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Cilt: 6 Sayı: 15.
  • Leslie, E. (2019). Walter Benjamin Fotoğraf Yazıları. İstanbul: Kolektif Kitap. Ritchin, F. (2012). Fotoğraftan Sonra. İstanbul: Espas Yayınları.
  • Sayın, Z. (2009). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sekula, A. (2013). Fotoğrafik Keşfin Anlamı Üzerine (Viktor Burgin, Fotoğrafı Düşünmek). İstanbul: Espas Yayınları.
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tagg, J. (2013). Fotoğrafın Değeri (Viktor Burgin, Fotoğrafı Düşünmek). İstanbul: Espas Yayınları.
  • Yacavone, K. (2015). Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Helin, P. (November, 2016). The History Channel Wants You To Know Where You Stand, Web: https://www.digitalmicdrop.com/2016/11/10/history-channel-wants-know-stand/ adresinden 01.08.2020’de alınmıştır.
  • Hosmer, K. (September, 2012). Blending in San Francisco’s Massive Earthquake, Web: https://mymodernmet.com/shawn-clover-1906-and-2010-the-earthquake-blend/ adresinden 11.08.2020’de alınmıştır.
  • Mutti, G. (July, 2015). Changing Cities: The Overlapping of Past and Present, Web: https://www.anothermag.com/art-photography/7611/changing-cities-the-overlapping-ofpast-and-present adresinden 19.08.2020’de alınmıştır.
  • Noorata, P. (October, 2013). Sergey Larenkov’s Ghosts of World War II, Web: https:// mymodernmet.com/my-modern-shop-sergey-larenkov/ adresinden 19.08.2020’de alınmıştır.
  • Townsend, P. (October, 2015). Ghosts of War: Storming the Reichstag Building in Berlin 1945, Web:https://www.flickr.com/photos/brizzlebornandbred/21799455600/in/ photostream/ adresinden 24.08.2020’de alınmıştır.
  • Görsel 1: https://www.digitalmicdrop.com/2016/11/10/history-channel-wants-knowstand/, Erişim Tarihi: 01.08.2020.
  • Görsel 2: https://twistedsifter.com/2012/05/blending-scenes-from-wwii-into-presentday/, Erişim Tarihi: 05.08.2020.
  • Görsel 3: https://www.flickr.com/photos/hab3045/4937119178/in/ album-72157629743161979/, Erişim Tarihi: 16.08.2020.
  • Görsel 4: https://mymodernmet.com/shawn-clover-1906-and-2010-the-earthquakeblend/, Erişim Tarihi: 19.08.2020.
  • Görsel 5: https://www.anothermag.com/art-photography/7611/changing-cities-theoverlapping-of-past-and-present, Erişim Tarihi: 22.08.2020.
APA Görgülü E (2020). Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. , 395 - 413.
Chicago Görgülü Eren Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. (2020): 395 - 413.
MLA Görgülü Eren Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. , 2020, ss.395 - 413.
AMA Görgülü E Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. . 2020; 395 - 413.
Vancouver Görgülü E Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. . 2020; 395 - 413.
IEEE Görgülü E "Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları." , ss.395 - 413, 2020.
ISNAD Görgülü, Eren. "Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları". (2020), 395-413.
APA Görgülü E (2020). Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. Sanat ve Tasarım Dergisi, 0(26), 395 - 413.
Chicago Görgülü Eren Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. Sanat ve Tasarım Dergisi 0, no.26 (2020): 395 - 413.
MLA Görgülü Eren Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.0, no.26, 2020, ss.395 - 413.
AMA Görgülü E Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020; 0(26): 395 - 413.
Vancouver Görgülü E Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020; 0(26): 395 - 413.
IEEE Görgülü E "Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları." Sanat ve Tasarım Dergisi, 0, ss.395 - 413, 2020.
ISNAD Görgülü, Eren. "Fotoğraflarla Geçmişi Hatırlamak: Güncel Sanat Pratiğinde Bellek ve Hafıza Çalışmaları". Sanat ve Tasarım Dergisi 26 (2020), 395-413.