Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 40 Göç Özel Sayısı 2 Sayfa Aralığı: 393 - 412 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-01-2021

GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Bu çalışmanın amacının göç ve travma kavramlarının incelenerek, zorunlu göçe tabiolan aileler ve çocuklarının yaşadıkları sorunların, eğitim ortamına nasıl yansıdığı ve bunlarınnasıl tedavi edilebileceğinin incelenmesidir. Bunun için daha önce zorunlu göç sonucueğitimde oluşan problemler ve nasıl tedavi edilebileceğine ilişkin olan yapılmış araştırmalarincelenmiş ve derlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaların sonuçlarına göre öne çıkan eğitimsorunları ve nasıl önlemler alınabileceği; tedavi sistemlerinin kullanılmasında önemli olanfaktörler ortaya konulmuştur. Bu tedavi sistemlerinin içeriği anlatılarak, okul temelli veyaruh sağlığı alanında uygulanabilecek tedaviler açıklanmıştır. Okul ortamlarında göç etmişçocuklarla çalışan psikolojik danışmanlar, öğretmenler ve idareciler olarak ruh sağlığı ile ilgiliolarak yapabilecekleri çalışmaların neler olduğu açıklanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde çocukve ergenlerin göç öncesi, göç sırası ve sonrası yaşadıkları Travmatik olayların, travma sonrasıstres bozukluğu, anksiyete, depresyon gibi bozukluklara yol açabildiği, eğitim ortamlarındabu durum ile karşılaşıldığında yapılabilecekler ve yaşanılan bozukluklarla çalışılırkenuygulanabilecek tedavi sistemlerinin nasıl uygulanabileceği açıklanmıştır.
Anahtar Kelime:

AN INVESTIGATION OF EDUCATIONAL OBSTACLES, PSYCHOLOGICAL PROBLEMS AND SOLUTION PROPOSALS OF MIGRANT CHILDREN AND ADOLESCENTS

Öz:
The aim of this study is to examine the concept of “migration” from the lense of its psychological impacts on mental health. Also this study will try to understand how children and parents who have been forced to migrate face challenges and problems in the educational processes and their treatment approaches. In order to understand this whole process, literature about the educational problems caused by the forced migration and treatment methods have been compiled and exhaustedly investigated. The outstanding educational problems, workable precautions and the factors that effect the treatment process have been uncovered with regard to the results of the researches. The content of these treatment systems is explained and the treatments that can be applied in the field of school-based or mental health are explained. Psychological counselors, teachers and administrators working with children who have migrated in school settings can explain what they can do about mental health. When the results are examined, it is explained that traumatic events experienced before and after migration may lead to aniety, depression and other related mental health issues.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aker, T.(2003). Travma sonrası stres bozukluğunda bilişsel ve davranışçı grup terapisi uygulamaları. Tamer Aker, Emin Önder (editörler) Psikolojik Travma ve Sonuçları (ss: 165-179). İçinde. İstanbul: Epsilon.
  • Aker, T., Ayata, B., Özeren, M., Buran, B. ve Bay, A. (2002). Zorunlu iç göç: Ruhsal ve toplumsal sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 97-103.
  • Alfaro, E. C., Umana-Taylor, A. J., Gonzales-Backen, M. A., Bamaca, M. Y. ve Zeiders, K. H. (2009). Latino adolescent’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender. Journal Of Adolescence, 32, 941-962.
  • Anagnostopoulos, D. (2016). Communications of the European society for child and adolescent psychiatry. European Child and Adolescent Psychiatry. 25, 669-672. Doi: 10.1007/s00787-016-0827-4
  • Bacakova, M. and Closs, A. (2013). Continuing Professional development (CPD) as a mean store ducing barriers toin clusive education: research study of the education of refugee children in the Czech Republic. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 203-216.
  • Bal, A. ve Arzubiaga, A. E. (2014). Ahıska Refugee Families’ Configuration of Resettlement and Academic Success in U.S. Schools. Urban Education, 49(6), 635-665.
  • Barnett, L. (1999). Children and war. Medicine, Conflictand Survival. 15 (4), 315-327. Doi: 10.1080/13623699908409472.
  • Betancourt, T. S.,Newnham, E. A., Layne, C. M., Kim, S., Steinberg, A. M., Ellis, H. And Birman, D. (2012). Trauma History and Psychopathology in War-Affected Refugee Children Referred for Trauma-Related Mental Health Services in the United States. Journal of Traumatic Stress, 25,682-690.
  • Bulut, S. (2009). Factor analysis of post traumatic stress disorder in children experienced earthquakes in Turkey. Contemporary Psychology, Suvremena Psihologija, 12(2), 407- 424.
  • Bulut, S. (2013). Prediction of post traumatic stress symptoms via comorbit disorders and other social and school problems in earthquake exposed Turkish adolescents. Revista Latino americana de Psicología, 45(1),47-61. DOI: http://dx.doi.org/10.14349/rlp. v45i1.1315
  • Bulut, S. (2018). The role of objective and subjective experiences, direct and media exposure, social and organizational support, and educational and gender effects in the prediction of children posttraumatic stress reaction one year after calamity. Anales de Psicología, 34(3), 421-429. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.3.276761
  • Derluyn, I. and Broekaert, E. (2008). Un accompanied refugee children and adolescents: The glaring contrast between a legal and a psychological perspective. International Journal of Law and Psychiatry. 31, 319-330. Doi: 10.1016/j.ijlp.2008.06.006
  • Ehntholt, K.A. and Yule, W. (2006). Practitioner Review: Assessmentand treatment of refugee children andadolescent who have experienced war-relatedtrauma. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(12), 1197-1210.
  • Fazel, M.,Karunakara, U. and Newnham, E. A. (2014). Detention, denial and death: migration hazards for refugee children. www.thelancet.com/lancetgh. 2,313-314.
  • Fazel, M.,Reed, R.V., Panter-Brick, C and Stein, A. (2012). Mental Health of displaced and refugee children resettled in high-incomecountries: Risk and prospective factors. Lancet. 379 (9812), 266-282.
  • Uluslararası Göç Örgütü (2009). Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü (No:18) (Çev.Ed. B.Çiçekli). İsviçre: Cenevre
  • Gün, Z., ve Bayraktar, F. (2008). Türkiye’de İç Göçün Ergenlerin Uyumundaki Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(2), 167-176.
  • Hart, . (2009). Child refugees, traumaandeducation: interaction istconsiderations on social and emotional needs and development. Educational Psychology in Practice, 25(4), 351-368.
  • Heptistall, E.,Sethna, V. ve Taylor, E. (2004). PSTD and depression in refugee children: Associations with pre-migration trauma and post- migration stress. European Child &Adolescent Psychiatry, 13(6), 373-380.
  • Kaplan, I.,Stolk, Y., Valibhoy, M., Tucker, A. ve Baker, J. (2015). Cognitive assessment of refugee children: Effects of trauma and new language acquisition. Transcultural Psychiatry, 0(0), 1-29.
  • Kaptanoğlu, C. (2003). Travma sonrası stres bozukluğunda tanı ve klinik özellikler. T. Aker, M.E. Önder (editörler). Psikolojik Travma ve Sonuçları (ss: 79-89). İçinde. İstanbul: Epsilon.
  • Lincoln, A. K.,Lazarevic, V., White, M. T. ve Ellis, B. H. (2016). The impact of acculturation style and acculturativehassles on the mental health of Somali adolescent refugees. Journal of Immıgrant Minority Health. 18, 771-778. Doi: 10.1007/s10903-015-0232-y
  • Mace, A. O.,Mulheron, S., Jones, C. ve Cherian, S. (2014). Educational, developmental and psychological out comes of resettled refugee children in Western Australia: A review of School of Special Educational Needs: Medical and Mental Health input. Journal of Paediatrics and Child Health, 50, 985-992.
  • McCarthy, K. (2010). Adaptation of immigrant children to the United States: A review of the literature. Center for Research on Child Wellbeing Working Paper.
  • Measham, T., Rousseau, C., Blais-McPherson, M., Guzder, J., Pacione, L. and Nadeau, L. (2014).Refugee children and their families: Supporting psychological well-being and positive adaptation following migration. Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care. 44, 208-215. Doi: 10.1016/j.cppeds.2014.03.005
  • Papageorgiou, V.,Frangou-Garunovic, A., Ilodanidou, R., Yule, W., Smith, P. and Vostanis, P. (2000). Wartraumaand psychopathology in Bosnian refugee children. European Child &Adolescent Psychiatry, 9, 84-90.
  • Pinto-Wiese, E. B. ve Burhorst, I. (2007). The mental health of aslyum-seeking and refugee children and adolescentsattending a clinic in the Netherlands. Transcultural Psychiatry. 44 (4), 596-613. Doi: 10.1177/1363461507083900
  • Rousseau, C.,Measham, T. ve Nadeau, L. (2012). Addressing trauma in collaborative mental health care for refugee children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 18(1), 121-136.
  • Sims, M.,Hayden, J., Palmer, G. ve Hutchins, T. (2002). Young children who have experienced refugee or war-related trauma. European Early Childhood Education Research Journal, 10(1), 99-110.
  • Stauffer, S. (2009). Trauma and disorganized attachment in refugee children: Integrating the oriesand exploring treatment options. Refugee Survey Quarterly, 27(4), 150-163.
  • Taylor, S. ve Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: what constites insclusive education ? International Journal of Inclusi and Education, 16(1), 39-56.
  • Tural, Ü., Önder, E.(2003). Travma sonrası stres bozukluğunun farmakolojik tedavisi. Tamer Aker, Emin Önder (editörler). Psikolojik Travma ve Sonuçları (ss: 121-133). İçinde. İstanbul:Epsilon.
  • Tuzcu, A. ve Bademli, K. (2014). Göçün Psikososyal Boyutu. Psikiyatride Günel Yaklaşımlar, 6(1), 56-66.
  • Türksoy, N. (2003). Psikolojik travma ve tanım sorunları. T.Aker, M.E. Önder (editörler). Psikolojik Travma ve Sonuçları (ss: 9-21). İçinde. İstanbul: Epsilon.
  • Wilkinson, L. (2002). Factors influencing the Academic Success of Refugee Youth in Canada. Journal of Youth Studies, 5(2), 173-193.
APA KARAMAN H, BULUT S (2018). GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 393 - 412.
Chicago KARAMAN Hüseyin Buğra,BULUT Sefa GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 393 - 412.
MLA KARAMAN Hüseyin Buğra,BULUT Sefa GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.393 - 412.
AMA KARAMAN H,BULUT S GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 393 - 412.
Vancouver KARAMAN H,BULUT S GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 393 - 412.
IEEE KARAMAN H,BULUT S "GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.393 - 412, 2018.
ISNAD KARAMAN, Hüseyin Buğra - BULUT, Sefa. "GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 393-412.
APA KARAMAN H, BULUT S (2018). GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 0(40 Göç Özel Sayısı 2), 393 - 412.
Chicago KARAMAN Hüseyin Buğra,BULUT Sefa GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 0, no.40 Göç Özel Sayısı 2 (2018): 393 - 412.
MLA KARAMAN Hüseyin Buğra,BULUT Sefa GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, vol.0, no.40 Göç Özel Sayısı 2, 2018, ss.393 - 412.
AMA KARAMAN H,BULUT S GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018; 0(40 Göç Özel Sayısı 2): 393 - 412.
Vancouver KARAMAN H,BULUT S GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018; 0(40 Göç Özel Sayısı 2): 393 - 412.
IEEE KARAMAN H,BULUT S "GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 0, ss.393 - 412, 2018.
ISNAD KARAMAN, Hüseyin Buğra - BULUT, Sefa. "GÖÇMEN ÇOCUK VE ERGENLERİN EĞİTİM ENGELLERİ, PSİKOLOJİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 40 Göç Özel Sayısı 2 (2018), 393-412.