Yıl: 2020 Cilt: 32 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 127 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-01-2021

Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi

Öz:
Karayolu üstyapı kaplamaları genel olarak Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) veya sathi kaplama şeklinde üretilmektedir. Buçalışmada düşük maliyeti sebebiyle kullanım alanı fazla olan sathi kaplamaların agrega-bitüm ilişkisi incelenmiştir. Yapılançalışmalarda, agrega, bitüm ve karışım deney sonuçları birlikte değerlendirilmiştir. Agrega olarak kireçtaşı ve bazalt cinsiagregalar kullanılmıştır. Bitüm olarak; 50/70 ve 70/100 penetrasyonlu bitümler, katkı olarak ise; % 10 atık lastik ve %1Polivinil Klorür (PVC) kullanılmıştır. Üretilen bütün bu farklı tipteki numuneler için sathi kaplamaların performansınınölçülmesinde kullanılan Soyulma ve Yapışma (Vialit) mukavemeti deneyleri gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışmalardan eldeedilen sonuçlara göre, 50/70 bitüm kireçtaşı agregalarla daha iyi yapışma sağlarken, 70/100 bitüm bazalt agregalarda dahagüçlü yapışma sağlamaktadır. Atık lastik ve PVC talaşları agrega ve bitüm arasındaki adezyonu artırmaktadır. Ayrıca atıklarkireçtaşı agregalarda daha iyi performans göstermektedir. Özellikle bazalt türü agregalarda düşük olan adezyonu, kullanılanatık lastik ve PVC talaşları artırmaktadır. 70/100 penetrasyonlu bitümde, bitümün kıvamından dolayı katkı olarak kullanılanatıkların homojen dağılmaları kolaylaşmakta ve bu sayede adezyon kuvvetindeki artış daha iyi gözlenebilmektedir. Soyulmamukavemeti kapsamında, atık lastik ile modifiye edilmiş olan bitüm ve kireçtaşı en iyi performansı sağlamıştır.
Anahtar Kelime:

Evaluation of the Performance of Modified Chip Seal with Environmental Waste in the Context of Aggregate-Bitumen Relationship

Öz:
Road pavements are produced in the form of Bituminous Hot Mix Asphalt (HMA) or chip seal in general. In this study, the aggregate-bitumen relationship of chip seal, which is preferred more due to its low cost, was investigated. In experimental studies, aggregate, bitumen and mixture test results were evaluated together. Limestone and basalt aggregates were used as the aggregates. As the bitumens; 50/70 and 70/100 penetration grade bitumens, as an additive; 10% waste rubber and 1% Poly Vinyl Chloride (PVC) are used in the experiments. Peeling resistance and adhesion (Vialit plate) tests were applied to measure the performance. According to the experimental results; in the adhesion (Vialit) tests, 50/70 penetration grade bitumen provides better adhesion with limestone aggregates, while 70/100 bitumen provides better adhesion in basalt aggregates. Waste rubber and PVC fibers increase adhesion strength between aggregate and bitumen. In addition, the wastes used as additives revel a good performance when the limestone is used as an aggregate. Waste rubber and PVC fibers increase the adhesion strength which is low in basalt aggregates especially. In 70/100 penetration grade bitumen, the homogeneous dispersion of the wastes as the additives is facilitated due to the consistency of the bitumen, thus increasing the adhesion strength can be easily observed. In the context of peeling strength, limestone aggregates and the bitumen modified by the waste rubber provided the best performance.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] Kuloğlu N, Kök BV. Öndaş M. Sathi kaplamalarda kusma olayına etki eden faktörler. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu, 2004; Ankara, Türkiye. pp. 141-148.
  • [2] Yol Ağı Bilgileri; http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Kurumsal/YolAgi.aspx: Karayolları Genel Müdürlüğü, 2019.
  • [3] Türkyılmaz A. Esnek Üstyapılı Karayollarında Koruyucu Bakım Yöntemlerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, 2007.
  • [4] Gürer C. Sathi kaplamaların performansına etki eden parametrelerin incelenmesi ve performans modeli geliştirilmesi. Yüksel Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, 2010.
  • [5] Sağlık A, Arıkan Öztürk E. Türkiye’de sathi kaplamalarda kullanılan bitümlerin performans sınıflarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 2014; 29(4): 689-698.
  • [6] Gürer C, Karaşahin M. Sathi kaplama agregalarının adezyon özelliklerinin araştırılması. Yapı Teknolojileri Elektronik Dergisi 2014; 10(2): 1-11.
  • [7] TS EN 12697-11; Bitümlü karışımlar-Deney metotları-Sıcak karışımlı asfalt için-Bölüm 11: Agrega ve bitüm arasındaki bağlanmanın tayini. Türk Standardları Enstitüsü, 2012.
  • [8] Radenberg M, Nytus N, Diedel R, Miehling M, Boetcher S. New findings in relation to adhesion. 6th Eurasphalt & Eurobitume Congress; 1-3 June 2016; Prague, Czech Republic. pp. 1-12.
  • [9] Labib ME, Hefer A, Little D. Surface Chemistry at the Bitumen-Aggregate Interface. International Conference on Advanced Characterisation of Pavement and Soil Engineering Material, Athens, Greece, 2007.
  • [10] Curtis CW. Investigation of asphalt-aggregate interactions in asphalt pavements. American Chemical Society, Fuel, 1992; 37: 1292-1297.
  • [11] Karayolu Teknik Şartnamesi. Karayolları Genel Müdürlüğü, T.C. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, 2013.
APA karacasu m, AKALIN K (2020). Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. , 127 - 136.
Chicago karacasu murat,AKALIN Kadir Berkhan Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. (2020): 127 - 136.
MLA karacasu murat,AKALIN Kadir Berkhan Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. , 2020, ss.127 - 136.
AMA karacasu m,AKALIN K Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. . 2020; 127 - 136.
Vancouver karacasu m,AKALIN K Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. . 2020; 127 - 136.
IEEE karacasu m,AKALIN K "Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi." , ss.127 - 136, 2020.
ISNAD karacasu, murat - AKALIN, Kadir Berkhan. "Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi". (2020), 127-136.
APA karacasu m, AKALIN K (2020). Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 32(1), 127 - 136.
Chicago karacasu murat,AKALIN Kadir Berkhan Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 32, no.1 (2020): 127 - 136.
MLA karacasu murat,AKALIN Kadir Berkhan Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol.32, no.1, 2020, ss.127 - 136.
AMA karacasu m,AKALIN K Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020; 32(1): 127 - 136.
Vancouver karacasu m,AKALIN K Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020; 32(1): 127 - 136.
IEEE karacasu m,AKALIN K "Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi." Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 32, ss.127 - 136, 2020.
ISNAD karacasu, murat - AKALIN, Kadir Berkhan. "Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının Agrega-Bitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi". Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 32/1 (2020), 127-136.