Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 89 - 124 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-01-2021

İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine

Öz:
Batı’da İslâm tarihi çalışmalarının gelişim seyri dört farkı dönemlerhalinde incelenebilir. Birincisi, teolojik-polemiksel reddiyeler dönemidir. Budöneme ait eserler kaynaklara dayalı bilgilerden yoksun olup, daha ziyâde,İslâm'a bir din olarak tepki göstermeyi amaçlayan çalışmalardır. Bunuklasik İslâm kaynaklarında sunulan bilgilere bağlı olarak bir anlatı ortayakoymayı amaçlayan tasvirci çalışmalar dönemi takip etmiştir. Üçüncüsü,klasik İslâm kaynaklarının eleştirel analizini önceleyen çalışmalarınyapıldığı dönemdir. Dördüncü ve sonuncusu ise tarih inşâsında kurtuluştarihinin ürünü olarak kabul ettikleri İslâmî kaynakların güvenilir olmadığınısavunan revizyonistlerin öne çıktığı dönemdir. Revizyonist yaklaşımıbenimseyenlerin bir kısmı, İslâmî kaynakları yalnızca edebî tahlillereelverişli metinler olarak görürken, bir kısmı da erken dönem İslâm tarihineilişkin yapılacak çalışmaların daha ziyade gayrimüslimlere ait hâricîkaynakları esas alması gerektiğini savunmuşlardır. Bu makalenin temelamacı, bu farklı dönemlerin belli başlı temsilcilerini referans alarak Batı’daerken dönem İslâm tarihine ilişkin yapılan çalışmaların tarihi seyrihakkında genel bir panorama çizmektir.
Anahtar Kelime:

On the Historical Development of the Western Studies of Islamic History

Öz:
The historical development of the Western studies of Islamic history can be distinguished into four distinct phases. The first phase is the “theological-polemical refutation” period. The works of this period were not based on the authentic source material; rather they aimed to show reaction to Islam as a newly emerging religion. This is followed by a period of descriptive studies that tend to give a coherent picture in line with the traditional accounts of the Muslim scholars. The third is the period of the critical analysis of the classical Islamic sources. The fourth and final phase is described as the period of “revisionist” scholars. Some of them maintain the view that the early history of Islam can scarcely be derived from Muslim sources which they regard as the product of salvation history while the others lean exclusively on the external sources of non-Muslims. The main objective of this survey is to provide a panoramic exposition into the studies of the representatives of these various approaches with regard to the early period of Islamic history.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Asfarudddin, Asma. The First Muslims: History and Memory. London: Oneworld Publications, 2013.
  • Avcı, Remzi. Alman Oryantalizmi: Carl Heinrich Becker ve Martin Hartmann Örneğinde Osmanlı Toplum ve Söylemi. Doktora Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi. Mardin 2018.
  • Barton, John - Muddiman, John . The Pentateuch. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  • Bennett, Clinton. In Search of Muhammad. London and New York, 1988.
  • Brown, Jonathan A.C., Hadith Muhammad’s Legacy in the Medieval and Modern World. Oxford: One World, 2009.
  • Buaben, Jabal M., Image of the Prophet Muhammad in the West. Leicester: Islamic Foundation, 1996.
  • Calder, Norman. “The Barahima: Literary Construct and Historical Reality”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies 57 (1994): 40-51.
  • Conrad, Lawrence I., “Abraha and Muhammad: some observations apropos of chronology and literary topoi in the early Arabic historical tradition”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies 50 (1987): 225- 240.
  • Conrad, Lawrence I. “The Conquest of Arwad: A SourceCritical Study in the Historiography of the Early Medieval Near East”. The Byzantine and Early Islamic Near East, Studies in Antiquity and Early Islam. Ed. Averil Cameron, and Lawrence I. Conrad. 317-40. Princeton: The Darwin Press, 1992.
  • Conrad, Lawrence I. “Editor’s Introduction”. The Earliest Biographies of the Prophet and Their Authors, Josef Horovitz. 15-16. Princeton-New Jersey: The Darwin Press.
  • Crone, Patricia – Cook, Michael. Hagarism: the Making of Islamic World. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
  • Crone, Patricia. Meccan Trade and the Rise of Islam. Princeton: Princeton University Press, 1987.
  • Crone, Patricia. Slaves on Horses: The Evolution of the Islamic Polity. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.
  • Donner, Fred M. Narratives of Islamic Origins. Princeton-New York: The Darwin Press, 1998.
  • Donner, Fred M. “Modern Approaches to Early Islamic History”. The New Cambridge History of Islam. Ed. C. Robinson, 1: 625-647. Cambridge, 2011.
  • Donner, Fred M. “The Study of Islam’s Origins since W. Montgomery Watt’s Publications”. Erişim: 2 Şubat 2019. https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/professor_fred_donne r.pdf.
  • Gibbon, Edward. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire. 9.Cilt. London, 1820.
  • Gilbert, Felix. “What Ranke Meant”, The American Scholar 56/3 (1987): 393-397.
  • Goldziher, Ignaz. “Historiography in Arabic Literature”. Gesammelte Schriften. Ed. Joseph De Somogyi. 3. Cilt: 359-394. Hildesheim, 1967-73.
  • Gökkır, Bilal. Western Attitudes to the Origins of the Qur'an: Theological and Linguistic Approaches of TwentiethCentury English-Speaking Scholars from William Muir to William Montgomery Watt. Doktora Tezi, The University of Manchester, Department of Middle Eastern Studies, 2002.
  • Görke, Adreas – Schoeler, Gregor. “Reconstruction Early Sīra Texts: The Higra in the Corpus of ‘Urwa b. al- Zubayr”. Der Islam 82/2 (2005): 209-220.
  • Görke, Andreas. “Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed’in Araştırılmasında Beklentiler ve Sınırlar”. Trc. Fatma Kızıl. Yalova Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi 1/1 (2015): 207-219.
  • Hatiboğlu, İbrahim. “Yakındoğu Seyahatine Dair Eserler Bağlamında Ignaz Goldziher ve İlk İslâm Dünyası Tecrübesi”. Oryantalizmi Yeniden Okumak, Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu. Ed. Abdullah AydınlıErdinç Ahatlı-İsmail Albayrak. 153-158. Ankara: DİB Yayınları, 2003.
  • Hawting, Gerald R. “John Wansbrough, Islam, and Monotheism”. Islamic Origins Reconsidered: John Wansbrough and the Study of Early Islam, Method & Theory in the Study of Religion, Ed. Herbert Berg. 23- 38. Berlin-New York: Mouton de Gruyter, 1997.
  • Hawting, Gerald R. The Idea of Idolatry and the Emergence of Islam: From Polemic to History. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Hillenbrand, Carole. “William Montgomery Watt: the Man and the Scholar”. The Life and Work of W. Montgomery Watt, ed. Carole Hillenbrand, 3-19. Edinburg: Edinburg University Press, 2019.
  • Hopwood, Derek. “An Approach to Islamic History”. British Society for Middle Eastern Studies 7 (1980): 24-38.
  • Horovitz, Josef. The Earliest Biographies of the Prophet and Their Authors. Princeton-New Jersey: The Darwin Press, 2002.
  • Hourani, Albert. Batı Düşüncesinde İslâm. Trc. Celal A. Kanat, İstanbul: Pınar Yayınları, 1994.
  • Hoyland, Robert O. “The Earliest Christian Writings on Muhammad: an Appraisal”. The Biography of Muhammad. Ed. Harald Motzki. 276-295. Leiden, 2000.
  • Humphreys, R. Stephen. Islamic History: A Framework for Inquiry. London, 1991.
  • Ibn Warraq (ed.). The Quest for the Historical Muhammad. New York: Prometheus Books, 2000.
  • Ibn Warraq. The Origins of the Koran, Classic Essays on Islam’s Holy Book. New York: Prometheus Books, 1998.
  • Jeffery, Arthur. “The Quest for Historical Muhammad”. The Quest for Historical Muhammad. Ed. and Trc. Ibn Warraq. 327-48. New York: Prometheus Books, 2000.
  • Jones, Charles E. “Obituary of John Wansbrough”. Times, June 14, 2002.
  • Khir, Bustami M. S. “Islamic Studies Within Islam: Definition, Approaches and Challenges of Modernity”. Journal of Beliefs&Values 58/3 (2007): 257-266.
  • Kızıl, Fatma. Müşterek Râvi Teorisi ve Tenkidi. İstanbul: İsam Yayınları, 2013.
  • Koren, Judith - Nevo, Yehuda D. “Methodological Approaches to Islamic Studies”. Der Islam 68 (1991): 87-125.
  • Kurt, Rudolph. “Wellhausen as an Arabist: Julius Wellhausen and his Prolegomena to the History of Israel”. Semia 25 (1983: 111-115.
  • Lewis, Bernard. “The Study of Islam”. Encounter 38 (1972): 31-41.
  • Lewis, Bernard. Islam and the West. New York, 1993.
  • Lings, Martin. Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. New York: Inner Traditions International Ltd. and Hertfordshire, UK: George Alan and Unvin, 1983.
  • Martin, Richard C. “İslâm Çalışmalarının Tarihi”. Batı’da Din Çalışmaları. Trc.ve der. Ömer Mahir Alper.199-219. İstanbul: Medipol Yayınları, 2002.
  • Mojaddedi, Jawid A. “Taking Islam Seriously: The Legacy of John Wansbrough”. Journal of Semitic Studies 45 (2000): 103-114.
  • Momigliano, Arnaldo. “Gibbon’s Contribution to Historical Method”. Historia 2 (1954): 450-63.
  • Morony, Michael G. “Review of Hagarism”. Journal of Near Eastern Studies 41/2 (1982): 157-159.
  • Motzki, Harald. The Biography of Muhammad: The Issue of Sources. Leiden, 2000.
  • Motzki, Harald. “The Collection of The Qur'an: A Reconsideration of the Western Views in Light of Recent Methodological Developments”. Der Islam 78 (2001): 1- 34.
  • Motzki, Harald. “The Murder of Ibn Abī l-Huqayq: On the Origin and Reliability of Some Mahgāzī-Reports”. The Biography of Muhammad: The Issues of the Sources. Ed. Harald Motzki. 170-239. Leiden: Brill 2000.
  • Noth, Albrecht. The Early Arabic Historical Tradition, A Source Critical Study. Trc. Michael Bonner. Princeton: The Darwin Press, 1994.
  • Peters, Frank E. “The Quest of Historical Muhammad”. International Journal of Middle Eastern Studies 23 (1991): 291-315.
  • Rodinson, Maxime. “A Critical Survey of Modern Studies on Muhammad”. Studies on Islam, Ed. M. Swartz. 23-85. New York, 1981.
  • Rogerson, John. Old Testament Criticism in the Nineteenth Century England and Germany. London, 1984.
  • Rubbin, Uri. The Eye of the Beholder: The Life of Muhammad as Viewed by the Early Muslims. Princeton: The Darwin Press, 1995.
  • Schimmel, Annemarie. And Muhammad Is His Messenger: The Veneration of the Prophet in Islamic Piety. Chappell Hill: North Caroline University Press, 2014.
  • Schwartz, Regina. The Book and the Text; The Bible and Literary Criticism. Cambridge: Basil Blackwell, 1990.
  • Schacht, Joseph. The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: The Clarendon Press, 1975.
  • Schacht, Joseph. “A Revaluation of Islamic Traditions”, Journal of the Royal Asiatic Society 2 (1949): 143-154.
  • Southern, Richard W. Western Views of Islam in the Middle Ages. Cambridge, 1962.
  • Tasseron, Ella Landau. “Process of redaction: The case of the Tamīmite delegation to the Prophet Muḥammad”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies 49 (1986): 253–70.
  • Tolan (ed), John Victor. Medieval Christian Perceptions of Islam: a Book of Essays. New York: Garland, 1996.
  • Tomar, Cengiz. “Sarasinler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 36: 116-117. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Van Ess, Joseph. “Review of Hagarism”. The Times Literary Supplement, 7 July 1978: 998.
  • Vitkus, Daniel J. “Early Modern Orientalism: Representations of Islam in Sixteenth-and Seventeenth-Century Europe”. Western Views of Islam in Medieval and Early Modern Europe: Perception of Other. Ed. Michael Frassetto- David R. Blanks. 207-230. New York: St. Martin's Press. 1999.
  • Wansbrough, John. Quranic Studies. Oxford: Oxford University Press, 1977.
  • Wansbrough, John. The Sectarian Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History. Oxford University Press, 1978.
  • Watt, W. Montgomery. “The Reliability of Ibn Isḥāq’s Sources”. Early Islam: Collected Articles. W. Montgomery Watt. 13-23. Edinburgh: University Press, 1990.
  • Watt, W. Montgomery. Muhammad at Mecca. Oxford, Clarendon Press, 1953.
  • Watt, W. Montgomery. Muhammad at Medina. Oxford: Oxford University Press, 1956.
  • Weil, Gustave. Die poetische Literatur der Araber vor und unmittelbar nach Momammed, Eine historisch-kritische Skizze. Stuttgard and Tubingen, 1837.
  • Yapp, Malcolm. “John E. Wansbrough”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies 57 (1994): 1-9.
APA ÇOLAK Y (2019). İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. , 89 - 124.
Chicago ÇOLAK Yaşar İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. (2019): 89 - 124.
MLA ÇOLAK Yaşar İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. , 2019, ss.89 - 124.
AMA ÇOLAK Y İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. . 2019; 89 - 124.
Vancouver ÇOLAK Y İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. . 2019; 89 - 124.
IEEE ÇOLAK Y "İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine." , ss.89 - 124, 2019.
ISNAD ÇOLAK, Yaşar. "İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine". (2019), 89-124.
APA ÇOLAK Y (2019). İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(11), 89 - 124.
Chicago ÇOLAK Yaşar İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6, no.11 (2019): 89 - 124.
MLA ÇOLAK Yaşar İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.6, no.11, 2019, ss.89 - 124.
AMA ÇOLAK Y İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 6(11): 89 - 124.
Vancouver ÇOLAK Y İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 6(11): 89 - 124.
IEEE ÇOLAK Y "İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, ss.89 - 124, 2019.
ISNAD ÇOLAK, Yaşar. "İslâm Tarihi Çalışmalarının Batı’daki Tarihsel Gelişimi Üzerine". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (2019), 89-124.