Yıl: 2018 Cilt: 24 Sayı: 95 Sayfa Aralığı: 279 - 298 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.22559/folklor.193 İndeks Tarihi: 29-01-2021

Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu

Öz:
Sosyal ve kültürel bağlamını 19. yüzyıldan alan modernizm, dönem olarakyirminci yüzyılın ilk yarısında oluşan sanatsal, edebi ve felsefi akımları tanımlamak için kullanılan bir etikettir. Modernizm şekilsel açıdan ‘yeniyi’, ‘yenilenmeyi’ amaçlayan olumlu bir anlam çağrıştırır ancak, sosyal yansımalarınabakıldığında, modern toplum bireylerinin medeniyetin oluşturduğu ilkeleregüvenmediği, dini değerlerden uzaklaştığı, sonuç olarak, yalnızlaştığı ve kendine ve yaşadığı topluma yabancılaştığı gözlenir. Yirminci yüzyılın İngiliz felsefeci ve yazarlarından Iris Murdoch, modern insanın iletişimsizlik, yalnızlıkve yabancılaşma sorunlarını eserlerinde kaleme alan bir yazardır. Murdoch,eserlerinde yabancılaşmanın sevgisiz, içtensiz, yapay ve kırılgan ilişkilerdenkaynaklandığını savunur. Bireylerarası sağlıklı ve uzun süreli ilişkilerin sevmek ve başkalarını içtenlikle dikkate almakla yaşanabileceğini belirtir; hayal,rastlantı, olasılık ve aşkınlığın sevginin oluşmasında etkili ve yardımcı kavramlar olduğunu vurgular. Yazar, bu yardımcı kavramların içtenlikle aktifleştirilmesinin, çağdaş insanın yabancılaşmasının önüne geçebileceğine dikkat çeker. Murdoch, modern toplum bireylerinin ben merkezli iletişimlerle, bir tür‘modern yabancılaşma ’sorunu yaşadığını ortaya koyar. Bireyler arası ilişkilerde sanatın önemi, sevginin rolü ve kapsadığı kavramların fonksiyonlarınıUnder The Net (1954) (Ağ Altında), The Nice And The Good (1968) (Sevimliler ve İyiler), A Fairly Honorable Defeat (1970) (Oldukça Onurlu Bir Yenilgi)ve The Black Prince (1973) (Kara Prens) adlı eserlerinde dile getirmektedir.Bu makalede Iris Murdoch’ın yukarıda adı geçen eserlerinde modern insanınkendine ve topluma yabancılaşmasına çözüm olarak sunduğu ahlaki değerlerincelenip irdelenmektedir.
Anahtar Kelime:

Phenomenon of Modern Alienation in Iris Murdoch

Öz:
Taking its social and cultural context from Nineteenth Century, Modernism is a label used for artistic, literary and philosophical movements appeared during the first half of Twentieth Century. Modernist approach tends to prioritize ‘the new’ or ‘making new,’ which recalls a positive meaning. But its social reflections prove that the individuals of Modern society do not rely on the civilizational norms and have lost faith in religious and philosophical principles, and as a result, they are isolated and alienated from themselves and the society. Iris Murdoch is a British writer and philosopher of the Twentieth Century. She discusses the problems of loneliness and alienation of the Modern individual in her works. Her claim is that the problem of miscommunication and alienation stems from the lack of love and attention, and spurious and untrustable relationships. She maintains that healthy and long-term relationships of individuals could be achieved by attention for others, and that imagination, coincidence, contingency and transcendence are the concepts that might help to create love. For Murdoch, the Modern man has a problem of ‘Modern alienation’ because of ego-centric attitude. She discusses the importance of art, the role of love, and the functions of aiding concepts. This article aims to illustrate the reasons of ‘Modern alienation’ in Murdoch’s Under the Net, The Nice and The Good, A Fairly Honorable Defeat and The Black Prince.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Antonaccio, M. (2012) A philosophy to live by engaging Iris Murdoch. New York: Oxford University.
  • Antonaccio, M. (2000) Picturing the human; the moral thought of Iris Murdoch. New York: Oxford University Press.
  • Baldanza, F. (1974) Iris Murdoch. New York: Twayne.
  • European Journal of English Studies Vol. 7, No 2, pp 151-163 Swets&Zeitlinger.
  • Bier, W. C. (Ed). (1972) Alienation, plight of modern man. New York, NY: Fordham University.
  • Bradbury, M. (1973) Iris Murdoch and under the net. London: Oxford University.
  • Conradi, P. J. (1989) Iris Murdoch; the saint and the artist. (2nd ed.). Hong Kong: MacMillan.
  • Ford, B. (Ed). (1982) The new pelican guide to English literature. London: Pelican Penguin Books.
  • Forsberg, N. (2013) Language lost and found on Iris Murdoch and the limits of philosophical discourse. New York &London: Bloomsbury Academic.
  • Mackey, J. P. (2000) The critique of theological reason. New York: Cambridge University Press.
  • Margaret, M.R. (2004) Iris Murdoch and the case of “too many men”. Studies in the Novel,
  • Denton: Spring, 2004, Vol. 36, Iss. 1, pg. 79, 16 pgs.
  • Murdoch, I. (1954) Under the net. London: Chatto & Windus.
  • Murdoch, I. (1968) The nice and the good. New York: The Viking.
  • Murdoch, I. (1970) A fairly honorable defeat. Great Britain: Chatto&Windus.
  • Murdoch, I. (1974) The black prince. New York, NY: A Warner Communications Company
  • Neuhouser, F. (Ed) (2014) Alienation. (Transl. R. Jaeggi., & Alan E. Smith). New York: Columbia University.
  • Nicholls, R. (1990, February 9). Murdoch, I. novelist and philosopher is dead. New York Times. p. 1.
  • Rowe, A., &Horner, A. (2010) Iris Murdoch and morality. London& New York: Palgrave Macmillan.
  • Rowe, A. (2007) Iris Murdoch a re-assessment. London& New York: Palgrave Macmillan.
  • Rabinovitz, R. (1968) Iris Murdoch. Irvington, London: Columbia University.Spender, S. (1963). The struggle of the modern. Berkeley & Los Angeles: University of California.
  • Spear, H. D. (1995) Iris Murdoch. London: Macmillan.
  • Todd, R. (1979) Iris Murdoch; the Shakespearian interest. New York: Barness&Nobles.
  • Todd, R. (1984) Contemporary writers; Iris Murdoch. London & New York: Routledge Kegan & Paul.
  • Whibley, M.E. L. The redemption of art. British Journal of Aesthetics vol: 38, No:04342758Oct. 1998, p 375-383.
APA BARLIK M (2018). Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. , 279 - 298. 10.22559/folklor.193
Chicago BARLIK Memet Metin Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. (2018): 279 - 298. 10.22559/folklor.193
MLA BARLIK Memet Metin Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. , 2018, ss.279 - 298. 10.22559/folklor.193
AMA BARLIK M Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. . 2018; 279 - 298. 10.22559/folklor.193
Vancouver BARLIK M Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. . 2018; 279 - 298. 10.22559/folklor.193
IEEE BARLIK M "Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu." , ss.279 - 298, 2018. 10.22559/folklor.193
ISNAD BARLIK, Memet Metin. "Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu". (2018), 279-298. https://doi.org/10.22559/folklor.193
APA BARLIK M (2018). Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. Folklor/Edebiyat, 24(95), 279 - 298. 10.22559/folklor.193
Chicago BARLIK Memet Metin Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. Folklor/Edebiyat 24, no.95 (2018): 279 - 298. 10.22559/folklor.193
MLA BARLIK Memet Metin Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. Folklor/Edebiyat, vol.24, no.95, 2018, ss.279 - 298. 10.22559/folklor.193
AMA BARLIK M Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(95): 279 - 298. 10.22559/folklor.193
Vancouver BARLIK M Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu. Folklor/Edebiyat. 2018; 24(95): 279 - 298. 10.22559/folklor.193
IEEE BARLIK M "Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu." Folklor/Edebiyat, 24, ss.279 - 298, 2018. 10.22559/folklor.193
ISNAD BARLIK, Memet Metin. "Iris Murdoch’un Eserlerinde Modern Yabancılaşma Olgusu". Folklor/Edebiyat 24/95 (2018), 279-298. https://doi.org/10.22559/folklor.193