Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 549 - 566 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20981/kaygi.622586 İndeks Tarihi: 03-02-2021

Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği

Öz:
Bugün imgelerin ne oldukları ve işlevleri hakkındaki söylemlere baktığımızda, imgelerin, ‘imge ve sözcük’arasında süregiden çekişmeden bağımsız kendi doğaları hakkında konuşulduğu gerçeğiyle karşı karşıyakalıyoruz. Bu çalışmada, tanımlanan alana ilişkin uygun bir yer ve kuram, dolayısıyla eleştirel bir tavır bulmaamacını taşıyarak Jacques Rancière’in imgelerin ne olduklarına ilişkin görüşleri ele alınacaktır. Rancière,estetik rejim olarak adlandırdığı modernizm ve sonrasında ortaya çıkan sanata ilişkin bütün görüntürejimlerinin aslında yaşam ve sanat arasında bir ortaklık arayan bir programın parçası olduğunu iddia ediyor.Rancière günümüzde imgelerden başka bir gerçeklik olmadığını temellendirmeye çalışan teorik bakışın daaslında temsili rejime karşı çıkan aynı programdan kaynaklandığını öne sürüyor. Bu makale’de imgelerinilişkili oldukları bağlamdan kopuk kendilerine özgü bir gerçeklikleri olup olmadığı tartışılacaktır. Bu amaçla,estetik rejimi hazırlayan imgelerin daha önceki formüle edilme biçimlerine değindikten sonra, estetik imgeninfarklı fazlarına tanıklık edeceğimiz Roland Barthes, Stéphen Mallermé ve Peter Behrens’in imgelerine ve imgekuramlarına başvuracağız.
Anahtar Kelime:

Jacques Ranciére’s Philosophy of Image: The Dialectics of the Aesthetic Image

Öz:
When we consider the discourse of what the images are and their functions today, we are faced with the fact that images are spoken about their own nature, independent of the ongoing controversy between ‘image and word’. In this study, Jacques Rancière’s views on what the images are will be discussed by means of finding a suitable place and a critical attitude regarding the field. Rancière claims that all visual regimes of modernism and after that he calls aesthetic regime are actually part of a program that seek an identity between life and art. Rancière argues the theoretical view that tries to justify that there is no reality other than images today is in fact the same program that opposes the representative regime. In this article, it will be discussed whether the images have their own realities separated from the contexts in which they stem from. To this end, after addressing the earlier formulations of the images that prepare the aesthetic regime, we will refer to Roland Barthes, Stéphen Mallermé ve Peter Behrens, where we will witness the different phases of the aesthetic regime.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABY, Warburg (2000). Der Bilderatlas: Mnemosyne. Gesammelte Schriften, Sayı. II.1, Derleyen Martin Warnke ve Claudia Brink, Berlin: Akademie Verlag.
  • BARTHES, Roland (1980). La Chambre Claire. Editions de l’Etoile, Je Seuil: Gallimard.
  • BARTHES, Roland (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev. Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • BRECHT, Bertold (2017). War Primer, çev. John Willett, Londra ve New York: Verso Yayınları.
  • DERANTY, Jean-Philippe (2010). Jacques Rancière: Key Concepts, Durham: Acuman Yayınları.
  • DERRIDA, Jacques (1982). Dissemination, çev. Barbara Johnson, Chicago: Chicago Üniversitesi Yayınları.
  • DERRIDA. Jacques (1986). Antonin Artaud: Dessins et portraits. Paule Thèvenin ile. Paris: Gallimard.
  • FREUD. S. (1919/1984) “The Uncanny” (Das Unheimliche), S. Freud, Art and Literature, Derleyen Albert Dickson, Harmondsworth: Penguin Kitapları.
  • GEBAUER, Gunter ve WULF, Christoph (1992). Mimesis: Culture-Art-Society, çev. Don Reneau, Berkeley, Los Angeles, Londra: Kaliforniya Üniversitesi Yayınları.
  • LUCRETIUS (1968). The Way Things Are, The De Rerum Natura of Titus Lucretius Carus, çev. Rolfe Humphries, Bloomington, Indianapolis: Indiana Üniversitesi Yayınları.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2015). Tarihin Yaşam için Yararı ve Sakıncası. çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • RANCİÈRE, Jacques (2006). Estetik Bilinçdışı, çev. Kenan Sarıalioğlu, İstanbul: Ara-lık Yayınları.
  • RANCİÈRE, Jacques (2008). Görüntülerin Yazgısı (Le destin des images, 2003), çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Versus Kitap.
  • RANCİÈRE, Jacques (2016). Sinematografik Masallar, çev. Tacettin Ertuğrul, İstanbul: Küre Yayınları.
  • SAYIN, Zeynep (2002). İmgenin Pornografisi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • ŞİRAY, Mehmet (2014). “Aristoteles’in Poetika Adlı Eserinde Mimesis Kavramının Sınırları Üzerine Bir Soruşturma: Taklit mi Temsil mi?” Cogito: Aristotelesçilik, Sayı: 78.
  • WOODWARD, Kathleen (1991). Aging and Its Discontents, Indianapolis, Bloomington: Indiana Üniversitesi Yayınları.
APA şiray m (2019). Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. , 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
Chicago şiray mehmet Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. (2019): 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
MLA şiray mehmet Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. , 2019, ss.549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
AMA şiray m Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. . 2019; 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
Vancouver şiray m Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. . 2019; 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
IEEE şiray m "Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği." , ss.549 - 566, 2019. 10.20981/kaygi.622586
ISNAD şiray, mehmet. "Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği". (2019), 549-566. https://doi.org/10.20981/kaygi.622586
APA şiray m (2019). Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18(2), 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
Chicago şiray mehmet Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18, no.2 (2019): 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
MLA şiray mehmet Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, vol.18, no.2, 2019, ss.549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
AMA şiray m Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. 2019; 18(2): 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
Vancouver şiray m Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. 2019; 18(2): 549 - 566. 10.20981/kaygi.622586
IEEE şiray m "Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği." Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18, ss.549 - 566, 2019. 10.20981/kaygi.622586
ISNAD şiray, mehmet. "Jacques Ranciére’in İmge Felsefesi: Estetik İmgenin Diyalektiği". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18/2 (2019), 549-566. https://doi.org/10.20981/kaygi.622586