Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1335 - 1379 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.853988 İndeks Tarihi: 03-05-2021

Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları

Öz:
Tarihsel süreç içerisindeki gelişimi ile ele alındığında, transkripsiyon metodunun romantikdönemde büyük bir gelişim gösterdiği söylenebilir. Popüler hale gelmiş eserler, çalgıtekniği özelliklerine göre farklı çalgılar için düzenlenmiştir. Transkripsiyonların, bir çalgıiçin bestelenmiş eserlerin o çalgı ile sınırlı kalmayıp başka çalgılarda da seslendirilerek,daha geniş kitlelerce duyulması ve tanınmasını sağladığı söylenebilir. Dönemin önemlibestecilerinden Frédéric Chopin’in piyano eserleri de birçok besteci tarafından çeşitliçalgıların tınısal özellikleri ön plana çıkarılarak başka çalgılara uyarlanmıştır. Buaraştırmanın amacı, romantik dönemde Chopin’in Nocturne eserlerinin keman-piyano içinyapılmış transkripsiyonların incelenmesi ve bu transkripsiyonları yapmış olan besteci veicracıların araştırılması olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışmagrubunu Adolf Grünwald, Károly Huber, Friedrich Hermann, Camille Saint Saëns, AdolfGustaw Sonnenfeld, Fabian Rehfeld, Pablo de Sarasate, Richard Hofmann, AugustWilhelmj, Emil Kross, Leopold Auer ve Bronisław Huberman; çalışma eserlerini iseChopin’in Nocturne eserlerinin transkripsiyonları oluşturmaktadır. Nitel bir çalışma olan buaraştırmada betimsel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Araştırma verilerine dokümaninceleme yolu ile ulaşılmış ve veriler betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Violin-Piano Transcriptions of Frédéric Chopin's Nocturne Works in the Romantic Period

Öz:
Considering its development in the historical process, the transcription method showed its most significant improvement during the Romantic period. The popular works are arranged for different instruments according to the instrument technique features. It can be said that through the transcriptions, the works composed for one instrument are not limited to that particular instrument, but are performed with other instruments enabling the work to be heard and recognized by a wider audience. The piano works of Frédéric Chopin, one of the most important composers of the period, have been adapted to other instruments by many composers by emphasizing the tonal characteristics of various instruments. The purpose of this research is to examine the transcriptions of Chopin's Nocturne Works fort he violin-piano in the Romantic period and to investigate the composers and performers who have made these transcriptions. For this purpose, the study group of the research is Adolf Grünwald, Károly Huber, Friedrich Hermann, Camille Saint Saëns, Adolf Gustaw Sonnenfeld, Fabian Rehfeld, Pablo de Sarasate, Richard Hofmann, August Wilhelmj, Emil Kross, Leopold Auer and Bronisław Huberman; the study works are the transcriptions of Chopin's Nocturne works. Descriptive research techniques were used in this qualitative study. Research data were accessed through document review and data were analyzed through descriptive analysis method.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktüze, İ. (2010). Müziği anlamak ansiklopedik müzik sözlüğü. İstanbul: Pan.
  • Ammer, C. (2010). The facts on file dictionary of music. New York: Facts on File.
  • Błaszczyk L.T. (2014), Jews in the musical culture of the Polish lands in the 19th and 20th centuries. Biographical Dictionary, Warsaw. Retrieved from tarihinde https://sztetl.org.pl/pl/biogramy/3805-sonnenfeld-adolf-gustaw on the 04.02.2020.
  • Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th Ed.). California: SAGE Publications.
  • Dağlar, I. (2010). Frederic Chopin’in müzikal stili. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 415- 420.
  • Encyclopedia Britannica (2020). August Wilhelmj German Violinist. Retrieved from https://www.britannica.com/biography/August-Emil-Daniel-Ferdinand-Viktor-Wilhelmj on the 15.01.2020.
  • G. Schirmer. (1940). Bakers biographical dictionary of musicians. New York: Schirmer.
  • Gombos László (2012, November 29). A Huber-Hubay család a 19. századi zeneélet sakkjátszmájában. Retrieved from http://www.zti.hu/mza/docs/Berlasz70/Berlasz70_GombosLaszlo_HuberHubay_csalad.pdf on the 15.01.2020.
  • Gündüz, J. (2016). Paris müzik dernekleri 1871-1939. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, Sayı 2, Ocak.
  • Killy, W. & Vierhaus R. (2005). Dictionary of German biography. Vol:8. München: K.G.Saur.
  • Koçer Fedorean, A. (2018). Leopold Auer’in Rus keman ekolündeki yeri ve önemi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(1), 132-140.
  • Önder Başarır, F.E. (2016). J.S. Bach’ın kayıp keman konçertoları: orijinalite, transkripsiyon, yeniden yapılandırılış süreci. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi. Sayı:3. ISSN: 2149-7079.
  • Özen, F. & Arslan Hendekçi, E. (2016). Türkiye’de eğitim denetimi alanında 2005–2015 yılları arasında yayımlanan makale ve tezlerin betimsel analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11), 620–650.
  • Shin, J.M (2016). A study of two versions of Carmen Fantasies by Sarasate and Waxman, in the comparison of composition style and change of performance trends in the nineteenth century through the twentieth century. Unpublished Doctoral dissertation, Indiana University, Indiana.
  • Tsioulcas, A. (2013). Huberman’s list: how a violinist saved Jews in Wold War II. Retrieved from https://www.npr.org/sections/deceptivecadence/2013/04/02/176018068/hubermans-list-how-aviolinist-saved-jews-in-world-war-ii on the 06.02.2020.
  • Türk Dil Kurumu (2019). transkripsiyon. 07.02.2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA EKER B, ÇAĞLAK EKER T (2020). Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. , 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
Chicago EKER Burak,ÇAĞLAK EKER Tuğba Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. (2020): 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
MLA EKER Burak,ÇAĞLAK EKER Tuğba Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. , 2020, ss.1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
AMA EKER B,ÇAĞLAK EKER T Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. . 2020; 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
Vancouver EKER B,ÇAĞLAK EKER T Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. . 2020; 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
IEEE EKER B,ÇAĞLAK EKER T "Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları." , ss.1335 - 1379, 2020. 10.29299/kefad.853988
ISNAD EKER, Burak - ÇAĞLAK EKER, Tuğba. "Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları". (2020), 1335-1379. https://doi.org/10.29299/kefad.853988
APA EKER B, ÇAĞLAK EKER T (2020). Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
Chicago EKER Burak,ÇAĞLAK EKER Tuğba Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
MLA EKER Burak,ÇAĞLAK EKER Tuğba Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
AMA EKER B,ÇAĞLAK EKER T Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
Vancouver EKER B,ÇAĞLAK EKER T Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1335 - 1379. 10.29299/kefad.853988
IEEE EKER B,ÇAĞLAK EKER T "Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1335 - 1379, 2020. 10.29299/kefad.853988
ISNAD EKER, Burak - ÇAĞLAK EKER, Tuğba. "Romantik Dönemde Frédéric Chopin’in Nocturne Eserlerinin KemanPiyano Transkripsiyonları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1335-1379. https://doi.org/10.29299/kefad.853988